Terug
Gepubliceerd op 06/12/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 04/12/2023 - 15:30

Goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Oppemstraat te Tervuren

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Aanleiding

De inrichting van een tijdsvenster van 30 minuten op vier parkeerplaatsen in de Oppemstraat tussen de Tervurenlaan en de Brusselsesteenweg

Regelgeving

- Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het vaststellen van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen door de raad.
- Artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking en inwerkingtreding van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- De wet van 16 maart 1968 over de politie over het wegverkeer.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van de bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van de aanvullende reglementen.
- Het collegebesluit van 12 oktober 2020 voor de goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Oppemstraat, deel tussen de Albertlaan en de Tervurenlaan.

Feiten, context en argumentatie

Dit reglement is van toepassing op de gemeenteweg Oppemstraat.
De Oppemstraat wordt gesplitst door de gewestweg N3 Tervurenlaan:
- tussen de N3 Tervurenlaan en Wezembeek-Oppem is de Oppemstraat een lokale weg type 1 en heeft als functie om een verbinding te maken met de buurgemeenten
- tussen de N3 Tervurenlaan en de Brusselsesteenweg is de Oppemstraat een lokale weg type 3 en heeft als functie om toegang te verschaffen voor de bewoners.
In de Oppemstraat wordt gemotoriseerd verkeer enkel toegelaten in één rijrichting.
Parkeren wordt toegelaten op de rijbaan en binnen de afgebakende parkeerzones.
In de omgeving van de Oppemstraat zijn verschillende scholen aanwezig.
In de Oppemstraat tussen de N3 Tervurenlaan en de Brusselsesteenweg zijn diverse handelszaken en een kinderopvang aanwezig. Deze hebben nood aan een grote parkeerrotatie.
Tijdens een mobiliteitsoverleg met de dienst openbaar domein, de dienst werken in eigen beheer en politiezone Voer en Dijle werd geadviseerd om kortparkeren in te voeren in de Oppemstraat tussen de N3 Tervurenlaan en de Brusselsesteenweg.
Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Oppemstraat worden ingetrokken en vervangen, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de snelheidsbeperkingen, de verhoogde inrichtingen, de stormsignalisatie, parkeerplaatsen voor deelauto's en elektrisch opladen en de voorrangsregelingen.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.

Besluit

Artikel 1. Het college stelt het aanvullend reglement vast voor de inrichting van de Oppemstraat.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:

Maatregel

 

Locatie signalisatie

Beschrijving signalisatie

Straat met beperkt éénrichtingsverkeer.  Gemotoriseerd verkeer wordt enkel toegelaten in één rijrichting:
- tussen de N3 Tervurenlaan en Wezembeek-Oppem, in de rijrichting naar Wezembeek-Oppem. De Lijn wordt toegelaten in twee rijrichtingen.
- tussen de N3 Tervurenlaan en de Brusselsesteenweg, in de rijrichting naar de Brusselsesteenweg
Oppemstraat ter hoogte van het kruispunt met de:
- Albertlaan
- N3 Tervurenlaan
- Brusselsesteenweg
- C1 verkeersbord: verboden rijrichting voor iedere bestuurder
- onderbord M3: uitgezonderd voor fietsers en bromfietsers klasse A
- onderbord uitgezonderd De Lijn
- F19 verkeersbord: openbare weg met eenrichtingsverkeer
- onderbord M5: fietsers en bromfietsers worden toegelaten in beide rijrichtingen
- onderbord uitgezonderd De Lijn
Parkeren wordt toegelaten op de rijbaan of in de afgebakende parkeerzones Volledige Oppemstraat - E1 verkeersbord: parkeerverbod
- onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand
- overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden
- afgebakende parkeerzones door witte markeringen
- afgebakende parkeerzones door middel van een andere verharding
- gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan
- overlangse markeringen die rijstroken aanduiden

Vanaf maandag tot en met zaterdag en telkens tussen 8 en 18 uur, wordt parkeren slechts voor 30 minuten toegelaten

Op 4 parkeerplaatsen in de Oppemstraat ter hoogte van huisnummers 10, 12 en 12C

- E9a verkeersbord: parkeren
- onderbord 'max 30 min'
- onderbord type x: begin en einde van de reglementering
- onderbord met vermelding: vanaf maandag tot en met zaterdag, tussen 8 uur en 18 uur

Op volgende locaties worden er oversteekplaatsen voorzien voor voetgangers:
- kruispunt Brusselsesteenweg
- kruispunt N3 Tervurenlaan
- kruispunt Albertlaan
Oppemstraat ter hoogte van het kruispunt met de:
- Albertlaan
- N3 Tervurenlaan
- Brusselsesteenweg
 - dwarsmarkeringen door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan
Op volgende locaties wordt het gemotoriseerd verkeer en het fietsverkeer geregeld door driekleurige verkeerslichten. De weggebruikers moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht:
- ter hoogte van het kruispunt Tervurenlaan en Hertogenweg, rijrichting Tervurenlaan;
- ter hoogte van het kruispunt met de N3 Tervurenlaan, rijrichting Tervurenlaan;

- ter hoogte van het kruispunt met de N3 Tervurenlaan
- ter hoogte van het kruispunt met de Tervurenlaan en de Hertogenweg

- Driekleurige verkeerslichten
- Dwarse witte doorlopende stopstreep, haaks op de rand van de rijbaan
Ter hoogte van het kruispunt met de N3 Tervurenlaan, rijrichting Brusselsesteenweg, wordt het fietsverkeer en het voetgangersverkeer geregeld door driekleurige verkeerslichten. De weggebruikers moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht. ter hoogte van het kruispunt met de N3 Tervurenlaan - Driekleurige verkeerslichten

Artikel 3. De afdeling ruimte, dienst werken in eigen beheer, plaatst de signalisatie en de wegmarkeringen.
Artikel 4. Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Oppemstraat te Tervuren worden ingetrokken en vervangen door dit aanvullend reglement.