Aanvraag van vzw Impanis-Van Petegem voor het instellen van verkeersmaatregelen tijdens de organisatie van de Primus Classic
- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 over het gewijzigde werkingskader voor inname van het openbaar domein.
Op zaterdag 17 september 2022 is er een doortocht van de Primus Classic op grondgebied Tervuren:
- Overijse
- Nekkedellestraat
- Aardeweg
- Huldenbergstraat
- Merenstraat
- Kerkplaats
- Rootstraat
- Veeweidestraat.
Voor de organisatie van deze doortocht zijn er tijdelijke verkeersmaatregelen nodig in de betrokken straten.
Om de veiligheid op de kruispunten te optimaliseren, worden er signaalgevers en politiemensen geplaatst op de kruispunten, zoals aangegeven op de lijst die integraal deel uitmaakt van deze gemeentelijke verordening.
De gewijzigde verkeerssituatie vormt geen conflict met andere innames van het openbaar domein.
De dienst werken in eigen beheer is verantwoordelijk voor het leveren en ophalen van de signalisatie.
De aanvrager is verantwoordelijk voor:
- De organisatie van seingevers op alle kruispunten, in- en uitritten van openbare parkings en vast verankerde obstakels op het openbaar domein. De seingevers moeten minimum 30 minuten voor de wedstrijd op hun locatie aanwezig zijn.
- De briefing van de seingevers dat duidelijk maakt dat vanaf de advance-car van de federale politie het verkeer niet in de tegenrichting van de wedstrijd wordt toegelaten.
- De correcte plaatsing van de signalisatie voor de start van het evenement.
- Het verplaatsen van de geleverde signalisatie naar de kant van de rijbaan na het evenement, zonder dat dit hinder veroorzaakt voor de weggebruikers.
- De omwonenden en handelaars van de betrokken straten schriftelijk en minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement op de hoogte brengen van het evenement en verkeersmaatregelen.
De Veiligheidscoördinator, Grammens Patrick, is bereikbaar via het gsm nummer 0477 24 62 69.
De koersdirecteur, Beke Philip, is bereikbaar via het gsm nummer 0473 90 01 80.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen hinder vormen voor de weggebruikers.
Politiezone Voer en Dijle geeft een gunstig advies, zoals vermeld in bijgevoegd politioneel advies dat integraal deel uitmaakt van de gemeentelijke verordening.
Artikel 1. Het college levert een gemeentelijke verordening af voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de organisatie van de Wielerwedstrijd Primus Classic op 17 september 2022 vanaf 11 uur tot 17 uur.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:
verkeersmaatregelen |
datum |
Signalisatie |
|
locatie |
beschrijving | ||
Parkeren verboden in de: |
op zaterdag 17 september 2022 vanaf 11 uur tot 17 uur | - Bekestraat - Ijzerstraat tussen de Bekestraat en de Overijsesteenweg - Aardeweg - Huldenbergstraat - Merenstraat - Kerkplaats - Rootstraat - Veeweidestraat |
- E1 verkeersbord: parkeerverbod - onderbord type x: pijl omhoog - onderbord met vermelding 22/0624/OD/VB en de periode |
Al het verkeer is verboden tijdens de doortocht van de renners: |
op zaterdag 17 september 2022 vanaf 15 uur tot 17 uur: - na de passage van het sluitingsvoertuig tot het naderen van het openingsvoertuig - uitgezonderd voor voertuigen die over een volgbewijs of doorgangsbewijs beschikken |
- Ijzerstraat x Bekestraat |
Signaalgever met een driekleurige armband met vermelding ‘signaalgever’ en een C3 verkeersbord: verboden voor al het verkeer in beide rijrichtingen voor alle bestuurders. |
Al het verkeer verboden in de: |
op zaterdag 17 september 2022 vanaf 15 uur tot 17 uur | - Overijsesteenweg x Schonenboomstraat veldweg - Huldenbergstraat x Schonenboomstraat - Veeweidestraat x kleine Veeweidestraat - Veeweidestraat x Bosweg - Veeweidestraat x Leeuwweg |
- Rood-wit hekken met dubbele regels of bakens/kegels met rood-witte strepen en een werkende oranje-gele knipperlicht. |
Éénrichtingsverkeer in de: |
- Bekestraat |
- C1 verkeersbord: verboden rijrichting voor iedere bestuurder |
Artikel 3. dienst werken in eigen beheer verzorgt het leveren en ophalen van de signalisatie.
Artikel 4. De aanvrager is verantwoordelijk voor:
- De organisatie van seingevers op alle kruispunten, in- en uitritten van openbare parkings en vast verankerde obstakels op het openbaar domein. De seingevers moeten minimum 30 minuten voor de wedstrijd op hun locatie aanwezig zijn;
- De briefing van de seingevers dat duidelijk maakt dat vanaf de advance-car van de federale politie het verkeer niet in de tegenrichting van de wedstrijd wordt toegelaten;
- De correcte plaatsing van de signalisatie voor de start van het evenement;
- Het verplaatsen van de geleverde signalisatie naar de kant van de rijbaan na het evenement, zonder dat dit hinder veroorzaakt voor de weggebruikers;
- De omwonenden en handelaars van de betrokken straten schriftelijk en minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement op de hoogte brengen van het evenement en verkeersmaatregelen.