Terug
Gepubliceerd op 30/06/2025

Notulen  Gemeenteraad

do 22/05/2025 - 20:00 De Eik
Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Interne zaken - Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen van de gemeenteraad van 24 april 2025

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad keurt de notulen goed.

        Regelgeving

        Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
        Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
        Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
        § 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
        § 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
        Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
        § 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
        § 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
        Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
        § 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
        Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
        Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 24 april 2025.

      • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 17 juni 2025 van Creat Services dv

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 17 juni 2025.

        Aanleiding

        Brief van Creat dv van 21 maart 2025

        Regelgeving

        Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        De extern verzelfstandigde agentschappen

        Feiten, context en argumentatie

        Volgende vertegenwoordiger werd aangeduid in zitting van 10 maart 2025 voor de duur van de legislatuur 2024-2030: Jan Trappeniers, schepen, Heidestraat 39, 3080 Duisburg.

        Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de algemene vergadering van 17 juni 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de gewone algemene vergadering van 17 juni 2025.
        Agenda:
        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
            b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Aanstelling commissaris
        8. Actualisering presentievergoeding
        9. Statutaire benoemingen
        10. Varia
        Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden over de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de raad.
        Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Creat Services dv.

      • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 19 juni 2025 van Fluvius Zenne-Dijle

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger vast en keurt de agenda goed.

        Aanleiding

        Mail van Fluvius Zenne-Dijle van 8 april 2025 met uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van 19 juni 2025

        Regelgeving

        - Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        De extern verzelfstandigde agentschappen
        - Artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur
        De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente Tervuren neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (vroeger: Iverlek).
        De vertegenwoordigers werden aangeduid op de zitting van 10 maart 2025 voor de duur van de legislatuur 2025-2030:
        - afgevaardigde algemene vergadering: Ralph Packet
        - plaatsvervanger van de afgevaardigde voor de algemene vergadering: Lies Eykens.
        Het mandaat van de vertegenwoordiger voor zijn/haar stemgedrag moet vastgesteld worden voor de buitengewone algemene vergadering van 19 juni 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle van 19 juni 2025.
        Agenda:
        1. a) Kennisneming verslagen van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
            b) Kennisneming verslagen van het voormalige PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
        2. a) Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
            b) Goedkeuring van de jaarrekening van het voormalige PBE afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgens WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) en het voormalige PBE met betrekking tot het boekjaar 2024.
        5. Aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Iverlek en het voormalige PBE tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius Zenne-Dijle 2025-2030.
        7. Statutaire benoemingen.
        8. Statutaire mededelingen.

      • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 18 juni 2025 van Interleuven

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 18 juni 2025.

        Aanleiding

        Brief van Interleuven van 15 april 2025 en mail van 16 april 2025

        Regelgeving

        Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        De extern verzelfstandigde agentschappen

        Feiten, context en argumentatie

        De vertegenwoordiger werd aangeduid in de zitting van 10 maart 2025 voor de duur van de legislatuur 2025-2030: Mario Van Rossum, voorzitter, Rootstraat 50, 3080 Duisburg met als plaatsvervanger Jan Trappeniers, schepen, Heidestraat 29, 3080 Duisburg.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 18 juni 2025.
        Agenda
        1. Samenstelling van het bureau
        2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 19 maart 2025
        3. Verslag over de activiteiten 2024
        4. Jaarrekening per 31 december 2024 en verslag van de commissaris-revisor
        5. Verwerking van de resultaten krachtens art. 44 van de statuten
        6. Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor
        7. Diversen

      • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 27 juni 2025 van IGO div

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de gewone algemene vergadering van 27 juni 2025.

        Aanleiding

        Aangetekende brief van IGO div van 28 april 2025

        Regelgeving

        Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        De extern verzelfstandigde agentschappen

        Feiten, context en argumentatie

        Volgende vertegenwoordiger werd aangeduid in zitting van 10 maart 2025 voor de duur van de legislatuur 2025-2030:
        - effectieve vertegenwoordiger: Ralph Packet
        - plaatsvervangend vertegenwoordiger: Werner Aerts

        Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de gewone algemene vergadering van 27 juni 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de gewone algemene vergadering van 27 juni 2025:
        1. Aanstelling van de commissaris-revisor Vyvey & Co
        2. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2024, inclusief kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor (document 1 en bijlagen)
        3. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2024 (document 2)
        4. Aanstelling leden van het algemeen comité (document 3)

        • Voor gemeente Begijnendijk:
          • Effectief lid: David Janssens
          • Plaatsvervanger: Bob Michiels
        • Voor OCMW Begijnendijk:
          • Effectief lid: Dirk Goossens
          • Plaatsvervanger: Ann Danckers
        • Voor gemeente Hoegaarden:
          • Effectief lid: Loes Ginckels

        5. Varia

      • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van 25 juni 2025 van Interrand

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordigers als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 25 juni 2025.

        Aanleiding

        Mail van Interrand van 6 mei 2025

        Regelgeving

        Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        De extern verzelfstandigde agentschappen

        Feiten, context en argumentatie

        De vertegenwoordigers werden aangeduid in zitting van 10 maart 2025:
        - Koen Maertens, Willy Roeykens: voor de duur van de legislatuur 2025-2030
        - Ralph Packet: tot 30 juni 2027
        - Werner Aerts: vanaf 1 juli 2027 tot einde legislatuur

        Het mandaat van de vertegenwoordigers moet vastgesteld worden voor de bijzondere algemene vergadering van 25 juni 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Onthouders: Geoffroy de Visscher
        Resultaat: Met 26 stemmen voor, 1 onthouding

        Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordigers als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 25 juni 2025:
        Agenda
        1. Vaststelling van de geldigheid tot vergaderen overeenkomstig art. 29 van de statuten
        2. Notulen algemene vergadering van 12 maart 2025: goedkeuring
        3. Jaarverslag 2024
        4. Jaarrekening per 31 december 2024: goedkeuring
        5. Verwerking van het resultaat
        6. Kwijting te verlenen aan bestuurders en revisor
        7. Intergemeentelijke restafvaldoelstelling - goedkeuring
        8. Varia

      • Bekrachtiging van een mandaat in de raad van bestuur van de vzw Eerstelijnszone Druivenstreek

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad bekrachtigt het mandaat van een vertegenwoordiger in het bestuur van de Eerstelijnszone.

        Aanleiding

        Aanvaarding van de kandidatuur van Jolijn Bosseloo in het kader van de verkiezingen voor nieuwe bestuurders voor de raad van bestuur van de Eerstelijnszone Druivenstreek vzw en de wedersamenstelling van het bestuur op de algemene vergadering van 8 mei 2025

        Regelgeving

        - Het decreet betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders van 26 april 2019
        - Besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2020 over de goedkeuring van de statuten van de vzw Eerstelijnszone Druivenstreek en bevestiging van de mandatering voor de bestuursorganen
        - Gemeenteraadsbesluit van 10 maart 2025 over de voordracht van kandidaat-bestuurders

        Feiten, context en argumentatie

        De Eerstelijnszone Druivenstreek werd opgericht in 2019. Zoals de statuten van deze vzw het voorschrijven, worden bestuurders benoemd voor een termijn van 3 jaar.
        Aangezien de lokale besturen een verplichte cluster vormen, werd de oproep voor kandidaten gedaan bij elk lokaal bestuur. Elk van de 6 lokale besturen in het werkingsgebied diende een aantal kandidaturen voor deze cluster in. Voor Tervuren diende de raad op 10 maart 2025 de volgende kandidaturen in voor de rol van bestuurder voor de cluster lokale besturen binnen de eerstelijnszone Druivenstreek: Jolijn Bosseloo, Sandra Donnay en Annemie Spaas.

        Alle ingediende kandidaturen voor de cluster lokale besturen werden besproken tijdens een clusteroverleg op 26 maart 2025. Van daaruit werden 6 kandidaten voorgedragen aan de algemene vergadering, aangezien er vanuit deze cluster 6 bestuurders mogen worden gemandateerd. Er is één zitje per gemeente. Het geheel van bestuurders dient de diversiteit aan gemeentelijke actoren te weerspiegelen en omvat profielen die in de diverse organisaties van een lokaal bestuur actief zijn zoals mandatarissen, (beleids)medewerkers, vrijwilligers enz. van de gemeente, Huizen van het Kind, OCMW...
        Op algemene vergadering vergadering van 8 mei 2025 werd de wedersamenstelling van het bestuursorgaan voorgedragen en goedgekeurd.
        Jolijn Bosseloo, afdelingshoofd Mens, kreeg het mandaat om als natuurlijk persoon het OCMW van Tervuren te vertegenwoordigen in de Eerstelijnszone Druivenstreek tijdens de volgende bestuursperiode die loopt van 8 mei 2025 tot en met 8 mei 2028. Dit mandaat moet door de gemeenteraad worden goedgekeurd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad bekrachtigt de benoeming van Jolijn Bosseloo als lid van de raad van bestuur van de vzw Eerstelijnszone Druivenstreek voor het lokaal bestuur van Tervuren vanaf 8 mei 2025 tot en met 8 mei 2028.

      • Aanduiding van een vertegenwoordiger met adviserende stem in de Vervoerregioraad Vlaamse Rand

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad duidt een vertegenwoordiger aan voor de Vervoerregioraad Vlaamse Rand.

        Aanleiding

        Installatievergadering van de gemeenteraad 5 december 2024

        Regelgeving

        - Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur
        Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
        - Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, afdeling 2, onderafdeling 2 over de vervoerregioraad
        - Omzendbrief MOW 2019/01 betreffende de opstart en werking van de vervoerregio's
        - Huishoudelijk reglement van de vervoerregioraad Vlaamse Rand

        Feiten, context en argumentatie

        Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoerregio’s om basisbereikbaarheid te garanderen. De Vervoerregio Leuven omvat 31 gemeenten, waaronder Tervuren. Tijdens de gemeenteraad van 10 maart 2025 werd Marc Charlier aangeduid als vertegenwoordiger voor de vervoerregioraad Leuven.

        De Vervoerregio Vlaamse Rand omvat 31 gemeenten en bundelt de meeste Vlaamse gemeenten die aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest grenzen.

        Op eenvoudig verzoek kunnen vertegenwoordigers van de aangrenzende gemeenten eveneens als leden met adviserende stem in de vervoerregioraad Vlaamse Rand worden opgenomen. Met akkoord van de vaste leden kunnen de vergaderingen en werkgroepen worden uitgebreid met leden met adviserende stem. De adviserende leden kunnen alle vergaderingen bijwonen. Tervuren is reeds als adviserend lid betrokken bij de werking van de Vervoerregio Vlaamse Rand.

        Het college stelt voor om schepen van mobiliteit Marc Charlier af te vaardigen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, schepen Marc Charlier aan als vertegenwoordiger van gemeente Tervuren in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Vlaamse Rand.

      • Voordracht van een kandidaat-bestuurder in het bestuursorgaan van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad draagt een kandidaat-bestuurder voor voor het bestuursorgaan van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw.

        Aanleiding

        E-mails van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw van 8 mei 2025 en van 14 mei 2025

        Regelgeving

        - Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur
        Over de aanwijzing van de vertegenwoordigers van de gemeente in de organen van andere rechtspersonen wordt geheim gestemd.
        - Artikel 41, 2e lid, 4° van het decreet lokaal bestuur
        De gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen over de vertegenwoordiging in verenigingen.
        - Artikel 23 van de statuten van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw
        Het bestuursorgaan wordt na de lokale verkiezingen vernieuwd door de gewone algemene vergadering in het jaar dat volgt op de lokale verkiezingen. Voor een  bestuurdersmandaat komen uitsluitend rechtstreeks verkozen lokale mandatarissen in aanmerking op voorwaarde dat het orgaan waarvan ze deel uitmaken daarmee instemt.
        Kandidaturen voor een bestuursmandaat moeten bij e-mail of bij aangetekend schrijven ingediend worden bij de algemeen directeur of de voorzitter. De algemene vergadering benoemt de bestuurders op voorstel van het dagelijks bestuur.

        Feiten, context en argumentatie

        De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) vzw is de ledenorganisatie van de Vlaamse lokale besturen.

        De gemeenteraad duidde op 10 maart 2025 reeds haar afgevaardigden voor de algemene vergadering van de VVSG aan. De raad heeft niemand voorgedragen voor het bestuursorgaan. VVSG heeft een voorstel uitgewerkt voor de samenstelling van het nieuwe bestuursorgaan. Daarbij hielden ze rekening met correcte man-vrouwverhoudingen, een goede geografische spreiding, de politieke gewichten na de laatste gemeenteraadsverkiezingen, de diverse types gemeenten, enz. Aan de komende algemene vergadering, die plaatsvindt op woensdag 18 juni 2025 in Brussel, zal het voorstel voor de nieuwe samenstelling van het bestuursorgaan worden voorgelegd. In dat voorstel is een bestuursmandaat voorzien voor Kristina Eyskens, schepen in Tervuren.

        Het college draagt, voor het bestuursorgaan, de volgende kandidaat-bestuurder van de gemeente Tervuren voor:
        - Kristina Eyskens, schepen.

        Met 23 stemmen voor, 3 stemmen onthouden en 1 keer niet gestemd.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Gestemd: Willy Roeykens, Koen Maertens, Serge Liesenborghs, Elmo Peeters, Jan Trappeniers, Carine Borghans, Kristina Eyskens, Mario Van Rossum, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Lionel de Beauffort, Lies Eykens, Thomas Geyns, Marc Charlier, Omer Graulus, Tracey D'Afters, Tiemen Verstappen, Geoffroy de Visscher, Bram Peters, Ineke Casier, Bram Bartholomees, Ralph Packet, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Olivier Thomas, Werner Aerts, Lut Kint, Sofie Lombaert
        Stemmen voor: 23
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 3
        Resultaat:

        Met 23 stemmen voor, 3 stemmen onthouden en 1 keer niet gestemd.

        Enig artikel. De raad draagt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Kristina Eyskens voor als kandidaat-bestuurder namens gemeente Tervuren in het bestuursorgaan van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw.

    • Interne zaken - Overheidsopdrachten & patrimoniumbeheer

      • Goedkeuring van het concessiedocument voor de terbeschikkingstelling en het onderhoud van schuilhuizen met en zonder publicitaire ruimte

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad keurt het concessiedocument en de raming goed.

        Aanleiding

        De huidige overeenkomsten inzake schuilhuizen met of zonder publicitaire ruimte lopen af op 22 januari 2026. Er dient een concessieovereenkomst te worden afgesloten met één onderneming voor het leveren, plaatsen en onderhouden van schuilhuizen bij haltes van openbaar vervoer op het grondgebied Tervuren en het voeren van commerciële reclame op deze schuilhuizen.

        Regelgeving

        - Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur
        De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de contractvoorwaarden van concessieovereenkomsten van negen jaar en langer.
        - Beslissing van de gemeenteraad van 24 april 2025
        Goedkeuring van het belastingreglement op de aanplakborden bestemd voor het voeren van publiciteit geldig vanaf januari 2026
        - Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten

        Feiten, context en argumentatie

        Dienst communicatie stelde samen met dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer in het kader van de concessieovereenkomst 'Concessie voor de terbeschikkingstelling en het onderhoud van schuilhuizen met en zonder publicitaire ruimte' een bestek op met nr IZ/2025/891.
        Alle bestaande schuilhuizen zullen worden vervangen door de concessiehouder in de eerste drie jaar van de concessie hetzij door het plaatsen van nieuwe (al dan niet) commerciële schuilhuizen, hetzij door het refurbishen van elders gerecycleerde schuilhuizen, hetzij door het plaatsen van gesubsidieerde schuilhuizen van De Lijn (maximum 15 schuilhuizen).
        De looptijd van de concessie wordt vastgelegd op 15 jaar. Gedurende deze periode zal de concessiehouder instaan voor alle onderhouds- en herstellingswerken aan de schuilhuizen. In ruil zal de concessiehouder de schuilhuizen mogen gebruiken voor het voeren van publiciteit. De gemeente kan een deel van de zendtijd gebruiken voor eigen berichten.
        De omzet voor de concessiehouder over 15 jaren wordt geraamd op 1.080.000 euro.
        De gemeenteraad keurde op 24 april 2025 een gewijzigd belastingreglement op de aanplakborden bestemd voor het voeren van publiciteit goed dat voorziet in een vrijstelling op belasting voor de concessiehouder van de schuilhuisjes.
        De concessiehouder schrijft in met opgave van een concessievergoeding per jaar. Per jaar kan de vergoeding verschillen. Doch in totaal, over de 15 jaren, dient minimaal 30.000 euro excl. btw aan concessievergoeding worden voorgesteld.
        De plaatsingsprocedure biedt de mogelijkheid tot onderhandeling met één of meerdere inschrijvers.

        Budget

        De concessievergoeding voor de totale duur van de overeenkomst zal minimaal 30.000 euro bedragen en zal worden voorzien in een volgend meerjarenplan.

        Amendement

        Voorstel van raadslid Peeters tot aanpassing van het concessiedocument:

        Een aanzienlijk deel van de bus gebruikers zijn jongeren en heel wat bushaltes op ons grondgebied bevinden zich in de buurt van scholen en jeugdwerk. Aangezien zowel gokken als alcohol verslavende producten zijn waarvan we jongeren ver weg van willen houden lijkt het aangewezen om reclame voor deze producten in de buurt van jongeren te weren. Een verbod op gok en alcohol reclame bij bushaltes is hierbij een eerste stap in de goede richting. 

        Voorstel tot toevoeging bij hoofdstuk 3.6.1 van het concessiedocument, 2e punt:
        - de gemeenteraad voegt toe dat gokreclame niet wordt toegelaten;

        Stemming amendement gokreclame:
        Met 9 stemmen voor (Bram Peters, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters), 18 stemmen tegen (Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet)

        - de gemeenteraad voegt toe dat alcoholreclame niet wordt toegelaten.

        Stemming amendement alcoholreclame:
        Met 9 stemmen voor (Bram Peters, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters), 18 stemmen tegen (Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet)

        Stemming ammendement 'gokreclame'
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Bram Peters, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Tegenstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet
        Resultaat: Met 9 stemmen voor, 18 stemmen tegen
        Stemming ammendement 'alcoholreclame'
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Bram Peters, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Tegenstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet
        Resultaat: Met 9 stemmen voor, 18 stemmen tegen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen
        Onthouders: Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 4 onthoudingen

        Artikel 1. De raad keurt het concessiedocument met nr. IZ/2025/891, 'Concessie voor de ter beschikking stelling en het onderhoud van schuilhuizen met en zonder publicitaire ruimte', opgesteld door dienst communicatie samen met dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer, in bijlage bij dit agendapunt en er integraal deel van uitmakend, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de concessiewet.
        Artikel 2. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

    • Ruimte - Openbaar Domein

      • Goedkeuring van het addendum bij de dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur tussen de gemeente en Aquafin

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad keurt het addendum bij de dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur tussen de gemeente Tervuren en de n.v. Aquafin (Rio Totaal) waarbij de afrekening met servicetarieven en prijsaanpassingen worden vastgelegd, goed.

        Aanleiding

        Het verzoek van Aquafin om de aangepaste tarieven voor prestaties vermeld in de dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur tussen de gemeente en Aquafin goed te keuren.

        Regelgeving

        - Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad
        - Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het het bestuurlijk toezicht
        - Het bestuursdecreet van 7 december 2018
        - De Europese kaderrichtlijn water
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
        - De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies
        - Artikel 42, § , 1° d) iii) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten waarbij de opdracht slechts door één bepaalde ondernemer kan worden uitgevoerd om redenen van bescherming van exclusieve rechten
        - Artikel 6 bis § 1 van het decreet van 24 mei 2002 over het water bestemd voor menselijke aanwending en latere wijzigingen waarbij de saneringsverplichting bij de drinkwatermaatschappijen wordt gelegd
        - De bepalingen van de aangepaste VLAREM-wetgeving inzake aanleg van rioleringen en afkoppelingen
        - Het ministerieel besluit van 9 juni 2008 houdende goedkeuring van het zoneringsplan van de gemeente Tervuren
        - Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten
        - Het raadsbesluit van 25 november 2021 houdende de goedkeuring van de dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur tussen de gemeente Tervuren en de n.v. Aquafin (Rio Totaal)

        Feiten, context en argumentatie

        Op 25 november 2021 keurde de gemeenteraad de dienstverleningsovereenkomst voor de uitbouw en het beheer van de gemeentelijke afvalwaterinfrastructuur met Aquafin goed.

        Volgende taken inzake rioolbeheer kunnen, geheel of gedeeltelijk, en in functie van de wenselijkheid en noodzakelijheid worden toegekend aan Aquafin:
         het opmaken en up-to-date houden van een riooldatabank, digitaliseren van de informatie, gegevens ter beschikking stellen via een webapplicatie en integreren in het GIS-pakket van de gemeente en het digitaal afhandelen van KLIP/KLIM-aanvragen; het opmaken en up-to-date houden van hydraulische modellen bestaande en geplande toestand (opmaak visie voor afvalwater- en hemelwaterafvoer); het opmaken en up-to-date houden van een hemelwaterplan;
        - ondersteuning verlenen bij het verstrekken van informatie aan bevoegde overheden (bv. ecologische indicatoren verstrekken aan VMM, advies bij ZP/GUP,...);
        - het opmaken van een strategisch en structureel rioolmanagement-systeem inzake sleetonderzoek, inspectie en renovatie (assetmanagement), inclusief het opstellen van een onderbouwde langetermijnvisie;
        - het opmaken van een rollend investerings-, onderhouds- en renovatieprogramma inzake uitbouw en beheer van afvalwaterinfrastructuur;
        - organisatie, begeleiding en uitvoering van afkoppelingen van hemelwater op privédomein bij particulieren en bedrijven, inclusief de controle van bestaande lozingen en het opmaken van keuringsattesten;
        - het realiseren van opgedragen rioleringsprojecten door het ter beschikking stellen van een projectmanager voor rioleringsprojecten (projectmanagement) inclusief uitvoering van werftoezicht, begeleiding bij het verwezenlijken van grondinnames en erfdienstbaarheden, coördinatie van het minder-hinder programma, begeleiding bij de afkoppelingen op privaat domein en het desgewenst toekennen van betalingsmodaliteiten over een nader te bepalen termijn;
        - het formuleren van hydraulische en technische adviezen en opstellen van scenarioanalyses voor rioleringsprojecten, verkavelingen of andere ingrepen met impact op het rioleringsstelsel van de gemeente;
        - het beheer van het volledige rioleringsstelsel en aanverwante structuren waaronder hydraulische structuren (pompstations, KWZI’s, bekkens, overstorten, wervelventielen,…), riolen, kolken, grachten in beheer van de gemeente,…
        - het realiseren en renoveren van huisaansluitingen op de riool, het uitvoeren van ruimingen, camera-inspecties, ingrepen en noodherstellingen bij calamiteiten op het rioleringsstelsel;
        - het opstellen en up-to-date houden van een gericht grachtenbeheersplan en slibbeheersplan voor de grachten in het beheer van de gemeente;
        - het verzorgen van een klantencontact voor de burgers en de gemeente;
        - de bouw en het beheer van individuele afvalwaterbehandelingsinstallaties (IBA’s)

        De kosten voor de prestaties zijn sterker gestegen dan de index van de prijsherziening, ondermeer door krapte op de arbeidsmarkt voor technische profielen, bijkomende wettelijke verplichtingen,... Om die reden kunnen de tarieven vermeld in artikel 2 paragraaf 1 van de dienstverleningsovereenkomst, de huidige kosten niet langer dekken. Daarnaast is er binnen Aquafin een overstap naar een nieuw ERP-systeem waarbij enkel servicetarieven kunnen worden verwerkt. Deze servicetarieven zijn de marktstandaard voor het uitvoeren van rioleringsactiviteiten; ze stemmen ook beter overeen met de complexiteit van de taken en diversiteit van de profielen. Om die reden vraagt Aquafin een aanpassing van de servicetarieven.

        Budget

        Het vereiste budget wordt voorzien op volgende budgetartikels:
        - GBB/0310-00/6103510/GEMEENTE/RUIMTE/
        ACT-33/0310-00/2270007/GEMEENTE/RUIMTE/IP-1
        ACT-33/0310-00/2270007/GEMEENTE/RUIMTE/IP-1
        GBB/0310-00/6103510/GEMEENTE/RUIMTE/

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen
        Onthouders: Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 4 onthoudingen

        Enig artikel. De raad keurt het addendum bij de dienstverleningsovereenkomst inzake de uitbouw en het beheer van gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur tussen de gemeente Tervuren en de n.v. Aquafin (Rio Totaal) waarbij de afrekening met servicetarieven en prijsaanpassingen worden vastgelegd, goed.

    • Aanvullende agendapunten ingevolge artikel 3 van het huishoudelijk reglement

      • Voorstel over de integratie van het vragenhalfuurtje in de gemeenteraad (raadslid Peters)

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad verwerpt het voorstel.

        Aanleiding

        E-mail van raadslid Bram Peters van 17 mei 2025

        Regelgeving

        - Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
        De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad de eerstvolgende werkdag via e-mail mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.

        Feiten, context en argumentatie

        Op 2 december 2013 voerde de toenmalige meerderheid het vragenhalfuurtje in waarbij inwoners van Tervuren rechtstreeks vragen kunnen stellen aan de leden van het schepencollege. Dat was een nieuwe mogelijkheid voor de Tervurenaars om gehoord te worden door de politici.
        Hoewel het vragenhalfuurtje nog meer bekend gemaakt mag worden, bleek uit de ingediende vragen dat deze extra democratische mogelijkheid een meerwaarde is voor de burger en het bestuur.
        We zijn nu bijna 12 jaar en twee legislaturen verder. Aan de modaliteiten is sindsdien niet meer gesleuteld.
        Ons voorstel is om het vragenhalfuur toe te voegen aan de gemeenteraad. Om het afsprakenreglement van het vragenhalfuurtje van 2/12/2013 integraal toe te voegen aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. Op deze manier wordt het vragenhalfuurtje een integraal onderdeel van de gemeenteraad. Zo zorgen we voor nog meer inspraak voor de burger.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Bram Peters, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Tegenstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet
        Resultaat: Met 9 stemmen voor, 18 stemmen tegen

        Enig artikel. De raad geeft de opdracht aan de gemeentelijke diensten om het afsprakenreglement van het vragenhalfuurtje te integreren in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en dit te agenderen op de gemeenteraad van juni.

      • Voorstel naar aanleiding van de kompasnota sport voor de Vrijetijdsregio Druivenstreek (raadslid Packet)

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad neemt kennis van het voorstel.

        Aanleiding

        E-mail van raadslid Ralph Packet van 17 mei 2025

        Regelgeving

        - Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
        De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad de eerstvolgende werkdag via e-mail mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.

        Feiten, context en argumentatie

        In het najaar van 2024 startte de werkgroep sport van de Vrijetijdsregio Druivenstreek met het opstellen van een kompasnota Sport. Dit traject resulteerde in een kader met gedeelde ambities, bouwstenen, een SWO-ART-analyse en speerpunten.

        Uitgangspunt is intergemeentelijke samenwerking rond sportpromotie, clubondersteuning en infrastructuurgebruik. Daarbij wordt sport expliciet gelinkt aan bredere maatschappelijke thema's zoals duurzaamheid, gezondheid, toerisme en sociale inclusie.

        In de SWO-ART-analyse wordt de 'meertalige context' gesignaleerd: 'Meer dan de helft van de leerlingen heeft een andere thuistaal dan Nederlands. Hiermee samenhangend is er ook de druk op vrijwilligers in de clubs'. Dit is inderdaad een van de grote uitdagingen op vlak van gezamenlijke en verbindende sportbeleving.

        Tervuren vervult al langer een voortrekkersrol door middel van een actief taalbeleid, waarbij het Nederlands als verbindende taal wordt ingezet. Sport is bij uitstek een domein waar dit bijdraagt aan toegankelijkheid, ontmoeting en integratie van alle inwoners. De Vrijetijdsregio Druivenstreek biedt een geschikt schaalniveau om deze aanpak gezamenlijk te versterken, gezien de grote mobiliteit van sporters tussen de verschillende gemeenten.

        Voorstel: Gemeente Tervuren, als sterkhouder van een inclusief taalbeleid, stelt voor om binnen de speerpunten van de kompasnota sport samen met de andere gemeenten in de Vrijetijdsregio Druivenstreek te verkennen op welke manier de samenwerking en ondersteuning rond het versterken van het Nederlands als verbindende taal binnen de sportbeleving verder verdiept kan worden.

        Concreet zou dit kunnen door gezamenlijk beleid en acties rond taalintegratie in de sport, zoals onder meer:

        • Het actief aanmoedigen van spreekdurf en het creëren van oefenkansen Nederlands binnen de sportclubs;
        • Het versterken van de promotie van het aanbod van vzw 'de Rand' en initiatief Boest!, die sportclubs ondersteunen bij het toegankelijk maken van hun werking in een diverse taalcontext;

        Zo kunnen we de taalverscheidenheid van de inwoners in onze regio niet alleen erkennen als uitdaging, maar ook doelgericht benutten als kans voor ontmoeting, verbinding en inclusie via sport.

        Raadslid Packet neemt genoegen met het antwoord van de schepen en stelt voor om niet te stemmen over dit voorstel.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Ter kennis genomen met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad neemt kennis van het voorstel en van het antwoord van de bevoegde schepen.

      • Voorstel over de organisatie van kinderopvang in Tervuren naar aanleiding van de uitbreidingsronde van het Agentschap Opgroeien (raadslid Borghans)

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De raad keurt het aangepaste voorstel goed.

        Aanleiding

        E-mail van raadslid Carine Borghans van 17 mei 2025

        Regelgeving

        - Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
        De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad de eerstvolgende werkdag via e-mail mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.

        Feiten, context en argumentatie

        Aanleiding is de uitbreidingsronde Agentschap Opgroeien. Begin april lanceerde Vlaams Minister Caroline Gennez haar masterplan voor de kinderopvang waarbij er 6.000 extra gesubsidieerde opvangplaatsen in Vlaanderen bij komen. Hiervan zijn er ook 14 plaatsen voor Tervuren. Tervuren kampt met een reëel tekort aan kinderopvang waardoor ouders moeten uitwijken naar andere gemeenten of erger nog geen oplossing hebben om te starten met werken. Om dit tekort aan kinderopvang concreet aan te pakken, zijn doelgerichte maatregelen of initiatieven nodig van de lokale overheid.

        Investeren in infrastructuur neemt de moeilijkheid voor potentiële uitbaters om een geschikt pand te vinden weg. Drie locaties komen in aanmerking: het masterplan ‘Moorsel centrum’, waar een nieuw centrum voor Moorsel wordt gecreëerd achter de kerk; de reconversie van de oude jongensschool in Duisburg en de renovatie van de Pastorie in Vossem. Voor het snel bij creëren van bijkomende plaatsen kan de gelijkvloerse ruimte in project Arboreto aangekocht worden. Een van de door BPI te koop aangeboden ruimte heeft een bruto oppervlakte van 366 m² en is voldoende groot voor de opvang van 36 kinderen.

        De Vlaamse overheid kent Tervuren subsidies toe voor 14 plaatsen aan inkomenstarief. Dit wordt door sommige uitbaters als onvoldoende beschouwd om een crèche rendabel te kunnen uitbaten. Het bestuur kan dan (tijdelijk) de subsidies bijpassen voor de overige plaatsen (cfr. de Tovereik) zodat het kinderdagverblijf kan starten met een rendabel aantal plaatsen (bvb. 36).

        Het vinden van geschikt personeel blijkt een struikelblok in onze gemeente. Potentieel personeel kan, als ze het Nederlands onvoldoende machtig zijn, een gratis taalbad en taallessen krijgen. Zij-instromers kunnen worden ondersteund door de kosten van opleidingen te financieren.

        Investeren in kinderopvang is investeren in de toekomst.

        Amendement

        Oorspronkelijk besluit:
        Artikel 1. De raad beslist om een gelijkvloerse ruimte van 366 m² in het project Arboreto aan te kopen als ruimte voor een kinderdagverblijf voor 36 kinderen.
        Artikel 2. De raad beslist om op de site Oude Jongensschool Duisburg ruimte te voorzien voor een kinderdagverblijf.
        Artikel 3. De raad beslist om in het gebouw Oude Pastorie te Vossem ruimte te voorzien voor een kinderdagverblijf.
        Artikel 4. De raad beslist om in het masterplan ‘Moorsel centrum’ ruimte te voorzien voor een kinderdagverblijf.
        Artikel 5. De raad beslist om de subsidies voor kinderopvangplaatsen inkomenstarief (tijdelijk) te financieren voor 22 kinderen om zo samen met de Vlaamse subsidies voor 14 plaatsen aan een rendabel aantal te komen voor een uitbater.
        Artikel 6. De raad beslist om budget te voorzien voor Nederlandse taallessen voor anderstalige kinderbegeleiders en voor zij-instromers die een opleiding tot kinderbegeleider wensen te volgen.

        Voorstel ter zitting tot aanpassing van het besluit:
        - Voorstel tot schrapping van artikel 1.

        Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.


        - Voorstel tot toevoeging bij artikel 2: ‘te onderzoeken’
        De raad beslist om onder andere op de site Oude Jongensschool Duisburg, te onderzoeken om ruimte te voorzien voor een kinderdagverblijf.

        Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.


        - Voorstel tot schrapping van artikel 3.

        Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        - Stemming over artikel 4.

        Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.


        - Stemming over artikel 5.

        Met 9 stemmen voor (Bram Peters, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters) en 18 stemmen tegen (Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet), 


        - Stemming over artikel 6.

        Met9 stemmen tegen (Bram Peters, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters) en 18 stemmen voor (Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet), 

        Amendement artikel 1
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Amendement artikel 2
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Amendement artikel 3
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Amendement artikel 5
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Bram Peters, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Tegenstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet
        Resultaat: Met 9 stemmen voor, 18 stemmen tegen
        Amendement artikel 6
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Bram Peters, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Tegenstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet
        Resultaat: Met 9 stemmen voor, 18 stemmen tegen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1. De raad beslist om te onderzoeken onder om, onder andere op de site Oude Jongensschool Duisburg, ruimte te voorzien voor een kinderdagverblijf.
        Artikel 2. De raad beslist om in het masterplan ‘Moorsel centrum’ ruimte te voorzien voor een kinderdagverblijf.
        Artikel 3. De raad verwerpt het voorstel om de subsidies voor kinderopvangplaatsen inkomenstarief (tijdelijk) te financieren voor 22 kinderen om zo samen met de Vlaamse subsidies voor 14 plaatsen aan een rendabel aantal te komen voor een uitbater.
        Artikel 4. De raad verwerpt het voorstel om budget te voorzien voor Nederlandse taallessen voor anderstalige kinderbegeleiders en voor zij-instromers die een opleiding tot kinderbegeleider wensen te volgen.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en schepenen (art. 12 H.R.)

      • Mondelinge vraag over de deelname van Tervuren aan het Vlaams initiatief voor gezonde schoolmaaltijden (raadslid Verstappen)

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via e-mail van 19 mei 2025 van raadslid Verstappen om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 22 mei 2025

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        De Vlaamse regering doet, op initiatief van minister Caroline Gennez, een aanzienlijke investering in gezonde voeding op kleuter- en basisscholen. Met een budget dat vanaf volgend jaar oploopt tot 70 miljoen euro per jaar en een basisbedrag van zo'n 170 euro per kind per jaar, wil men elk kind de kans geven op gezonde voeding op school. Voor onze gemeente kan de subsidie oplopen tot 189.443 euro.

        De minister onderstreept terecht dat gezonde voeding essentieel is omdat een kind niet kan leren op een lege maag. Vandaag worden teveel kinderen geconfronteerd met een tekort aan gezond eten, wat leidt tot slechtere schoolprestaties en ondermijning van ontwikkeling, ook in Tervuren. Willen we elk kind een eerlijke kans geven, dan is een gezonde maaltijd daarvoor essentieel.

        Experts geven aan dat er ontzettend veel voordelen verbonden zijn aan het aanbieden van gezonde maaltijden op school: betere concentratie en leerprestaties, een sterkere weerstand en sneller herstel bij ziekte, positieve impact op mentaal welzijn, het aanleggen van een basis voor gezonde voedingskeuzes op latere leeftijd, het verrijken van kennis en sociale vaardigheden, en een belangrijke ontlasting voor ouders.

        Tervuren kan zich, in overleg met scholen, aanmelden voor deze steun. Scholen krijgen de vrijheid om zelf te beslissen over deelname en hoe ze het budget inzetten, gaande van het aanbieden van fruit of soep tot een warme maaltijd.

        Eerder deze maand lazen we in de media de mening van de burgemeester.

        Vandaar mijn volgende vragen:

        1. Hoe zal het gemeentebestuur gericht sociaal beleid voeren, zonder kinderen in armoede te stigmatiseren of hun zelfbeeld onderuit te halen?
        2. Welke concrete stappen zal onze gemeente nemen om onze kleuter- en basisscholen actief te informeren over dit nieuwe initiatief en hen te ondersteunen bij het aanvragen van de middelen en het opzetten van een passend aanbod van gezonde voeding op school?
        3. Is het gemeentebestuur bereid om toch nog in overleg te gaan met de scholen, om te bekijken of er toch nog een manier is om op dit initiatief in te gaan, rekening houdend met de flexibiliteit die scholen krijgen in de invulling van deze subsidie en de 73 euro per kind bijdrage die van de gemeente gevraagd wordt?

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.

      • Mondelinge vraag over de opvolging van het verzoekschrift rond racisme en discriminatie (raadslid Lombaert)

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via e-mail van 19 mei 2025 van raadslid Lombaert om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 22 mei 2025

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        Tijdens de gemeenteraad van 24 april 2025 namen we kennis van het verzoekschrift over het voorzien van een meldpunt voor racisme en discriminatie en het opstellen van een actieplan tegen racisme.

        Het college zal de raad een voorstel van antwoord bezorgen zodat deze op haar beurt binnen de drie maanden na de indiening van het verzoekschrift een antwoord bezorgt aan de verzoekers.

        • Kan u ons informeren welke acties er sinds de vorige gemeenteraad al concreet werden ondernomen door het college in het kader van dit verzoek?
        • Welke partijen werden gecontacteerd?
        • Wat is de algemene stand van zaken?

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.

      • Mondelinge vraag over de gevolgen van aanhoudende droogte en de voorbereiding van onze gemeente op mogelijke watertekorten en natuurbranden (raadslid D'Afters)

        Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
        Thomas Geyns, burgemeester
        Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
        Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via e-mail van 20 mei 2025 van raadslid D'Afters om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 22 mei 2025

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        Hoewel het weer nu terug wat wisselvallig kan worden, blijft het een wetenschappelijk feit dat de uitzonderlijke droogte van de voorbije weken voor grote problemen zorgt, voor onze landbouwers, voor de bosbeheerders, voor onze gemeentelijke groendiensten, en zélfs voor particulieren dreigen komende zomermaanden watertekorten.

        Mijn vraag is drieledig:

        1. Heeft onze gemeente in overleg met de waterdistributeurs (zoals De Watergroep) al een lokaal of regionaal noodplan klaar voor waterdistributie als er tekorten zijn? Wie en wat krijgt dan de prioriteit?
        2. Hoe groot is het brandgevaar bij aanhoudende droogte in onze bossen en het park?
        3. Is er in overleg met het Agentschap Natuur en Bos (ANB) en de brandweer een gemeentelijk of provinciaal rampenplan om mogelijke brand in onze bossen te kunnen bestrijden? Zo ja, wat is dan de taakverdeling voor onze gemeente- en politiediensten? Wanneer is dit de laatste keer geoefend?

        En tot slot, hebben onze nabijgelegen brandweerkorpsen uit de Druivenstreek en Zaventem voldoende materiaal om dit gericht te kunnen bestrijden?

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.

De voorzitter sluit de zitting op 26/05/2025 om 15:59.

Namens Gemeenteraad,

Dirk Stoffelen
algemeen directeur

Mario Van Rossum
voorzitter