Aanvraag van Proximus voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de FIBER werkzaamheden in het centrum van Tervuren.
- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het raadsbesluit van 19 december 2017 over de aanpassing van het belastingreglement op de inname van het openbaar domein voor privédoeleinden.
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 over het gewijzigde werkingskader voor inname van het openbaar domein.
- Het collegebesluit van 26 augustus 2019 over de aanpassing van de praktische toepassingswijze voor inname van het openbaar domein voor privédoeleinden.
- Het collegebesluit van 4 april 2022 voor de principiële goedkeuring van het FIBER-plan voor Proximus voor het centrum van Tervuren.
Proximus is een FIBER-glasvezelnetwerk aan het aanleggen in het centrum van Tervuren.
De eerste fase van deze werkzaamheden werd opgeleverd.
Op 26 augustus en 30 augustus 2022 vond er overleg plaats tussen de afdeling ruimte - dienst openbaar domein en de Proximus FIBER-werkgroep.
In de volgende fase worden er werkzaamheden uitgevoerd in de volgende straten:
Locatie | blok | Maatregelen | werkdagen |
Brusselsesteenweg ter hoogte van de Oppemstraat en Gemeentestraat | 107 | - inname van de voetpaden in de Brusselsesteenweg ter hoogte van de kruispunten met de Oppemstraat en Gemeentestraat - Ter hoogte van de Oppemstraat wordt een veilige doorgang voor de voetgangers voorzien - Ter hoogte van de Gemeentestraat worden voetgangers verplicht om over te steken |
1 werkdag |
Hoornzeelstraat | 120+121+122+123+124 | - gefaseerde werkzaamheden langs beide kanten van de rijbaan, op werkdagen tussen 09u00 en 15u00 - parkeerverbod ter hoogte van de werfzone, langs beide kanten van de rijbaan - doorgaand verkeer blijft steeds mogelijk |
3 weken |
Pastoor Vandersandestraat | 122+123 | - afsluiting van de rijbaan, uitgezonderd op volgende tijdstippen in functie van de leveringen aan Carrefour en Au Flan Breton: - op maandag, woensdag en vrijdag voor 10u00 - op dinsdag en donderdag tussen 04u00 en 06u00 |
1 week |
Wandelaarsstraat | 123+124 | - werkzaamheden tussen de Hoornzeelstraat en de toegang van Wandelaarsstraat 6-8 - Afsluiting ter hoogte van de werfzone - Parkeerverbod in de volledige straat - Plaatselijk verkeer wordt in 2 rijrichtingen toegelaten tussen de Hertenbergstraat en de werfzone |
1 week |
Rozendalstraat | 121 | - gefaseerde werkzaamheden - afsluiting ter hoogte van de werfzone - parkeerverbod in de volledige straat - Plaatselijk verkeer wordt in 2 rijrichtingen toegelaten tussen de werfzone en de Peperstraat of Hoornzeelstraat |
2 weken |
Bergestraat tussen de Hoornzeelstraat en de Olmenstraat | 124 + 126 | - gefaseerde werkzaamheden langs beide kanten van de rijbaan - parkeerverbod ter hoogte van de werfzone - doorgaand verkeer blijft steeds mogelijk |
2 weken |
Per straat mag er slechts 1 sleuf aanwezig zijn.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
Elke sleuf dient na 1 werkdag of uitzonderlijk 2 werkdagen te worden afgewerkt. Dit houdt zowel de aanleg van het netwerk als de bestrating in.
Pas na de volledige afwerking van 1 sleuf mag er in dezelfde straat met een nieuwe sleuf gestart worden.
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zijn er tijdelijke verkeersmaatregelen nodig in de betrokken straten en blijven de woningen en handelszaken altijd toegankelijk voor voetgangers.
Proximus verzorgt de signalisatie en het bedelen van de goedkeurde bewonersbrieven in de betrokken straten.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen hinder vormen voor de zwakke weggebruikers.
Op de openbare weg moet minimum 3 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer. Als dit niet mogelijk is, wordt de rijbaan afgesloten.
De afdeling ruimte - dienst openbaar domein en de politiezone Voer en Dijle geven een gunstig advies voor deze inname van het openbaar domein.
Bij noodgevallen dient de rijbaan wanneer die op dat moment is afgesloten, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen. Bijgevolg moeten voldoende rijplaten op de werf aanwezig te zijn.
Artikel 1. Het college levert een gemeentelijke verordening af voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de uitvoering van Proximus FIBER-werkzaamheden in het centrum van Tervuren, vanaf 19 september 2022 tot en met 30 november 2022.
Artikel 2. De volgende fase van de Proximus FIBER-werkzaamheden in het centrum van Tervuren mogen pas opgestart worden vanaf 5 dagen na het bedelen van een concrete bewonersbrief die goedgekeurd werd door het college. In deze brief wordt een gedetailleerd overzicht vermeld van de fasering, de werkzaamheden en de bijbehorende hinder en verkeersmaatregelen.
Artikel 3. Per straat mag er slechts 1 sleuf aanwezig zijn. Elke sleuf dient na 1 werkdag of uitzonderlijk 2 werkdagen te worden afgewerkt. Dit houdt zowel de aanleg van het netwerk als de bestrating in. Pas na de volledige afwerking van 1 sleuf mag er in dezelfde straat met een nieuwe sleuf gestart worden.
Artikel 4. Er dient permanent één Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
Artikel 5. Bij noodgevallen dient de rijbaan wanneer die op dat moment is afgesloten, binnen de 5 minuten terug opengesteld kunnen worden voor prioritaire voertuigen. Bijgevolg moeten er voldoende rijplaten op de werf aanwezig te zijn.
Artikel 6. Verkeerstechnische maatregelen:
verkeersmaatregelen |
datum |
locatie van de signalisatie |
beschrijving van de signalisatie |
Parkeerverbod |
- Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden - Tussen 19 september 2022 9 uur en 30 november 2022 15 uur; |
- Hoornzeelstraat ter hoogte en tegenover de werfzone |
- E1 verkeersbord: parkeerverbod. |
Inname van het voetpad in de Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Oppemstraat en het kruispunt met de Gemeentestraat. |
Brusselsesteenweg ter hoogte van de Gemeentestraat: | - A31 verkeersbord: aanvang werken. |
|
Brusselsesteenweg ter hoogte van de Oppemstraat | -Volledige en veilige afbakening van de werfzone |
||
Inname van 1 voetpad en de helft van de rijbaan voor de inrichting van een werfzone en de uitvoering van werkzaamheden in de |
Voor de werfzone | - A31 verkeersbord: aanvang werken. |
|
Ter hoogte van de werfzone | - Rood-wit hekken met dubbele regels en drie werkende oranje-gele knipperlichten. |
||
Na de werfzone | - C46 verkeersbord: einde verbodsbepalingen werken. |
||
Inname van de volledige rijbaan in de Pastoor Vandersandestraat voor het inrichten van een werfzone en de uitvoering van werkzaamheden. Rekening houdend met de leveringstijdstippen van de supermarkt Carrefour en bakkerij Au Flan Breton zal er pas op maandag woensdag en vrijdag na 10u gewerkt worden |
Ter hoogte van het kruispunt met de Hoornzeelstraat | - Rood-wit hekken met dubbele regels en drie werkende oranje-gele knipperlichten. - A31 verkeersbord: aanvang werken. - C3 verkeersbord: verboden voor al het verkeer in beide rijrichtingen voor alle bestuurders. - onderbord M5: uitgezonderd fietsers. - F47 verkeersbord: einde werken. - Naambord verantwoordelijke signalisatie. |
|
Ter hoogte van de werfzone | - Volledige en veilige afbakening van de werfzone met zijdelingse signalisatie met bakens of kegels met rood-witte strepen - D10 verkeersbord: doorgang voor fietsers en voetgangers |
||
Inname van de voetpaden en de rijbaan voor de inrichting van een werfzone en uitvoering van werkzaamheden in de: - Wandelaarsstraat tussen de Hoornzeelstraat en toegang Wandelaarsstraat 6-8; - Rozendalstraat. Al het verkeer is verboden binnen de werfzone. De maximaal toegelaten snelheid in de Wandelaarsstraat en Rozendalstraat wordt verlaagd naar 30 km/uur. Het heersende éénrichtingsverkeer wordt opgegeven. Plaatselijk verkeer wordt in 2 rijrichtingen toegelaten in de: - Wandelaarsstraat tussen de Hertenbergstraat en de werfzone; - Rozendalstraat tussen de Hoornzeelstraat en de werfzone; - Rozendalstraat tussen de Peperstraat en de werfzone. Naast de werfzone wordt een veilige doorgang voorzien voor voetgangers. Het doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via de Hoornzeelstraat en de Hertenbergstraat. |
Ter hoogte van de kruispunten: - Hoornzeelstraat x Rozendalstraat - Peperstraat x Rozendalstraat - Hertenbergstraat x Wandelaarsstraat |
- afdekken vaste bebording - Rood-wit hekken met dubbele regels en drie werkende oranje-gele knipperlichten. - A31 verkeersbord: aanvang werken. - C3 verkeersbord: verboden voor al het verkeer in beide rijrichtingen voor alle bestuurders. - F45 verkeersbord: doodlopend. - onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'. - A39 verkeersbord: verkeer toegelaten in 2 rijrichtingen. - C43 verkeersbord: snelheidsbeperking van 30km/u - C46 verkeersbord: einde verbodsbepalingen werken. - F47 verkeersbord: einde werken. - Naambord verantwoordelijke signalisatie. |
|
Ter hoogte van de werfzone | - Rood-wit hekken met dubbele regels en drie werkende oranje-gele knipperlichten. - A31 verkeersbord: aanvang werken. - C3 verkeersbord: verboden voor al het verkeer in beide rijrichtingen voor alle bestuurders. |
||
Ter hoogte van de kruispunten: - Hoornzeelstraat x Rozendalstraat - Peperstraat x Rozendalstraat - Hertenbergstraat x Wandelaarsstraat |
- F41 verkeersbord: omleiding |
Artikel 7. De aanvrager heeft volgende verplichtingen:
- het bedelen van een concrete bewonersbrief die goedgekeurd werd door het college bij alle betrokken bewoners, ook de scholen (Montessori, GBS, Mariaschool en Steinerschool) én getroffen handelaars moeten rechtstreeks geïnformeerd worden. In deze brief wordt een gedetailleerd overzicht vermeld van de fasering, de werkzaamheden en de bijbehorende hinder en verkeersmaatregelen
- de volledige afbakening van de werfzone door hekken of barelen met twee rood/witte regels, voorzien van drie goedwerkende oranje-gele knipperlichten die zich op ongeveer 1 meter van elkaar bevinden
- het voorzien en de correcte plaatsing van alle signalisatie zoals vermeld in deze gemeentelijke verordening en de signalisatieplannen die integraal deel uitmaken van deze verordening.