De raad keurt het concessiedocument en de raming goed.
De huidige overeenkomsten inzake schuilhuizen met of zonder publicitaire ruimte lopen af op 22 januari 2026. Er dient een concessieovereenkomst te worden afgesloten met één onderneming voor het leveren, plaatsen en onderhouden van schuilhuizen bij haltes van openbaar vervoer op het grondgebied Tervuren en het voeren van commerciële reclame op deze schuilhuizen.
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de contractvoorwaarden van concessieovereenkomsten van negen jaar en langer.
- Beslissing van de gemeenteraad van 24 april 2025
Goedkeuring van het belastingreglement op de aanplakborden bestemd voor het voeren van publiciteit geldig vanaf januari 2026
- Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten
Dienst communicatie stelde samen met dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in het kader van de concessieovereenkomst 'Concessie voor de terbeschikkingstelling en het onderhoud van schuilhuizen met en zonder publicitaire ruimte' een bestek op met nr IZ/2025/891.
Alle bestaande schuilhuizen zullen worden vervangen door de concessiehouder in de eerste drie jaar van de concessie hetzij door het plaatsen van nieuwe (al dan niet) commerciële schuilhuizen, hetzij door het refurbishen van elders gerecycleerde schuilhuizen, hetzij door het plaatsen van gesubsidieerde schuilhuizen van De Lijn (maximum 15 schuilhuizen).
De looptijd van de concessie wordt vastgelegd op 15 jaar. Gedurende deze periode zal de concessiehouder instaan voor alle onderhouds- en herstellingswerken aan de schuilhuizen. In ruil zal de concessiehouder de schuilhuizen mogen gebruiken voor het voeren van publiciteit. De gemeente kan een deel van de zendtijd gebruiken voor eigen berichten.
De omzet voor de concessiehouder over 15 jaren wordt geraamd op 1.080.000 euro.
De gemeenteraad keurde op 24 april 2025 een gewijzigd belastingreglement op de aanplakborden bestemd voor het voeren van publiciteit goed dat voorziet in een vrijstelling op belasting voor de concessiehouder van de schuilhuisjes.
De concessiehouder schrijft in met opgave van een concessievergoeding per jaar. Per jaar kan de vergoeding verschillen. Doch in totaal, over de 15 jaren, dient minimaal 30.000 euro excl. btw aan concessievergoeding worden voorgesteld.
De plaatsingsprocedure biedt de mogelijkheid tot onderhandeling met één of meerdere inschrijvers.
De concessievergoeding voor de totale duur van de overeenkomst zal minimaal 30.000 euro bedragen en zal worden voorzien in een volgend meerjarenplan.
Voorstel van raadslid Peeters tot aanpassing van het concessiedocument:
Een aanzienlijk deel van de bus gebruikers zijn jongeren en heel wat bushaltes op ons grondgebied bevinden zich in de buurt van scholen en jeugdwerk. Aangezien zowel gokken als alcohol verslavende producten zijn waarvan we jongeren ver weg van willen houden lijkt het aangewezen om reclame voor deze producten in de buurt van jongeren te weren. Een verbod op gok en alcohol reclame bij bushaltes is hierbij een eerste stap in de goede richting.
Voorstel tot toevoeging bij hoofdstuk 3.6.1 van het concessiedocument, 2e punt:
- de gemeenteraad voegt toe dat gokreclame niet wordt toegelaten;
- de gemeenteraad voegt toe dat alcoholreclame niet wordt toegelaten.
Artikel 1. De raad keurt het concessiedocument met nr. IZ/2025/891, 'Concessie voor de ter beschikking stelling en het onderhoud van schuilhuizen met en zonder publicitaire ruimte', opgesteld door dienst communicatie samen met dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer, in bijlage bij dit agendapunt en er integraal deel van uitmakend, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de concessiewet.
Artikel 2. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.