Terug
Gepubliceerd op 26/01/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 21/12/2023 - 20:00

Goedkeuring van de wijziging van de statuten van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek

Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Ineke Casier, Geert Goossens, Helena Muyldermans, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Afwezig: Nadine Gabet, raadslid

De raad geeft goedkeuring.

Aanleiding

- erkenningsreglement sportverenigingen met een bovenlokale werking
- verlenging duurtijd projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek tot 31 december 2026
- administratieve opvolging van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek door lokaal bestuur Tervuren 

Regelgeving

- Bovenlokaal Cultuurdecreet van 15 juni 2018
- Erkenningsreglement voor sportverenigingen met een bovenlokale werking
- Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Bevoegdheden van de gemeenteraad

Feiten, context en argumentatie

Door recente ontwikkelingen dienen de statuten van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek gewijzigd te worden:
Volgende wijzigingen dringen zich op:

- Artikel 2: Naam en zetel: sinds de start van de nieuwe coördinator volgen de diensten van het lokaal bestuur Tervuren alles op betreffende de personeelsadministratie, verzekeringen, … De standplaats van de coördinator is ook Tervuren. De maatschappelijke zetel van de projectvereniging is momenteel echter gevestigd in Bertem. Voor de administratieve vereenvoudiging en verhoging van de efficiëntie is het wenselijk dat de maatschappelijke zetel verhuist naar Tervuren.

- Artikel 3: Duurtijd en verlenging: de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek heeft de goedkeuring gekregen om de duurtijd met één jaar te verlengen, tot 31 december 2026. Dit moet aangepast worden in de statuten waar momenteel 31 december 2025 als einddatum vermeld staat.

- Artikel 4.2. Bevoegdheden Raad van Bestuur: in artikel 3 van het erkenningsreglement voor sportverenigingen met een bovenlokale werking staat vermeld dat de Raad van Bestuur van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek kan overgaan tot de erkenning van bovenlokale sportverenigingen. Momenteel valt die erkenning niet onder de bevoegdheden van de Raad van Bestuur zoals vermeld in de statuten en dient er een uitbreiding van de bevoegdheden te komen.

Budget

De kosten verbonden aan de statutenwijziging worden gedragen door de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek.

Publieke stemming
Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Ineke Casier, Geert Goossens, Helena Muyldermans, Dirk Stoffelen
Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Ineke Casier, Geert Goossens, Helena Muyldermans
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Enig artikel. De raad geeft goedkeuring voor de statutenwijziging van de projectvereniging vrijetijdsregio Druivenstreek.

Statuten van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek 

Artikel 1: Het project en de deelnemers 

Door de gemeenten Bertem, Hoeilaart, Huldenberg, Overijse en Tervuren  wordt, overeenkomstig artikel 396, §1 en volgende van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, hierna decreet lokaal bestuur genoemd, een projectvereniging opgericht, met als hoofddoel door overleg en samenwerking tussen de diverse vrijetijdsactoren in de regio een toegankelijke en kwaliteitsvolle vrijetijdswerking te realiseren, waaraan alle inwoners kunnen participeren.  

Artikel 2: Naam en zetel 

De projectvereniging draagt de naam “Vrijetijdsregio Druivenstreek”. De zetel van deze projectvereniging bevindt zich in AC De Zevenster, Markt 7a te Tervuren. 

Artikel 3: Duurtijd en verlenging 

De projectvereniging wordt initieel opgericht op de datum van de dagtekening ervan door de ondertekening van alle gemeenten en andere rechtspersonen die deelnemen aan de oprichting ervan, tot 31-12-2025, met een verlenging van één jaar, tot 31-12-2026.
De oprichtingsakte omvat de statuten. 

Deze termijn kan een onbeperkt aantal keren verlengd worden, doch telkens niet langer dan voor een periode van zes jaar. Deze verlenging moet expliciet gebeuren door een gemeenteraadsbeslissing van elke deelnemende gemeente voor het verstrijken van de lopende periode. Bij gebrek aan instemming van alle betrokken gemeenten of bij het uitblijven van één of meerdere beslissingen zal de projectvereniging ontbonden worden. Uittreding tijdens de initiële duurtijd van de vereniging is niet mogelijk.  

Artikel 4: Raad van Bestuur 

4.1 Samenstelling

Bij toepassing van artikel 404 van het decreet lokaal bestuur wordt overgegaan tot de oprichting van een raad van bestuur, waarvan de stemgerechtigde leden schepen of burgemeester zijn. 

Iedere deelnemende gemeente heeft recht op 1 bestuurder met stemrecht en op 1 afgevaardigde met raadgevende stem, namelijk een raadslid in de betrokken gemeenten, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.  

Bij de samenstelling van de raad van bestuur wordt rekening gehouden met de onverenigbaarheden voorzien in de artikelen 405 en 436 van het decreet lokaal bestuur. 

Het voorzitterschap wordt steeds toevertrouwd aan een door een gemeente aangewezen bestuurder.  

De raad van bestuur duidt een niet-stemgerechtigde secretaris aan. 

De raad van bestuur kan adviseurs uitnodigen deel te nemen aan de vergadering. De raad van bestuur kan één of meer stuurgroepen installeren om de uitwerking van deelthema’s op te volgen en voor te bereiden in functie van haar vergaderingen. De raad van bestuur kan specifieke opdrachten uitbesteden aan derden.  

De werkingsmodaliteiten van de raad van bestuur worden vastgesteld in het huishoudelijk reglement, dat bij deze statuten wordt gevoegd, doch dat gewijzigd kan worden bij eenvoudige beslissing van de raad van bestuur. 

4.2 Bevoegdheden

De Raad van Bestuur heeft uitsluitend de bevoegdheid tot nemen van beslissingen die hem expliciet door de deelnemende gemeenten zijn opgedragen: 

  • de benoeming van de accountant bedoeld in artikel 404 van het decreet lokaal bestuur 
  • de formele vaststelling van het personeelskader van de projectvereniging, nadat de goedkeuring ervan door de participerende gemeenten werd verworven. 
  • De goedkeuring van het jaarlijkse actieplan 
  • de voorlopige vaststelling van de begroting en begrotingswijzigingen, die worden onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraden van de participerende gemeenten. 
  • de voorlopige vaststelling van de jaarrekeningen, die samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant, aan de gemeenteraden van de participerende gemeenten, voor goedkeuring wordt voorgelegd, overeenkomstig de statutair voorgeschreven procedure. 
  • De erkenning van bovenlokale sportverenigingen

4.3 Presentiegeld

De leden van de raad van bestuur zullen geen presentiegeld ontvangen. 

4.4 Duurtijd mandaat

De duur van het mandaat van bestuurder wordt vastgesteld op 6 jaar. 

Een bestuurder verliest zijn of haar statuut van bestuurder  als de gemeenteraad die hij of zij vertegenwoordigt zijn of haar mandaat intrekt en in dezelfde raadsvergadering een vervanger aanstelt. Bij overlijden of rechtsonbekwaamheid stelt de gemeenteraad die hij of zij vertegenwoordigt een opvolger aan. 

Indien de mandataris ontslag neemt uit de gemeenteraad dient deze vervangen te worden binnen een termijn van drie maanden volgend op het ontslag. 

De bestuurders zijn van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun openbaar mandaat. 

In geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden wijzen de deelnemende gemeenten in de loop van de maand januari die volgt op het jaar van de verkiezingen tot algehele vernieuwing van de gemeenteraden, de nieuwe bestuurders aan. Zij treden aan op 1 februari daaropvolgend, conform art. 407 van het decreet lokaal bestuur. 

4.5 Beraadslaging van de raad van bestuur

De vergaderingen van de Raad van Bestuur zijn niet openbaar. De gedetailleerde notulen van de vergaderingen van de raad van bestuur, liggen, overeenkomstig de bepalingen vervat in artikel 406 van het decreet lokaal bestuur  ter inzage op het secretariaat van de gemeenten. 

Om geldig te beraadslagen en te beslissen is een aanwezigheidsquorum vastgesteld op de gewone meerderheid van het aantal bestuurders. Afgevaardigden met raadgevende stem tellen niet mee voor het quorum. Van dit aanwezigheidsquorum kan statutair worden afgeweken voor een tweede vergadering die volgt op een onvoldoende samengestelde eerdere vergadering, en voor zover het gaat om punten die voor de tweede maal op de agenda voorkomen. 

Deze bepaling geldt niet voor de voorstellen tot statutenwijziging, aanvaarding van toetredingen, uitsluiting van leden, wijziging van de financiële bijdrage van de deelnemers en voortijdige ontbinding van de vereniging. Hiervoor is een tweede derde meerderheid vereist. 
 
De voor de beslissingen vereiste meerderheid is steeds de gewone meerderheid die bereikt moet worden. 

De raad van bestuur vergadert ten minste twee keer per jaar, waarvan één keer voor de begroting van het volgend jaar en één keer voor de goedkeuring van de rekeningen.  

4.6 Aansprakelijkheid bestuurders 

De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van de projectvereniging. Zij zijn overeenkomstig het gemeen recht verantwoordelijk voor de vervulling van de hen opgedragen taak, en aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur. In geval een bestuurder of bestuurster van rechtswege ontslagnemend is, ten gevolge van het verlies van zijn of haar openbaar mandaat, spreken de gemeenteraden zich onverwijld uit over zijn of haar aansprakelijkheid. In het geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden gebeurt deze beoordeling, n.a.v. de goedkeuring van de jaarrekening, zoals bedoeld in artikel 8 hierna, door de nieuwe gemeenteraden. 

4.7  Werkingsmodaliteiten  

Er is een huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de gemeenteraden, waarin de werkingsmodaliteiten van de raad van bestuur worden vastgelegd. Dat huishoudelijk reglement kan worden gewijzigd bij eenvoudige meerderheid van stemgerechtigde leden van de raad van bestuur. 

4.8 Informatiedoorstroming 

De informatiedoorstroming tussen de organen van de projectvereniging onderling, naar de deelnemers en eventueel naar belanghebbende derden toe is geregeld in het huishoudelijk reglement. 

Artikel 5: Financiering  

De gemeentebesturen financieren de projectvereniging via een jaarlijkse subsidie die bestaat uit een financiële bijdrage op basis van het aantal inwoners. Dit bedrag wordt jaarlijks vastgelegd en goedgekeurd door de gemeenteraden. Elk bestuur betaalt eenzelfde bedrag per inwoner. Het bevolkingscijfer wordt vastgesteld aan de hand van de jongste gepubliceerde cijfers van Statbel. Deze bijdrage kan worden aangepast aan de index van de consumptieprijzen.  

Naast de statutair bepaalde bijdrage kunnen de deelnemers een vrijwillige bijdrage leveren tot realisatie van de doelstellingen. Zij beslissen hierover autonoom. 

Er wordt geen maatschappelijk kapitaal gevormd. Eventuele geboekte winst is niet uitkeerbaar en blijft binnen de projectvereniging. 

Artikel 6: Boekhouding van de projectvereniging 

De boekhouding wordt gevoerd overeenkomstig de wetgeving op de boekhouding van de ondernemingen, en met naleving van de richtlijnen die de overheid uitvaardigt met betrekking tot de boekhoudkundige verrichtingen. 

De raad van bestuur stelt de jaarrekeningen vast en legt ze, samen met een activiteitenverslag, en het verslag van de accountant, voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten, die er hun goedkeuring aan verlenen overeenkomstig de procedurele bepalingen vervat in artikel 7. 

Artikel 7: Goedkeuring jaarrekening  

De jaarrekening, vergezeld van het activiteitenverslag, wordt overgemaakt aan alle deelnemende gemeenten. De gemeenteraden spreken zich bij eenvoudige meerderheid uit over deze jaarrekening, alsook over de décharge van de bestuurders. 

De jaarrekeningen worden na hun goedkeuring overeenkomstig de procedure, bepaald in de statuten, door toedoen van de raad van bestuur neergelegd bij Nationale Bank van België. 

Artikel 8: Toetredingen, uitsluitingen, wijzigingen statuten  

De wijzigingen van de statuten, de toetreding van nieuwe leden, uitsluiting van leden, de wijziging van de financiële bijdrage van de deelnemers en voortijdige ontbinding van de vereniging behoeven de instemming van twee derden van de deelnemers, op basis van een gemeenteraadsbeslissing.  

Een deelnemer kan alleen voor een zware fout of voor het niet‐naleven van zijn verbintenissen worden uitgesloten. De betrokken deelnemer dient opgeroepen en gehoord te worden zo hij dit wenst. 

Andere gemeenten dan die vermeld in artikel 1 kunnen bij aanvang van een  nieuwe termijn opgenomen worden in de projectvereniging. Hun aanvraag, in de vorm van een gemeenteraadsbeslissing, dient schriftelijk bij de raad van bestuur van de projectvereniging toe te komen voor het verstrijken van de lopende periode.   

Artikel 10: Ontbinding en vereffening  

De vereniging kan voortijdig ontbonden worden mits een akkoord van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De vereniging stelt hiertoe een vereffenaar aan.  

In geval van ontbinding van de vereniging worden de activa, na aanzuivering van de eventuele passiva, overgedragen aan de deelnemers in verhouding tot de betaalde financiële bijdragen.  

Bij de ontbinding van de vereniging zullen de eventueel in gebruik gegeven goederen worden teruggegeven aan de eigenaars, in zoverre hun rechten daarop kunnen bewezen worden aan de hand van geschreven overeenkomsten.  

Voor alles wat niet in deze statuten is voorzien gelden de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.