De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via e-mail van 21 februari 2025 van raadslid Lombaert om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 februari 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Ongeveer een jaar geleden kregen de Chiro Duisburg en de Scouts- en Gidsen Tervuren te horen dat ze niet langer in hun lokalen konden overnachten omdat er een aantal brandveiligheidsmaatregelen niet in orde waren.
Als toenmalige schepen van Jeugd heb ik ervoor gepleit en aangedrongen om deze maatregelen zo snel mogelijk in orde te brengen. Bij verschillende activiteiten zoals ledenweekends en inleefweken voor de leiding, horen overnachtingen erbij. Dit maakt integraal deel uit van de jeugdwerking en draagt bij tot het creëren van het groepsgevoel.
Er zijn heel wat projecten en uitdagingen in de gemeente en door enkele sterk impacterende en onverwachte wijzigingen in het personeelsbestand konden een aantal zaken niet verwezenlijkt worden op korte termijn.
Ondertussen zijn we bijna een jaar verder en zijn overnachtingen in de Chirolokalen in Pachthof Stroykens en in de lokalen van Scouts- en Gidsen in de Nettenberg blijkbaar nog steeds niet mogelijk.
Kan u ons voor deze jeugdlokalen informeren:
• Welke brandveiligheidsmaatregelen ondertussen in orde werden gebracht?
• Welke brandveiligheidsmaatregelen nog genomen dienen te worden?
• Wat de planning hiervoor is (timing)?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.