Terug
Gepubliceerd op 31/07/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 29/07/2024 - 15:30

Goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de organisatie van avondshopping met een vuur-en lichtshow 'Tervuren Licht Op' op 14 december 2024 vanaf 14 uur tot 21 uur

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Ilse Vandenbemd, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Aanleiding

Aanvraag van afdeling vrije tijd, dienst evenementen, voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de organisatie van 'Tervuren Licht Op' op grondgebied Tervuren.

Regelgeving

- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1, 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- De wet van 8 juli 1964 over de dringende geneeskundige hulpverlening
- De wet van 10 mei 2015 over de uitoefening van de gezondheidsberoepen
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer
- Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 over de reglementering van de wielerwedstrijden en alle terreinwedstrijden
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
- De omzendbrief van 4 november 2019 over de reglementering van de wielerwedstrijden
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie
- Het raadsbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het raadsbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het gewijzigd belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 voor de goedkeuring van het voorstel wijziging werkingskader voor de inname van het openbaar domein.

Feiten, context en argumentatie

De afdeling vrije tijd, dienst evenementen, wenst op 14 december 2024 vanaf 16 uur tot 21 uur Tervuren Licht Op te organiseren.
Tervuren Licht Op vindt plaats op volgende gemeentewegen:

  • Marktplein
  • Brusselsesteenweg vanaf de Leuvensesteenweg tot de Oppemstraat.

Voor de organisatie van dit evenement zijn er tijdelijke verkeer- en veiligheidsmaatregelen nodig op het grondgebied van Tervuren:

Maatregel Locatie Tijdstip
Parkeren verboden
  • Marktplein
  • Brusselsesteenweg tussen de Leuvensesteenweg en de Oppemstraat
  • L'Empereurplein kant Brusselsesteenweg
Vanaf 14 uur tot 21 uur 
Verkeer verboden
  • Marktplein
  • Brusselsesteenweg tussen de Leuvensesteenweg en de Oppemstraat
  • L'Empereurplein kant Brusselsesteenweg
  • Nieuwstraat
Vanaf 16 uur tot 21 uur

Op vraag van politiezone Voer en Dijle gaat het parkeerverbod reeds 2 uur voor het evenement van start. Op deze manier heeft politiezone Voer en Dijle voldoende tijd om de betrokken straten volledige parkeervrij te maken.
De organisatie van Tervuren Licht Op vormt geen conflict met andere evenementen of innamen van het openbaar domein.
De gemeentelijke dienst werken in eigen beheer zorgt voor:

  • Het leveren en ophalen van de signalisatie;
  • Het plaatsen en het ophalen van parkeerverbodsborden. De parkeerverbodsborden moeten 48 uur op voorhand geplaatst worden. Na het plaatsen van de parkeerverbodsborden moet politiezone Voer en Dijle gecontacteerd worden. Voertuigen die reeds geparkeerd zijn voor de plaatsing van de parkeerverbodsborden kunnen niet getakeld worden. Staan er nog voertuigen geparkeerd? Neem contact op met politiezone Voer en Dijle via het telefoonnummer 02/767 30 00.

De aanvrager zorgt voor:

  • De correcte plaatsing van de geleverde signalisatie voor de start van het evenement;
  • Het verplaatsen van de signalisatie naar de kant van de rijbaan na het evenement, zonder dat dit hinder veroorzaakt voor de weggebruikers;
  • Het schriftelijk informeren van de inwoners in de betrokken straten over het evenement en de bijhorende verkeersmaatregelen in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief die goedgekeurd werd door het gemeentebestuur.

De signalisatie wordt geplaatst volgens het standaardbestek 250 en mag geen hinder vormen voor de zwakke weggebruikers.
Bij niet afsluiting van de rijbaan moet de doorgang van het verkeer steeds mogelijk blijven >3 meter.
Deze gemeentelijke verordening is enkel geldig nadat men een toelating ontvangt van alle betrokken wegbeheerders.
Er is een gunstig advies van:

  • De politiezone Voer en Dijle;
  • De afdeling ruimte - dienst openbaar domein.
Besluit

Artikel 1. Het college levert een gemeentelijke verordening af voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de organisatie van avondshopping met een vuur- en lichtshow 'Tervuren Licht Op' op 14 december 2024 vanaf 14 uur tot 21 uur
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:

verkeersmaatregelen

datum

locatie signalisatie

omschrijving signalisatie 

Parkeerverbod

op 14 december 2024 vanaf 14 uur tot 21 uur

  • middenplein Marktplein
  • Brusselsesteenweg tussen de Leuvensesteenweg en de Oppemstraat
  • L'empereurplein kant Brusselsesteenweg

- verkeersbord E1
- onderbord type x
- onderbord met vermelding van het referentienummer en de datum

Alle het verkeer verboden:

  • middenplein Marktplein
  • Brusselsesteenweg tussen de Leuvensesteenweg en de Oppemstraat
  • L'empereurplein kant Brusselsesteenweg
  • Nieuwstraat

 

op 14 december 2024 vanaf 16 uur tot 21 uur

  • Middenplein Markt
  • Brusselsesteenweg ter hoogte van  de Leuvensesteenweg
  • Brusselsesteenweg ter hoogte van de Nieuwstraat
  • Brusselsesteenweg ter hoogte van L'empereur
  • Brusselsesteenweg ter hoogte van de Oppemstraat

- afdekken vaste bebording
- rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
- verkeersbord C3

Artikel 3. De gemeentelijke dienst werken in eigen beheer zorgt voor:

  • Het leveren en ophalen van de signalisatie;
  • Het plaatsen en het ophalen van parkeerverbodsborden. De parkeerverbodsborden moeten 48 uur op voorhand geplaatst worden. Na het plaatsen van de parkeerverbodsborden moet politiezone Voer en Dijle gecontacteerd worden. Voertuigen die reeds geparkeerd zijn voor de plaatsing van de parkeerverbodsborden kunnen niet getakeld worden. Staan er nog voertuigen geparkeerd? Neem contact op met politiezone Voer en Dijle via het telefoonnummer 02/767 30 00.

Artikel 4. De afdeling vrije tijd dienst evenementen heeft volgende verplichtingen:

  • De correcte plaatsing van de geleverde signalisatie voor de start van het evenement;
  • Het verplaatsen van de signalisatie naar de kant van de rijbaan na het evenement, zonder dat dit hinder veroorzaakt voor de weggebruikers;
  • Het schriftelijk informeren van de inwoners in de betrokken straten over het evenement en de bijhorende verkeersmaatregelen in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief die goedgekeurd werd door het gemeentebestuur.