De raad keurt de notulen goed.
Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 21 december 2023.
De raad verdaagt dit punt naar een latere zitting.
Indexering van de lonen van de toezichters voor- en naschools toezicht.
- Artikel 173 van de Grondwet
Behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente.
- Artikel 40, §3 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen, waaronder de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen, vast.
- Artikel 41, 2e lid, 14° van het decreet lokaal bestuur
De bevoegdheid van de gemeenteraad tot het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen, is niet delegeerbaar naar het college van burgemeester en schepenen.
- Decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
- Omzendbrief van het Agentschap van Binnenlands Bestuur 2008/07 van 18 juli 2008 over het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
- Omzendbrief 2019/2 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit
- Besluit van de gemeenteraad van 28 juni 2016 over het retributiereglement van het voor- en naschools toezicht.
Het gemeentebestuur organiseert voor- en naschools toezicht in de gemeentelijke basisscholen in Tervuren. Er wordt een ouderbijdrage aangerekend wanneer ouders gebruik maken van deze dienstverlening. In het kader van het flankerend onderwijsbeleid worden de tarieven ook binnen de niet-gemeentelijke scholen toegepast, door de basisscholen die in het kader van dit sociaal voordeel een tussenkomst wensen te genieten indien de personeelskosten de ouderbijdragen overtreffen.
Vermits de tarieven van het voor- en naschools toezicht niet meer gewijzigd werden sinds 1 september 2016, is het aangewezen dat de tarieven vermeld in de artikels 3, 4, 7 en 8 van het retributiereglement van 28 juni 2016 geïndexeerd worden. Dit zou kunnen volgens de wijziging van de gezondheidsindex van augustus 2016 tot de gezondheidsindex van augustus 2023. Deze aanpassing aan de gezondheidsindex kan berekend worden volgens de formule: bedrag van de retributie x gezondheidsindex van augustus 2023 (= 128,82) gedeeld door de gezondheidsindex van augustus 2016 (= 103,97).
De toepassing van deze formule, wijzigt de tarieven als volgt:
Huidig tarief | Gewijzigd tarief | |
ARTIKEL 3 | ||
Op schooldagen | ||
- Per begonnen tijdsblok van een half uur | 1 euro | 1,24 euro |
- Per begonnen tijdsblok van een kwartier | 0,50 euro | 0,62 euro |
Op woensdag namiddag | ||
- Per begonnen tijdsblok van een half uur | 1 euro | 1,24 euro |
- Vanaf 14u tot 18u | 3,50 euro | 4,34 euro |
ARTIKEL 4 | ||
Op schoolvrije dagen | ||
- Tot 6u | 6,50 euro | 8,05 euro |
- Meer dan 6u | 13,50 euro | 16,73 euro |
ARTIKEL 7 | ||
Weektarief per kind | 21 euro | 26,02 euro |
ARTIKEL 8 | ||
Niet tijdig ophalen van het kind na 18u | ||
- Per begonnen tijdsblok van een kwartier | 5 euro | 6,20 euro |
De ouders krijgen een belastingvermindering van 45% voor de kosten van kinderopvang. Zij mogen alle opvangkosten inbrengen, tot maximaal 14,40 euro per oppasdag en per kind. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.
Indien de retributie jaarlijks met ingang van 1 september moet worden geïndexeerd, moet een bijkomend artikel over de jaarlijkse indexatie in het retributiereglement opgenomen worden.
Voorstel van nieuw artikel: 'De retributies vermeld onder de artikels 3, 4, 7 en 8 worden jaarlijks op 1 september aangepast volgens de stijging van het gezondheidsindexcijfer van augustus van hetzelfde jaar en augustus van het jaar van de voorgaande indexering, zodra de stijging in een verhoging van minstens 0,15 euro resulteert op het bedrag van meer dan zes uur toezicht op een schoolvrije dag zoals vermeld in artikel 4.'
Vermits in de praktijk de tarieven bepaald in het retributiereglement reeds vele jaren niet worden toegepast voor de opvang van een kind waarvan de ouder in een gemeentelijke basisschool gedurende de opvang als personeelslid werkzaam is (als leerkracht, administratief medewerker, poetsmedewerker of medewerker van de opvang) moet ook hiervoor een bijkomend artikel met vrijstelling van retributie in het reglement toegevoegd worden. Deze kinderen worden geregistreerd, maar niet gefactureerd. In het kader van de bespreking door het college werd aan de scholen gevraagd hoeveel leerkrachten gebruik maken van de opvang en met welke reden. Deze regeling bestaat blijkbaar reeds een 25-tal jaar.
In de gemeentelijke basisschool van Moorsel zijn er momenteel drie personeelsleden waarvan de kinderen een kwartier kosteloos in de voorschoolse opvang blijven en soms laat een personeelslid zijn kinderen in de naschoolse opvang tijdens de personeelsvergadering. Een toezichter laat haar kinderen tijdens haar toezicht ook in de opvang.
In de gemeentelijk basisschool van Vossem hebben in de periode van september t.e.m. december 2023 drie leerkrachten, waarvan er twee lesgeven in een andere gemeenteschool, en twee opvangmoeders kosteloos gebruik gemaakt van de opvang voor hun kinderen gedurende maximum 1,5 uur omdat ze toezichttaken uitvoerden.
In de gemeentelijke basisschool van Tervuren hebben in de periode van september t.e.m. december 2023 de directeur, vijf leerkrachten en één toezichter kosteloos gebruik gemaakt van de opvang voor hun kinderen gedurende 30 minuten tot 7 uren per maand, omdat ze taken voor de school uitvoerden zoals meestal toezicht maar ook oudergesprekken en personeelsvergaderingen.
De redenen om gebruik te maken van de opvang zijn alle verbonden aan de school, aan de organisatie van toezicht, de voorbereiding van het klasgebeuren en oudergesprekken. Geen enkel personeelslid maakt gebruik van de opvang om puur privé- of persoonlijke redenen. Dit voordeel afschaffen, zal door de betrokken personeelsleden als erg negatief ervaren worden omdat er wel een duidelijke link is met hun werkzaamheden op en voor de school.
Voorstel van nieuw artikel: 'Het kind van een personeelslid van één van de drie gemeentelijke basisscholen dat naar het voor- en naschools toezicht in één van de drie gemeentelijke basisscholen gaat terwijl het personeelslid werkt in de school, is vrijgesteld van de retributie van het voor- en naschools toezicht.'
Het voorstel van gewijzigd retributiereglement werd besproken in het college van 23 oktober 2023 en in de onderwijsraad van 17 november 2023. Het werd ter kennis genomen door het college op 4 en 11 december 2023 en op 8 januari 2024. Het werd positief geadviseerd door de schoolraden van de gemeentelijke basisscholen van Tervuren op 28 november 2023, van Vossem op 30 november 2023 en van De Fonkel Moorsel op 4 december 2023.
De ontvangsten worden op volgende artikels geboekt:
- BP2020-2026-4/GBB/0870-01/7040005/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN
- BP2020-2026-4/GBB/0870-02/7040005/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN
- BP2020-2026-4/GBB/0870-03/7040005/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN.
Enig artikel. De raad verdaagt dit agendapunt naar een volgende zitting.
De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur.
Besluit van 16 november 2023 van de gouverneur over de jaarrekening van het dienstjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Tervuren
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten
Enig artikel. De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Tervuren.
De raad duidt een vertegenwoordiger aan in de algemene vergadering van TMVS.
Goedkeuring van het raadsbesluit van 21 december 2023 over de toetreding tot de Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) en de vraag om ook een vertegenwoordiger in de algemene vergadering aan te duiden.
- Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur
Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in de organen van andere rechtspersonen.
- Artikel 41, 2e lid, 4° van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor het beslissen tot vertegenwoordiging in verenigingen.
- Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden.
- Artikel 26 van de statuten van de TMVS
De vertegenwoordigers dienen door de gemeenteraad aangeduid te worden onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen van de gemeente.
TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij Voor Services) is een dienstverlenende vereniging die in 2017 is opgericht conform de decretale regels over de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zoals voorzien in het decreet over het lokaal bestuur. Samen met CREAT CV vormt de TMVS een werkmaatschappij onder de werknaam CREAT. CREAT heeft een uitgebreid aanbod van interessante raamovereenkomsten.
De raad keurde reeds in december 2023 de toetreding tot de TMVS goed. Na toetreding heeft een deelnemer het recht om een afgevaardigde te hebben in de algemene vergadering. Die afgevaardigde moet nog aangesteld worden. Het college draagt schepen Sofie Lombaert voor.
Met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 onthoudingen
Advies ADV/2023/557 van Financieel advies van 14 november 2023: Gunstig
Artikel 1. De raad stelt Sofie Lombaert aan als vertegenwoordiger van de gemeente Tervuren in de Algemene Vergadering van TMVS.
Artikel 2. Deze beslissing wordt meegedeeld aan TMVS.
De raad keurt de gunningswijze, lastvoorwaarden en raming goed.
Er werd een materiële fout vastgesteld bij de selectiecriteria in het bestek met referentienummer R/OD/2023/855. De overheidsopdracht werd stopgezet. Er dient een nieuwe opdracht te worden gestart.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet) en artikel 57 en artikel 43.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
- Beslissing van de gemeenteraad van 30 november 2023.
De raad keurt het bestek met referentienummer R/OD/2023/855 goed.
De raad keurde op 30 november 2023 het bestek voor de opdracht 'Raamovereenkomst voor het vernieuwen van betonplaten en aanbrengen van voegvullingen van betonwegen' met nr. R/OD/2023/855 goed. Dit bestek werd gepubliceerd op 1 december 2023. Er werd echter een materiële fout vastgesteld bij de selectiecriteria. De erkenningsklasse C3 die als voorwaarde om deel te nemen werd gesteld, is te hoog voor deze opdracht. De vereiste erkenningsklasse dient in overeenstemming te zijn met het goed te keuren bedrag van de inschrijving. Voor een raamovereenkomst met verlengingen wordt daarvoor de basisopdracht als referentie genomen exclusief verlengingen. Erkenningsklasse C1 is correct.
In het kader van de opdracht 'Raamovereenkomst voor het vernieuwen van betonplaten en aanbrengen van voegvullingen van betonwegen' werd een bestek met nr. R/OD/2023/861 opgesteld door dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in samenwerking met dienst ruimte - openbaar domein waarbij deze materiële vergissing wordt rechtgezet. Erkenningsklasse C3 wordt aangepast naar erkenningsklasse C1. Er worden, anders dan in het voorgaande dossier, bijkomend 3 attesten van goede uitvoering gevraagd van werken die vergelijkbaar zijn met voorliggende opdracht qua aard en inhoud, en die werden uitgevoerd voor minstens 3 verschillende opdrachtgevers. Afgezien van deze correctie en toevoeging in de selectiecriteria is bestek met nummer R/OD/2024/861 identiek aan bestek met nummer R/OD/2023/855.
Deze opdracht is opgedeeld in een basisopdracht en drie stilzwijgende verlengingen voor telkens de duur van een jaar. De raming voor de basisopdracht en voor elk van de verlengingen afzonderlijk bedraagt 53.328,00 euro excl. btw of 63.316,88 euro incl. 21% btw. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 209.312,00 euro excl. btw of 253.267,52 euro incl. 21% btw.
Het maximale bestelbedrag voor de basisopdracht en voor elk van de verlengingen bedraagt 60.000,00 euro excl. btw of 72.600,00 euro incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 209.312,00 euro excl. btw of 253.267,52 euro incl. 21% btw.
De uitgave voor de basisopdracht en voor elk van de verlengingen wordt telkens geraamd op 53.328,00 euro excl. btw of 63.316,88 euro incl. 21% btw.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-01/2240000/BESTUUR/RUIMTE/0/IP-1 (ACT-33) en in het budget van de volgende jaren. De btw bedraagt 21% en is niet recupereerbaar. De btw is 100% medecontractant.
Artikel 1. De raad keurt het bestek met nr. R/OD/2023/861 en de raming voor de opdracht 'Raamovereenkomst voor het vernieuwen van betonplaten en aanbrengen van voegvullingen van betonwegen', opgesteld door dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in samenwerking met dienst ruimte - openbaar domein goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 209.312,00 euro excl. btw of 253.267,52 euro incl. 21% btw.
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De raad keurt het retributiereglement goed.
Brief van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken van 7 december 2023
Vanaf 15 januari 2024 wordt ook voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar een elektronisch identiteitsbewijs ingevoerd.
- Artikel 173 van de Grondwet
Behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente.
- Artikel 41, tweede lid, 14° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad is bevoegd voor het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.
- Het besluit van de gemeenteraad van 24 november 2022 tot goedkeuring van het gewijzigde retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken door de dienst burgerzaken.
- Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan de vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, hierna 'MB' genoemd
Vanaf 15 januari 2024 wordt ook voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar een elektronisch identiteitsbewijs ingevoerd. Aan de uitreiking van deze elektronische identiteitskaart is een productiekost verbonden. Deze categorie bestond niet en dient nu toegevoegd te worden aan het retributiereglement van de dienst burgerzaken.
Het retributiereglement dat goedgekeurd werd door de raad op 24 november 2022, is van toepassing sinds 1 januari 2023. In deze wijziging werd niet alleen de stijging van de productiekosten opgevangen, ook de vereenvoudiging van de tariefstelsels werd goedgekeurd. Tot dan werden binnen de dienst voor de aflevering van enkele typedocumenten verschillende prijscategorieën gehanteerd, voor documenten die quasi identiek zijn aan mekaar. Dit zorgde bij de burger voor verwarring en tot een nodeloos complexe opvolging bij de medewerkers.
Ook nu hanteert de FOD Binnenlandse Zaken een verschillende productiekost voor eenzelfde kaart, namelijk:
- Niet-EU-burger: 10,70 euro voor de normale procedure en 116,50 euro voor de spoedprocedure
- EU-burger: 7,70 euro voor de normale procedure en 105,00 euro voor de spoedprocedure
De dienst stelt voor om ook nu voor een eenduidig prijzenbeleid te kiezen door de kaart, ongeacht de herkomst van de aanvrager, aan te rekenen aan 11,00 euro voor de normale procedure en 120,00 euro voor de spoedprocedure. De dienst stelt alles in het werk om de kaarten na 1 februari af te leveren en zal de nodige actie ondernemen om de burgers correct te informeren.
Ook de tarieven van de andere producten werden nagekeken. De aangerekende kost dekt nog steeds de productiekost, behalve bij de aflevering van elektronische kaarten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar via de dringende procedures. Ook deze tarieven moeten dus worden aangepast in het reglement.
De uurloonkost voor genealogische opzoekingen wordt aangepast aan de gestegen loonkosten als gevolg van de hoge inflatie (van 35,00 naar 45,00 euro per uur).
Het college nam op 15 januari 2024 kennis van het voorstel.
Dit retributiereglement genereert ontvangsten, die voorzien zijn in het meerjarenplan en worden geboekt op budgetartikel GBB/0130-00/7020001/GEMEENTE/MENS/IP-GEEN. De kosten zijn eveneens voorzien en worden geboekt op budgetartikel GBB/0130-00/6150080/GEMEENTE/CBS/MENS/IP-GEEN. De extra categorie in het reglement zal tot bijkomende inkomsten en uitgaven leiden, deze zullen moeten worden verwerkt in de volgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 1. De raad heft een gemeentelijke retributie op de afgifte van diverse administratieve stukken door de dienst burgerzaken en onthaal:
1) Elektronische kaarten en documenten
Product | Tarief |
A. NORMALE PROCEDURE: | |
- Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° van het MB | 21,00 euro |
- Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, |
8,00 euro = 7,70 euro productiekost + 0,30 euro administratieve kost |
- Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot l) van het MB |
21,00 euro = 19,10 euro productiekost + 1,90 euro administratieve kost |
- Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e), m) en n) van het MB |
21,00 euro = 19,60 euro productiekost + 1,40 euro administratieve kost |
- Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen onder twaalf jaar die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a), b), d) en e) van het MB |
11,00 euro = 10,70 euro productiekost + 0,30 euro administratieve kost |
- Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen onder twaalf jaar die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot i) en k) van het MB |
11,00 euro = 7,70 euro productiekost + 3,30 euro administratieve kost |
B. SPOEDPROCEDURE MET GECENTRALISEERDE LEVERING VAN DE KAART EN PIN/PUK BIJ DE ALGEMENE DIRECTIE IDENTITEIT EN BURGERZAKEN VAN DE FOD BINNENLANDSE ZAKEN - BRUSSEL |
|
- Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° van het MB | 162,00 euro = 153,30 euro productiekost + 8,70 euro administratieve kost |
- Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3° van het MB |
149,00 euro = 141,90 euro productiekost + 7,10 euro administratieve kost |
C. SPOEDPROCEDURE MET LEVERING VAN DE KAART EN DE PIN/PUK IN DE GEMEENTE TERVUREN | |
- Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° en 2° van het MB | 123,00 euro = 116,40 euro productiekost + 6,60 euro administratieve kost |
- Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3° van het MB |
110,00 euro = 105,00 euro productiekost + 5,00 euro administratieve kost |
- Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot l) van het MB |
123,00 euro = 116,40 euro productiekost + 6,60 euro administratieve kost |
- Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e), m) en n) van het MB |
123,00 euro = 116,40 euro productiekost + 6,60 euro administratieve kost |
- Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen onder twaalf jaar die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a), b), d) en e) van het MB |
120,00 euro = 116,50 euro productiekost + 3,50 euro administratieve kost |
- Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen onder twaalf jaar die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot i) en k) van het MB |
120,00 euro = 105,00 euro productiekost + 15,00 euro administratieve kost |
2) Immatriculatieattesten voor vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4° van het MB, in afwachting van het bekomen van een erkenning door de dienst vreemdelingenzaken: 8,00 euro
3) Reispaspoorten
Product | Tarief |
Reispaspoort met 32 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale procedure | 74,00 euro |
Reispaspoort met 32 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in spoedprocedure | 250,00 euro = 210,00 euro productiekost + 30,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost |
Reispaspoort met 64 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale OF spoedprocedure | 250,00 euro = 210,00 euro productiekost + 30,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost |
Reispaspoort met 32 of 64 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in superdringende procedure | 310,00 euro |
Reispaspoort met 32 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale procedure | 35,00 euro productiekost |
Reispaspoort met 32 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in spoedprocedure | 210,00 euro productiekost |
Reispaspoort met 64 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale OF spoedprocedure | 210,00 euro productiekost |
Reispaspoort met 32 of 64 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in superdringende procedure | 270,00 euro productiekost |
Reisdocument voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen voor meerderjarigen in normale procedure | 70,00 euro = 41,00 euro productiekost + 20,00 euro consulair recht + 9,00 euro administratieve kost |
Reisdocument voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen voor meerderjarigen in spoedprocedure | 240,00 euro = 210,00 euro productiekost + 20,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost |
Reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen voor meerderjarigen in superdringende procedure | 300,00 euro = 270,00 euro productiekost + 20,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost |
Reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen voor minderjarigen in normale procedure | 41,00 euro productiekost |
Reisdocument voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen voor minderjarigen in spoedprocedure | 210,00 euro productiekost |
Reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen voor minderjarigen in superdringende procedure | 270,00 euro productiekost |
4) Koesterboekje: 25,00 euro
5) Kopie van een bestuursdocument afgeleverd in het kader van de toepassing van Titel II, hoofdstuk 3 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018:
Product | Tarief |
zwart-wit kopie | 0,10 euro |
kleuren kopie | 0,15 euro |
6) Genealogische opzoekingen door of met een beambte: 45,00 euro per uur met een minimum van 45,00 euro.
Artikel 2. De raad heft de gemeentelijke retributie voor de afgifte van:
Product | Tarief |
Europese rijbewijzen en de voorlopige rijbewijzen in bankkaartmodel | 24,00 euro |
Internationale rijbewijzen | 20,00 euro |
Artikel 3. De retributie wordt betaald door de persoon of de instelling aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt op het ogenblik van de aanvraag van het administratief stuk of de afdruk van het basisdocument.
De personen of de instellingen die een verzoek tot het bekomen van een administratief stuk, waarop een retributie is verschuldigd, indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de retributie in bewaring geven bij de financieel directeur of zijn afgevaardigde indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan worden afgegeven.
Artikel 4. Voorliggend retributiereglement vervangt alle voorgaande versies en treedt in werking op 1 februari 2024.
De raad neemt kennis van het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening.
Na het goedkeuren van de BGO is de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening het eindproduct van het actieplan ACT-23, namelijk '(Bindende) instrumenten ontwikkelen om de stedenbouwkundige kwaliteit te waarborgen'.
- Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Artikel 2.3.2. §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
De gemeenteraad kan stedenbouwkundige verordeningen vaststellen, voor het hele grondgebied van de gemeente of voor een deel waarvan hij de grenzen bepaalt met naleving van de door de Vlaamse Regering en de provincieraad vastgestelde stedenbouwkundige verordeningen.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met het opmaken van gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen en neemt de nodige maatregelen tot opmaak.
- Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant
- Beleidsplan Ruimte provincie Vlaams-Brabant, definitief vastgesteld door de provincieraad op 19 september 2023
- Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Tervuren
De opmaak van een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening woonkernen Horizon+' en parallel hiermee een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening hebben als voornaamste doel om meer uniformiteit te brengen in de stedenbouwkundige voorschriften die van toepassing zijn in Tervuren.
Het strategisch project Horizon+ is een samenwerkingsverband met volgende kernpartners: de gemeenten Tervuren, Overijse, Hoeilaart en Sint-Genesius-Rode, de provincie Vlaams-Brabant en de Vlaamse overheid. Het project is ontstaan doordat er zich nieuwe ruimtelijke vraagstukken stelden op het vlak van toenemend ruimtegebruik en verhardingsgraad, ruimtelijke versnippering, landschapsgebruik en recreatieve ontsluiting in de regio nabij het Zoniënwoud. De partners van het strategisch project Horizon+ werken aan een toekomstgericht en duurzaam ruimtelijk beleid waarbij het wonen, het werken en de voorzieningen zijn geconcentreerd in goed uitgeruste en duurzaam bereikbare woonkernen. Buiten de kernen ligt de focus op de afstemming van het wonen en de bebouwing op de openruimtestructuren: landbouwgebieden, valleien, bosstructuren. In de gebieden met woonbestemming buiten de woonkernen wordt een groei van het wonen niet gestimuleerd.
Verordeningen bieden de gemeente de mogelijkheid de beleidslijnen definitief juridisch te verankeren.
De volgende procedure wordt gevolgd voor de goedkeuring van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening:
- goedkeuring ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening door het college (8 januari 2024)
- kennisname door de gemeenteraad
- adviesverlening door de GECORO, provincie en gewest
- organisatie van het openbaar onderzoek door het college
- gemeenteraadscommissie
- definitieve vaststelling door de gemeenteraad
- toezichtstermijn door de deputatie en de Vlaamse Regering (schorsing/vernietiging)
- bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening.
De raad keurt de toekenning van nominatieve subsidies goed.
Laatste uitbetaling van werkingssubsidies voor de volledige overgang naar het nieuwe systeem met impuls- en basissubsidies
- Wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt (Cultuurpactwet)
- Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen
- Artikel 41, 2e lid, 23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad is bevoegd voor het toekennen van nominatieve subsidies.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus
- Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus met de bijbehorende bijlagen met de schema's en de rekeningstelsels
Het werkjaar 2022-2023 vormt het laatste werkjaar voor het nieuwe subsidiesysteem met impuls- en basissubsidies van kracht wordt. Om deze overgangsperiode zo soepel mogelijk te laten verlopen, adviseert de jeugdraad om geen extra administratieve lasten op te leggen aan de jeugdverenigingen.
In lijn met dit advies stelt de administratie voor om de jeugdverenigingen in 2024 opnieuw een vaste som uit te betalen op basis van de gemiddelden van de volledige jaren vóór de Covid-pandemie. Door een lichte indexatie (0,6%) van de subsidies volgens het meerjarenplan zullen de bedragen die aan de jeugdverenigingen uitbetaald worden, licht stijgen.
Dit budget wordt voorzien op budgetartikel 2024/GBB/0750-00/6497000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
Enig artikel. De raad keurt de toekenning van nominatieve subsidies voor het werkjaar 2022-2023 aan de erkende jeugdverenigingen in Tervuren goed:
Naam | Bedrag |
Scouts Tervuren | € 2.651 |
Gidsen Tervuren | € 2.389 |
Scouts en Gidsen Vossem | € 2.740 |
Jokrimo | € 2.251 |
KSA Tervuren | € 2.266 |
Chiro Duisburg | € 2.027 |
Jeugdhuis De Rimpel | € 982 |
Jeugdhuis Den Troemel | € 1.300 |
Jeugdhuis Tram 44 | € 1.172 |
Jeugdhuis De Kaaf | € 1.099 |
Muziekdoosje | € 636 |
De raad keurt de toekenning van de nominatieve subsidies goed.
Laatste uitbetaling van werkingssubsidies voor de volledige overgang naar het nieuwe systeem met impuls- en basissubsidies
- Wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt (Cultuurpactwet)
- Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen
- Artikel 41, 2e lid, 23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad is bevoegd voor het toekennen van nominatieve subsidies.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus
- Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus met de bijbehorende bijlagen met de schema's en de rekeningstelsels
Het werkjaar 2022-2023 vormt het laatste werkjaar voordat het nieuwe subsidiesysteem met impuls- en basissubsidies van kracht wordt. Om deze overgangsperiode zo soepel mogelijk te laten verlopen, adviseert de cultuurraad om geen extra administratieve lasten op te leggen aan de cultuurverenigingen.
In lijn met dit advies stelt de administratie voor om de cultuurverenigingen in 2024 opnieuw een vaste som uit te betalen op basis van de gemiddelden van de volledige jaren vóór de Covid-pandemie. Als gevolg van het stopzetten van de activiteiten van OKRA Vossem en de Gezinsbond Tervuren, in combinatie met een lichte indexatie van 0,6% op de subsidies voor de categorieën C, M, G en V, zullen de bedragen die aan de cultuurvereniging uitgekeerd worden, licht stijgen.
Dit budget wordt voorzien op budgetartikel 2024/GBB/0739-00/6497000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN.
Enig artikel. De raad keurt de toekenning van nominatieve subsidies voor het werkjaar 2022-2023 aan de erkende cultuurverenigingen in Tervuren goed:
Naam | Bedrag |
Sint Hubertusgroep - de Dragers - | € 222 |
Jan Van Boendale Kring | € 544 |
Davidsfonds | € 648 |
Reuzenvereniging Tervuren | € 551 |
OKRA Duisburg | € 806 |
OKRA Moorsel | € 944 |
OKRA Tervuren | € 1.409 |
KVLV Duisburg | € 632 |
KVLV Eizer | € 238 |
Jonge Mannenbond Eizer | € 110 |
KVLV Moorsel | € 763 |
Neos Tervuren | € 963 |
Transitie Tervuren | € 570 |
Landelijke Gilde Eizer | € 96 |
Nederlandse Vereniging | € 373 |
Landelijke Gilde Vossem | € 925 |
FEMMA Tervuren | € 1.009 |
Ubuntu Intercultureel Tervuren | € 626 |
KWB Tervuren | € 666 |
Vlaamse Kring Tervuren | € 402 |
Humanistische Verbond Druivenstreek | € 662 |
VLAS Vlaamse Actieve Senioren | € 608 |
ActiVplus | € 468 |
Gezinsbond Vossem | € 680 |
Samana Duisburg vanaf 2020 | € 409 |
Samana, Ziekenzorg Vossem | € 622 |
Koninklijke Harmonie Sint Katharina Duisburg | € 716 |
Koninklijke Harmonie Sint Jozef Moorsel | € 980 |
Koperensemble Bravoer | € 1.537 |
Césarte | € 743 |
Koninklijke Harmonie Vossem’s Voerenzonen | € 1.537 |
Koninklijke Harmonie De Ware Vrienden van 't Recht | € 964 |
Sint Ceciliakoor Moorsel | € 684 |
Sint Ceciliakoor Tervuren | € 863 |
Toneelkring Willen is Kunnen | € 696 |
Tuss-enin/Ranonkel | € 1.060 |
Dansclub Tervuren | € 462 |
Koninklijke Harmonie Eendracht maakt Macht Eizer | € 292 |
Koninklijke Fanfare Sint Rochus | € 357 |
Dansschool SPLIT vzw | € 917 |
Furacante zangkoor | € 445 |
Allegro | € 676 |
Wijnmakersgilde de Trochel | € 276 |
De Appelvink Duisburg | € 372 |
Het Voerse Neerhof | € 397 |
Vrienden van Flavirama | € 281 |
Philatelia Sint Hubertus | € 236 |
Natuurpunt Druivenstreek (VIJL) | € 442 |
Natura Zoniën | € 332 |
Art Tervuren | € 261 |
Radio Lipstick | € 209 |
Knutselknotsel | € 139 |
Fietsersbond | € 422 |
Passie flora | € 246 |
Pasar Tervuren | € 390 |
De Vrienden van de School van Tervuren | € 4.200 |
Koninklijke Heemkundige Kring Sint-Hubertus Tervuren |
€ 4.200 |
Dorpscomité Vossem | € 4.000 |
Feestcomité Duisburg | € 4.000 |
Volksfeesten Moorsel | € 4.000 |
De raad stelt de prijssubsidiefactor vast.
Verzoek van raadslid Hugo Vankelecom van 19 januari 2024 om dit besluit toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.
De toegekende prijssubsidies aan het AGB Bexit dient aangepast te worden.
- Artikel 21 van het decreet lokaal bestuur
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
- Gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2022 over de goedkeuring van het prijssubsidiereglement ten voordele van AGB Bexit
De raad stelt de prijsfactor vanaf 1 januari 2023 vast op 5,82
- Circulaire 2022/C/100 betreffende de btw-regeling die van toepassing is op autonome gemeentebedrijven
Het AGB Bexit heeft zijn verwachte inkomsten en uitgaven geëvalueerd voor het dienstjaar 2024. Om aan het winstoogmerk te voldoen, is een prijssubsidie met factor 4,69 noodzakelijk.
2024/GBB/0701-01/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2024/GBB/0712-01/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2024/GBB/0742-01/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2024/GBB/0742-02/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2024/GBB/0742-03/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2024/GBB/0742-04/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2024/GBB/0742-05/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2024/GBB/0742-06/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2024/GBB/0742-07/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2024/GBB/0742-08/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
Deze artikels werden al aangepast met de vierde meerjarenplanaanpassing. De prijssubsidies voor 2024 worden geraamd op 1.898.157 euro inclusief btw.
Enig artikel. De raad stelt voor het dienstjaar 2024 de prijssubsidiefactor vast op 4,69.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 20 januari 2024 van raadslid Casier om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 januari 2024.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
- Is er al een concreet uitvoeringsplan opgemaakt voor de verkeersmaatregelen in Moorsel?
- Met welke maatregelen zal gestart worden en wanneer precies?
- Verschillende burgers hebben suggesties overgemaakt aan de Schepen. Zijn daar suggesties bij die uitwerking zullen vinden? Zo ja, welke?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 23 januari 2024 van raadslid de Visscher om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 januari 2024
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Sinds de Coronaviruscrisis is het verplicht voor burgers om een afspraak te maken voor zelfs de eenvoudigste administratieve procedures. Deze maatregel was ongetwijfeld zinvol op het moment dat hij werd ingevoerd, maar volgens ons betekent hij een achteruitgang voor de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers: een extra stap die het moeilijker maakt om een administratieve zaak vlot af te handelen wanneer je naar het centrum van Tervuren gaat. Zou het niet mogelijk zijn om, naast het werken op afspraak, enige capaciteit te voorzien voor het behandelen van inloopverzoeken van burgers die zich spontaan naar het gemeentehuis begeven? Dit zou de burgers meer flexibiliteit bieden.
Dit principe zou ook uitgebreid kunnen worden naar instanties die indirect afhankelijk zijn van de gemeente, zoals het recyclagepark, dat als enige van de verschillende recyclageparken in Interrand nog steeds enkel op afspraak werkt.
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 23 januari 2024 van raadslid Liesenborghs om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 januari 2024
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
De wegverzakking van de Duisburgsesteenweg heeft een aantal negatieve gevolgen, ook voor de directe bewoners.
Het verkeer voor de vrachtwagens boven 3,5 T is verboden in het deel van de weg langs de werf, en er zijn “poorten” aan de twee uiteinden van dat stuk geplaatst, wat tot de volgende vragen leidt:
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 23 januari 2024 van raadslid de Schaetzen om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 25 januari 2024
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
1) Op dinsdag 23 januari raakte bekend dat de dienst Omgeving van de provincie Vlaams-Brabant negatief advies verleende. Wat is hier de impact van? In welke mate is dit bindend?
2) Wat zijn de volgende stappen? Heeft het College een raadsman aangesteld om aanwezig te zijn tijdens de zitting van de Deputatie?
3) Zijn er in het verleden contacten geweest tussen mandatarissen en McDonald's België en/of de toekomstige franchisenemer. Met wie en wanneer?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter sluit de zitting op 26/01/2024 om 13:05.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter