- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het gewijzigd belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- het collegebesluit van 31 juli 2023 over de goedkeuring van de aanpassing van het parkeerbeleid op de omleidingsroute ten gevolge van de verzakking in de Duisburgsesteenweg.
- Het collegebesluit van 27 november 2023 over over de goedkeuring om bij de gedeeltelijke openstelling van de Duisburgsesteenweg het verkeer in de rijrichting van Tervuren in te stellen.
Sinds 8 augustus 2022 werd één fiets- en één voetpad in de Duisburgsesteenweg tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat ingenomen als werfzone voor de private projectontwikkeling 'Panquin'.
Door een scheur in het wegdek en het instellen van een veiligheidsperimeter werd de rijbaan in de Duisburgsesteenweg tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat vanaf 1 juni 2023 afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer.
De gemeentelijke toelating met referentie nummer 1894177, voor de inname van het openbaar domein en voor het wijzigen van de verkeerssituatie door de wegverzakking, verloopt op 29 december 2023.
Op zaterdag 9 december 2023 worden de Kasteelstraat, de Klarastraat en de Markt afgesloten voor de organisatie van een evenement.
Vanaf maandag 11 december 2023 tot het begin van de herstellingswerken aan het wegdek, kan er tijdelijk éénrichtingsverkeer toegelaten worden in de Duisburgsesteenweg tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat.
Tijdens het tijdelijk openstellen van dit deel van de Duisburgsesteenweg, worden volgende verkeers- en veiligheidsmaatregelen genomen:
Maatregelen | Info |
Het instellen van beperkt éénrichtingsverkeer in de Duisburgsesteenweg tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat in de rijrichting naar Tervuren centrum. | Gemotoriseerd verkeer wordt toegelaten in de rijrichting naar Tervuren centrum, uitgezonderd voor: - bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton; - bestuurders van voertuigen waarvan de breedte, lading inbegrepen, groter is dan 2,5 meter - bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 6 meter - bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, groter is dan 3 meter |
Fietsers en bromfietsers klasse A worden in twee rijrichtingen toegelaten: - voor de fietsers komende van Duisburg naar Tervuren centrum wordt er een veilige en afgebakende doorgang voorzien naast de werfzone; - net voorbij de werfzone kunnen de fietsers terug gebruik maken van het fietspad. |
|
De omleiding voor het gemotoriseerd verkeer in beide rijrichtingen via de Ringlaan - Hertenbergstraat - Lindeboomstraat - Ortar De Pauwstraat - Vestenstraat blijft behouden en aangeduid. | |
In de Kasteelstraat moet elke bestuurder voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komen. | |
In de Kasteelstraat ter hoogte van huisnummers 8-10 worden 2 parkeervakken en een deel van rechtse rijvak ingenomen. |
- om het verkeer op een veilige en vloeiende manier te begeleiden naar het linkse rijvak; - om het verkeer op het kruispunt Kasteelstraat - Duisburgsesteenweg zonder het instellen van verkeerslichten veilig te laten verlopen. |
Verschillende maatregelen uit de toelating met referentienummer 1894177, voor de inname van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie door de wegverzakking, worden verlengd. | Inname van één voetpad, één fietspad en een deel van de rijbaan in de Duisburgsesteenweg |
In volgende straten wordt de maximaal toegelaten snelheid gewijzigd naar 30 km/uur: |
|
Op volgende locaties wordt parkeren verboden voor de inrichting van de werfzone en |
De gemeentelijke toelating met referentie nummer 1894177, voor de inname van het openbaar domein en voor het wijzigen van de verkeerssituatie door de wegverzakking, vanaf 4 augustus 2023 tot en met 29 december 2023 vervalt vanaf maandag 11 december 2023.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer.
Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor het wijzigen van de verkeerssituatie in diverse straten in Tervuren centrum wegens een gedeeltelijke afsluiting van de Duisburgsesteenweg tussen de Kasteelstraat en de Hertenbergstraat, vanaf maandag 11 december 2023 7 uur tot vrijdag 12 juli 2024 19 uur.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:
Verkeersmaatregelen | Datum | Locatie van de signalisatie | beschrijving van de signalisatie |
Inname van één voetpad, één fietspad en de helft van de rijbaan in de Duisburgsesteenweg ter hoogte van de site Panquin, voor de inrichting van een werfzone en het instellen van een veiligheidsperimeter: |
vanaf maandag 11 december 2023 7 uur tot vrijdag 12 juli 2024 19 uur | In de Duisburgsesteenweg, langs beide kanten van de werfzone |
- Rood-wit hekken met dubbele regels of bakens/kegels met rood-witte strepen en een werkende oranje-gele knipperlicht. - C19 verkeersbord verboden toegang voor voetgangers - signalisatiebord ‘voetgangers oversteken’ - D1 verkeersbord verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen. |
Het instellen van beperkt éénrichtingsverkeer in de Duisburgsesteenweg tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat in de rijrichting naar Tervuren centrum. Gemotoriseerd verkeer wordt toegelaten in de rijrichting naar Tervuren centrum, uitgezonderd voor: - bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton; - bestuurders van voertuigen waarvan de breedte, lading inbegrepen, groter is dan 2,5 meter; - bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 6 meter; - bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, groter is dan 3 meter. Deze voertuigen worden in twee rijrichtingen omgeleid via de Ringlaan/Hertenbergstraat - Lindeboomstraat - Ortar De Pauwstraat - Vestenstraat. Fietsers en bromfietsers klasse A worden in twee rijrichtingen toegelaten: - voor de fietsers komende van Duisburg naar Tervuren centrum wordt er een veilige en afgebakende doorgang voorzien naast de werfzone; - net voorbij de werfzone kunnen de fietsers terug gebruik maken van het fietspad. |
In de Duisburgsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Hertenbergstraat | - F19: Openbare weg met eenrichtingsverkeer - onderbord M18: fietsers, bromfietsers klasse A en speedpedelecs toegelaten in 2 rijrichtingen - infobord 'gewijzigde verkeerssituatie' - C21 verkeersbord met vermelding van 3,5 ton: verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton - C27 verkeersbord met vermelding van 2,5 meter: verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de breedte, lading inbegrepen, groter is dan 2,5 meter; - C25 verkeersbord met vermelding van 6 meter: verboden toegang voor bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 6 meter; - C29 verkeersbord met vermelding van 3 meter: verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, groter is dan 3 meter; |
|
In de Duisburgsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Kasteelstraat | - C1 verkeersbord: Verboden richting voor iedere bestuurder. - onderbord M12: uitgezonderd voor fietsers, bromfietsers klasse A en speedpedelcs |
||
In de Duisburgsesteenweg: - rijrichting Tervuren centrum - op het einde van de werfzone |
- Informatiebord: 'fietsers op de rijbaan' | ||
In 2 rijrichtingen op de omleidingsweg via de Ringlaan/Hertenbergstraat - Lindeboomstraat - Ortar De Pauwstraat - Vestenstraat. | - F41 verkeersbord: Omleiding - met picto +3,5 ton |
||
Het gemotoriseerd verkeer -3,5 ton komende van Tervuren centrum naar Duisburg wordt omgeleid via: - N3 Tervurenlaan, Vestenstraat, Ortar De Pauwstraat, Lindeboomstraat, Ringlaan, Duisburgsesteenweg; - Tervuren centrum, Leuvensesteenweg, N3 Tervurenlaan, Paleizenlaan, Park van Tervuren. |
ter hoogte van de/ |
- F41 verkeersborden: omleiding - met vermelding 'Duisburg' |
|
Parkeerverbod en de Kasteelstraat ter hoogte van huisnummers 8-10. | Op 2 parkeerplaatsen in de Kasteelstraat ter hoogte van huisnummers 8-10 | - E1 verkeersbord: parkeerverbod |
|
Inname van het rechtse rijvak in de Kasteelstraat ter hoogte van huisnummers 8-10. Al het verkeer dient gebruik te maken van het linkse rijvak. | Op het rechtse rijvak in de Kasteelstraat ter hoogte van huisnummers 8-10 | - borden type Ia - D1 verkeersbord: verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen. - Een goed werkend oranje-geel knipperlicht. |
|
In volgende straten wordt de maximaal toegelaten snelheid verlaagd naar 30 km/uur: - Ortar De Pauwstraat; - Lindeboomstraat tussen Ortar De Pauwstraat en de Hertenbergstraat; - Hertenbergstraat tussen de Lindeboomstraat en Ringlaan; - Duisburgsesteenweg tussen de Hertenbergstraat en de Kasteelstraat; - Park Tervuren. |
ter hoogte van: - Duisburgsesteenweg x Hertenbergstraat - Ortar De Pauwstraat x Jezus-Eiklaan - Ortar De Pauwstraat x Lindeboomstraat - Lindeboomstraat 95 - Lindeboomstraat x Vlierboomstraat - Lindeboomstraat x Ortar De Pauwstraat - Lindeboomstraat x Hertenbergstraat - Hertenbergstraat x Lindeboomstraat - Duisburgsesteenweg x Capucienenpoortdreef |
- C43 verkeersborden met vermelding van 30 km/uur: Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt geldt een maximaal toegelaten snelheid van 30 km/uur | |
Op volgende locaties wordt er een parkeerverbod ingesteld voor de inrichting van de werfzone en ten voordelen van de verkeersdoorstroming: - Vestenstraat tussen huisnummers 7 - 17; - Vestenstraat tussen beide toegangen tot de Louis Buelenslaan; - Vestenstraat tussen huisnummer 78 - 96; - Ortar De Pauwstraat vanaf huisnummer 24 tot en met huisnummer 44; - Lindeboomstraat vanaf huisnummer 95 tot huisnummer 101; - Lindeboomstraat vanaf huisnummer 109 tot huisnummer 127; - Lindeboomstraat vanaf huisnummer 131 tot huisnummer 141; - Lindeboomstraat vanaf huisnummer 147 tot huisnummer 159; - Lindeboomstraat vanaf huisnummer 171 tot Ortar De Pauwstraat. |
Ter hoogte van: - Vestenstraat tussen huisnummers 7 - 17; - Vestenstraat tussen beide toegangen tot de Louis Buelenslaan; - Vestenstraat tussen huisnummer 78 - 96; - Ortar De Pauwstraat vanaf huisnummer 24 tot en met huisnummer 44; - Lindeboomstraat vanaf huisnummer 95 tot huisnummer 101; - Lindeboomstraat vanaf huisnummer 109 tot huisnummer 127; - Lindeboomstraat vanaf huisnummer 131 tot huisnummer 141; - Lindeboomstraat vanaf huisnummer 147 tot huisnummer 159; - Lindeboomstraat vanaf huisnummer 171 tot Ortar De Pauwstraat. |
- E1 verkeersbord: parkeerverbod - onderbord type x - onderbord met vermelding van het referentienummer 1995804 en de periode |
Artikel 3. De signalisatie wordt verzorgd door de gemeentelijke dienst werken in eigen beheer.
Artikel 4. De bouwheer heeft volgende verplichtingen: het volledig en veilig afbakenen van de werfzone.