De raad keurt de visienota van de Dorpenroute goed, maar maakt voorbehoud bij een snelheidsregime van 30 km/u als standaard op een verbindingsweg.
De intergemeentelijke aanpak van de Dorpenroute, onder de coördinatie van Regionet Leuven en de eerdere goedkeuring om een visie en plan op te maken voor de bovenlokale fietsverbinding.
- Het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het collegebesluit van 20 december 2021 over de goedkeuring van de projectomschrijving van de Dorpenroute.
- Het collegebesluit van 25 april 2022 waarbij de intergemeentelijke aanpak om de Dorpenroute te gunnen aan BUUR principieel werd goedgekeurd.
- Het collegebesluit van 5 december 2022 waarbij kennis werd genomen van de stand van zaken van het tussentijds document van het studietraject rond de Dorpenroute.
Met het deelproject 'Dorpenroute' wil Regionet samen met de drie betrokken besturen Leuven, Bertem en Tervuren, een langetermijnvisie ontwikkelen voor de Dorpenroute met de bedoeling om een duurzaam en samenhangend toekomstperspectief te bieden voor de ontwikkeling van de Dorpenroute. De Dorpenroute wordt hierbij niet alleen als een loutere fietsverbinding bekeken, maar ook als een centrale ruimte binnen de kernenstructuur die bijdraagt aan de woon- en leefkwaliteit in de kernen.
Belangrijk is dat er bij afwijking van de nota in overleg wordt gegaan met de buurgemeente(n) in functie van de uniformiteit die de basis vormt van de visienota.
Artikel 1. De raad keurt de visienota van de Dorpenroute goed, maar maakt voorbehoud bij een snelheidsregime van 30 km/u als standaard op een verbindingsweg. In het mobiliteitsplan is er voor de verbindingswegen bepaald dat een zone 50 het uitgangspunt is met de mogelijkheid om zone 30 uit te breiden nabij scholen of in de centra.
Artikel 2. De raad kiest voor de Dorpsstraat als tracé voor de Dorpenroute.