Terug
Gepubliceerd op 03/09/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 01/09/2025 - 15:30

Goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Robert Schuitenlaan

Aanwezig: Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Aanleiding

Het parkeren in de Robert Schuitenlaan vormt hinder voor de verkeersdoorstroming

Regelgeving

- Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het vaststellen van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen door de raad
- Artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking en inwerkingtreding van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens
- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens
- De wet van 16 maart 1968 over de politie over het wegverkeer
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van de bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van de aanvullende reglementen

Feiten, context en argumentatie

Dit reglement is van toepassing op de Robert Schuitenlaan, gelegen op het grondgebied van Tervuren.
Momenteel is parkeren toegelaten langs beide kanten van de rijbaan.
Het huidige parkeerregime veroorzaakt hinder voor de vlotte verkeersdoorstroming, de huisvuilophaling en de werking van de strooidiensten.
Deze parkeerproblematiek werd besproken tijdens een intern mobiliteitsoverleg met de dienst openbaar domein, de dienst werken in eigen beheer en politiezone Voer en Dijle. Daaropvolgend werd er ook een plaatsbezoek uitgevoerd.
Tijdens het plaatsbezoek werd er vastgesteld dat elke woning over een eigen garage en oprit beschikt. 
Om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren, is het noodzakelijk om maatregelen te treffen:

  • parkeerverbod aan de binnenkant bocht door middel van E1 parkeerverbodsborden;
  • ter hoogte van de kruispunten met de Sint-Pauluslaan worden er langs beide kanten van de rijbaan gele onderbroken lijnen aangebracht.

Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer over de Robert Schuitenlaan worden ingetrokken en vervangen door dit aanvullend reglement.
Dit aanvullend reglement is niet van toepassing voor:
- zonale bepalingen;
- voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
- verhoogde inrichtingen;
- voorrangsregelingen;
- parkeerplaatsen voor het laden van voertuigen en deelwagens
- stormsignalisatie.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en aan de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.

Besluit

Artikel 1. Het college stelt een aanvullend reglement vast voor de inrichting van de Robert Schuitenlaan op het grondgebied Tervuren.
Artikel 2. Maatregelen:

Maatregelen

 

Signalisatie

In de Robert Schuitenlaan wordt parkeren toegelaten:

  • op de rijbaan, langs de kant van de onpare huisnummers
  • rekening houdend met de bepalingen van de wegcode
  • rekening houdend met de vlotte verkeersdoorstroming
  • E1 verkeersbord: parkeerverbod
  • onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand
  • overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden
  • gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan
  • overlangse markeringen die rijstroken aanduiden

Artikel 3. Deze maatregelen worden ingesteld door de dienst Werken in Eigen Beheer.