Terug
Gepubliceerd op 30/06/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 22/05/2025 - 20:00

Mondelinge vraag over de gevolgen van aanhoudende droogte en de voorbereiding van onze gemeente op mogelijke watertekorten en natuurbranden (raadslid D'Afters)

Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur

De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

Aanleiding

Vraag via e-mail van 20 mei 2025 van raadslid D'Afters om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 22 mei 2025

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

Feiten, context en argumentatie

Hoewel het weer nu terug wat wisselvallig kan worden, blijft het een wetenschappelijk feit dat de uitzonderlijke droogte van de voorbije weken voor grote problemen zorgt, voor onze landbouwers, voor de bosbeheerders, voor onze gemeentelijke groendiensten, en zélfs voor particulieren dreigen komende zomermaanden watertekorten.

Mijn vraag is drieledig:

  1. Heeft onze gemeente in overleg met de waterdistributeurs (zoals De Watergroep) al een lokaal of regionaal noodplan klaar voor waterdistributie als er tekorten zijn? Wie en wat krijgt dan de prioriteit?
  2. Hoe groot is het brandgevaar bij aanhoudende droogte in onze bossen en het park?
  3. Is er in overleg met het Agentschap Natuur en Bos (ANB) en de brandweer een gemeentelijk of provinciaal rampenplan om mogelijke brand in onze bossen te kunnen bestrijden? Zo ja, wat is dan de taakverdeling voor onze gemeente- en politiediensten? Wanneer is dit de laatste keer geoefend?

En tot slot, hebben onze nabijgelegen brandweerkorpsen uit de Druivenstreek en Zaventem voldoende materiaal om dit gericht te kunnen bestrijden?

De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.