Het aanpassen van de verkeersreglementering in de Hoornzeelstraat
- Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het vaststellen van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen door de raad
- Artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking en inwerkingtreding van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens
- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens
- De wet van 16 maart 1968 over de politie over het wegverkeer
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van de bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van de aanvullende reglementen
Dit reglement is van toepassing op de Hoornzeelstraat op het grondgebied Tervuren.
De Hoornzeelstraat is een winkel- en woongebied in het centrum van Tervuren en bevindt zich binnen een zone-30.
De Hoornzeelstraat grenst aan de schoolomgeving in de Paardenmarktstraat.
Tijdens het begin en het einde van de schooldag wordt een deel van de Paardenmarktstraat ingericht als schoolstraat en wordt deze afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
Momenteel kan de Hoornzeelstraat voor de verkeersinrichting onderverdeeld worden in drie segmenten:
Locatie | Inrichting openbaar domein |
Hoornzeelstraat tussen de Kasteelstraat en de Pastoor Vandersandestraat | Heraangelegd in juni 2024:
|
Hoornzeelstraat tussen de Pastoor Vandersandestraat en de Wandelaarsstraat/Rozendalstraat |
|
Hoornzeelstraat tussen de Wandelaarsstraat/Rozendalstraat |
|
In juni 2024 werd de Hoornzeelstraat tussen de Kasteelstraat en de Pastoor Vandersandestraat opnieuw ingericht. Dit moet echter nog juridisch worden vastgelegd via een aanvullend reglement.
Het tweerichtingsverkeer tussen de Wandelaarsstraat/Rozendalstraat en de Paardenmarktstraat leidt tot conflicten door:
Om een vlot verloop van het verkeer te verzekeren, is het noodzakelijk om maatregelen te treffen.
Om de verkeerssituatie overzichtelijker en veiliger te maken voor zowel schoolomgevingen als andere weggebruikers, adviseert de dienst Openbaar Domein om eenrichtingsverkeer in te voeren in de volledige Hoornzeelstraat, dus ook in het deel tussen de Paardenmarktstraat en de Wandelaarsstraat/Rozendalstraat.
De Hoornzeelstraat blijft steeds bereikbaar via de aangrenzende straten, namelijk via de Kerkstraat en de Peperstraat.
Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer over de Hoornzeelstraat worden ingetrokken en vervangen door dit aanvullend reglement.
Dit aanvullend reglement is niet van toepassing voor:
- zonale bepalingen;
- voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
- verhoogde inrichtingen;
- voorrangsregelingen;
- Snelheidsbepalingen;
- stormsignalisatie.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.
Artikel 1. Het college stelt een aanvullend reglement vast voor de inrichting van de Hoornzeelstraat op het grondgebied Tervuren.
Artikel 2. Maatregelen:
Maatregelen
|
Signalisatie |
Parkeren wordt toegelaten in afgebakende zones |
|
Gemotoriseerd verkeer wordt toegelaten in één rijrichting, namelijk komende van de Kerkstraat naar de Paardenmarktstraat. Fietsverkeer wordt wel in twee rijrichtingen toegelaten. |
Deze signalisatie wordt aan elke zijstraat herhaald.
|
Op volgende locaties zijn oversteekplaatsen voor voetgangers:
|
oversteekplaats voor voetgangers door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan |
Ter hoogte van het kruispunt met de Paardenmarktstraat is een verhoogde inrichting aanwezig. De bestuurders moeten deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur. | Het verkeersplateau is als volgt aangelegd en aangeduid:
|
Artikel 3. Deze maatregelen worden ingesteld door de dienst Werken in Eigen Beheer.