Terug
Gepubliceerd op 17/04/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 15/04/2024 - 15:30

Goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het afsluiten van de Stationsstraat ter hoogte van huisnummer 77 tijdens de uitvoering van wegeniswerken, vanaf 8 mei 2024 7 uur tot en met 12 mei 2024 17 uur

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Aanleiding

Aanvraag van de afdeling ruimte dienst openbaar domein voor het afsluiten van de Stationsstraat tijdens de uitvoering van wegeniswerken

Regelgeving

- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het collegebesluit van 27 november 2023 voor de goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het afsluiten van de Stationsstraat ter hoogte van
huisnummer 77 voor het herstellen van een riooldeksel, op donderdag 7 december 2023 tussen 9 uur en 15.30 uur.

Feiten, context en argumentatie

Op 7 december 2023 werd het riooldeksel in de Stationsstraat ter hoogte van huisnummer 77 opgehaald.
Helaas boden deze werkzaamheden geen definitieve oplossing voor de overlast voor de buurt en dienen er opnieuw werkzaamheden te worden uitgevoerd.
Het uitvoeren van deze werkzaamheden en het uitharden van de materialen zal 5 dagen duren.
Rekening houdend met Hemelvaartsdag op donderdag 9 mei 2024 wordt voorgesteld om deze werkzaamheden uit te voeren vanaf woensdag 8 mei 2024 tot en met zondag 12 mei 2024.
Tijdens het uitvoeren van deze werkzaamheden zijn er tijdelijk verkeers- en veiligheidsmaatregelen nodig:

  • Al het gemotoriseerd verkeer wordt verboden in de Stationsstraat ter hoogte de werfzone;
  • Al het gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, wordt verboden in de Dorpsstraat en in de Stationsstraat tussen Leuvensesteenweg/Dorpsstraat en werfzone;
  • Het doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt in beide rijrichtingen omgeleid via de Lindenberg, Kouterstraat en Sint-Pauluslaan.

De wegeniswerken vormt geen conflict met andere evenementen of innamen van het openbaar domein.
De werkzaamheden zullen uitgevoerd worden door firma Grizaco nv.

De aannemer is verantwoordelijk voor:

  • het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op het signalisatieplan en volgens het standaardbestek 250;
  • het schriftelijk informeren van de betrokken inwoners en handelaars over de inname van het openbaar domein en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief die goedgekeurd werd door het gemeentebestuur.

De inname mag geen hinder veroorzaken voor de toegankelijkheid van de naastliggende handelszaken en de toegankelijkheid van de woningen.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer, uitgezonderd tijdens de goedgekeurde afsluitingen van de rijbaan.
Wanneer de rijbaan wordt afgesloten dient deze, bij noodgevallen, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen. Er moeten voldoende rijplaten op de werf aanwezig zijn.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
Er is een gunstig advies van:

  • De politiezone Voer en Dijle;
  • De afdeling ruimte - dienst openbaar domein.
Besluit

Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor het afsluiten van de Stationsstraat ter hoogte van huisnummer 77 tijdens de uitvoering van wegeniswerken, vanaf 8 mei 2024 7 uur tot en met 12 mei 2024 17 uur.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:

verkeersmaatregelen

datum

locatie signalisatie

omschrijving signalisatie 

Parkeerverbod

vanaf 8 mei 2024 7 uur tot en met 12 mei 2024 17 uur

Stationsstraat tussen de Oude Voordelaan en de N3 Leuvensesteenweg

- verkeersbord E1
- onderbord type x
- onderbord met vermelding van het  2106591 en vanaf 8 mei 2024 7 uur tot en met 12 mei 2024 17 uur

Alle verkeer verboden ter hoogte van de werfzone

 

Stationsstraat ter hoogte van huisnummer 77

- rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
- verkeersbord C3

Alle verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, verboden in de:

- Stationsstraat tussen de N3 Leuvensesteenweg en de werfzone Stationsstraat 77
- Stationsstraat tussen de Dorpsstraat en de werfzone Stationsstraat 77
- Dorpsstraat

 

- Stationsstraat x Dorpsstraat
- Stationsstraat x Oude Voordelaan
- Stationsstraat x N3 Leuvensesteenweg
- Dorpsstraat x Lindenberg

- rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
- verkeersbord C3
- onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'
- verkeersbord F45b

Het doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt in 2 rijrichtingen omgeleid via de Lindenberg - Kouterstraat - Sint-Pauluslaan

 

- N3 Leuvensesteenweg x Sint-Pauluslaan
- Kouterstraat x Lindenberg
- Lindenberg x Vossemberg

- verkeersbord F19

Artikel 3. De firma Grizaco NV heeft volgende verplichtingen:

  • het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op het signalisatieplan en volgens het standaardbestek 250;
  • het schriftelijk informeren van de betrokken inwoners en handelaars over de inname van het openbaar domein en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief.