De firma TM Louis De Waele - Denys wenst een deel van het openbaar domein in te nemen voor het uitvoeren van werkzaamheden en voor de toegankelijkheid aan de verschillende gebouwen en delen van de werf Panquin.
- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie
- Het raadsbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het raadsbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 voor de goedkeuring van het voorstel wijziging werkingskader voor de inname van het openbaar domein
Vanaf woensdag 13 augustus 2025 is de Duisburgsesteenweg tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat opnieuw opengesteld voor gemotoriseerd verkeer in beide rijrichtingen.
Het fiets- en voetpad alsook de bushalte aan de zijde van site Panquin zijn echter nog niet volledig afgewerkt.
Daarnaast heeft de firma TM Louis De Waele – Denys, in opdracht van ION, een aanvraag ingediend om:
Tijdens deze inname van het fiets- en voetpad zijn er tijdelijke verkeers- en veiligheidsmaatregelen nodig:
Maatregel | Locatie |
Inname van één fiets- en voetpad voor de inrichting van een werfzone: fietsers en voetgangers worden verboden binnen de werfzone. |
|
De maximaal toegelaten snelheid wordt verlaagd tot 30 km/uur. | Duisburgsesteenweg tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat |
Voetgangers worden verplicht om over te steken. | Duisburgsesteenweg ter hoogte van:
|
Fietsers komende van Duisburg naar Tervuren centrum dienen op de rijbaan te rijden. | Duisburgsesteenweg voor het kruispunt met de Hertenbergstraat |
Na overleg en een plaatsbezoek met de dienst openbaar domein heeft De Lijn 2 tijdelijk haltes voorzien op volgende locaties:
Deze werkzaamheden vormen geen conflict met andere evenementen en andere innamen van het openbaar domein.
De aanvrager is verantwoordelijk voor:
De inname mag geen hinder veroorzaken voor de toegankelijkheid van de aangrenzende woningen.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
Deze gemeentelijke verordening is enkel geldig nadat men een toelating ontvangt van alle betrokken wegbeheerders.
Er is een gunstig advies van:
Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor de inname van één fiets- en voetpad en het wijzigen van de verkeerssituatie in de Duisburgsesteenweg tussen de Kasteelstraat en de Hertenbergstraat tijdens het uitvoeren van werkzaamheden, vanaf 1 september 2025 tot en met 18 oktober 2025.
Artikel 2. Verkeersmaatregelen:
verkeersmaatregelen |
datum |
locatie |
locatie en omschrijving signalisatie |
Inname van één voet- en fietspad voor de inrichting van een werfzone en het uitvoeren van werkzaamheden:
|
vanaf 1 september 2025 tot en met 18 oktober 2025
|
|
Zoals vermeld op bijgevoegd signalisatieplan dat integraal deel uitmaakt van deze gemeentelijke verordening |
De maximaal toegelaten snelheid wordt verlaagd tot 30 km/uur |
|
||
Voetgangers worden langs beide kanten van de werfzone verplicht om over te steken |
Duisburgsesteenweg, ter hoogte van:
|
||
Fietsers komende van Duisburg naar Tervuren dienen op de rijbaan te rijden |
Duisburgsesteenweg voor het kruispunt met de Hertenbergstraat. |
Artikel 3. Het college keurt geen afwijking toe op het het belastingreglement voor de inname van openbaar domein en vraagt aan de dienst openbaar domein om deze inname te factureren aan de aanvrager.
Artikel 4. De firma TM Louis de Waele – Denys heeft volgende verplichtingen: