De raad keurt de notulen goed.
Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 29 februari 2024.
De raad neemt kennis van het geactualiseerd overzicht.
Minstens eenmaal per jaar wordt de gemeenteraad op de hoogte gebracht van het geactualiseerd overzicht van de extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen, vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden
Artikel 56, §6 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen houdt een volledig en geactualiseerd overzicht bij van:
1° alle extern verzelfstandigde agentschappen van de gemeente, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente;
2° alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de gemeente deelneemt;
3° alle intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente deel uitmaakt, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente.
Minstens eenmaal per jaar wordt de gemeenteraad op de hoogte gebracht van het geactualiseerde overzicht met een toelichting van alle wijzigingen die zich sinds de vorige toelichting hebben voorgedaan.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het geactualiseerd overzicht van de extern verzelfstandigde agentschappen van de gemeente, van de verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de gemeente deelneemt en van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente deel uitmaakt:
EXTERN VERZELFSTANDIGD AGENTSCHAP:
AGB Bexit
VERENIGINGEN, STICHTINGEN en VENNOOTSCHAPPEN:
Met mandaat |
|
De Watergroep cvba |
X |
Woontrots |
X |
IJsedal vzw |
X |
Logo Zenneland vzw |
X |
GD-PBW Interleuven |
X |
O.V.S.G. vzw (Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten) |
X |
Regionaal Landschap Dijleland vzw |
X |
Toerisme Vlaams-Brabant vzw |
X |
V.V.O.G. (Vereniging voor openbaar groen) vzw |
X |
V.V.S.G. vzw |
X |
WEBRA vzw |
|
Poolstok cvba |
X |
Zefier cvba |
X |
Eerstelijnszone Druivenstreek vzw |
X |
Bosgroep Vlaams-Brabant vzw |
|
Euroart ivzw |
|
Connectief vzw |
|
Bataljong vzw |
|
Streekproducten Vlaams-Brabant vzw |
|
Netwerk Lokaal Sportbeleid vzw |
|
Inforum nv (lidmaatschap juridische en administratieve gegevensbank van Inforum) |
|
Voetgangersbeweging vzw |
|
Bond voor Lichamelijke Opvoeding vzw |
|
Burgerzaken Vlaanderen vzw |
|
Aquaflanders vzw |
|
Vlaamse Vereniging voor Ruimte en Planning vzw |
|
Vlario vzw |
|
Monumentenwacht Vlaams-Brabant vzw |
|
VLVO vzw (Vereniging Leidinggevenden Vlaams Onderwijs) |
|
EthiasCo |
|
Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn |
|
Unizo vzw |
|
OCW (Opzoekingscentrum voor de wegenbouw) |
|
Brabantse Wouden Nationaal Park vzw |
X |
Gemeentelijke Holding NV |
|
Fair Trade Belgium vzw |
|
Kanvaz bv |
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING:
Met mandaat |
|
IGO dv |
X |
Interleuven dv |
X |
Interrand ov |
X |
Iverlek ov |
X |
Vrijetijdsregio Druivenstreek pv |
X |
Scholengemeenschap Khamsa ilv |
X |
Tussengemeentelijke Maatschappij Voor Services (TMVS) |
X |
ANDERE SAMENWERKINGSVERBANDEN:
Met mandaat |
|
Vervoerregio Leuven |
X |
Energiehuis IGO |
X |
VMM – CIW (Dijle-Zennebekken) |
X |
Overlegcommissie Brussels Airport |
X |
Scholengemeenschap Drieklank |
X |
Erfgoedstichting Vlaams-Brabant (convenant) |
|
Hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant |
X |
Politiezone Voer en Dijle |
X |
De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2021 van de Protestantse Kerk Tervuren en bezorgt een afschrift aan de gemeenten Overijse en Wezembeek-Oppem.
Besluit van 22 januari 2022 van de gouverneur over de jaarrekening van het dienstjaar 2021 van de Protestantse kerk
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 45 tot en met 50
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten
De gemeente Tervuren draagt nog de verantwoordelijkheden voor het toezicht op de rekening 2021. Momenteel is deze bevoegdheid overgedragen naar de gemeente Overijse omdat het hoofdgebouw, waar de eredienst doorgaat, op hun grondgebied staat.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2021 van de Protestantse Kerk Tervuren en bezorgt een afschrift aan de gemeenten Overijse en Wezembeek-Oppem.
De raad keurt de consolidatie van de lening voor het dienstencentrum voor 2023 goed.
De lening voor het dienstencentrum van Bexit werd voor het dienstjaar 2023 geconsolideerd.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- De statuten van Bexit
- De beheersovereenkomst tussen de gemeente Tervuren en het autonoom gemeentebedrijf Bexit van 28 mei 2019, art. 10
De ondersteuning van het investeringsbudget kan diverse vormen aannemen, afhankelijk van de aard: een kapitaalsubsidie, een doorgeeflening, een renteloze lening, een bijdrage in de aflossing van een lening.
Het gemeentebestuur Tervuren geeft op 31 december 2023 een lening aan Bexit voor de investeringen van het dienstjaar 2023 in het dienstencentrum voor een bedrag van 88.743 euro. De lening is toegestaan voor een looptijd van 20 jaar en eindigt op 31 december 2042. Tijdens de volledige periode is er een vaste rentevoet van 2,10% van toepassing. De eerste vervaldag is 31 december 2023.
De leningsovereenkomst en aflossingstabel moeten door de gemeenteraad worden goedgekeurd.
De uitgave is voorzien op het artikel 2023/GBB/0190-01/2903004/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. De aflossing in kapitaal door Bexit op het artikel 2023/GBB/0190-01/4943004/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en de intresten op 2023/GBB/0190-01/7590000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN. Er werd voldoende budget voorzien in het meerjarenplan.
Gunstig visum VSM/2024/043 van Financieel advies van 14 maart 2024
Enig artikel. De raad keurt de consolidatie van de lening voor het dienstencentrum voor 2023, de leningsovereenkomst tussen het gemeentebestuur Tervuren en het AGB Bexit en de bijhorende aflossingstabel goed.
De raad keurt de consolidatie van de leningen voor de financiering van de investeringen voor 2023 goed.
De leningen voor de financiering van de investeringen van het AGB Bexit werden voor het dienstjaar 2023 geconsolideerd.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- De statuten van Bexit
- De beheersovereenkomst tussen de gemeente Tervuren en het autonoom gemeentebedrijf Bexit van 28 mei 2019, art. 10
De ondersteuning van het investeringsbudget kan diverse vormen aannemen, afhankelijk van de aard: een kapitaalsubsidie, een doorgeeflening, een renteloze lening, een bijdrage in de aflossing van een lening.
Het gemeentebestuur Tervuren geeft op 31 december 2023 leningen aan Bexit voor de financiering van de investeringen van 2023:
Zwembad | 6.992,13 euro |
Steenberg | 7.266,93 euro |
Diependal | 377.723,81 euro |
Vrijetijdscentrum | 55.610,14 euro |
Voetbalinfrastructuur | 3.143.362,67 euro |
Pachthof Stroykens | 50.159,05 euro |
De looptijd van de leningen hangt af van de afschrijvingsduur van de onderliggende investeringen. De leningen zijn renteloos. De eerste vervaldag is 31 december 2023.
De leningsovereenkomst en aflossingstabellen moeten door de raad van bestuur worden goedgekeurd.
De nodige budgetten werden in het meerjarenplan voorzien.
Gunstig visum VSM/2024/042 van Financieel advies van 14 maart 2024
Enig artikel. De raad keurt de consolidatie van de leningen voor de financiering van de investeringen voor 2023, de leningsovereenkomst tussen het gemeentebestuur Tervuren en het AGB Bexit en de bijhorende aflossingstabellen goed.
De raad geeft een voorwaardelijk gunstig advies bij het ontwerp PRUP 'Afbakening woonkernen Horizon+'.
Vraag van de provincie om advies te geven over het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) 'Afbakening woonkernen Horizon+'
- Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- De Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening.
- Het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant.
- Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant
- Het Gemeentelijke Ruimtelijk Structuurplan Tervuren.
- Het raadsbesluit van 23 februari 2023 over de goedkeuring van het Provinciaal beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant.
- Het raadsbesluit van 28 september 2023 over de goedkeuring van de ruimtelijke afbakeningen van het grondgebied van Tervuren in het kader van het strategisch project Horizon+.
- Het collegebesluit van 27 juni 2022 over de goedkeuring van de planningsdelegatie voor de opmaak van het provinciaal ruimtelijke uitvoeringsplan 'Horizon+ afbakeningen'.
- Het collegebesluit van 4 juli 2022 over de goedkeuring van de startnota voor de opmaak van het PRUP 'afbakening woonkernen Horizon+'.
- Het collegebesluit van 24 april 2023 over de voorlopige goedkeuring van de afbakeningskaart, het principe van de groenverbindingen en de grote lijnen van het Provinciaal RUP 'afbakening woonkernen Horizon+'.
- Het collegebesluit van 4 december 2023 over het preadvies van het PRUP 'Afbakening woonkernen Horizon+'
- Het collegebesluit van 4 maart 2024 over het advies van het PRUP 'Afbakening woonkernen Horizon+'
Voorliggend PRUP 'Afbakening woonkernen Horizon+' heeft als doel om een gedifferentieerd ruimtelijk beleid te voeren voor de ontwikkelingen in de zones met een woonbestemming. Daarbij worden er woonkernen afgebakend en in de woonkernen zelf worden er zones afgebakend waar een verdere selectieve en kwalitatieve verdichting van het bestaande woonweefsel kan worden nagestreefd met het oog op het verhogen van het ruimtelijk rendement.
Dit PRUP heeft dus als doel het aspect inzake de mogelijke verhoging van het ruimtelijk rendement te verduidelijken en te specifiëren door zones af te bakenen waarbinnen deze rendementsverhoging al of niet beleidsmatig wenselijk is.
Bovendien zijn er zones waar ook binnen de bebouwde of voor wonen bestemde zones specifieke landschapsdoelstellingen worden nagestreefd. Dit heeft tot gevolg dat hier een andere bouwwijze en inrichting wordt nagestreefd: behoud en versterking van het groene karakter, goede afstemming op de aanpalende open ruimte, herstructurering van de bebouwing in functie van bv. waterbeheer of groene verbindingen,… Hier kan ook een specifiek grondbeleid aangewezen zijn. Om dit specifieke beleid waar te maken, zijn specifieke overdrukken toegevoegd.
Het is niet de bedoeling van dit PRUP om gebieden te herbestemmen van een woonbestemming naar bv. een openruimtebestemming of omgekeerd. Het is ook niet de bedoeling van het PRUP om woonuitbreidingsgebieden te behandelen.
Het PRUP geeft uitvoering aan de ruimtelijke principes zoals opgenomen in het Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant (19 september 2023).
Voorstel afbakeningen in het voorontwerp van het PRUP
De woonkernen worden afgebakend en daarbinnen gedifferentieerd.
Buiten deze woonkernen worden de gebieden met een woonbestemming gedifferentieerd.
De toewijzing aan een categorie weerspiegelt de intentie om verdere verdichting en groei van het wonen af te remmen. ‘Te bestendigen woonwijken’ zijn verkavelingen die niet vlak bij een dorpshart of hoogdynamisch centrum liggen of die men omwille van landschappelijke redenen niet beschouwt als onderdeel van een woonkern. Grote delen van de woonparken zullen behoren tot de 'Groene woonwijken', mogelijks ook andere gebieden die een belangrijke rol spelen in de landschapsstructuur. Hier zal het beleid extra voorwaarden m.b.t. lage dichtheid en groene karakter ondersteunen:
• te bestendige woonwijken buiten de kern
• groene woonwijken
• lint- en verspreide bebouwing.
Te herstructureren zones (overdruk)
Dit zijn zones waar herstructurering aangewezen is. Hier geldt enerzijds een verplichting: clustering van bebouwing. Anderzijds wordt hier een kans voor de eigenaars gecreëerd: wie stedenbouwkundige lasten vervult, mag een grotere woningdichtheid voorzien. Alle overdrukken zijn gecategoriseerd in de toelichtingsnota van het PRUP.
Te herstructureren zones in het kader van groenverbindingen of aanleg trage wegen die de groene stapstenen verbinden in functie van de beleving ervan.
Op verschillende plekken zijn er ‘te herstructureren zones’ aangeduid die behoud of realisatie van groenstructuren doorheen het woonweefsel moeten verzekeren. Stedenbouwkundige lasten kunnen hier bv. bestaan uit grondafstand voor een trage weg of een groenstrook bij het publiek domein.
Op 4 december 2023 gaf het college een gunstig preadvies bij het ontwerp PRUP 'Afbakening woonkernen Horizon+'. Hierbij werd gevraagd om bij het voorschrift 1.10.3.c te verduidelijken dat individuele kavels niet getroffen worden met de verplichting om al dan niet iets te doen in het kader van de waterproblematiek.
Bij dit voorschrift werd het volgende opgenomen: 'Dit voorschrift heeft enkel impact op sites waarop meer dan één eengezinswoning kan aangevraagd worden volgens de onderliggende zone-voorschriften. Voor klassieke woonkavels heeft dit voorschrift geen gevolgen.' Zie pagina 45 in bundel 'Voorschriften - ontwerp'.
Enig artikel. De raad geeft een voorwaardelijk gunstig advies bij het ontwerp PRUP 'Afbakening woonkernen Horizon+'. De voorwaarde is de volgende: op pagina 45 van de bundel 'voorschriften - ontwerp' en op pagina 90 van de bundel 'toelichtingsnota bij het ontwerp' moet de formulering aangaande de percelen gelegen in een 'te herstructureren zone' aangepast worden. Percelen die als te herstructureren zijn aangeduid omwille van waterproblematiek zouden geen verplichting, maar enkel de optie moeten kennen om af te wijken van de bepalingen omtrent woondichtheid en -type. Voor percelen gelegen in een te herstructureren zone omwille van groenstructuren moet het een verplichting blijven.
De raad keurt de aanpassing van het retributiereglement voor parkeren op straat goed.
Het verzoek van het Agentschap Binnenlands Bestuur om artikel 22 van het retributiereglement voor parkeren op straat aan te passen.
- De wet van 4 mei 2023 waarbij het boek XIX 'Schulden van de consument' in het wetboek van economisch recht werd ingevoegd en die in werking is getreden op 1 september 2023.
De wet bepaalt dat de kosten voor bijkomende herinneringen worden geplafonneerd tot 20 euro (als het verschuldigde bedrag lager of gelijk is aan 150 euro).
- Het raadsbesluit van 30 november 2023 waarbij het retributiereglement voor parkeren op straat werd gewijzigd.
- Het collegebesluit van 11 maart 2024 waarbij de voorgestelde wijzigingen voor het retributiereglement voor parkeren op straat werden goedgekeurd.
Op 30 november 2023 keurde de gemeenteraad verschillende wijzigingen aan het retributiereglement voor parkeren op straat goed. Inmiddels dringt een nieuwe aanpassing zich op. Het gaat om volgende aanpassingen:
1. De wijze en de tarieven voor aanmaningen en invorderingen.
Op 22 december 2023 liet het Agentschap Binnenlands Bestuur per e-mail weten dat de kosten voor de eerste aanmaning ook gratis moeten zijn voor de buitenlandse nummerplaathouders gezien alle consumenten, zowel de Belgische als de buitenlandse, op dezelfde manier behandeld moeten worden op grond van Europees recht. In de bepalingen van het Wetboek Economisch Recht staat in het toepassingsgebied ook niet vermeld dat dit boek niet van toepassing zou zijn op buitenlandse consumenten. Het boek XIX over de ‘schulden van de consument’ van het Wetboek Economisch Recht is niet van toepassing op ondernemingen, enkel voor die categorie zou er dus in principe wel een vergoeding voor de eerste aanmaning kunnen worden gevraagd. Het Agentschap Binnenlands Bestuur verzoekt dan ook om het retributiereglement voor parkeren op straat in die zin aan te passen.
Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:
Aanmaningen en invorderingen met betrekking tot onbetaald gebleven retributies gebeuren overeenkomstig de wijze en de tarieven zoals hierna bepaald.
De retributie die niet betaald wordt volgens de richtlijnen die vermeld staan op de retributieheffing (afgeleverd door de parkeerwachter op de wagen, of toegestuurd per post) volgt de minnelijke aanmaningsprocedure, met administratieve kosten ten laste van de wanbetaler:
- ten aanzien van ondernemingen:
eerste betaalherinnering: + € 10
tweede betaalaanmaning: + € 10
minnelijke aanmaning door een gerechtsdeurwaarder: het tarief voor akten van gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken zoals vastgelegd in het Koninklijk besluit van 30 november 1976
- ten aanzien van consumenten en conform de wetgeving consumentenschulden (Boek XIX W.E.R. artikel 4.2)
eerste betaalherinnering: gratis
ingebrekestelling door een advocaat of gerechtsdeurwaarder met verhoging van de forfaitaire vergoeding voor de invorderingskosten volgens de wettelijk bepaalde plafonds:
- € 20 als het verschuldigde saldo lager of gelijk is aan € 150
- € 30 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen € 150,01 en € 500 als het verschuldigde saldo tussen € 150,01 en € 500 is
- € 65 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven € 500 met een maximum van € 2000 als het verschuldigde saldo hoger is dan € 500.
De gevorderde verwijlintresten worden gerekend vanaf de ingebrekestelling op de nog te betalen som tegen de referentie-intrestvoet vermeerderd met acht procentpunten zoals bedoeld in artikel 5, lid2 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betaalachterstand bij handelstransacties.
2. De kostprijs voor de zorgverstrekkerskaart.
Het retributiereglement voor parkeren op straat vermeldt geen kostprijs voor de zorgverstrekkerskaart, terwijl die in de praktijk verstrekt wordt tegen 50 euro per jaar.
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
Een zorgverstrekker (hieronder worden ook de medewerkers van de dienst gezinshulp van de gemeente begrepen) of een organisatie voor zorgverstrekking komt in aanmerking voor het aanvragen van een parkeerkaart voor de categorie "zorgverstrekker" indien het een door het RIZIV of de Vlaamse Gemeenschap erkende zorgverstrekker of organisatie betreft. Er kan maximaal 1 parkeerkaart per voertuig aangevraagd worden. Deze parkeerkaarten kosten €50, zijn 1 jaar geldig en dienen desgevallend jaarlijks vernieuwd te worden. Deze parkeerkaart is geldig in zowel de betalende zone als de blauwe zone. De parkeerkaart laat een maximale parkeertijd toe van 4 uur in de betalende zone en van 4 uur in de blauwe zone. Het begintijdstip van het parkeren wordt aangeduid via de parkeerschijf die zichtbaar naast de parkeerkaart wordt gelegd op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.
3. De herziening van de bepalingen met betrekking tot de prioritaire voertuigen.
Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
Gemeentelijke dienstvoertuigen, herkenbaar door het gemeentelijk logo op de deur aan de bestuurderszijde, en alle prioritaire voertuigen die bij wet zijn voorzien, kunnen tijdens een interventie kosteloos en onbeperkt in de tijd parkeren in zowel de betalende als de blauwe zone.
Artikel 1. Voor de toepassing van dit retributiereglement wordt verstaan onder:
- parkeerplaats: ruimte op de openbare weg die bestemd is om een motorvoertuig, reclamevoertuig of aanhangwagen te parkeren.
- parkeerkaart: individuele toelating uitgereikt aan bijzondere doelgroepen van gebruikers van parkeerplaatsen, aangeduid door de gemeenteraad.
- het gebruik van een parkeerplaats: de feitelijke bezetting van een parkeerplaats door een motorvoertuig, reclamevoertuig of aanhangwagen langer dan de tijd die nodig is voor het laten instappen of uitstappen van mensen of het laden en lossen van zaken in de zin van artikel 2.23 van het KB van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. Het gebruik van een parkeerplaats door een motorvoertuig, reclamevoertuig of aanhangwagen in één van de in artikel 2 bedoelde zones is onderworpen aan de gebruiksvoorwaarden bepaald door dit retributiereglement.
- parkeerticket: het bewijs van de parkeertijd die overeenstemt met het betaalde retributiebedrag. Hieronder wordt verstaan: hetzij het papieren parkeerticket, afgeleverd door de parkeerautomaat, hetzij het digitale parkeerticket, digitaal afgeleverd door een digitaal betaalsysteem dat wordt vermeld op de parkeerautomaat.
- parkeerbiljet: document dat onder de ruitenwisser van een geparkeerd voertuig wordt aangebracht door een personeelslid van de door het gemeentebestuur aangestelde concessionaris belast met de exploitatie van het parkeerbeheer op het ogenblik dat het personeelslid vaststelt dat de retributie verschuldigd is. Indien het niet mogelijk blijkt het biljet onder de ruitenwisser achter te laten, wordt het onmiddellijk per post toegezonden aan de houder van de nummerplaat van het geparkeerde voertuig.
Artikel 2. Er wordt een retributie geheven ten voordele van de gemeente Tervuren:
1. op het gebruik van parkeerplaatsen waar de beperking van de parkeertijd geregeld is overeenkomstig artikel 27.1-27.3 van het KB van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, hierna genoemd de Wegcode:
a) in zones met beperkte parkeertijd (blauwe zones) en op de openbare weg met blauwe zone reglementering
b) in zones met betalend parkeren
2. op het gebruik van parkeerplaatsen voorbehouden aan de houders van een gemeentelijke parkeerkaart, zoals geregeld in artikel 27ter van de Wegcode.
Artikel 3. De retributie geldt per geparkeerd voertuig en is verschuldigd door de houder van de nummerplaat.
PARKEREN MET BEPERKTE PARKEERTIJD
Artikel 4. De retributie "blauwe zone" is van toepassing in zones met beperkte parkeertijd (blauwe zones) en op de openbare weg met blauwe zone reglementering zoals bepaald in artikel 27.1 en 27.2 van de Wegcode en zoals vastgelegd in de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer. Meer bepaald ressorteren volgende straten onder het regime van de "blauwe zone":
- Bergestraat (van de Hoornzeelstraat tot aan de Olmenstraat)
- Broekstraat (volledig)
- Brusselsesteenweg (vanaf Wijngaardstraat tot aan Tervurenlaan)
- de Robianostraat (volledig)
- Duisburgsesteenweg (vanaf Kasteelstraat tot aan Hertenbergstraat)
- Gaystraat (volledig)
- Gemeentestraat (volledig)
- Hippolyte Boulengerlaan (vanaf Brusselsesteenweg tot aan Jef Coosemansstraat)
- Hofkensstraat (volledig)
- Hoornzeelstraat (vanaf Wandelaarsstraat tot aan Bergestraat)
- Jef Coosemansstraat (volledig)
- Kapellestraat (volledig)
- Karblokstraat (volledig)
- Lempereurplein (volledig)
- Lindeboomstraat (vanaf Paardenmarktstraat tot aan Olmenstraat)
- Louis Buelenslaan (volledig)
- Nieuwstraat (volledig)
- Olmenstraat (volledig)
- Oppemstraat (vanaf Brusselsesteenweg tot aan Tervurenlaan)
- Oud-Gasthuisstraat (volledig)
- Paardenmarktstraat (volledig)
- Pastoor Vandersandestraat (volledig)
- Peercouriniestraat (volledig)
- Peperstraat (volledig)
- Puttestraat (volledig)
- Rozendalstraat (volledig)
- Sint-Janstraat (volledig)
- Tabaksbergstraat (volledig)
- Vander Achterstraat (volledig)
- Vestenstraat (volledig)
- Wandelaarstraat (volledig)
- Wijngaardstraat (volledig)
Artikel 5. Het gebruik van een parkeerplaats, zoals omschreven in artikel 4, is gratis voor de duur van twee uur of zoals aangebracht op de signalisatie, op voorwaarde dat de bestuurder de richtlijnen inzake het gebruik van de parkeerschijf naleeft, zoals bepaald in artikel 27.1 van de Wegcode.
Artikel 6.
§1. De retributie "blauwe zone" is verschuldigd van zodra de gratis parkeerduur is overschreden of wanneer de bestuurder de richtlijnen inzake het gebruik van de parkeerschijf niet heeft nageleefd. Deze retributie bedraagt € 30 en laat toe om gedurende maximum negen opeenvolgende uren te parkeren in de zone met beperkte parkeertijd of op de openbare weg met een blauwe zone reglementering, maximaal geldig tot het einde van de kalenderdag.
§2. De retributie "blauwe zone" wordt betaald binnen de vijf dagen na ontvangst van het parkeerbiljet. De betaling gebeurt per overschrijving op de bankrekening van de concessionaris die met de exploitatie van het parkeerbeheer is belast overeenkomstig de op het parkeerbiljet opgenomen richtlijnen.
Artikel 7. De retributie "blauwe zone" is verschuldigd alle dagen van 9u tot 18u, behoudens op zon- en feestdagen, of zoals aangebracht op de signalisatie.
BETALEND PARKEREN
Artikel 8. In de zones met een regime van betalend parkeren geschiedt het gebruik van de parkeerplaatsen op de wijze en onder de voorwaarden zoals op de parkeerautomaten vermeld.
Artikel 9. De zone betalend parkeren wordt opgedeeld in de volgende zones:
§1. De betalende zone Markt, meer bepaald de parkeerplaatsen:
- in het noordelijke en oostelijke deel van het plein (Markt)
- op de hoek van de School van Tervurendreef en de Klarastraat
- aan beide zijden van de Kerkstraat tussen Brusselsesteenweg en Kerkstraat nr. 11.
§2. De betalende zone Handelscentrum die zich afbakent over de volgende straten:
- Brusselsesteenweg (vanaf Leuvensesteenweg tot aan Wijngaardstraat)
- Hoornzeelstraat (vanaf Peperstraat tot aan Wandelaarstraat)
- Kasteelstraat (volledig)
- Kerkstraat (volledig)
- Klarastraat (volledig, met uitzondering van de parkeerplaatsen op de hoek van de School van Tervurendreef en de Klarastraat)
- Leuvensesteenweg (vanaf Brusselsesteenweg tot aan Broekstraat)
- Melijndreef.
§3. De betalende zone Park die zich afbakent over de volgende straten:
- Kastanjedreef (vanaf Paleizenlaan tot aan Keizerinnedreef langs één zijde van de straat)
- Warande (gedeelte gesitueerd ter hoogte van en aan de zijde van het Hoefijzercomplex van de site Panquin)
- parking Keizerinnedreef.
Artikel 10.
§1. De retributie is van toepassing volgens de voorwaarden zoals op de parkeerautomaten vermeld.
§2. Deze retributie bedraagt:
1° in de zone Markt
Het regime betalend parkeren is van toepassing alle dagen van 9u tot 18u. De eerste 30 minuten van de parkeertijd geldt gratis parkeren. Na afloop van deze gratis parkeertijd geldt een tarief van € 1,20 per schijf van 30 minuten, ook betaalbaar aan € 0,20 per schijf van vijf minuten. De maximale parkeerduur bedraagt twee uur.
2° in de zone Handelscentrum
Het regime betalend parkeren is van toepassing alle dagen van 9u tot 18u, behoudens op zon- en feestdagen. De eerste 30 minuten van de parkeertijd geldt gratis parkeren. Na afloop van deze gratis parkeertijd geldt een tarief van € 1,20 per schijf van 30 minuten, ook betaalbaar aan € 0,20 per schijf van vijf minuten. De maximale parkeerduur bedraagt twee uur.
3° in de zone Park
Het regime betalend parkeren is van toepassing alle dagen van 9u tot 18u, met inbegrip van zon- en feestdagen. De eerste 30 minuten van de parkeertijd geldt gratis parkeren. Na afloop van deze gratis parkeertijd geldt een tarief van € 0,70 per schijf van 30 minuten.
Ingeval van een langere parkeerduur zijn volgende voordeeltarieven van toepassing (idem als de tarieven in de ondergrondse parking):
- een dagtarief van € 5,30 geldig van maandag tot en met zaterdag van 9u tot 18u
- een dagtarief van € 2,90 geldig op zon- en feestdagen van 9u tot 18u.
§3. De retributies worden vooraf betaald:
1° aan de parkeerautomaten volgens de op de automaten vermelde modaliteiten
2° op elke andere wijze die door de concessionaris belast met het parkeerbeheer wordt toegelaten en kenbaar gemaakt.
Artikel 11.
§1. De retributie "forfaitaire parkeerretributie" is verschuldigd:
1° na het verstrijken van de parkeerduur zoals aangegeven op het parkeerticket
2° wanneer geen papieren parkeerticket zichtbaar achter de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig kan worden aangetroffen EN bij afwezigheid van een geldig digitaal parkeerticket voor het geparkeerde voertuig.
3° wanneer het parkeerticket van het geparkeerde voertuig niet voldoet aan het voor de betrokken zone geldende tarief.
Deze retributie bedraagt € 30 en laat toe om gedurende 1 dag (en maximaal geldig tot het einde van de kalenderdag) te parkeren in de betalende zone.
§2. De 'forfaitaire parkeerretributie' dient betaald te worden binnen de vijf dagen na ontvangst van het parkeerbiljet. De betaling gebeurt per overschrijving op de bankrekening van de concessionaris die met de exploitatie van het parkeerbeheer is belast overeenkomstig de op het parkeerbiljet opgenomen richtlijnen.
Artikel 12. De beperkingen van de parkeertijd gelden niet voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap. Op voorwaarde dat de speciale kaart zoals bepaald in artikel 27.4.3. van de Wegcode zichtbaar is aangebracht op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, kan het voertuig kosteloos en zonder tijdsbeperking worden geparkeerd:
- in de blauwe zone of de straten waarin het regime "blauwe zone" geldt
- in de zone betalend parkeren
- op de parkeerplaatsen voorbehouden aan personen met een handicap zoals beschreven in artikel 27bis van de Wegcode.
PARKEERKAARTEN
Artikel 13. De gemeente Tervuren preciseert de regels voor de uitreiking en het gebruik van de parkeerkaarten met inachtneming van het KB van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en van het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart. Binnen dit kader kan zij aanvullende categorieën begunstigden bepalen. Er kan enkel een parkeerkaart uitgereikt worden voor buitenlandse nummerplaten, indien voldaan is aan de bepalingen van het KB van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen. De bewijsstukken moeten aangereikt worden door de aanvrager.
Artikel 14.
§1. Het afleveren van gemeentelijke parkeerkaarten zal gebeuren door de concessionaris die door de gemeente belast is met de exploitatie van het parkeerbeheer.
§2. De parkeerkaarten worden uitgereikt voor een periode van 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar of 2 jaar.
§3. Het afleveren van gemeentelijke parkeerkaarten gebeurt aan een tarief van:
- € 12,50 voor een periode van 3 maanden
- € 25 voor een periode van 6 maanden
- € 50 voor een parkeerkaart voor 1 jaar
- € 100 voor een periode van 2 jaar,
behoudens in de specifieke gevallen hierna bepaald. De retributie wordt vooraf betaald en de bedragen zijn ondeelbaar.
§4. Voor het afleveren van een gemeentelijke parkeerkaart ter vervanging van een verloren, gestolen of beschadigde parkeerkaart wordt een retributie van € 20 aangerekend. Een duplicaat kan enkel worden afgeleverd na aangifte verlies of diefstal bij politie. Een bewijs van deze aangifte wordt voorgelegd aan de concessionaris zoals vermeld in artikel 14 §1.
Artikel 15.
§1. Inwoners van de straten die ressorteren onder de betalende of de blauwe zone kunnen, overeenkomstig de bepalingen van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer inzake het bewonersparkeren, aanspraak maken op een gemeentelijke parkeerkaart voor bewoners of 'bewonerskaart'. Dienaangaande is de definitie van "bewonerskaart" van artikel 2.52 van de Wegcode van toepassing: een gemeentelijke parkeerkaart specifiek bestemd voor personen die hun hoofdverblijfplaats of domicilie hebben in de op de kaart vermelde gemeente, zone of straat. Wat het begrip "hoofdverblijfplaats" betreft, wordt verwezen naar de ministeriële omzendbrief van 18 december 1991 en het arrest nr. 26.007 van de Raad van State. Enkel bewoners met een hoofdverblijfplaats in de straten die ressorteren onder de betalende of de blauwe zone komen in aanmerking voor de uitreiking van een bewonerskaart.
§2. Er kunnen maximaal twee bewonerskaarten worden uitgereikt per wooneenheid.
Voor de eerste bewonerskaart wordt een retributie aangerekend van:
- € 12,50 voor een periode van 3 maanden
- € 25 voor een periode van 6 maanden
- € 50 voor een periode van 1 jaar
- € 100 voor een periode van2 jaar.
Voor de tweede bewonerskaart wordt een retributie aangerekend van:
- € 37,50 voor een periode van 3 maanden
- € 75 voor een periode van 6 maanden
- € 150 voor een periode van 1 jaar
- € 300 voor een periode van 2 jaar.
Aan de bewoners van een woning met parkeerplaats op eigen perceel (garage of oprit) kan slechts één bewonerskaart worden uitgereikt; voor deze bewonerskaart wordt een retributie aangerekend van:
- € 37,50 voor een periode van 3 maanden
- € 75 voor een periode van 6 maanden
- € 150 voor een periode van 1 jaar
- € 300 voor een periode van 2 jaar.
§3. Bewoners van een meergezinswoning met een toegang tot parkeerplaatsen voor meerdere wagens, en met minstens één parkeerplaats per appartement, waarvan de meergezinswoning definitief werd vergund voor of op 4 april 2020 hebben recht op een eerste en een tweede bewonerskaart.
Voor de eerste bewonerskaart wordt een retributie aangerekend van:
- € 12,50 voor een periode van 3 maanden
- € 25 voor een periode van 6 maanden
- € 50 voor een periode van 1 jaar
- € 100 voor een periode van 2 jaar.
Voor een tweede bewonerskaart wordt een retributie aangerekend van:
- € 37,50 voor een periode van 3 maanden
- €75 voor een periode van 6 maanden
- € 150 voor een periode van 1 jaar
- € 300 voor een periode van 2 jaar.
Bewoners van meergezinswoningen, met een toegang tot parkeerplaatsen voor meerdere wagens, en met minstens één parkeerplaats per appartement, waarvan de meergezinswoning definitief werd vergund na 4 april 2020 hebben recht op één bewonerskaart aan:
- € 37,50 voor een periode van 3 maanden
- € 75 voor een periode van 6 maanden
- € 150 voor een periode van 1 jaar
- € 300 voor een periode van 2 jaar.
§4. De tarieven vermeld in §2. en §3. gelden voor voertuigen beperkt tot een lengte van 4,90 meter. De aanvrager dient de afmetingen van het voertuig aan te tonen aan de hand van een bewijsstuk van het betreffende voertuig. Voor voertuigen langer dan 4,90 meter bedraagt de retributie het dubbele van de bedragen vermeld in §2. en §3.
§5. Voor begunstigden van een verhoogde tegemoetkoming in de terugbetaling van gezondheidszorg worden de tarieven vermeld in §2., §3. en §4. gehalveerd.
Het recht op een verhoogde tegemoetkoming dient te worden bewezen aan de hand van een attest van het ziekenfonds.
§6. Op voorwaarde dat de geldige bewonerskaart zichtbaar wordt aangebracht op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, kan het voertuig kosteloos en zonder tijdsbeperking worden geparkeerd:
- in de blauwe zone of de straten waarin het regime blauwe zone van toepassing is
- in de betalende zone Park
- in de betalende zone Markt van 17u tot 9u van maandag tot en met zondag
- in de betalende zone Handelscentrum op zon- en feestdagen en van 17u tot 9u van maandag tot en met zaterdag
§7. Bij het gebruik van een vervangvoertuig dient de houder van de overeenkomstige bewonerskaart volgende stappen te ondernemen:
- meedelen van het bewonerskaartnummer aan de concessionaris belast met de exploitatie van het parkeerbeheer
- overmaken van een officieel document van de garage of verzekeringsmaatschappij waaruit blijkt dat de houder beschikt over het vervangvoertuig, alsook de tijdsperiode waarin de houder over dit vervangvoertuig beschikt.
Indien cumulatief aan deze voorwaarden is voldaan, geniet de houder van de bewonerskaart voor dit vervangvoertuig van dezelfde voorwaarden als vermeld in de voorgaande paragraaf.
§8. De concessionaris belast met de exploitatie van het parkeerbeheer beschikt over het recht om een alternatief en gebruiksvriendelijker systeem van bewonerskaarten te implementeren, mits dezelfde voorwaarden en voordelen gelden voor de houders van de bewonerskaarten.
Artikel 16. Een zorgverstrekker (hieronder worden ook de medewerkers van de dienst gezinshulp van de gemeente begrepen) of een organisatie voor zorgverstrekking komt in aanmerking voor het aanvragen van een parkeerkaart voor de categorie "zorgverstrekker" indien het een door het RIZIV of de Vlaamse Gemeenschap erkende zorgverstrekker of organisatie betreft. Er kan maximaal 1 parkeerkaart per voertuig aangevraagd worden. Deze parkeerkaarten kosten €50, zijn 1 jaar geldig en dienen desgevallend jaarlijks vernieuwd te worden. Deze parkeerkaart is geldig in zowel de betalende zone als de blauwe zone. De parkeerkaart laat een maximale parkeertijd toe van 4 uur in de betalende zone en van 4 uur in de blauwe zone. Het begintijdstip van het parkeren wordt aangeduid via de parkeerschijf die zichtbaar naast de parkeerkaart wordt gelegd op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.
Artikel 17. Werknemers van bedrijven of van organisaties gevestigd in de blauwe of betalende zone komen in aanmerking voor het aanvragen van een 'werknemerskaart'. De werknemerskaart geeft het recht om in de blauwe zone te parkeren. Een werknemerskaart die geldig van maandag tot en met vrijdag van 9u tot 18u kost €430 per jaar. Een werknemerskaart die alle dagen en onbeperkt geldig is, kost € 650 per jaar. De werknemerskaart is geldig voor 1 jaar.
De aanvrager van een werknemerskaart moet een bewijs voorleggen dat hij of zij tewerkgesteld is bij een bedrijf of organisatie gelegen in de betalende of blauwe zone. De werknemerskaart moet zichtbaar achter de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig geplaatst worden.
Artikel 18. Voor de uitvoering van werken in de betalende of de blauwe zone kunnen aannemers een 'aannemerskaart' kopen. Met een aannemerskaart kan van maandag tot en met zaterdag van 9u tot 18u geparkeerd worden in de betalende en de blauwe zone. De kaart kan aangekocht worden voor een periode van 3, 6 of 12 maanden en kost € 35 per maand.
De aanvrager van een aannemerskaart moet het bewijs van officiële aannemer aan de hand van BTW-nummer en het inschrijvingsbewijs van de betreffende wagen voorleggen.
De aannemerskaart moet zichtbaar achter de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig geplaatst worden.
Artikel 19. Op de bewonerskaart kunnen 2 voertuigen vermeld worden. Op de werknemerskaart kunnen 4 voertuigen vermeld worden. Op de aannemerskaart kan 1 voertuig vermeld worden.
Artikel 20. Gemeentelijke dienstvoertuigen, herkenbaar door het gemeentelijk logo op de deur aan de bestuurderszijde, en alle prioritaire voertuigen die bij wet zijn voorzien kunnen tijdens een interventie kosteloos en onbeperkt in de tijd parkeren in zowel de betalende als de blauwe zone.
Artikel 21. Een elektrisch voertuig dat op een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen parkeert, dient:
- de parkeerretributie te betalen indien de parkeerplaats zich bevindt in de betalende zone
- een parkeerschijf te plaatsen indien de parkeerplaats zich bevindt in de blauwe zone.
Artikel 22. Aanmaningen en invorderingen met betrekking tot onbetaald gebleven retributies gebeuren overeenkomstig de wijze en de tarieven zoals hierna bepaald.
De retributie die niet betaald wordt volgens de richtlijnen die vermeld staan op de retributieheffing (afgeleverd door de parkeerwachter op de wagen, of toegestuurd per post) volgt de minnelijke aanmaningsprocedure, met administratieve kosten ten laste van de wanbetaler:
- ten aanzien van ondernemingen:
• eerste betaalherinnering: + € 10
• tweede betaalaanmaning: + € 10
• minnelijke aanmaning door een gerechtsdeurwaarder: het tarief voor akten van gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken zoals vastgelegd in het Koninklijk besluit van 30 november 1976
- ten aanzien van consumenten en conform de wetgeving consumentenschulden (Boek XIX W.E.R. artikel 4.2)
• eerste betaalherinnering: gratis
• ingebrekestelling door een advocaat of gerechtsdeurwaarder met verhoging van de forfaitaire vergoeding voor de invorderingskosten volgens de wettelijk bepaalde plafonds:
- € 20 als het verschuldigde saldo lager of gelijk is aan € 150
- € 30 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen € 150,01 en € 500 als het verschuldigde saldo tussen € 150,01 en € 500 is
- € 65 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven € 500 met een maximum van € 2000 als het verschuldigde saldo hoger is dan € 500.
De gevorderde verwijlintresten worden gerekend vanaf de ingebrekestelling op de nog te betalen som tegen de referentie-intrestvoet vermeerderd met acht procentpunten zoals bedoeld in artikel 5, lid2 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betaalachterstand bij handelstransacties.
Artikel 23. Gelijklopend met de duur van overheidsmaatregelen voor de remediëring van een pandemie of andere crisissituaties waarbij bewoners die beschikken over een bewonerskaart verplicht thuiswerken én (niet-)essentiële winkels verplicht moeten sluiten, wordt volgende maatregel ingevoerd:
- houders van een bewonerskaart kunnen gratis parkeren in de zone Handelscentrum.
Artikel 24. Het besluit van de gemeenteraad van 30 november 2023 over het retributiereglement op het parkeren op straat wordt opgeheven op 1 april 2024.
Artikel 25. Dit retributiereglement treedt in werking vanaf 1 april 2024.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 26 maart 2024 van raadslid de Visscher om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 28 maart 2024.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Wat zijn de exacte reden waarom de fietsbrug op de geplande timing niet geplaatst kon worden? Wat zijn nu de volgende stappen of alternatieven, en in welke timing? Zou het mogelijk zijn om in afwachting van een hypothetische plaatsing al verkeerlanen vrij te maken (op het kruispunt zelf maar ook op de Tervurenlaan)?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 26 maart 2024 van raadslid de Visscher om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 28 maart 2024.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Er zijn op dit moment veel werven tegelijk: vier armen met de plaatsing van de fietsbrug, werken in Leornardtunnel, sluiting van de Duisburgsesteenweg, vervanging van de sporen door MIVB, sluiting van de Brusselsesteenweg begin deze week, sluiting van de N3 in Bertem volgende week,… Er zijn gewoon geen alternatieven meer om in en uit Tervuren te rijden, en veel inwoners voelen zich opgesloten. Openbaar vervoer is niet echt een alternatief, en fietsrijden is ook niet ideaal gezien de werken. Wat heeft de college al gedaan of is van plan om de situatie te verbeteren ? Waren er geen opties om de werven beter te coördineren (b.v. wachten dat een werf gedaan is voor een nieuwe 200m verder op te starten)?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 26 maart 2024 van raadslid de Visscher om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 28 maart 2024.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Op zaterdagavond was de lancering van het project “Nationaal Park Brabantse Wouden”, en er waren protesten van boeren over dit project. Tijdens de presentaties in de gemeenteraad en in de commissie was het project voorgesteld als een positief initiatief voor de boeren, die in samenwerking met hen ontwikkeld was; daarom heeft de gemeenteraad de creatie unaniem goedgekeurd. Zijn er elementen die toch niet zo goed met de boeren afgestemd waren? Zijn er aanpassingen voorzien om met hun opmerkingen rekening te houden?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter sluit de zitting op 02/04/2024 om 09:00.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter