Terug
Gepubliceerd op 24/12/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 23/12/2024 - 15:30

Goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Hoornzeelstraat

Aanwezig: Thomas Geyns, aangewezen-burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Ilse Vandenbemd, algemeen directeur waarnemend
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Aanleiding

Het aanpassen van de verkeersreglementering in de Hoornzeelstraat

Regelgeving

- Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het vaststellen van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen door de raad
- Artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking en inwerkingtreding van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens
- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens
- De wet van 16 maart 1968 over de politie over het wegverkeer
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van de bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van de aanvullende reglementen

Feiten, context en argumentatie

Dit reglement is van toepassing op de Hoornzeelstraat op het grondgebied Tervuren.
De Hoornzeelstraat is een winkel- en woongebied in het centrum van Tervuren en bevindt zich binnen een zone-30.
De Hoornzeelstraat grenst aan de schoolomgeving in de Paardenmarktstraat.
Tijdens het begin en het einde van de schooldag wordt een deel van de Paardenmarktstraat ingericht als schoolstraat en wordt deze afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
Momenteel kan de Hoornzeelstraat voor de verkeersinrichting onderverdeeld worden in drie segmenten:

Locatie Inrichting openbaar domein
Hoornzeelstraat tussen de Kasteelstraat en de Pastoor Vandersandestraat

Heraangelegd in juni 2024:

  • pleininrichting met volwaardige fietsenstalling
  • eenrichtingsstraat voor gemotoriseerd verkeer
  • parkeren voor elektrisch laden en voor personen met een handicap buiten de rijbaan
  • parkeren wordt toegelaten binnen de afgebakende parkeerzones, langs de kant van de onpare huisnummers
Hoornzeelstraat tussen de Pastoor Vandersandestraat en de Wandelaarsstraat/Rozendalstraat
  • eenrichtingsstraat voor gemotoriseerd verkeer
  • fietsenstallingen op de rijbaan
  • parkeren wordt toelaten binnen de geschrankte en afgebakende parkeerzones, langs beide kanten van de rijbaan
Hoornzeelstraat tussen de Wandelaarsstraat/Rozendalstraat
  • tweerichtingsstraat voor gemotoriseerd verkeer
  • vrije rijbaan breedte van maximum 4,5 meter
  • parkeren wordt toegelaten binnen de afgebakende parkeerzones, langs de kant van de onpare huisnummers

In juni 2024 werd de Hoornzeelstraat tussen de Kasteelstraat en de Pastoor Vandersandestraat opnieuw ingericht. Dit moet echter nog juridisch worden vastgelegd via een aanvullend reglement.

Het tweerichtingsverkeer tussen de Wandelaarsstraat/Rozendalstraat en de Paardenmarktstraat leidt tot conflicten door:

  • de beperkte ruimte op de rijbaan voor twee rijrichtingen
  • parkeerstroken die gecombineerd worden met de smalle straatbreedte
  • de afsluiting van de Paardenmarktstraat tijdens schooltijd.

Om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren, is het noodzakelijk om maatregelen te treffen.
Om de verkeerssituatie overzichtelijker en veiliger te maken voor zowel schoolomgevingen als andere weggebruikers, adviseert de dienst Openbaar Domein om eenrichtingsverkeer in te voeren in de volledige Hoornzeelstraat, dus ook in het deel tussen de Paardenmarktstraat en de Wandelaarsstraat/Rozendalstraat.
De Hoornzeelstraat blijft steeds bereikbaar via de aangrenzende straten, namelijk via de Kerkstraat en de Peperstraat.
Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer over de Hoornzeelstraat worden ingetrokken en vervangen door dit aanvullend reglement.
Dit aanvullend reglement is niet van toepassing voor:
- zonale bepalingen;
- voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
- verhoogde inrichtingen;
- voorrangsregelingen;
- Snelheidsbepalingen;
- stormsignalisatie.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.

Besluit

Artikel 1. Het college stelt een aanvullend reglement vast voor de inrichting van de Hoornzeelstraat op het grondgebied Tervuren.
Artikel 2. Maatregelen:

Maatregelen

 

Signalisatie

Parkeren wordt toegelaten in afgebakende zones

  • witte wegmarkeringen die aanduiden waar voertuigen mogen parkeren
  • gele onderbroken lijnen op de werkelijke rand van de rijbaan, voetpad of boordsteen. Langs deze gele lijnen is het parkeren verboden
  • verkeersbord E1: parkeerverbod
Gemotoriseerd verkeer wordt toegelaten in één rijrichting, namelijk komende van de Kerkstraat naar de Paardenmarktstraat.
Fietsverkeer wordt wel in twee rijrichtingen toegelaten.
  • verkeersbord F19: openbare weg met éénrichtingsverkeer
  • onderbord M41a: uitgezonderd fietsers
  • C1 verkeersbord: verboden richting voor iedere bestuurder
  • onderbord M41b: fietsers toegelaten
Deze signalisatie wordt aan elke zijstraat herhaald.

Op volgende locaties zijn oversteekplaatsen voor voetgangers:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Kasteelstraat
  • langs beide kanten van het kruispunt met de Wandelaarsstraat

oversteekplaats voor voetgangers door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan

Ter hoogte van het kruispunt met de Paardenmarktstraat is een verhoogde inrichting aanwezig. De bestuurders moeten deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.

Het verkeersplateau is als volgt aangelegd en aangeduid:

  • afwisselend korte en lange strepen van witte kleur op donkere achtergrond
  • evenwijdig met de aslijn van de rijbaan
  • eindigend op een witte dwarsstreep

 

 

Artikel 3. Deze maatregelen worden ingesteld door de dienst Werken in Eigen Beheer.