De raad keurt de notulen goed.
Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 25 mei 2023.
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger vast en keurt de agenda goed.
Brief van Iverlek van 26 mei 2023 met uitnodiging voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van 28 augustus 2023.
- Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
- Artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Tervuren is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek. Per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op 23 juni 2023 plaatsheeft in “Salons Waerboom, Jozef Mertensstraat 140 te 1702 Groot-Bijgaarden'. Een dossier met documentatiestukken werd per brief van 30 maart 2022 overgemaakt.
De vertegenwoordigers werden aangeduid op de zitting van 26 februari 2019 voor de duur van de legislatuur 2019-2024:
- afgevaardigde algemene vergadering: Yvette Schepers, raadslid, H¡ppolyte Boulengerlaan 88/102, 3080 Tervuren
- plaatsvervanger van de afgevaardigde voor de algemene vergadering: Omer Graulus, raadslid, Oudergemse weg 79, 3080 Tervuren
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de buitengewone algemene vergadering van 28 augustus 2023.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van 28 augustus 2023:
1. Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.
2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Iverlek kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding uit Fluvius Zenne-Dijle vanaf 1 januari 2025 voor:
i. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Asse (1730);
ii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Beersel (1650);
iii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Dilbeek (1700);
iv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Drogenbos (1650);
v. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Galmaarden (1570);
vi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Gooik (1755);
vii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Halle (1500);
viii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Herne (1540);
ix. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kapelle-op-den-Bos (1880);
x. de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kraainem (1950);
xi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Lennik (1750);
xii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Liedekerke (1770);
xiii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Linkebeek (1630);
xiv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Londerzeel (1840);
xv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Merchtem (1785);
xvi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Opwijk (1745);
xvii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Pepingen (1670);
xviii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Roosdaal (1760);
xix. de activiteiten elektriciteit, aardgas, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Sint-Genesius-Rode (1640);
xx. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw (1600);
xxi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Steenokkerzeel (1820);
xxii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Ternat (1740);
xxiii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Wezembeek-Oppem (1970);
xxiv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Zaventem (1930);
xxv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Zemst (1980).
e. Kennisneming van de statuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
f. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
3. Goedkeuring van de statutenwijzigingen van Fluvius Zenne-Dijle.
4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2 en 3 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2 en 3 bij authentieke akte te doen vaststellen.
Artikel 2. De raad keurt het voorstel goed van partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iverlek (op 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) wordt verzocht de uittreding per 1 januari 2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst uit Fluvius Zenne-Dijle voor voornoemde respectieve activiteiten te willen aanvaarden en neemt kennis van de ontwerpstatuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
Artikel 3. De raad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen (met inbegrip van de wijzigingen aan het deelnemersregister en de bijlage 1bis) van Fluvius Zenne-Dijle goed. Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
Artikel 4. De raad verzoekt de betrokken Opdrachthoudende verenigingen om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 5. De raad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente op om zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 4 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 6. De raad gelast het college van burgemeester e schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De raad keurt de subsidiëring van ontwikkelingsprojecten in het Zuiden en lokale activiteiten rond internationale samenwerking goed.
Het gemeentebestuur heeft een jaarlijks budget voor de subsidiëring van ontwikkelingsprojecten in het Zuiden en lokale activiteiten voor communicatie, educatie en sensibilisatie rond internationale samenwerking.
- Collegebesluit van 3 maart 2008 over de goedkeuring van de subsidiecriteria voor gemeentelijke steunverlening voor lokale initiatieven inzake ontwikkelingseducatie en -sensibilisatie, voor projecten van ontwikkelingssamenwerking en voor logistieke ondersteuning van initiatieven in het Noorden, goedgekeurd door de algemene vergadering van de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking van 21 februari 2008
- Collegebesluit van 6 december 2010 over de goedkeuring van de herziening van het subsidiereglement goedgekeurd door de algemene vergadering van de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking van 2 december 2010
- Raadsbesluit van 23 december 2010 over de wijziging van de statuten van de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking.
Het gemeentebestuur neemt in een geglobaliseerde wereld zijn verantwoordelijkheid op voor internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling van de landen in het Zuiden
Er werd een oproep gedaan om uiterlijk 31 maart 2023 aanvragen in te dienen voor gemeentelijke subsidiëring van ontwikkelingsprojecten in het Zuiden en lokale activiteiten voor communicatie, educatie en sensibilisatie rond internationale samenwerking in Info Tervuren, op de gemeentelijke site, op de elektronische infoborden en via mailing in februari 2023. Er werden negen aanvragen ingediend voor initiatieven in het Zuiden. Zeven daarvan hebben betrekking op projecten onder 4de pijler, één aanvraag betreft een project onder 3de pijler en één aanvraag betreft een rugzakproject. Er was één aanvraag voor sensibiliserende activiteiten in Tervuren.
De berekening van de subsidiebedragen steunt op de methode goedgekeurd door het besluit van het college van 6 december 2010 over de goedkeuring van de herziening van het subsidiereglement goedgekeurd door de algemene vergadering van de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking van 2 december 2010.
Voor de verdeling van het beschikbare subsidiebedrag werd de volgende verdeelsleutel bepaald:
* maximum 5% voor eigen initiatieven van het GROS-bestuur
* maximum 5 x 250 euro voor 'rugzakprojecten'
* projectsubsidie aan 11.11.11 van 0,25 euro per inwoner
* maximum 20% voor het subsidiëren van educatieve en sensibiliserende projecten in Tervuren
* minimum 75% van het beschikbare bedrag om initiatieven of projecten te steunen in ontwikkelingslanden: met evenredige verdeling over 4de en 3de pijler subsidieaanvragen en waarbij alle dossiers getoetst werden aan een reeks specifieke criteria ('educatie', 'rugzak', '4de pijler', '3de pijler'): het uiteindelijke beoordelingscijfer is bepalend voor de verdeelsleutel van de toe te kennen subsidiebedragen
Op 4 mei 2023 besprak de raad van bestuur van de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking de subsidieaanvragen en stelde een advies op.
De algemene vergadering van de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking keurde op 1 juni 2023 het advies goed over de verdeling van het budget van 2023 voor financiële steun aan ontwikkelingsprojecten in het Zuiden en lokale activiteiten voor communicatie, educatie en sensibilisatie rond internationale samenwerking.
Het college nam op 5 juni 2023 kennis van het goedgekeurd advies van de algemene vergadering van de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking van 1 juni 2023.
In het meerjarenplan van het gemeentebestuur is onder jaarbudgetrekening 2023/GBB/0160-00/6493000/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN een bedrag van 33.738 euro voorzien om dergelijke initiatieven te steunen.
Enig artikel. De raad beslist om het subsidiebedrag van 33.738 euro als volgt te verdelen volgens het advies van de GROS.
A. Eigen middelen - GROS initiatieven
Het bestuur van de GROS zal dit jaar de mogelijke 5% van de toegemeten middelen voor eigen initiatieven niet gebruiken, maar het bedrag toevoegen aan de subsidies voor de projecten.
B. Subsidie 11.11.11
Rekening houdend met het aantal inwoners wordt 5.738 euro toegekend aan 11.11.11. Dit bedrag werd afgerond om overzichtelijke bedragen voor projectsteun te bekomen.
C. Rugzakprojecten:
1. Rugzakproject van Amaris Dehertogh voor Sokhna Mai in Senegal: 250 euro
D. Subsidies voor activiteiten in Tervuren gericht op informatieverstrekking, educatie en sensibilisatie rond de problematiek van ontwikkelingssamenwerking, mensenrechten, vluchtelingen en intercultureel samenleven:
1. Ubuntu intercultureel Tervuren: 400 euro
E. Subsidies aan projecten in ontwikkelingslanden:
Vierde pijler projecten:
1. Teriya (Mali): 4.100 euro
2. Dimbalma (Gambia): 4.100 euro
3. Les Cajoutiers (Senegal): 4.100 euro
4. Mutoto (D.R. Congo): 4.100 euro
5. SOID (Cambodja): 2.550 euro
6. ACADEC (D.R. Congo): 1.750 euro
7. Thari Trust (Lesotho): 2.550 euro
Derde pijler projecten:
1. Broederlijk Delen Werkgroep Recht-op (Guatemala): 4.100 euro.
De raad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing voor het werkjaar 2022.
De verplichting voor lokale besturen om te rapporteren aan de raad over de toepassing van het thema organisatiebeheersing tijdens werkjaar 2022, uiterlijk op 30 juni 2023.
Artikelen 217-219 van het Decreet Lokaal Bestuur
Het jaarrapport over organisatiebeheersing geeft een terugblik naar 2022, een stand van zaken en een vooruitblik naar 2023 weer. Het ontwikkelen van een organisatiebeheersingssysteem houdt een continu proces van lange duur in en vraagt voortdurende inzet van alle betrokkenen. Deze inzet omvat onder andere het definiëren van verantwoordelijkheden, het implementeren van een goedwerkend beheersingssysteem en het opvolgen van de voortgang en de prestaties van onze organisatie. Van zodra het bestuur, het management, alle afdelingen en diensten het topic organisatiebeheersing als integraal onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden beschouwen, kan een efficiënte en effectieve werking gewaarborgd worden. Het managementteam, het college en het vast bureau namen kennis van de startnota en het algemeen kader (opgemaakt met ondersteuning van CC Consult) in 2020. De raad keurde vervolgens het algemeen kader goed in april 2020. De startnota en het algemeen kader werden vertaald naar een concrete en duurzame aanpak voor de opmaak van een organisatiebeheersingssysteem. Een voorstel voor de opmaak van een organisatiebeheersingssysteem werd vastgesteld door de algemeen directeur in overleg met de leden van het managementteam in oktober 2021. Vervolgens werd het organisatiebreed uitbouwen en inbedden van het thema organisatiebeheersing opgestart door de trajectverantwoordelijke in het najaar van 2021.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing voor het werkjaar 2022.
De raad neemt kennis van de auditrapporten van Audit Vlaanderen.
Ontvangst op 12 juni 2023 van het rapport over de thema-audit Gezinszorg en van het rapport 'Beoordeling aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen' van Audit Vlaanderen
Artikel 221 van het decreet lokaal bestuur
Audit Vlaanderen bezorgt de verslagen van de audits aan de voorzitter van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn, die ze bezorgt aan de leden van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn.
Audit Vlaanderen voerde de thema-audit Gezinszorg uit bij meerdere lokale besturen met een erkende dienst voor ‘Gezinszorg en aanvullende thuiszorg’. Deze diensten helpen bepaalde doelgroepen met diverse hulp in huis. De focus in deze thema-audit ligt specifiek op de organisatie van de activiteiten die onder ‘gezinszorg’ vallen. Dit zijn taken zoals persoonsverzorging, psychosociale ondersteuning en huishoudelijke hulp, uitgevoerd door verzorgend personeel. Deze taken onderscheiden zich van activiteiten binnen het luik ‘aanvullende thuiszorg’ zoals poetshulp en hulp bij kleinere karweien.
In lokaal bestuur Tervuren zijn de activiteiten van gezinszorg opgenomen in de dienst Zorg, binnen de afdeling Mens.
Deze audit evalueert in welke mate lokaal bestuur Tervuren:
− het aanbod, de doelgroepen en de organisatievorm voor gezinszorg concretiseert rekening houdend met de beoogde doelen, het beschikbare personeel, de financiële middelen en het toegekende urencontingent door Zorg en Gezondheid;
− voldoende opvolgt of het deze doelen en de vooropgestelde dienstverlening realiseert;
− initiatieven neemt om personeel te kunnen aantrekken en behouden;
− ondersteuning aan medewerkers aanbiedt om gepast om te gaan met deontologisch gevoelige kwesties;
− voldoende beheersmaatregelen invoerde om de geregistreerde prestaties volledig, correct, tijdig en transparant te kunnen doorrekenen en innen zowel ten aanzien van cliënten als het agentschap Zorg en Gezondheid.
In het kader van de thema-audit Gezinszorg bij het lokaal bestuur Tervuren beoordeelde Audit Vlaanderen naast de evaluatie van de beheersing van de risico’s gelinkt aan het specifieke thema ook enkele elementen van de ruimere organisatiebeheersing. Tevens volgden ze de status op van de aanbevelingen die Audit Vlaanderen formuleerde in de laatste vijf jaar.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het rapport over de thema-audit Gezinszorg en van het rapport 'Beoordeling aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen' van Audit Vlaanderen.
De raad stelt de jaarrekening 2022 vast.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
- Artikel 41, 3° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De raad is bevoegd voor het vaststellen van de beleidsrapporten.
- Artikel 260 en volgende van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Deze bepalingen handelen over de jaarrekening.
- Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
- Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
In de laatste besluiten worden de nadere regels bepaald hoe de financiële stromen boekhoudkundig moeten worden geregistreerd en in de jaarrekening moeten worden opgenomen.
Jaarlijks wordt de jaarrekening vóór 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft door de bevoegde raad vastgesteld.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De beleidsevaluatie geeft het beleid weer dat de gemeente gedurende het boekjaar heeft gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.
De financiële nota geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.
De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.
Het overzicht van de beleidsdoelstellingen en het overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies zitten in de bundel van de jaarrekening. Het overzicht van de beleidsvelden per beleidsdomein, de omgevingsanalyse en het organogram zijn te raadplegen in het meerjarenplan en de aanpassing ervan op de website van Tervuren.
In bijlage is tevens een overzicht van de opbrengst per belastingsoort opgenomen.
De jaarrekening werd technisch toegelicht op de gemeenteraadscommissie van 22 juni 2023.
Enig artikel. De raad stelt de jaarrekening 2022 van de gemeente Tervuren vast.
De raad keurt de jaarrekening 2022 van het OCMW Tervuren goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt op 29 juni 2023 de jaarrekening 2022 van het OCMW Tervuren vast.
Artikel 41, tweede lid, 3° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
De jaarrekening van het OCMW wordt door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft. De jaarrekening 2022 van het OCMW wordt aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
Door de goedkeuring stelt de gemeenteraad de geïntegreerde jaarrekening van het lokaal bestuur Tervuren vast.
Enig artikel. De raad keurt de jaarrekening 2022 van het OCMW Tervuren goed.
De raad keurt de NBB-jaarrekening 2022 van AGB Bexit goed.
De raad van bestuur van Bexit stelt op 29 juni 2023 de jaarrekening 2022 van het autonoom gemeentebedrijf Bexit vast.
Artikel 242, eerste lid en artikel 243, §1, van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 92 van het Wetboek van Vennootschappen
Artikel 16, §3 van de beheersovereenkomst van 28 mei 2019 tussen de gemeente Tervuren en het autonoom gemeentebedrijf Bexit
De jaarrekening 2022 van Bexit werd door de raad van bestuur vastgesteld op 29 juni 2023.
Voor wat de jaarrekening volgens het wetboek van vennootschappen betreft (NBB-jaarrekening en terug te vinden in deel 2 van de jaarrekening 2022 in bijlage) dienen de bestuurders de jaarrekening op te maken en ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering. Aangezien de gemeenteraad fungeert als algemene vergadering moet de gemeenteraad de door de raad van bestuur vastgestelde NBB-jaarrekening goedkeuren.
Overeenkomstig artikel 14,§ 2 van de beheersovereenkomst wordt het toezicht op de financiële toestand en op de jaarrekeningen van het AGB opgedragen aan een bedrijfsrevisor. De conclusies van de bedrijfsrevisor zijn terug te vinden in het commissarisverslag van 29 juni 2023.
Enig artikel. De raad, in hoedanigheid van de algemene vergadering van het autonoom gemeentebedrijf Bexit, keurt de NBB-jaarrekening 2022, zoals in bijlage gevoegd, goed.
De raad keurt het lastenboek voor de opdracht 'Afsluiten van verzekeringscontracten' goed.
Op 27 april 2023 keurde de raad de selectieleidraad, de raming en de plaatsingsprocedure voor de opdracht 'Afsluiten van verzekeringscontracten' goed. Het lastenboek dient te worden goedgekeurd.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden)
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Gemeente Tervuren optreedt in naam van OCMW Tervuren, AGB Bexit en projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek bij de gunning van de opdracht.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Perceel 1 (Personenverzekeringen), raming: 84.500,00 euro incl. btw;
* Verlenging 1 (Personenverzekeringen), raming: 84.500,00 euro incl. btw;
* Verlenging 2 (Personenverzekeringen), raming: 84.500,00 euro incl. btw;
* Verlenging 3 (Personenverzekeringen), raming: 84.500,00 euro incl. btw;
* Perceel 2 (Verzekeringen materiële schade), raming: 37.500,00 euro incl. btw;
* Verlenging 1 (Verzekeringen materiële schade), raming: 37.500,00 euro incl. btw;
* Verlenging 2 (Verzekeringen materiële schade), raming: 37.500,00 euro incl. btw;
* Verlenging 3 (Verzekeringen materiële schade), raming: 37.500,00 euro incl. btw;
* Perceel 3 (Verzekeringen aansprakelijkheid), raming: 32.300,00 euro incl. btw;
* Verlenging 1 (Verzekeringen aansprakelijkheid), raming: 32.300,00 euro incl. btw;
* Verlenging 2 (Verzekeringen aansprakelijkheid), raming: 32.300,00 euro incl. btw;
* Verlenging 3 (Verzekeringen aansprakelijkheid), raming: 33.300,00 euro incl. btw;
* Perceel 4 (Verzekeringen auto), raming: 22.500,00 euro incl. btw;
* Verlenging 1 (Verzekeringen auto), raming: 22.500,00 euro incl. btw;
* Verlenging 2 (Verzekeringen auto), raming: 22.500,00 euro incl. btw;
* Verlenging 3 (Verzekeringen auto), raming: 22.500,00 euro incl. btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 707.200,00 euro incl. btw. Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De gemeenteraad verleende in zitting van 27 april 2023 goedkeuring aan de selectievereisten, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de mededingingsprocedure met onderhandeling.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2023/IZ/832 opgesteld door de ontwerper, AON BELGIUM BVBA, Telecomlaan 5-7, 1831 Diegem. Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 7 augustus 2023 om 09.30 uur voorgesteld.
De totale uitgave voor deze opdracht (voor 4 jaren en voor de 4 besturen) wordt geraamd op 707.200 euro.
Voor de gemeente wordt de jaarlijkse uitgave geraamd op 103.500 euro. Deze uitgave is voorzien op volgende budget codes:
- 6120100 brandverzekering
- 6120200 verzekering dienstverplaatsing
- 6120160 verzekering voertuigen
- 6230100 arbeidsongevallen verzekering
- 6120150 verzekering burgerlijke aansprakelijkheid
- 6120999 verzekering voor ICT materiaal, kunst en sportactiviteiten
op diverse beleidsitems.
De opgegeven bedragen zijn inclusief taksen en bijdragen. Verzekeringen zijn niet btw-plichtig.
Artikel 1. De raad keurt het bestek voor de opdracht 'Afsluiten van verzekeringscontracten' met nr. 2023/IZ/832, opgesteld door de ontwerper, AON BELGIUM BVBA, Telecomlaan 5-7, 1831 Diegem, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek. De raming bedraagt 707.200,00 euro incl. btw.
Artikel 2. Gemeente Tervuren wordt gemandateerd om de procedure te voeren en bij de gunning van de opdracht op te treden in naam van Autonoom Gemeentebedrijf BEXIT, OCMW Tervuren en projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek.
Artikel 3. In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 4. De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 7 augustus 2023 om 09.30 uur.
De raad keurt de aanstelling van één intergemeentelijke GAS-vaststeller voor handhaving rond afvalproblematieken goed.
De brief van Interrand van 26 april 2023.
- De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie
- Het raadsbesluit van 20 december 2016 betreffende het reglement op het ophalen van afval.
- Artikels 119, 119bis en 135 van de nieuwe gemeentewet.
- Het raadsbesluit van 27 augustus 2019 over de goedkeuring van het politiereglement.
- De beheeroverdracht die de gemeente heeft verleend aan het opdrachthoudend intergemeentelijk samenwerkingsverband Interrand.
Op 22 december 2022 keurde de gemeenteraad van Tervuren de aanstelling van 3 intergemeentelijke GAS-vaststellers (Interrand) goed voor de handhaving rond sluikstorten, zwerfvuil en het foutief aanbieden van huisvuil.
Deze GAS-vaststellers zijn:
- Marianne Verbraeken, afvalcoach
- Kevin Fluyt, werkleider
- Bart Vandewiele, directeur
In zitting van 19 april 2023 heeft de raad van bestuur van Interrand beslist om aan de deelnemende gemeenten een beslissing te vragen over de aanstelling van een vierde medewerker van Interrand die met succes de opleiding van GAS-vaststeller voltooide, namelijk David Fille. Deze medewerker is dagelijks op de baan om de straatvuilnisbakken te ledigen, de glasbolsites te reinigen en het gemelde of gevonden sluikstort op te ruimen. Hij is degene die ook het meest kans maakt om sluikstorters op heterdaad te betrappen. Zijn aanstelling is dus zeer relevant om de sluikstort- en zwerfvuilproblematiek op het terrein aan te pakken.
Enig artikel. De raad keurt de aanstelling van David Fille als bijkomende intergemeentelijke GAS-vaststeller voor handhaving rond afvalproblematieken goed.
De raad neemt kennis van de rapportering van het college over de stand van zaken van de grondverzakking en scheurvorming in de Duisburgsesteenweg.
Grondverzakking en scheurvorming in de Duisburgsesteenweg op 1 juni 2023.
Door een wegverzakking in de Duisburgsesteenweg is de straat tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat afgesloten voor alle verkeer. De rijbaan blijft voorlopig dicht tot de herstellingswerken voltooid zijn. Om hinder te beperken, zijn er verschillende omleidingen ingesteld, afhankelijk van het type verkeer. Er zijn momenteel verschillende onderzoeken gaande om de exacte oorzaak van de verzakking te achterhalen waardoor er op dit moment geen specifieke tijdslijn kan gegeven worden voor de afronding van de herstelwerkzaamheden.
De gemeente Tervuren heeft volgende acties ondernomen om de schade te onderzoeken en om de hinder te beperken:
De raad neemt kennis van de rapportering van het college over de stand van zaken van de grondverzakking en scheurvorming in de Duisburgsesteenweg.
De raad keurt het retributiereglement goed.
Om jongeren meer te laten bewegen, werkte Sport Vlaanderen in samenwerking met de Ambrassade de ‘Sportbak’ uit. Als gemeente met meer dan 20.000 inwoners heeft Tervuren 2 sportbakken ontvangen.
- Artikel 41, 2e lid, 14° van het decreet lokaal bestuur
De raad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.
- Collegebesluit van 8 mei 2023 over de kennisname van het retributiereglement voor het ontlenen van sportmateriaal uit de sportbak
De sportbak is een mobiele, eigentijds gepimpte en met sportmateriaal gevulde sportbak. Bedoeling hiervan is om hem in publieke ruimtes te plaatsen, zodat jongeren er in niet-georganiseerd verband gebruik van kunnen maken. De sportbak bevat onder andere één of meerdere sets van Kan Jam, Wackitball, Spikeball, Honkbal en Air Badminton.
Als eerste test adviseert afdeling vrije tijd om een sportbak aan de balie van toerisme te zetten. Zo kunnen de jongeren gebruikmaken van het materiaal tijdens de openingsuren van de balie.
Om enige controle te hebben op het gebruik van het materiaal wenst afdeling vrije tijd een soort waarborgsysteem in te voeren. Zo moet de gebruiker een bewijs van identiteit (rijbewijs, bibliotheekkaart, busabonnement…) en contactgegevens afgeven bij ontlening.
Wanneer materiaal stuk wordt teruggegeven, ontbreekt of niet wordt teruggegeven zal de kostprijs van het materiaal aan de gebruiker gefactureerd worden.
Indien het gebruik van de sportbak succesvol blijkt te zijn, kan dit worden uitgebreid naar andere plekken in Tervuren, Duisburg, Moorsel of Vossem.
Dit ontwerp van reglement is goedgekeurd door de veiligheidsconsulent en functionaris voor gegevensbescherming (DPO) van gemeente Tervuren.
Algemene bepalingen
Artikel 1. De gemeente Tervuren stelt iedere openingsdag van de dienst toerisme sportmateriaal uit een sportbak ter beschikking aan de aanvrager.
Artikel 2. De ontlener moet het materiaal gebruiken als een voorzichtig en redelijk persoon.
Uitleenperiode
Artikel 3. Het materiaal van de sportbak kan in de periode van 1 maart tot en met 31 september tijdens de openingsuren van de dienst toerisme bij de balie van het Vrijetijdscentrum De Warandepoort ontleend worden tot de balie van de dienst toerisme sluit.
Artikel 4. Het materiaal kan worden ontleend tot uitputting van de stock.
Aanvraagprocedure
Artikel 5. De aanvraag gebeurt ter plekke aan de balie van het Vrijetijdscentrum. Bij ontlening moet de aanvrager zijn rijbewijs en contactgegevens overhandigen. Indien de ontlener niet in het bezit van een rijbewijs is, mag een soortgelijk (busabonnement, bibliotheekkaart, pas van fitnessclub…) bewijs dat de identiteit bevestigt, afgegeven worden. Bij het terug inleveren van het ontleende sportmateriaal wordt het identiteitsbewijs aan de ontlener teruggegeven. Reservaties op voorhand zijn niet mogelijk.
Artikel 6. De aanvaarding van het materiaal dient als bevestiging van de goede staat van de materialen bij de ontvangst ervan.
Retributietarief en betaling
Artikel 7. Het gebruik van het sportmateriaal is gratis.
Artikel 8. In geval van schade of verlies van één of meerdere ontleende sportmaterialen, moet een retributie betaald worden zoals vermeld in bijlage 1. Het college wordt gemachtigd om de prijzen aan te passen aan de op dat moment geldende vervangwaarden.
Artikel 9. De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon die het sportmateriaal van de sportbak niet, onvolledig of stuk terugbrengt.
Tarief en berekeningsgrondslag
Artikel 10. De retributie wordt eisbaar na beëindiging van de terbeschikkingstelling van het materiaal en moet worden betaald binnen de 30 dagen na de toezending van de factuur.
Artikel 11. Zolang de ontlener één of meer onbetaalde facturen heeft m.b.t. het gebruik van sportmateriaal uit de sportbak, kunnen door deze ontlener geen verdere ontleningen gebeuren.
Slotbepalingen
Artikel 12. Dit retributiereglement is opgesteld volgens de privacyverklaring lokaal bestuur Tervuren die te vinden is op www.tervuren.be. Bij vragen of opmerking kan steeds contact opgenomen worden met de Veiligheidsconsulent en Functionaris voor gegevensbescherming (DPO) via informatieveiligheid@tervuren.be.
Artikel 13. Dit retributiereglement treedt in werking vanaf 1 juli 2023.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 27 juni 2023 van raadslid Casier om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 29 juni 2023
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
- Hoe is het participatiemoment verlopen dat georganiseerd werd op 17 mei?
- Wie heeft het verslag/rapport opgemaakt en welke conclusies zijn hieruit gekomen?
- Werd dit verslag/rapport openbaar gemaakt?
- Wat zijn de volgende stappen? Wanneer zal er een beslissing worden genomen en op welke wijze?
- Worden deze conclusies/volgende stappen ook bespraken in de gemeenteraad (of een commissie) alvorens er definitief een beslissing wordt genomen?
- Is er inmiddels ook een analyse gebeurd betreffende de piste ANPR camera’s?
- Er zouden afspraken gemaakt zijn om de verkeersveiligheid rond de school te verhogen, tussen de gemeente, de ouderraad en de directie van GBS Moorsel. Wat zijn deze afspraken precies en wanneer krijgen deze afspraken concrete uitwerking?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter sluit de zitting op 30/06/2023 om 09:37.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter