- Installatievergadering van 5 december 2025
- Mail van Jan Spooren, voorzitter van het bekkenbestuur Dijle-Zennebekken, van 6 januari 2025
- Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur
Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
- Decreet van 18 juli 2003 houdende het integraal waterbeleid (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek)
Het Decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek) vormt het juridische kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen en voor de samenstelling en werking van de bekkenbesturen.
Integraal waterbeleid omvat onder meer het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, het herstel van het watersysteem om de problematiek van overstromingen en verdroging aan te pakken, de ecologie van waterlopen en valleien en de sponswerking van het landschap.
Vlaanderen is voor het integraal waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens.
De gemeente Tervuren maakt deel uit van het Dijle-Zennebekken. Het bekkenbestuur coördineert het integraal waterbeleid op bekkenniveau.
Het bekkenbestuur heeft tot taak:
1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1 van het Waterwetboek;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan m.b.t. de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
Elke gemeente waarvan het grondgebied (geheel of gedeeltelijk) deel uitmaakt van het bekken, heeft een gemeentelijke mandataris in het bekkenbestuur. De gemeente Tervuren neemt deel aan het bekkenbestuur van het Dijle-Zennebekken, onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant. Eén gemeentelijke mandataris moet worden aangeduid als effectief lid en één als plaatsvervangend lid. Bij voorkeur zijn ze lid van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid (waterbeleid, natuur en leefmilieu, omgeving...).
Stemming artikel 1:
Met 24 stemmen voor en 1 stem tegen.
Stemming artikel 2:
Met 24 stemmen voor en 1 stem tegen.
Geheime stemming artikel 1:
Met 24 stemmen voor en 1 stem tegen.
Geheime stemming 2:
Met 24 stemmen voor en 1 stem tegen.
Artikel 1. De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Jan Trappeniers aan als effectief lid voor het Bekkenbestuur Dijle-Zennebekken.
Artikel 2. De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Sebastiaan Coudré aan als plaatsvervangend lid voor het Bekkenbestuur Dijle-Zennebekken.