Het wettelijk in orde stellen van de variabele zone-30 in de Moorselstraat.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- De wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van aanvullende reglementen over de politie van het wegverkeer.
- Het collegebesluit van 25 september 2023 voor de goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende uniformering en aanpassing van de snelheidsregimes voor gemotoriseerd verkeer op de gemeentewegen in Tervuren.
- Het collegebesluit van 23 oktober 2023 voor de goedkeuring van de visie op de snelheidsregimes.
- Het collegebesluit van 18 december 2023 voor de aanpassing van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor het instellen van snelheidsregimes op de gemeentewegen met gemotoriseerd verkeer in Tervuren.
In navolging van de beslissing over de verkeersmaatregelen in Moorsel, dient er een dynamische zone-30 ingesteld te worden in een deel van de Moorselstraat.
Voor het instellen van deze dynamische zone-30 dienen de vaste borden in de Moorselstraat en in de zijstraten vervangen te worden door dynamische borden.
De dienst openbaar domein voert een studie uit om te onderzoeken welke dynamische borden het meest geschikt zijn voor deze inrichting.
Tot na het resultaat van deze studie en tot er budget beschikbaar is voor de dynamische borden, wordt er een vaste zone-30 ingesteld.
Dit reglement is enkel van toepassing op gemeentewegen voor gemotoriseerd verkeer.
De voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor het instellen van snelheidsregimes op de gemeentewegen van Tervuren worden ingetrokken en vervangen door dit aanvullend reglement.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.
Artikel 1. Het college stelt een aangepast aanvullend reglement vast voor het instellen van snelheidsregimes op de gemeentewegen met gemotoriseerd verkeer van Tervuren
Artikel 2. Signalisatie en maatregelen:
Maatregelen |
locatie |
signalisatie |
Instellen van een maximaal toegelaten snelheid van 50 km/uur. | - Afrikalaan straat |
- verkeersbord C43: verboden te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid - verkeersbord C45: einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43 - zonale geldigheid op elke invalsweg |
Inrichting van een bebouwde kom |
- Achterstraat |
- verkeersbord F1: begin van de bebouwde kom - verkeersbord F3: einde van de bebouwde kom - zonale geldigheid op elke invalsweg |
Instellen van een maximaal toegelaten snelheid van 30 km/uur. |
- Albertlaan tussen de Wezembeekstraat en de Oppemstraat |
- verkeersbord C43: verboden te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid - verkeersbord C45: einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43 - zonale geldigheid op elke invalsweg |
Inrichting van een woonerf |
- Burggravenhof |
- verkeersbord F12a: begin van een woonerf |
Inrichting van een fietsstraat |
- Smisstraat |
- verkeersbord F111: begin van de fietszone - verkeersbord F113: einde van de fietszone - zonale geldigheid op elke invalsweg |
Weg voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, fietsers, bromfietsers, voetgangers en ruiters. |
- Kouterweg |
- verkeersbord F99c: weg voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs |
Artikel 3. De signalisatie wordt geplaatst door de afdeling ruimte - dienst werken in eigen beheer.