Terug
Gepubliceerd op 29/04/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 31/03/2022 - 20:00 De Eik
Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid
  • Openbaar

    • Interne zaken - Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen van de gemeenteraad van 24 februari 2022

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, Thomas Geyns, raadsleden

        De raad keurt de notulen goed.

        Regelgeving

        Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
        Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
        Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield. 
        § 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
        § 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
        Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
        § 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
        § 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
        Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
        § 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
        Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
        Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 24 februari 2022.

      • Kennisname van de nieuwe samenstelling van de gemeenteraad door het einde van de verhindering van een raadslid omwille van ouderschapsverlof

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, Thomas Geyns, raadsleden

        De raad neemt kennis van het einde van de verhindering wegens ouderschapsverlof, het raadslid neemt haar mandaat weer op.

        Aanleiding

        E-mail van Kelly Merckx van 8 november 2021 waarin zij haar verhindering als gemeenteraadslid meedeelt voor de periode van 4 december 2021 tot en met 19 maart 2022 wegens ouderschapsverlof voor de geboorte van een kind.

        Regelgeving

        - Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 12 en 14
        - Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 169

        Feiten, context en argumentatie

        De verhindering wegens zwangerschapsverlof van raadslid Kelly Merckx is geëindigd op 19 maart 2022.

        Enig artikel. De raad neemt kennis van het einde van de verhindering wegens ouderschapsverlof van raadslid Kelly Merckx (N-VA) op 19 maart 2022, zij neemt haar mandaat als raadslid terug op.

      • Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de gewone algemene vergadering van 9 juni 2022 van Zefier

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, Thomas Geyns, raadsleden

        De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de gewone algemene vergadering van 9 juni 2022.

        Aanleiding

        E-mail van Zefier van 15 maart 2022 met uitnodiging voor de gewone algemene vergadering van 9 juni 2022.

        Regelgeving

        Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41
        Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180
        Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van cvba Zefier
        Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28
        Gelet op de ter beschikking gestelde documenten 
        Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren

        Feiten, context en argumentatie

        Volgende vertegenwoordiger werd aangeduid in zitting van 26 maart 2019 voor de duur van de legislatuur 2019-2024: Evelyne Vanbellingen, Hondsbergen 14, 3080 Vossem.
        Kelly Merckx werd in zitting van 25 augustus 2020 aangeduid als plaatsvervanger.
        Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de gewone algemene vergadering van 9 juni 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de gewone algemene vergadering van 9 juni 2022.
        Agenda
        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

      • Aanduiding van een effectief lid in het beheerscomité van de scholengemeenschap Khamsa en van een afgevaardigde namens het schoolbestuur van Tervuren in het OCSG

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, Thomas Geyns, raadsleden

        De raad gaat akkoord met de aanduiding van:
        - Kristina Eyskens, schepen van onderwijs, als effectief lid van het beheerscomité van de scholengemeenschap Khamsa;
        - Lut Kint, schepen, als plaatsvervangend lid van het beheerscomité van de scholengemeenschap Khamsa;
        - Kristina Eyskens, schepen van onderwijs, als afgevaardigde namens het schoolbestuur van Tervuren in het OCSG van de scholengemeenschap Khamsa;

        Aanleiding

        Raadsbesluit over de verlenging van de huidige scholengemeenschap Khamsa voor de periode van 2014-2020, in de vorm van een interlokale vereniging.

        Regelgeving

        - Artikel 125ter van het decreet basisonderwijs
        Een scholengemeenschap is een vrijwillig tot stand gebracht samenwerkingsverband tussen scholen.
        - Artikel 125quinquies van het decreet basisonderwijs
        Vanaf 1 september 2020 wordt een bestaande scholengemeenschap van rechtswege verlengd vanaf 1 september voor een periode van 6 schooljaren.
        - Artikel 125sexies decies van het decreet basisonderwijs
        In elke scholengemeenschap wordt een lokaal comité opgericht op het niveau van de scholengemeenschap, OCSG genoemd.
        - Artikel 125septies decies van het decreet basisonderwijs
        Elk OCSG is samengesteld uit afgevaardigden van enerzijds de schoolbesturen en anderzijds de representatieve vakorganisaties. De afvaardiging van de schoolbesturen bestaat uit minstens één lid van elk schoolbestuur zonder dat haar totale afvaardiging groter mag zijn dan de totale afvaardiging van de representatieve vakorganisaties. De vertegenwoordigers van de schoolbesturen moeten bevoegd zijn om hun respectief schoolbestuur te verbinden.
        - Artikelen 4-9 van de overeenkomst scholengemeenschap 2014-2020 in de vorm van een interlokale vereniging (Vlaams gewest)
        Door elke gemeenteraad wordt een lid van het schepencollege afgevaardigd in het beheerscomité, alsmede een vervangend lid met hetzelfde mandaat ingeval van afwezigheid van het effectief lid.
        - Artikel 6 van het werkingsreglement van het lokaal comité op niveau van de scholengemeenschap van de scholengemeenschap Khamsa
        De afvaardiging van de schoolbesturen bestaat uit 3 leden die bevoegd zijn om verbintenissen aan te gaan in naam van de openbare overheid en die door hun respectievelijke schoolbestuur worden gekozen. Elk van deze personen kan vervangen worden door een behoorlijk gemachtigde afgevaardigde.
        - Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur
        Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
        - Artikelen 392-395 van het decreet lokaal bestuur
        Twee of meer gemeenten kunnen een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid vormen om, zonder beheersoverdracht, een welbepaald project van gemeentelijk belang te verwezenlijken. Deze samenwerkingsverbanden heten interlokale verenigingen en ze voegen deze term steeds toe aan hun naam.
        Een beheerscomité dat samengesteld is uit één afgevaardigde van elke deelnemer, voor de gemeenten aangewezen onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester of de schepenen, overlegt over de wijze waarop de overeenkomst wordt uitgevoerd.

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeentebesturen van Tervuren, Bertem, en Kraainem hebben een intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst zonder rechtspersoonlijkheid afgesloten, in de vorm van een interlokale vereniging, voor de vorming van een scholengemeenschap basisonderwijs. Deze scholengemeenschap draagt de naam 'Khamsa'.
        Voor deze interlokale vereniging is een beheerscomité opgericht.
        Elke gemeenteraad duidt, onder de leden van het schepencollege, één effectief en één plaatsvervangend lid van het beheerscomité aan.
        De schooldirecteurs wonen de vergaderingen van het beheerscomité bij met raadgevende stem.

        - Kristina Eyskens, schepen van onderwijs, als effectief lid van het beheerscomité van de scholengemeenschap Khamsa;
        Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen.

        - Lut Kint, schepen, als plaatsvervangend lid van het beheerscomité van de scholengemeenschap Khamsa;
        Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen.

        -Kristina Eyskens, schepen van onderwijs, als afgevaardigde namens het schoolbestuur van Tervuren in het OCSG van de scholengemeenschap Khamsa.
        Met 25 stemmen voor.

        Kristina Eyskens als effectief lid beheerscomité
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Dirk Stoffelen
        Gestemd: Sebastiaan Coudré, Christine Tinlot, Ineke Casier, Marc Charlier, Lut Kint, Mario Van Rossum, Yvette Schepers, Nadine Gabet, Kristina Eyskens, Sofie Lombaert, Mark Van Roy, Omer Graulus, Elmo Peeters, Geoffroy de Visscher, Bram Peters, Dirk De Vos, Jan Trappeniers, Willy Roeykens, Hugo Vankelecom, Werner Aerts, Robert Steuts, Bram Bartholomees, Serge Liesenborghs, Monica Bruylandt-Van de Velde, Geoffroy de Schaetzen
        Stemmen voor: 25
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        - Kristina Eyskens, schepen van onderwijs, als effectief lid van het beheerscomité van de scholengemeenschap Khamsa;
        Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen.

        Lut Kint als plaatsvervangend lid beheerscomité
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Dirk Stoffelen
        Gestemd: Sebastiaan Coudré, Christine Tinlot, Ineke Casier, Marc Charlier, Lut Kint, Mario Van Rossum, Yvette Schepers, Nadine Gabet, Kristina Eyskens, Sofie Lombaert, Mark Van Roy, Omer Graulus, Elmo Peeters, Geoffroy de Visscher, Bram Peters, Dirk De Vos, Jan Trappeniers, Willy Roeykens, Hugo Vankelecom, Werner Aerts, Robert Steuts, Bram Bartholomees, Serge Liesenborghs, Monica Bruylandt-Van de Velde, Geoffroy de Schaetzen
        Stemmen voor: 25
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        - Lut Kint, schepen, als plaatsvervangend lid van het beheerscomité van de scholengemeenschap Khamsa;
        Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen.

        Kristina Eyskens als afgevaardigde namens schoolbestuur Tervuren in OCSG
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Dirk Stoffelen
        Gestemd: Sebastiaan Coudré, Christine Tinlot, Ineke Casier, Marc Charlier, Lut Kint, Mario Van Rossum, Yvette Schepers, Nadine Gabet, Kristina Eyskens, Sofie Lombaert, Mark Van Roy, Omer Graulus, Elmo Peeters, Geoffroy de Visscher, Bram Peters, Dirk De Vos, Jan Trappeniers, Willy Roeykens, Hugo Vankelecom, Werner Aerts, Robert Steuts, Bram Bartholomees, Serge Liesenborghs, Monica Bruylandt-Van de Velde, Geoffroy de Schaetzen
        Stemmen voor: 25
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        -Kristina Eyskens, schepen van onderwijs, als afgevaardigde namens het schoolbestuur van Tervuren in het OCSG van de scholengemeenschap Khamsa.
        Met 25 stemmen voor.

        Enig artikel. De raad gaat akkoord met de aanduiding van:
        - Kristina Eyskens, schepen van onderwijs, als effectief lid van het beheerscomité van de scholengemeenschap Khamsa;
        - Lut Kint, schepen, als plaatsvervangend lid van het beheerscomité van de scholengemeenschap Khamsa;
        - Kristina Eyskens, schepen van onderwijs, als afgevaardigde namens het schoolbestuur van Tervuren in het OCSG van de scholengemeenschap Khamsa.

      • Kennisgeving van de stand van zaken van de opvang van Oekraïense vluchtelingen

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, Thomas Geyns, raadsleden

        De raad neemt kennis van de stand van zaken.

        Aanleiding

        Omwille van het conflict in Oekraïne zijn er heel wat inwoners die richting West-Europa vluchten. Ook Tervuren maakt zich klaar om deze vluchtelingenstroom op te vangen.

        Enig artikel. De raad neemt kennis van de stand van zaken van de opvang van Oekraïense vluchtelingen.

    • Interne zaken - Beleidscel

      • Kennisname van de beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant over de klacht van een burger

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad neemt kennis van de beslissing om niet op te treden in het kader van het bestuurlijk toezicht.

        Aanleiding

         Brief van 12 januari 2022 van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

        Regelgeving

        Artikel 333 van het decreet lokaal bestuur
        De toezichthoudende overheid brengt het gemeentebestuur op de hoogte van het definitieve antwoord aan de indiener van de klacht. Die beslissing wordt meegedeeld aan de raadsleden.

        Feiten, context en argumentatie

        - Brief van 12 januari 2022 van het Agentschap Binnenlands Bestuur
        Het college wordt op de hoogte gesteld van de ingediende klacht.
        - Beslissing van het college van 20 januari 2022
        Het college keurt het ontwerp van antwoordbrief goed.
        - Brief van 2 maart 2022 van het Agentschap Binnenlands Bestuur
        Het college ontvangt een kopie van de beslissing van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant.

        Enig artikel. De raad neemt kennis van de beslissing van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant om niet op te treden in het kader van het bestuurlijk toezicht.

      • Kennisname van de jaarrapportering van de klachten en de meldingen voor werkjaar 2021

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad neemt kennis van het jaarrapport.

        Aanleiding

        Naar aanleiding van de klachten- en meldingenbehandeling, wordt een jaarrapport ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad. 

        Regelgeving
        - Artikel 302 en 303 van het Decreet Lokaal Bestuur
        Feiten, context en argumentatie

        De raadsleden keurden op 30 maart 2021, na een voorafgaand onderzoek omschreven in het jaarrapport van 2020 en na een toelichting tijdens een gemeenteraadscommissie, een uniform klachten- en meldingenreglement goed voor de gemeente en het OCMW. In april 2021 werd de interne implementering van de vernieuwde werkwijze voorbereid door de klachten- en meldingencoördinator waarna het reglement en de gekoppelde werkwijze op 10 mei 2021 in voege traden. Het jaarrapport 2021 bevat het beschikbare cijfermateriaal geregistreerd in softwaretool 3P (toestand cijfers op 4 januari 2022). Het afdelings- en dienst specifiek cijfermateriaal werd inhoudelijk geanalyseerd en besproken door de leidinggevenden tijdens een afdelings- en/of dienstoverleg. Objectieve cijfergegevens kunnen enkel als interessant worden beschouwd na een inhoudelijke interpretatie door de vakexperten van de bevoegde diensten. Ieder afdelings- en diensthoofd ontving een excel-document in combinatie met een aantal gerichte vragen en kreeg de opdracht de vraagstellingen in consensus en participatief te beantwoorden met de teamleden. De antwoorden die voortvloeiden uit de bevraging werden door de klachten- en meldingencoördinator verwerkt in het jaarrapport. Vervolgens werd het jaarrapport ter bespreking en ter kennisname voorgelegd aan het managementteam, het college en het vast bureau. De klachten- en meldingencoördinator voorzag een inhoudelijke toelichting aan de gemeenteraadscommissie op donderdag 24 maart 2022. 

        Enig artikel. De raad neemt kennis van de volgende documenten:
        - 00 jaarrapport 2021 klachten en meldingen;
        - 01 bijlagen aan het jaarrapport 2021 klachten en meldingen.

    • Interne zaken - Financieel beleid & boekhouding

      • Kennisname van de gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Overijse over de akteneming van het budget 2022 van de kerkfabriek H. Maria-Magdalena Eizer

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad neemt kennis.

        Aanleiding

        Brief van 6 januari 2022 van de gemeente Overijse.

        Regelgeving

        - Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
        - Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
        De gemeente waar zich het hoofdgebouw bevindt is verantwoordelijk voor het toezicht.
        - Gemeenteraadsbesluit van 30 november 2021 over de kennisname van het budget 2022 van de kerkfabriek H. Maria-Magdalena Eizer

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente Overijse, waar zich het hoofdgebouw van de eredienst bevindt, draagt de verantwoordelijkheden van het toezicht.

        Budget

        Er is 6.380,00 euro voorzien als exploitatietoelage op het artikel 2022/GBB/0790-07/6494000/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN.

        Enig artikel. De raad neemt kennis van het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Overijse over de akteneming van het budget 2022 van het kerkbestuur van H. Maria-Magdalena Eizer.

    • Interne zaken - HR

      • Goedkeuring van de aanpassingen aan de rechtspositieregeling van het personeel

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad gaat akkoord met de voorgelegde aanpassingen.

        Aanleiding

        Door een veranderend juridisch kader zijn een aantal aanpassingen aan de lokale rechtspositieregeling noodzakelijk.

        Regelgeving

        - Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021
        Mogelijkheid tot invoering van fietsleasing
        - Besluit van de Vlaamse Regering van 28 januari 2022
        Het krijgen van een fietsvergoeding voor het transport met een speed pedelec
        - Artikel 30 §2 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
        Uitbreiding van het geboorteverlof
        - Wet van 27 juni 2021
        Uitbreiding van het rouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind en tot flexibilisering van de opname van het rouwverlof
        - Koninklijk Besluit van 20 juli 2021
        Aanpassingen aan het mantelzorgverlof
        - Sectoraal akkoord van 9 juni 2021
        Verhoging van de eindejaarstoelage

        Feiten, context en argumentatie

        Er is nood aan een aantal aanpassingen aan de rechtspositieregeling:
        - Uitbreiding van het geboorteverlof;
        - Uitbreiding en flexibilisering van het rouwverlof;
        - Aanpassingen aan het mantelzorgverlof;
        - Verhoging van de eindejaarstoelage;
        - Het geven van een fietsvergoeding voor transport met de speed pedelec.

        Daarnaast worden een aantal beleidskeuzes mee opgenomen in de rechtspositieregeling, inclusief de bijlagen evaluatiesysteem, competentiewoordenboek en selectieprogramma:
        - De toevoeging van een aantal nieuwe en aanpassing van enkele bestaande selectietechnieken;
        - Het verhogen van het aantal jaren beroepservaring in de privésector of als zelfstandige dat maximum in aanmerking kan worden genomen voor de toekenning van het salaris;
        - Het niet kunnen deelnemen aan een bevorderingsexamen tijdens de inloopperiode;
        - De mogelijkheid creëren om statutaire en contractuele personeelsleden te verplaatsen in een functie van een lager niveau;
        - Toevoeging van de mogelijkheid van fietsleasing;
        - Aanpassing van de dienstvrijstellingen;
        - Aanpassing van de berekening van de fietsvergoeding;
        - Toevoeging van een aantal functies aan de bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden.

        Er werd een positief advies gegeven door het management team op 2 maart 2022 en een gedeeltelijk gunstig advies door het Bijzonder Onderhandelings Comité op 21 maart 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad gaat akkoord met de voorgelegde aanpassingen aan de rechtspositieregeling.

    • Interne zaken - Overheidsopdrachten & patrimoniumbeheer

      • Goedkeuring van de kosteloze overdracht van een aantal percelen achter de Kleine Ham van SWAL aan de gemeente voor opname in het openbaar domein

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad gaat akkoord met de overdracht.

        Aanleiding

        De notaris bezorgt het ontwerp van akte.

        Regelgeving

        - Artikel 41, 2e lid, 11° van het decreet lokaal bestuur
        De gemeenteraad is bevoegd voor daden van beschikking over onroerende goederen.
        - Beslissing van het college van 7 december 2020
        principieel akkoord over de kosteloze overdracht van SWAL aan de gemeente
        - Beslissing van het college van 11 oktober 2021
        principieel akkoord over de kosteloze overdracht van een aantal bijkomende percelen van SWAL aan de gemeente
        - Authentieke volmacht van 13 december 2021 inzake delegatie

        Feiten, context en argumentatie

        Het college gaf op 7 december 2020 en op 11 oktober 2021 haar principiële goedkeuring betreffende de overdracht van de holle weg met talud en een aantal bijkomende percelen gelegen tussen de Kleine Ham en het bedrijvenpark De Keiberg, van SWAL (Sociaal Wonen Arrondissement Leuven) aan de gemeente. Het betreft de kadastrale percelen 3e afdeling, sectie A, nummers 70/02C, 70K en 69T, 69V, 68K5 en een deel van 66L. De laatste 3 percelen kunnen na overdracht door de gemeente ingericht worden als groene buffer tussen het toekomstig bedrijvenpark Keiberg en de woningen. De andere 3 percelen betreffen een holle weg en een perceel in het verlengde van die holle weg, dat na overdracht kan ingericht worden als een trage weg die een verbinding vormt tussen de College van Luxemburglaan en de Leuvensesteenweg.
        Wat betreft de percelen 70K en 70/02C is in de overdracht het volgende opgenomen:
        - SWAL behoudt een recht van doorgang over deze percelen. Dit in het kader van een mogelijke ontwikkeling van het binnengebied door hen.
        - indien de brandweer een tweede uitgang zou vereisen voor de te ontwikkelen woonwijk in het binnengebied, dan moet SWAL bovendien het recht hebben om de doorgang tussen de Leuvensesteenweg en de bovenkant van de nieuw aan te leggen wijk te verharden volgens de vereisten van de brandweer. Dit recht van opstal is dus enkel gelinkt aan de vereisten die de brandweer stelt.

        Budget

        De overdracht zelf gebeurt kosteloos. De notariskosten die gepaard gaan met de grondoverdracht zijn ten laste van de gemeente, worden geraamd op 2.000 euro en zullen geboekt worden op budgetartikel 2022/GBB/0050-00/2600200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

        Adviezen
        Adviezen
        • Gunstig visum VSM/2022/056 van Financieel advies van 17 maart 2022

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt het ontwerp van akte, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit, voor de gratis grondoverdracht van de percelen gelegen te Vossem, gekadastreerd 3e afdeling, sectie A, nummers 69T, 69V, 70/02C, 70K, 68K en een deel van 66L, met een totale oppervlakte van 67 are 93 centiare door SWAL aan de gemeente Tervuren om deze op te nemen in het openbaar domein, goed.

    • Ruimte - Algemeen

      • Goedkeuring van de lastvoorwaarden en de gunningswijze voor de aanleg van een recyclagepark op het bedrijventerrein Keiberg in Tervuren

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad keurt het bestek met nr. DOS 314 310.212 en de raming voor de opdracht goed.

        Aanleiding

        Het bestek voor de aanleg van een recyclagepark op het bedrijventerrein Keiberg.

        Regelgeving

        - Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden de gemeenteraad.
        - Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het bestuurlijk toezicht.
        - Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        - De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        - Artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten over wanneer en hoe een openbare procedure kan worden toegepast.
        - Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        - Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        - Het raadsbesluit van 26 juni 2021 houden goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen Interrand en de gemeente Tervuren inzake uitbating en beheer van het recyclagepark op het bedrijventerrein Keiberg.

        Feiten, context en argumentatie

        Interrand heeft middels een overheidsopdracht in 2009 Interleuven aangesteld als studiebureau voor de aanleg van een recyclagepark op het bedrijventerrein Keiberg. In uitvoering van deze opdracht stelde Interleuven hiervoor een uitvoeringsontwerp en een uitvoeringsbestek met meetstaat (nr. DOS 314 - 310.212) op. Er werd overeengekomen dat de gemeente Tervuren optreedt als bouwheer en de kosten zal dragen voor de bouw van het recyclagepark. De infrastructuur voor de exploitatie van het park en de studiekosten worden gedragen door Interrand.
        De opdracht wordt gegund via een openbare procedure. De afdeling ruimte hoopt de werkzaamheden te kunnen starten in 2022 en ze af te ronden in de eerste helft van 2023. Zodoende zou de opening van het recyclagepark kunnen plaatsvinden tegen de zomer van 2023.
        Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij, Stationsstraat 110, 2800 Mechelen.

        Budget

        De uitgave wordt geraamd op 1.020.402,40 euro excl. btw of 1.234.686,90 euro incl. 21 % btw. Hiervan is 950.000 euro voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0309-00/2220007/BESTUUR/RUIMTE/0/IP-GEEN en 2022/GBB/0309-00/2140007/GEMEENTE/RUIMTE/IP-GEEN (actie GBB). Door onder meer het invoeren van de weegbruggen voor het diftarsysteem en de daaraan verbonden aanpassingen van het park is de raming gestegen met ongeveer 180.000 euro excl. btw. 150.000 euro zal verschoven worden van 2022/GBB/0690-00/2240000/GEMEENTE/RUIMTE/IP-GEEN. De ontbrekende 135.000 euro zullen voorzien worden in 2023 bij meerjarenplanwijziging. Het subsidieerbaar bedrag bedraagt 419.580 euro. De subsidies bedragen 50 % van dit bedrag, oftewel 209.790 euro.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1. De raad keurt het bestek met nr. DOS 314 310.212 en de raming voor de opdracht 'Aanleg van een recyclagepark op het bedrijventerrein Keiberg in Tervuren' goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek dat werd opgesteld door Interleuven op basis van de gevoerde ontwerp- en uitvoeringsstudies in opdracht van Interrand en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
        Artikel 2. De bovengenoemde opdracht wordt gegund via een openbare procedure.
        Artikel 3. Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij, Stationsstraat 110, 2800 Mechelen.
        Artikel 4. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

    • Ruimte - Omgeving en wonen

      • Principiële goedkeuring over de straatnaamgeving op de site KMO-zone Keiberg

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad keurt de straatnaamgeving voor de site KMO-zone Keiberg principieel goed.

        Aanleiding

        Het creëren van nieuwe wegenis in de KMO-zone Keiberg.

        Regelgeving

        - Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, dat de bevoegdheden, voorwaarden en procedures voor naamgeving van openbare wegen en pleinen bepaalt.
        - De bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het Omgevingsdecreet, de Vlaremwetgeving, het Handhavingsdecreet en de uitvoeringsbesluiten.
        - Artikel 8 van het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 stelt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
        - Het college beslist over de omgevingsvergunningsaanvragen, meldingen, aanvragen tot stedenbouwkundig attest, verdelingsaanvragen,...

        Feiten, context en argumentatie

        De raad neemt kennis van het advies van de Koninklijke Heemkundige Kring Sint-Hubertus Tervuren en het college over de straatnaamgeving voor de site KMO-Zone Keiberg en keurt de volgende nieuwe straatnaam principieel goed:
        - Jenne Boischotstraat

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet
        Tegenstanders: Serge Liesenborghs
        Onthouders: Geoffroy de Schaetzen
        Resultaat: Met 24 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 onthouding

        Artikel 1. De raad keurt de straatnaamgeving voor de site KMO-zone Keiberg principieel goed als volgt:
        - Jenne Boischotstraat
        Artikel 2. Het college wordt gelast met het instellen van een openbaar onderzoek.

    • Ruimte - Openbaar Domein

      • Afschaffing van het subsidiebesluit erosiebestrijding van 27 januari 2005

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De raad schaft het raadsbesluit van 27 januari 2005 houdende gedeeltelijke opheffing van het subsidiereglement erosiebestrijding, en alle voorgaande besluiten, af.

        Aanleiding

        De beheersovereenkomst van de VLM voor de aanleg van strategisch grasland.

        Regelgeving

        Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het bestuurlijk toezicht.
        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
        Het raadsbesluit van 30 augustus 2001 houdende goedkeuring van het subsidiereglement erosiebestrijding.
        Het raadsbesluit van 27 januari 2005 houdende gedeeltelijke opheffing van het subsidiereglement erosiebestrijding.

        Feiten, context en argumentatie

        In het raadsbesluit van 27 januari 2005 werden alle subsidies voor erosiebestrijding afgeschaft behalve voor landbouwers die aan braaklegging doen met als doel erosie op landbouwpercelen brongericht te bestrijden.
        De Vlaamse Landmaatschappij biedt een beheerovereenkomst voor strategisch grasland aan. Dat komt eigenlijk neer op een braaklegging. Daardoor kan de gemeente geen subsidie meer verlenen voor overeenkomsten met landbouwers voor braaklegging.
        Bovendien werd deze gemeentelijke subsidie door de snel veranderende wetgeving rond erosiebestrijding en beheersovereenkomsten, al vele jaren niet meer aangeboden.
        Hierdoor vervalt de noodzaak om nog een gemeentelijke subsidie te verlenen en stelt de afdeling ruimte – dienst openbaar domein voor om het raadsbesluit van 27 januari 2005 af te schaffen.
        Deze visie wordt gevolgd door de erosiecoördinator.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel.  De raad schaft het raadsbesluit van 27 januari 2005 houdende gedeeltelijke opheffing van het subsidiereglement erosiebestrijding, en alle voorgaande besluiten, af.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en schepenen (art. 11 H.R.)

      • Mondelinge vraag over de discrepanties voorrangsregeling Arboreto (raadslid de Schaetzen)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via mail van 29 maart 2022 van raadslid de Schaetzen om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 31 maart 2022

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        Er zijn een reeks discrepanties voor wat betreft 'Categorie 4' tussen het reglement dat gestemd werd door de GR op 30/06/2020 en wat er op website van de gemeente Tervuren en BPI staat (www.tervuren.be/arboreto).
        Daar waar al de rest van het reglement woordelijk correct overgenomen is, zijn er discrepanties voor Categorie 4 "...bijdragen aan het maatschappelijk en/of socio-culturele leven van Tervuren..."

        Wijzingen aan het hoofdartikel

        * er is één woord uit een voorbeeld ("al" uit voorbeeld 2) in het hoofdartikel toegevoegd
        * de formulering "tot op heden" kwam nergens voor in géén enkel voorbeeld, is nooit zo besproken tijdens de GR, en is na een periode van Corona verre van evident

        Wijzigingen aan de voorbeelden

        * in voorbeeld 3 is "al" toegevoegd
        * in voorbeeld 3 is "op eer" veranderd naar "opgemaakt door ouderraad"
        * het voorbeeld rond "lid bestuur lokale partij" is geheel geschrapt
        * een totaal nieuw voorbeeld met een nieuwe categorie rond "werknemers" werd toegevoegd

        Dit zijn in totaal 6 wijzigingen (zonder rekening te houden met het aanpassen van voorbeeld 1).

        Het behoort de administratie niet toe (dergelijke) aanpassingen éénzijdig aan te brengen aan een reglement goedgekeurd door de Gemeenteraad en aldus genotuleerd. Wel is het aanvaardbaar dat de administratie een toelichtende nota toevoegt naast het eigenlijke reglement. Het is zeer belangrijk in deze materie geen precedenten te scheppen.

        Concreet ben ik door burgers aangesproken ben die in verwarring waren. Ik heb weet van minstens twee dossiers die ingediend zijn gebaseerd op het reglement dat door de gemeenteraad goedgekeurd werd. Ik heb de administratie de dag van de infoavond verwittigd. Correctieve maatregelen zijn helaas uitgebleven.

        Gezien de situatie wens ik volgende vragen te stellen

        1) Hoe is dit kunnen gebeuren?
        2) Welke andere reglementen / besluiten zijn in het verleden aangepast geweest? Wie in de administratie is bevoegd om dergelijke wijzigingen aan te brengen?
        3) Hoe vallen deze wijzigingen te rijmen met de deontologische code van medewerkers van de gemeente en de algemene principes van loyauteit, behoorlijk bestuur, het legitiem vertrouwen van burgers in de overheid...?
        4) Concreet, welke maatregelen gaat het College nemen in verband met deze situatie?
        5) Hoe garanderen we nu een eerlijke en gelijkwaardige procedure waarbij burgers de punten toegewezen krijgen waar ze recht op hebben, gebaseerd op het echte reglement goedgekeurd door de GR op 30/06/2020?

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.

      • Mondelinge vraag over de afsluiting van de Vlaktedreef (raadslid Liesenborghs)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
        Monica Bruylandt-Van de Velde, Dirk De Vos, Omer Graulus, Yvette Schepers, Mario Van Rossum, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Robert Steuts, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kelly Merckx, raadslid

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via mail van 29 maart 2022 van raadslid Liesenborghs om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 31 maart 2022

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        Op 14 april 2020 heeft het College beslist om de Vlaktedreef op bepaalde tijdstippen af te sluiten; tussen 1 mei 2020 en 30 oktober 2020. In de communicatie was sprake van een evaluatie, die eind oktober 2020 moest plaatsvinden. Ook was vermeld dat de overtreders een boete riskeerden.

        Mijn vragen aan het college:

        • Wat is de stand van zaken ivm deze beslissing ? Wanneer was er beslist om de sluiting te verlengen en tot wanneer geldt dit?
        • Heeft de evaluatie plaatsgehad? Wat is het resultaat?
        • Blijft de gemeente Overijse bij haar voorstel om de Vlaktedreef definitief en permanent af te sluiten?
        • Heeft de politie veel controles uitgeoefend, werden er boetes uitgeschreven?
        • Wil de gemeente de controles laten versterken daar er toch veel autoverkeer voorkomt tijdens de verboden tijdstippen?
        • De politiezone had een fysieke afsluiting aanbevolen. Wordt er nog een slagboom geïnstalleerd?

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.

De voorzitter sluit de zitting op 01/04/2022 om 08:34.

Namens Gemeenteraad,

Dirk Stoffelen
algemeen directeur

Hugo Vankelecom
voorzitter