Terug
Gepubliceerd op 03/04/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 02/04/2024 - 11:00

Goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie in de Duisburgsesteenweg tussen huisnummers 15 en 23 tijdens de uitvoering van grondmechanische proeven op 22 april en 23 april 2024 tussen 9 uur en 15.30 uur

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Aanleiding

Aanvraag van Group Van Vooren voor de inname van het openbaar domein tijdens het uitvoeren van grondmechanische proeven in de Duisburgsesteenweg tussen huisnummers 15 en 23.

Regelgeving

- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.

Feiten, context en argumentatie

De Group Van Vooren wenst in opdracht van ons gemeentebestuur op 22 april en 23 april 2024, telkens tussen 9 uur en 15.30 uur, grondmechanische proeven uit te voeren in de Duisburgsesteenweg tussen huisnummers 15 en 23.
Voor de grondmechanische proeven zijn er tijdelijke verkeers- en veiligheidsmaatregelen nodig.
De uitvoering van de grondmechanische proeven vormt een conflict met de tijdelijke wegversmalling in de Duisburgsesteenweg. Om deze reden worden de werkzaamheden uitgevoerd in 2 fasen:

Fasering Maatregel Locatie
Fase 1
  • 1,5 werkdag buiten de spitsuren: na 9 uur en voor 15.30 uur;
  • afsluiting van de rijbaan voor gemotoriseerd verkeer
  • naast de werfzone blijft er steeds een veilige doorgang mogelijk voor fietsers en voetgangers
Duisburgsesteenweg tussen huisnummers 15 en de Hertenbergstraat, ter hoogte van de wegversmalling
Fase 2
  • 0,5 werkdag buiten de spitsuren: na 9 en voor 15.30 uur;
  • inname van de helft van de rijbaan, het gemotoriseerd verkeer wordt geregeld door middel van een voorrangsregeling;
  • naast de werfzone blijft er steeds een veilige doorgang mogelijk voor fietsers en voetgangers.
Duisburgsesteenweg ter hoogte van huisnummers 19 en 21

De aanvrager is verantwoordelijk voor het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op het signalisatieplan en volgens het standaardbestek 250.

De inname mag geen hinder veroorzaken voor de toegankelijkheid van de naastliggende handelszaken en de toegankelijkheid van de woningen.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer, uitgezonderd tijdens de goedgekeurde afsluitingen van de rijbaan.
Wanneer de rijbaan wordt afgesloten dient deze, bij noodgevallen, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen. Er moeten voldoende rijplaten op de werf aanwezig zijn.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.

Deze gemeentelijke verordening is enkel geldig nadat men een toelating ontvangt van alle betrokken wegbeheerders.
Er is een gunstig advies van:

  • De politiezone Voer en Dijle;
  • De afdeling ruimte - dienst openbaar domein.
Besluit

Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de uitvoering van grondmechanische proeven in de Duisburgsesteenweg tussen huisnummers 15 en 23, op 22 april en op 23 april 2024 tussen 9 uur en 15.30 uur.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:

verkeersmaatregelen

datum

locatie signalisatie

omschrijving signalisatie 

Inrichting van een werfzone op de rijbaan in de Duisburgsesteenweg, tussen huisnummer 17 en de Hertenbergstraat:

  • Alle het gemotoriseerd verkeer wordt verboden in de Duisburgsesteenweg tussen de Kasteelstraat en de Hertenbergstraat;
  • Er vindt geen inname plaats op het fiets- en of voetpad;
  • Naast de werfzone blijft er steeds een veilige doorgang voor de fietsers en voetgangers;
  • Het gemotoriseerd verkeer komende van Duisburg wordt omgeleid via de Hertenbergstraat.
  • 22 & 23 april 2024
  • tussen 9 uur en 15.30 uur
Duisburgsesteenweg tussen de Kasteelstraat en de Hertenbergstraat
  • Volledige en veilige afbakening van de werfzone
  • rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
  • verkeersbord C3: verboden voor al het verkeer
  • onderbord M3: uitgezonderd voor fietsers en bromfietsers klasse A
  • verkeersbord F41: omleiding

Inrichting van een werfzone op de helft van de rijbaan in de Duisburgsesteenweg, ter hoogte van huisnummers 19 en 21

  • Inname van de helft van de rijbaan;
  • Op de rijbaan blijft minimum 3 meter vrij voor het verkeer;
  • Er vindt geen inname plaats op het fiets- en of voetpad;
  • Het gemotoriseerd verkeer wordt geregeld door middel van een voorrangsregeling.
  • 23 april 2024
  • tussen 9 uur en 15.30 uur
Duisburgsesteenweg ter hoogte van huisnummers 19 en 21
  • Volledige en veilige afbakening van de werfzone
  • conform bijgevoegd signalisatieplan dat integraal deel uitmaakt van deze toelating

Artikel 3. De Group Van Vooren heeft volgende verplichtingen:

  • het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op het signalisatieplan en volgens het standaardbestek 250.