Voor de aanleg van de fietssnelweg F29 wordt de verkeerssituatie in de Broekstraat en omgeving gewijzigd.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- De wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van aanvullende reglementen over de politie van het wegverkeer.
- Het collegebesluit van 25 september 2023 voor de goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende uniformering en aanpassing van de snelheidsregimes voor gemotoriseerd verkeer op de gemeentewegen in Tervuren.
Dit reglement is van toepassing op het Pootestraatje.
Het Pootestraatje is een lokale weg type 3 die als functie heeft om toegang te verschaffen tot de woningen. Doorgaand verkeer moet zoveel mogelijk ontmoedigd worden.
De Broekstraat maakt deel uit van het traject van de fietssnelweg F29 Tervuren - Leuven.
Om de verkeersveiligheid op het traject van de fietssnelweg F29 te bevorderen, dient het verkeer komende uit het Pootestraatje voorrang te verlenen aan het verkeer in de Broekstraat.
Parkeren wordt in het Pootestraatje enkel toegelaten op de daarvoor voorziene parkeervakken en in de ondergrondse parkeergarages voor bewoners en hun bezoekers.
De dienst openbaar domein en politiezone Voer en Dijle geven een gunstig advies.
Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van het Pootestraatje worden ingetrokken en vervangen, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de snelheidsbeperkingen, de verhoogde inrichtingen, de stormsignalisatie, parkeerplaatsen voor deelauto's en elektrisch opladen en de voorrangsregelingen.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.
Artikel 1. Het college stelt een aanvullend reglement vast voor de inrichting van het Pootestraatje.
Artikel 2. Maatregelen:
Maatregelen | Locatie signalisatie | Beschrijving signalisatie |
In het Pootestraatje ter hoogt van de Brusselsesteenweg en ter hoogte van de Melijndreef is geen doorgang mogelijk voor gemotoriseerd verkeer. | Ter hoogte van het kruispunt Broekstraat x Melijndreef | - F45b verkeersbord: doodlopende weg uitgezonderd voor fietsers en voetgangers |
Het verkeer komende uit het Pootestraatje dient voorrang te verlenen aan het verkeer in de Broekstraat |
Pootestraatje ter hoogte van het kruispunt met de Broekstraat | - B1 verkeersbord: voorrang verlenen - Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, die de plaats aanduid waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1. |
Het gemotoriseerd verkeer komende van de Melijndreef is verplicht om in de Broekstraat links af te slaan | - D1 verkeersbord: verplicht de door de pijl aangeduide rijrichting te volgen | |
In het Pootestraatje wordt parkeren toegelaten. | Pootestraatje | - E9a verkeersbord: parkeren - onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand - E1 verkeersbord: parkeerverbod - onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand - afgebakende parkeerzones door middel van witte markeringen - afgebakende parkeerzones door middel van een andere verharding - gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan |
Artikel 3. De vorige aanvullende reglementen van het Pootestraatje worden ingetrokken en vervangen door onderhavig reglement, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de parkeerplaatsen voor autodeelwagens en elektrisch opladen, de snelheidsbeperkingen, de stormsignalisatie en de voorrangsregelingen.