De raad keurt de notulen goed.
Artikelen 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
Artikel 32. §1. - De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de OCMW-raad. Deze audio-opname wordt op de website gepubliceerd.
§ 3. - Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Artikel 33. §1. - De notulen van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de OCMW-raad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de vergadering van 27 juni 2024.
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 26 november 2024.
Brief van Creat van 9 september 2024
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
OCMW Tervuren is aangesloten bij Creat Services dv en ontving de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering op 26 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld.
De vertegenwoordiger werd aangeduid in de zitting van 25 januari 2024 voor de verdere duur van de legislatuur:
- Sofie Lombaert, lid vast bureau
Artikel 1. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 26 november 2024
Agenda
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 decreet over het lokaal bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 decreet over het lokaal bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
7. Varia
Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden over de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de raad.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Creat Services dv.
De raad neemt kennis van het opvolgingsrapport.
Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de raad voor maatschappelijk welzijn voor het einde van het derde kwartaal van het boekjaar kennis neemt van het opvolgingsrapport over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van het boekjaar.
- Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Voor het einde van het derde kwartaal van het boekjaar wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn een opvolgingsrapport voorgelegd over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van het boekjaar.
- Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Dit artikel bepaalt welke elementen de opvolgingsrapportering minstens moet bevatten.
- Artikel 5 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
Dit artikel legt vast welke schema's verplicht als bijlage bij de opvolgingsrapportering moeten worden gevoegd.
Voor het einde van het derde kwartaal van 2024 moet aan de raad een opvolgingsrapport worden voorgelegd. Dit rapport geeft de stand van zaken weer over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2024.
Het opvolgingsrapport bevat minstens de volgende elementen:
- de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
- een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2)
- in voorkomende geval, de wijziging in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de wijziging ervan
- in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Volgens de memorie van toelichting bij het decreet lokaal bestuur is de opvolgingsrapportering voornamelijk bedoeld om tussentijds informatie te verschaffen over de voortgang van de uitvoering van de inhoudelijke strategische beleidsdoelstellingen.
De schema's J1 en T2 houden rekening met de overdrachten van de openstaande investeringskredieten van 2023.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het opvolgingsrapport, dat een stand van zaken geeft over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het eerste semester van 2024.
De raad neemt kennis van het besluit van de gouverneur.
Brief van het agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket ontvangen op 27 augustus 2024
- Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26
- Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4
Enig artikel. De raad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 21 augustus 2024 over de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het OCMW van Tervuren.
De raad keurt het voorstel tot gelijktrekking van de fietsvergoeding voor een dienstverplaatsing aan de fietsvergoeding voor woon-werkverkeer voor het personeel goed.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
De raad is bevoegd voor het vaststellen van de rechtspositieregeling van het personeel.
Momenteel bedraagt de fietsvergoeding voor een dienstverplaatsing voor het personeel 0,2219 euro per kilometer. De fietsvergoeding voor woon-werkverkeer bedraagt 0,35 euro per kilometer (= volgens de rechtspositieregeling het bedrag dat op grond van de fiscale wetgeving en socialezekerheidswetgeving is vrijgesteld van belastingen en sociale bijdragen). Het verschil tussen beide zorgt voor ongewenste neveneffecten op de werkvloer (vb. personeelsleden die toch de wagen verkiezen). Bovendien komen hier geregeld vragen over. Het verschil is moeilijk te verklaren.
Het vast bureau stelt voor om de fietsvergoeding voor een dienstverplaatsing gelijk te trekken met de fietsvergoeding voor woon-werkverkeer. Het bedrag van de vergoeding voor dienstverplaatsingen met de eigen fiets wordt door het bestuur zelf bepaald tussen 0,15 euro en het bedrag dat op grond van de fiscale wetgeving en de socialezekerheidswetgeving fiscaal en sociaalrechtelijk vrijgesteld is van belasting en sociale bijdragen. Momenteel is het bedrag van 0,35 euro vrijgesteld.
Een fietsvergoeding voor woon-werkverplaatsingen is vrijgesteld van personenbelasting tot een bepaald maximumbedrag. Momenteel staat dit maximumbedrag ingesteld op 0,35 euro per afgelegde kilometer en 3.500 euro per jaar. Personeelsleden worden dus niet belast voor minder dan 10.000 kilometer op jaarbasis.
Het managementteam gaf in zitting van 14 augustus 2024 een positief advies voor de gelijktrekking van de verschillende fietsvergoedingen.
Een verhoging van de fietsvergoeding voor dienstverplaatsingen tot 0,35 euro per kilometer zorgt voor een geschatte meerkost van 350 euro op jaarbasis.
Enig artikel. De raad keurt het voorstel goed om vanaf 1 oktober 2024 de fietsvergoeding voor een dienstverplaatsing voor het personeel gelijk te trekken met de fietsvergoeding voor woon-werkverkeer. Het personeelslid ontvangt een fietsvergoeding die gelijk is aan het bedrag dat op grond van de fiscale wetgeving en socialezekerheidswetgeving is vrijgesteld van belastingen en sociale bijdragen.
De raad keurt de overdracht goed.
E-mail van de notaris van 8 augustus 2024 met het ontwerp van akte voor de grondoverdracht
- Artikel 78 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
- Beslissing van de OCMW-raad van 26 maart 2013
De raad gaat principieel akkoord met de verkoop van het perceel.
- Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van Wezembeek-Oppem van 10 juli 2019
Het college keurt de omgevingsvergunning voor de verkaveling goed.
Het OCMW besliste op 26 maart 2013 om de gronden gelegen te Diepestraat in Wezembeek-Oppem te verkopen. Op 19 juni 2019 keurde de gemeente Wezembeek-Oppem de omgevingsvergunning goed voor het verkavelen van het terrein in 12 loten. Hierin is opgenomen dat de loten 13 en 14, bestemd voor wegenis en groenaanleg, bij de definitieve oplevering, gratis zouden worden overgedragen aan de gemeente Wezembeek-Oppem. De definitieve oplevering vond plaats op 31 januari 2024. Het ontwerp van akte werd bezorgd door de notaris.
De kosten verbonden aan de akte bedragen 2.777,07 euro incl. btw en zullen worden geboekt op budget artikel 2024/GBB/0050-00/6131001/OCMW/VB/IP-GEEN.
Enig artikel. De raad keurt het ontwerp van akte, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed voor een gratis overdracht van grond en wegenis aan de gemeente Wezembeek-Oppem om reden voor openbaar nut. Het betreft de kadastrale percelen 2e afdeling, sectie D, nummers 409S en 409T met een totale oppervlakte van 22are 68ca.
Namens OCMW-raad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter