Aanvraag van de firma STADSBADER-CONTRACTORS voor het wijzigen van de verkeersinrichting tijdens de uitvoering van de opbraak van de tijdelijke wissel.
- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1, 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het gewijzigd belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het besluit van de burgemeester van 14 februari 2024 voor de inname van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie op de Tervurenlaan tussen het Vierarmenkruispunt en de Oppemstraat tijdens de inrichting van een werfzone voor werkzaamheden aan de traminfrastructuur, vanaf 17 februari 2024 tot en met 22 maart 2024.
De firma STADSBADER-CONTRACTORS voert in opdracht van de MIVB werkzaamheden uit voor het vernieuwen van de traminfrastructuur tussen het Vierarmenkruispunt en de terminus op de Leuvensesteenweg.
Deze werkzaamheden werden opgestart op 21 augustus 2023.
Op donderdag 14 maart 2024 heeft de firma STADSBADER-CONTRACTORS een aanvraag ingediend om de werfzone op de Tervurenlaan tussen het Vierarmenkruispunt en de Oppemstraat te verlengen tot en met 12 april 2024:
Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden wordt een deel van het openbaar domein ingenomen als werfzone en de verkeerssituatie in de omgeving van de werfzone tijdelijk gewijzigd.
De gewijzigde verkeerssituatie vormt geen conflict met andere innamen van het openbaar domein of evenementen.
Deze werkzaamheden mogen enkel doorgaan na goedkeuring van alle betrokken wegbeheerders.
De doorgang voor het gemotoriseerd verkeer en voor de zwakke weggebruikers dient veilig te verlopen en dient vrij gehouden te worden van modder, stenen,.... Indien dit niet mogelijk is, dient men bijkomende maatregelen te treffen om de doorgang veilig te laten verlopen.
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden worden er pendelbussen ingezet door de MIVB. Op de Tervurenlaan werden reeds tijdelijke pendelbusstopplaatsen ingericht door middel van dolomiet.
De MIVB stelt de reizigers, de buurtbewoners en de overige weggebruikers op de hoogte van deze werkzaamheden via volgende kanalen:
- tijdelijke aankondigingsborden op grondgebied Tervuren;
- flyers voor de buurtbewoners die verdeeld worden door de MIVB;
- website en persbericht MIVB.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn. De signalisatie op grondgebied Tervuren mag uitsluitend in het Nederlands zijn.
De afdeling ruimte - dienst openbaar domein, de politiezone Voer en Dijle en wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant geven een gunstig advies voor deze inname van het openbaar domein.
Bij noodgevallen dient de rijbaan wanneer die op dat moment is afgesloten, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen. Bijgevolg moeten voldoende rijplaten op de werf aanwezig zijn.
De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het voorzien en de plaatsing van de tijdelijke werfsignalisatie zoals vermeld op bijgevoegde signalisatieplannen die integraal deel uitmaken van deze toelating.
Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke tijdelijke verordening vast voor de inname van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie op de Tervurenlaan tussen het Vierarmenkruispunt en de Oppemstraat tijdens de inrichting van een werfzone voor werkzaamheden aan de traminfrastructuur, vanaf 22 maart 2024 tot en met 12 april 2024.
artikel 2. Deze werkzaamheden mogen enkel doorgaan na goedkeuring van alle betrokken wegbeheerders.
Artikel 3. Verkeerstechnische maatregelen:
verkeersmaatregelen |
datum |
Signalisatie |
|
Inname van het openbaar domein op de Tervurenlaan tussen het Vierarmenkruispunt en de Oppemstraat voor de inrichting van een werfzone:
Op de Tervurenlaan worden diverse werftoegangen voorzien:
De maximaal toegelaten snelheid in de omgeving Op de rijbaan blijft steeds en minimum 3,5 meter doorgang vrij voor het
|
vanaf 22 maart 2024 tot en met 12 april 2024 |
Zoals vermeld op bijgevoegde signalisatieplan dat integraal deel uitmaken van deze gemeentelijke verordening. |
Artikel 4. De aanvrager heeft volgende verplichtingen:
- volledige en veilige afbakening van de werfzone door hekken of barelen met twee rood/witte regels, voorzien van drie goedwerkende oranje-gele knipperlichten die zich op ongeveer 1 meter van elkaar bevinden;
- contact opnemen en afspraken maken met Agentschap Wegen en Verkeer voor de verkeerslichtenregeling op de afslagstrook;
- voorzien en de correcte plaatsing van Nederlandstalige signalisatie zoals vermeld in deze gemeentelijke verordening en de bijhorende signalisatieplannen die integraal deel uitmaken van deze verordening;
- permanent voorzien van één Nederlandstalige persoon op de werf;
- de reizigers, de buurtbewoners en de overige weggebruikers op de hoogte stellen van deze werkzaamheden en bijhorende verkeersmaatregelen.