Aanleg van oversteekplaatsen in de Hertenbergstraat.
- Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het vaststellen van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen door de raad.
- Artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking en inwerkingtreding van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- De wet van 16 maart 1968 over de politie over het wegverkeer.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van de bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van de aanvullende reglementen.
- Het collegebesluit van 8 april 2019 voor het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende de verkeersafwikkeling in de Hertenbergstraat te Tervuren.
Dit reglement is van toepassing op de gemeenteweg Hertenbergstraat.
De Hertenbergstraat is een lokale weg type 2 en heeft als functie om het verkeer van de wijk te verzamelen en toegang te geven tot de lokale verbindingswegen.
Parkeren wordt toegelaten in de afgebakende parkeerzones op de rijbaan en op haakse parkeerplaatsen buiten de rijbaan.
In de omgeving van de Hertenbergstraat zijn verschillende trage verbindingen, openbare gebouwen, recreatiedomeinen en scholen aanwezig.
Om de verkeersveiligheid in de straat te verhogen, wordt na overleg met de dienst openbaar domein, de dienst werken in eigen beheer en politiezone Voer en Dijle geadviseerd om bijkomende oversteekplaatsen te voorzien voor voetgangers.
Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Hertenbergstraat worden ingetrokken en vervangen, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de snelheidsbeperkingen, de verhoogde inrichtingen, de stormsignalisatie, parkeerplaatsen voor deelauto's en elektrisch opladen en de voorrangsregelingen.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.
Artikel 1. Het college stelt het aanvullend reglement vast voor de inrichting van de Hertenbergstraat.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:
Maatregel en locatie |
Beschrijving signalisatie |
Openbare weg waarbij een deel van de rijbaan wordt opgedeeld in twee rijstroken | Onderbroken streep dat verboden is te overschrijden behalve om: - in te halen - links af te slaan - om te draaien - van rijstrook te veranderen |
Parkeren wordt enkel toegelaten in de afgebakende parkeerzones op de rijbaan en op de haakse parkeerplaatsen buiten de rijbaan. | - E1 verkeersbord: parkeerverbod - onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand - E9a verkeersbord: parkeren - onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand - overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden - afgebakende parkeerzones door witte markeringen - afgebakende parkeerzones door een andere verharding - gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan - overlangse markeringen die rijstroken aanduiden |
Op de volgende locaties wordt er een oversteekplaats voorzien voor voetgangers: - het kruispunt met de Lindeboomstraat - het kruispunt met De Stolberglaan - het kruispunt met de Duisburgsesteenweg - ter hoogte van de Nettenberg, Hertenbergstraat 1 |
Dwarsmarkeringen door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan |
Weggebruikers komende van de Hertenbergstraat naar de Duisburgsesteenweg dienen te stoppen en voorrang te verlenen. | - Verkeersbord B1 - Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken die de plaats aanduidt waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen |
Artikel 3. Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Hertenbergstraat te Tervuren worden ingetrokken en vervangen door dit aanvullend reglement.
Artikel 4. De gemeentelijke dienst werken in eigen beheer plaatst de signalisatie en de wegmarkeringen.