Terug
Gepubliceerd op 24/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 26/01/2023 - 20:00 De Eik
Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen
  • Openbaar

    • Interne zaken - Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen van de gemeenteraad van 22 december 2022

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen
        Afwezig: Geert Goossens, raadslid

        De raad keurt de notulen goed.

        Regelgeving

        Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
        Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
        Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield. 
        § 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
        § 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
        Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
        § 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
        § 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
        Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
        § 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
        Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
        Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 22 december 2022.

      • Onderzoek van de geloofsbrieven en eedaflegging van een raadslid en automatische benoeming als lid van de raad van bestuur van Bexit

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        Geert Goossens legt de eed af als raadslid.

        Aanleiding

        Kennisname van het ontslag van raadslid Monica Van de Velde op 22 december 2022, met ingang van 1 januari 2023.

        Regelgeving

        Artikel 8 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
        Om gemeenteraadskiezer te zijn, moet men :
        1° Belg zijn;
        2° de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt;
        3° in de bevolkingsregisters van de gemeente ingeschreven zijn;
        4° zich niet bevinden in één van de gevallen van uitsluiting of schorsing, vermeld in Titel 3, hoofdstuk 4 van het decreet.
        Artikel 58 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
        Om tot gemeenteraadslid verkozen te kunnen worden en blijven, moet men kiezer zijn en moet men de kiesvoorwaarden, vermeld in artikel 8, behouden en mag men zich niet in een geval van schorsing of uitsluiting, als vermeld in artikel 15, §1 en §2 van het decreet, bevinden.
        Artikelen 6 en 14 van het decreet lokaal bestuur
        De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de opvolger van het raadslid. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
        Artikel 10 van het decreet lokaal bestuur
        Dit artikel omschrijft de diverse onverenigbaarheden met het mandaat van gemeenteraadslid.
        Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur
        Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd.

        Feiten, context en argumentatie

        In de zitting van 22 december 2022 werd kennis genomen van het ontslag van raadslid Monica Van de Velde.

        De eerste en tweede opvolger op de lijst zijn reeds geïnstalleerd als gemeenteraadslid.
        De 3e opvolger, Sabine Robeet, heeft vorig jaar reeds ontslag genomen uit haar mandaat.
        De 4e opvolger, Evelyne Vanbellingen, deed schriftelijk afstand van het mandaat.
        De 5e opvolger, Kat Verboomen, bevindt zich in een situatie van onverenigbaarheid omdat ze personeelslid van de gemeente is. 
        De 6e  opvolger, Roald Bartholomees, deed schriftelijk afstand van het mandaat.
        De 7e opvolger, Lies Eykens, voldoet niet meer aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden omdat ze niet ononderbroken in de gemeente Tervuren is blijven wonen. 
        De 8e opvolger, Maurine Depape, deed schriftelijk afstand van het mandaat.
        De 9e opvolger is Geert Goossens, hij wenst het mandaat op te nemen. 

        Het algemene secretariaat heeft de geloofsbrieven van de kandidaat-opvolger onderzocht, zijnde:
        -een recent uittreksel uit het bevolkingsregister
        -een recent uittreksel uit het strafregister
        -een verklaring op eer dat men zich niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet lokaal bestuur.

        Het doel van het onderzoek is om na te gaan of men nog aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en zich niet in een van de gevallen van onverenigbaarheid bevindt.

        Uit het onderzoek van de geloofsbrieven door de gemeenteraad, blijkt dat Geert Goossens:
        - nog voldoet aan de gestelde eisen van verkiesbaarheid
        - zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid
        - Belg is
        - voldoet aan de leeftijdsvoorwaarden
        - woont in de gemeente Tervuren
        Er is dus geen enkel bezwaar tegen zijn eedaflegging als gemeenteraadslid.
        Geert Goossens wordt uitgenodigd om de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

        Artikel 1. De geloofsbrieven van Geert Goossens worden goedgekeurd.
        Artikel 2. Geert Goossens, Vestenstraat 107, 3080 Tervuren, geboren in Elsene 6 februari 1974, legt in handen van de voorzitter volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.'
        Artikel 3. Geert Goossens komt als laatste op de ranglijst van de gemeenteraadsleden.
        Artikel 4. Bij toepassing van artikel 11 §1 van de statuten van het AGB Bexit benoemt de raad Geert Goossens, raadslid, als lid van de raad van bestuur van het AGB Bexit.

      • Kennisname van de nominatieve aanduiding van leden en leden-vervangers in de gemeenteraadscommissies

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        Het mandaat van Monica Van de Velde als effectief lid in de commissie Interne Zaken / Financiën / Ruimte wordt toegewezen aan raadslid Geert Goossens van de N-VA fractie. Het mandaat van Monica Van de Velde als plaatsvervanger in de commissie Mens / Vrije Tijd wordt toegewezen aan raadslid Geert Goossens. Deze aanduiding geldt voor de verdere duur van de legislatuur.

        Aanleiding

        Ontslag van raadslid Monica Van de Velde.

        Regelgeving

        - Artikel 37 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        § 1. De gemeenteraad kan commissies oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.

        - Artikel 36 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (raadscommissies)
        §1. - De gemeenteraad  richt 2 raadscommissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De oprichting van deze commissies wordt bij afzonderlijk raadsbesluit vastgesteld. De commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
        § 2. - De gemeenteraad bepaalt per gemeenteraadscommissie het aantal leden. De mandaten in iedere commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld volgens eenzelfde berekeningswijze die de gemeenteraad vastlegt voor alle commissies. De berekeningswijze is als volgt: per begonnen schijf van 3 raadsleden wordt er één zetel toegekend.

        De evenredigheid vereist in ieder geval dat de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de fracties waarvan leden deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen steeds hoger is dan de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de andere fracties. Elke fractie wijst de mandaten toe, die haar overeenkomstig deze berekeningswijze toekomen, door middel van een voordracht, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Als de voorzitter van de gemeenteraad voordrachten ontvangt voor meer kandidaten dan er mandaten te begeven zijn voor een fractie, dan worden de mandaten toegewezen volgens de volgorde van voorkomen op de akte van voordracht.
        § 3. - Tot de eerstvolgende volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt een fractie geacht eenzelfde aantal leden in de commissies te behouden. Indien één of meerdere leden verklaren niet meer te behoren tot de fractie kan dit lid niet meer zetelen, noch als lid van deze fractie, noch als lid van een andere fractie. Niettemin behouden deze fracties het oorspronkelijke aantal leden in de commissie.
        § 4. - Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht voor elk van de kandidaat-commissieleden en de vaste plaatsvervangers ten minste ondertekend zijn door een meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-commissielid/vaste plaatsvervanger deel van uitmaakt. Indien de fractie van het kandidaat-commissielid slechts uit twee verkozenen bestaat, volstaat de handtekening van een van hen. Niemand kan meer dan een akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie.
        § 5. - Als ten gevolge van de toepassing van de evenredige vertegenwoordiging een fractie niet vertegenwoordigd is in een commissie, kan de fractie een raadslid aanwijzen dat als lid met raadgevende stem in de commissie zetelt.
        § 6. - Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de andere commissies aan.

        Feiten, context en argumentatie

        In uitvoering van artikel 42 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd de kandidatuur ingewacht voor lid/vervanger voor beide commissies.
        De gemeenteraad opteert om het aantal commissies te beperken tot 2, elk met een brede scoop en een sterke vertegenwoordiging van de fracties.
        De aangeduide persoon volgt de werking van de 3 raden op (gemeenteraad, OCMW-raad, raad van bestuur Bexit).
        De raadscommissie is een belangrijk doorgeefluik van informatie en gedachtenwisseling met het oog op de goede uitoefening van het mandaat van raadslid.
        De raad nam op 22 december 2022 kennis van het ontslag van Monica Van de Velde als gemeenteraadslid.
        Zij was effectief lid in de commissie Interne Zaken / Financiën / Ruimte en plaatsvervanger in de commissie Mens / Vrije Tijd.
        De N-VA draagt Geert Goossens voor als haar vervanger voor de verdere duur van de legislatuur.

        Enig artikel. Het mandaat van Monica Van de Velde als effectief lid in de commissie Interne Zaken / Financiën / Ruimte wordt toegewezen aan raadslid Geert Goossens van de N-VA fractie. Het mandaat van Monica Van de Velde als plaatsvervanger in de commissie Mens / Vrije Tijd wordt toegewezen aan raadslid Geert Goossens. Deze aanduiding geldt voor de verdere duur van de legislatuur.

      • Aanpassing van de aanduiding van de mandaten in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        De raad duidt een nieuwe afgevaardigde voor de algemene vergadering van Sociaal Wonen arro Leuven cvba-so aan voor de verdere duur van de legislatuur 2019-2024.

        Aanleiding

        Ontslag van Monica Van de Velde als gemeenteraadslid. 

        Regelgeving

        Artikel 41, 2e alinea, 22° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        De aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in deel 3, titel 3 (intergemeentelijke samenwerking), kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.

        Feiten, context en argumentatie

        Het mandaat in het volgende intergemeentelijke samenwerkingsverband moet voor de verdere duur van de legislatuur toegewezen worden:
        - Sociaal Wonen arro Leuven cvba-so, afgevaardigde voor de algemene vergadering 
        N-VA draagt Geert Goossens voor als kandidaat voor dit mandaat.


        Geheime stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Gestemd: Elmo Peeters, Omer Graulus, Geert Goossens, Werner Aerts, Willy Roeykens, Yvette Schepers, Serge Liesenborghs, Jan Trappeniers, Geoffroy de Visscher, Bram Peters, Thomas Geyns, Hugo Vankelecom, Robert Steuts, Marc Charlier, Ineke Casier, Geoffroy de Schaetzen, Sebastiaan Coudré, Christine Tinlot, Bram Bartholomees, Nadine Gabet, Mario Van Rossum, Dirk De Vos, Mark Van Roy, Kelly Merckx, Kristina Eyskens, Sofie Lombaert
        Stemmen voor: 21
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 5
        Resultaat:

        Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 5 onthoudingen 

        Enig artikel. De raad duidt Geert Goossens, raadslid, aan als nieuwe afgevaardigde voor de algemene vergadering van Sociaal Wonen arro Leuven cvba-so voor de verdere duur van de legislatuur 2019-2024. De vertegenwoordiger krijgt de nodige volmachten om de gemeente te vertegenwoordigen en in naam van de gemeente te handelen.

    • Interne zaken - Beleidscel

      • Kennisname van de beslissing van de provinciegouverneur over de klacht van een burger

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        De raad neemt kennis van de beslissing om niet op te treden in het kader van het bestuurlijk toezicht.

        Aanleiding

         Brief van 10 januari 2023 van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

        Regelgeving

        Artikel 333 van het decreet lokaal bestuur
        De toezichthoudende overheid brengt het gemeentebestuur op de hoogte van het definitieve antwoord aan de indiener van de klacht. Die beslissing wordt meegedeeld aan de raadsleden.

        Feiten, context en argumentatie

        - Brief van 7 november 2022 van het Agentschap Binnenlands Bestuur
        Het college wordt op de hoogte gesteld van de ingediende klacht.
        - Beslissing van het college van 6 december 2022
        Het college keurt het ontwerp van antwoordbrief goed.
        - Brief van 10 januari 2023 van het Agentschap Binnenlands Bestuur
        Het college ontvangt een kopie van de beslissing van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant.

        Enig artikel. De raad neemt kennis van de beslissing van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant om niet op te treden in het kader van het bestuurlijk toezicht.

    • Interne zaken - Financieel beleid & boekhouding

      • Kennisname van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening voor het dienstjaar 2021 van de Anglicaanse kerk Saint Paul's Tervuren

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        De raad neemt kennis van de vaststelling door de gouverneur.

        Aanleiding

        Besluit van 5 december 2022 van de gouverneur over de jaarrekening van het dienstjaar 2021 van de Anglicaanse kerk Saint Paul's Tervuren.

        Regelgeving

        - Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
        - Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
        - Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten.

        Enig artikel. De raad neemt kennis van de vaststelling door de gouverneur van de jaarrekening 2021 van de Anglicaanse kerk Saint Paul's Tervuren.

      • Aanstelling van een commissaris voor de financiële controle van de jaarrekening van het AGB Bexit

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        De raad stelt Gunther Loits van Grant Thornton Bedrijfsrevisoren aan als commissaris voor het AGB.

        Aanleiding

        De aanstelling van de huidige commissaris is afgelopen. Er moet een nieuwe aanstelling gebeuren voor de dienstjaren 2022, 2023 en 2024.

        Regelgeving

        - Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        Vanaf 1 januari 2019 is het decreet lokaal bestuur van kracht waardoor decretaal de controle door een commissaris-revisor niet meer verplicht is voor de BBC-jaarrekening.
        - Wetboek vennootschappen, artikel 15
        Een commissaris-revisor moet worden aangesteld wanneer het agb een statutaire opdracht vervult van commerciële, financiële of industriële aard en voor zover het een grote vennootschap is.
        - Statuten van het autonoom gemeentebedrijf Bexit
        - Beheersovereenkomst tussen de gemeente Tervuren en het autonoom gemeentebedrijf Bexit, artikel 14
        Het toezicht op de financiële toestand en de jaarrekening van het agb wordt toevertrouwd aan een bedrijfsrevisor. Deze wordt door de gemeenteraad aangesteld voor een hernieuwbare periode van drie jaar op basis van de reglementering overheidsopdrachten. 

        Feiten, context en argumentatie

        De beheersovereenkomst tussen de gemeente Tervuren en het agb Bexit voorziet een verplichte controle door een commissaris, ook al is dit niet verplicht volgens het Wetboek Vennootschappen. Niettegenstaande het wegvallen van de decretale verplichting over de controle van de BBC-jaarrekening, heeft een externe beoordeling van de NBB-rekening door de revisor een onmiskenbare toegevoegde waarde voor de transparantie naar de bestuursorganen.
        De commissarisopdracht heeft een duur van drie jaar en geldt voor het nazicht van de jaarrekening 2022, 2023 en 2024.
        De dienst Financieel beleid en boekhouding heeft een procedure voor een opdracht van beperkte waarde gevoerd. We hebben 1 offerte ontvangen. De commissarisopdracht werd gegund aan Gunther Loits van Grant Thornton Bedrijfsrevisoren voor een bedrag van 8.800 euro excl. btw per jaar. 

        Budget

        Er werd voldoende budget voorzien op het artikel 2023/GBB/0111-00/6131010/AGB/IZ/IP-GEEN en volgende jaren van het meerjarenplan van het agb Bexit. Aftrekpercentage btw: 99%

        Geheime stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Gestemd: Bram Peters, Geert Goossens, Mark Van Roy, Elmo Peeters, Kristina Eyskens, Kelly Merckx, Thomas Geyns, Werner Aerts, Dirk De Vos, Mario Van Rossum, Serge Liesenborghs, Ineke Casier, Christine Tinlot, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Geoffroy de Schaetzen, Hugo Vankelecom, Sofie Lombaert, Robert Steuts, Nadine Gabet, Willy Roeykens, Yvette Schepers, Jan Trappeniers, Geoffroy de Visscher, Sebastiaan Coudré, Omer Graulus
        Stemmen voor: 26
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 onthoudingen 

        Enig artikel. De raad stelt Gunther Loits van Grant Thornton Bedrijfsrevisoren aan als commissaris voor de financiële controle van de NBB-jaarrekening van het agb Bexit voor de dienstjaren 2022, 2023 en 2024. 

    • Ruimte - Algemeen

      • Kennisname van het algemeen nood- en interventieplan van de Gemeente Tervuren

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        De raad neemt kennis van algemeen nood- en interventie plan (ANIP).

        Aanleiding

        Het huidige Algemeen Nood- en Interventieplan voor gemeente Tervuren, opgemaakt op 17 juni 2016 en opgeladen in het nationaal veiligheidsportaal (ICMS) op 26 oktober 2017, moet geactualiseerd worden.

        Regelgeving

        - Artikelen 133, 134 en 135 van de Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
        - Artikel 9, §4 van de wet betreffende de civiele veiligheid van 15 mei 2007, dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het goedkeuren van het gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan.
        - Artikel 40 van het decreet het lokaal bestuur van 22 december 2017.
        - Koninklijk besluit van 31 januari 2003 tot vaststelling van het noodplan voor het crisisgebeuren en de situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
        - Koninklijk besluit van 10 juni 2014 omtrent de opdrachten en taken van civiele veiligheid.
        - Koninklijk besluit van 23 februari 2018 betreffende de verzending van een kort tekstbericht in geval van dreigend gevaar of grote ramp.
        - Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
        - Ministeriële omzendbrief van 25 juli 2017 betreffende het psychosociaal interventieplan van discipline 2 dringende geneeskundige hulpverlening

        Feiten, context en argumentatie

        Het koninklijk besluit van 22 mei 2019, en meer bepaald artikel 3, §1 bepaalt dat de bevoegde overheden verantwoordelijk zijn voor de noodplanning op hun respectievelijk grondgebied. §2 van datzelfde artikel specifieert dat de noodplanning onder andere de volgende taken omvat:
        1. De risico’s op het betrokken grondgebied identificeren en analyseren.
        2. Op basis hiervan, de nodige maatregelen op het vlak van de noodplanning uitvoeren en actualiseren, waaronder een algemeen nood- en interventieplan uitwerken.
        Naar aanleiding van de actualisatie van het koninklijk besluit werd ook een nieuw sjabloon voor het algemeen nood- en interventieplan (ANIP) ontwikkeld in het nationaal veiligheidsportaal (ICMS).

        Op 29 juni 2022 vroeg de Gouverneur van Vlaams-Brabant aan alle Vlaams-Brabantse gemeenten om het gemeentelijk ANIP tegen 1 oktober 2022 te actualiseren en op te maken volgens het nieuwe sjabloon. Het oude noodplan werd door de noodplanningscoördinator volledig herwerkt naar de nieuwe template en gelijktijdig geactualiseerd naar de actuele omstandigheden. Dit ANIP werd opgesteld na een grondige risico-inventaris en risicoanalyse. De leden van de gemeentelijke veiligheidscel kregen in de loop van augustus en september de mogelijkheid om hun aanvullingen en opmerkingen bij het ontwerp van ANIP te bezorgen.

        De definitieve bespreking van het ANIP tijdens de vergadering van de gemeentelijke veiligheidscel vond plaats op 28 september 2022, waar de ontwerpversie werd goedgekeurd. Deze versie werd op 1 oktober 2022 bij de dienst noodplanning van de gouverneur ingediend. Intussen ontvingen we nog een aantal suggesties en aanvullingen ter verbetering van het ANIP, die intussen werden opgenomen en verwerkt. De Gouverneur van Vlaams-Brabant keurde op 6 december 2022 het Algemene Nood- en Interventieplan (ANIP) voor gemeente Tervuren goed.

        Het voorliggend ANIP is een levendig document dat te allen tijde moet kunnen worden aangepast in functie van de aanduiding van verantwoordelijken, gewijzigde contactgegevens, terreurdreigingsniveau enz. Het document wordt frequent, minimaal om de 6 maanden, bijgewerkt met nieuwe data voor onder andere de actiekaarten en infofiches.
        Verschillende persoonsgegevens zijn onzichtbaar gemaakt in de bijgevoegde versie.

        Artikel 1. Het algemeen nood- en interventie plan (ANIP) van de Tervuren van 17 juni 2016 en alle eerdere versies worden opgeheven.
        Artikel 2. De gemeenteraad van Tervuren neemt kennis van en aanvaardt het "Algemeen Nood- en Interventieplan Tervuren" (ANIP Tervuren), dat door de Gouverneur van Vlaams-Brabant is goedgekeurd.
        Artikel 3. Aan alle bestemmelingen opgenomen in het ANIP wordt een digitaal exemplaar van het ANIP overgemaakt.

    • Ruimte - Omgeving en wonen

      • Beslissing over het wegentracé met kosteloze overname ingevolge de aanvraag tot omgevingsvergunning Plintveld-Boterstraat voor het verkavelen van gronden (zaak der wegen)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        De raad keurt de voorziene wegenis- en rioleringswerken goed.

        Aanleiding

        Digitale aanvraag tot omgevingsvergunning met wegenaanleg.

        Regelgeving

        - Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 27 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Artikels 326 tot en met 335 van het decreet lokaal bestuur van 27 december 2017 over het bestuurlijk toezicht.
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
        - Hoofdstuk 3 van het bestuursdecreet van 7 december 2018 over de toegang tot bestuursdocumenten
        - De bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het Omgevingsdecreet, de Vlaremwetgeving, het Handhavingsdecreet, het decreet Gemeentewegen en de uitvoeringsbesluiten.
        Het college beslist over de omgevingsvergunningsaanvragen, meldingen, aanvragen tot stedenbouwkundige attest, verdelingsaanvragen, ...

        Feiten, context en argumentatie

        De heer Georges Gillyns, Oude Tiensebaan 34, 3390 Tielt-Winge, diende op 1 augustus 2022 een aanvraag tot omgevingsvergunning in. De aanvraag situeert zich op de percelen gelegen Plintveld-Boterstraat, kadastraal gekend Tervuren, afdeling 3, sectie B, nummer 221 b voor het verkavelen van gronden met bijbehorende wegenis- en rioleringswerken.
        Het openbaar onderzoek werd gehouden van 30 september 2022 tot en met 29 oktober 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
        Voorliggende aanvraag omvat de aanleg van rioleringsinfrastructuur en de heraanleg van de weginfrastructuur ter hoogte van de percelen gelegen Plintveld-Boterstraat. Een voorafgaande beslissing van de gemeenteraad is vereist bij een omgevingsvergunningsaanvraag die onder andere wegenis- en rioleringswerken omvat.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad beslist om de voorziene wegenis- en rioleringswerken van de omgevingsvergunningsaanvraag 2022/00220 op de percelen gelegen Plintveld-Boterstraat, kadastraal gekend Tervuren, afdeling 3, sectie b, nummer 221 b goed te keuren.

      • Beslissing over het wegentracé met kosteloze overname ingevolge de aanvraag tot omgevingsvergunning Kouterweg 10 voor het verkavelen van gronden (zaak der wegen)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        De raad keurt de zaak der wegen goed.

        Aanleiding

        Digitale aanvraag tot omgevingsvergunning met wegenaanleg.

        Regelgeving

        - Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 27 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Artikels 326 tot en met 335 van het decreet lokaal bestuur van 27 december 2017 over het bestuurlijk toezicht.
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
        - Hoofdstuk 3 van het bestuursdecreet van 7 december 2018 over de toegang tot bestuursdocumenten
        - De bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het Omgevingsdecreet, de Vlaremwetgeving, het Handhavingsdecreet, het decreet Gemeentewegen en de uitvoeringsbesluiten.
        - Het college beslist over de omgevingsvergunningsaanvragen, meldingen, aanvragen tot stedenbouwkundige attest, verdelingsaanvragen, ...

        Feiten, context en argumentatie

        Mevrouw An Ceuppens, Kouterweg 10, 3080 Tervuren en de heer Koen Ceuppens, Kouterweg 3, 3080 Tervuren, dienden op 29 augustus 2022 een aanvraag tot omgevingsvergunning in.
        De aanvraag situeert zich op de percelen gelegen Kouterweg 10, kadastraal gekend Tervuren, afdeling 3, sectie D, nummers 101, 113 k en 170 a voor het verkavelen van gronden met bijbehorende wegenis.
        Het openbaar onderzoek werd gehouden van 8 september 2022 tot en met 7 oktober 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
        De aanvraag omvat de kosteloze grondafstand van de bestaande wegenis. Een voorafgaande beslissing van de gemeenteraad is vereist bij een omgevingsvergunningsaanvraag die onder andere de kosteloze grondafstand van een wegenis omvat.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad beslist om de kosteloze grondafstand van de bestaande wegenis van de omgevingsvergunningsaanvraag 2022/00239 op de percelen gelegen Kouterweg 10, kadastraal gekend Tervuren, afdeling 3, sectie D, nummers 101, 113 k en 170 a goed te keuren.

      • Goedkeuring van de plannen voor de herinrichting van gemeentewegen voor de realisatie van fietssnelweg F29 op het grondgebied Tervuren (zaak der wegen)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        De raad keurt voorwaardelijk de bijgevoegde plannen voor de herinrichting van de gemeentewegen op het tracé van de fietssnelweg F29 goed.

        Aanleiding

        De aanvraag tot omgevingsvergunning voor het uitvoeren van infrastructuurwerken en terreinaanlegwerken voor de realisatie van de fietssnelweg F29. Omwille van een wijzigingsverzoek waarbij de passende beoordeling en de natuurtoets werden aangepast, moet een nieuwe gemeenteraadsbeslissing genomen worden.

        Regelgeving

        - Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Artikel 8 van het decreet houdende de gemeentewegen (gemeentewegendecreet)
        Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
        - Artikel 11 van het gemeentewegendecreet
        De gemeenten leggen de ligging en de breedte van gemeentewegen vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.
        - Artikel 12 van het gemeentewegendecreet
        In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.
        - artikel 31 §1 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
        Als de omgevingsvergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
        - artikel 71, 2e lid van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
        De bevoegde overheid neemt de voorwaarden die de gemeenteraad heeft opgelegd bij de beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg, integraal op in de vergunning.

        Feiten, context en argumentatie

        De Werkvennootschap heeft bij het Departement Omgeving een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor de aanleg van een fietssnelweg tussen Leuven en Brussel. Voor de realisatie van deze fietssnelweg worden bepaalde infrastructuurwerken en terreinaanlegwerken voorzien op het grondgebied van de gemeente Tervuren.
        Op 20 oktober 2022 ontving de gemeente een aanvraag tot advies over de omgevingsvergunningsaanvraag voor het uitvoeren van infrastructuurwerken en terreinaanlegwerken voor de realisatie van de fietssnelweg F29. Bij het dossier werden alle nodige plannen toegevoegd van het traject en de nodige wijzigingen op dit traject om de fietssnelweg te kunnen realiseren.
        De omgevingvergunningsaanvraag voor de realisatie van de fietssnelweg F29 tussen Tervuren en Leuven omvat wegeniswerken die betrekking hebben op gemeentewegen. Over een aantal werken heeft de gemeenteraad een beslissingsbevoegdheid op grond van het Gemeentewegendecreet en artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Hieruit volgt dat de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid beschikt over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen. De beslissingsbevoegdheid van de gemeenteraad is dus beperkt tot de wegen die deel uitmaken of zullen uitmaken van het gemeentelijk wegennet. Voor andere wegen is er geen voorafgaande beslissing van de gemeenteraad vereist.
        Binnen voorliggende aanvraag worden volgende bestaande gemeentewegen op het grondgebied van Tervuren gewijzigd:
        - Broekstraat
        - Warande
        - Hertswegenstraat
        - Mechelsestraat
        - Kerkplaats
        - Rootstraat
        - Bredeweg.
        De gemeenteraad moet zich uitspreken over de zaak der wegen en dient de bijgevoegde plannen voor de herinrichting van bovenvermelde wegen, al dan niet voorwaardelijk, goed te keuren.
        Omwille van een wijzigingsverzoek waarbij nieuwe informatie aan het dossier toegevoegd werd, moet een nieuw openbaar onderzoek gevoerd worden en moet een nieuwe gemeenteraadsbeslissing over de zaak der wegen genomen worden. Bij het wijzigingsverzoek werden geen aangepaste plannen ingediend; het betreft enkel een revisie van de passende beoordeling en de natuurtoets met betrekking tot verlichting in het Park van Tervuren.
        De gemeenteraad merkt op dat het inrichten van een straat als 'fietsstraat', zoals voorzien in de wegcode (KB 1 december 1975), een exclusieve gemeentelijke bevoegdheid is op het deeltraject van de gemeentewegen Warande en Kastanjedreef; dit is niet vergunningsplichtig in het kader van de omgevingsvergunningen en kan dus ook niet bindend worden opgelegd in de omgevingsvergunning die verleend wordt door het Vlaams gewest. Gezien de fietsstraatmarkeringen op de Warande en de Kastanjedreef niet vergund kunnen worden in de gewestelijke omgevingsvergunning, kunnen deze ook geen voorwerp uitmaken van de voorliggende plannen en nota m.b.t. de zaak der wegen. Dus moeten de fietsstraatmarkeringen (verkeersborden F111 en F113) op de plannen van het deeltraject Warande en Kastanjedreef verwijderd worden en moet de verwijzing naar een fietsstraat op Warande en Kastanjedreef worden geschrapt in de toelichtende nota.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Robert Steuts, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Elmo Peeters, Yvette Schepers, Kelly Merckx, Geert Goossens
        Onthouders: Willy Roeykens, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 8 onthoudingen

        Artikel 1. De raad neemt kennis van de adviesvraag van de gewestelijke omgevingsambtenaar over de uit te voeren infrastructuurwerken en terreinaanlegwerken voor de realisatie van de fietssnelweg F29 in het kader van de bevoegdheid van de gemeenteraad over de 'zaak der wegen'.
        Artikel 2. De raad keurt de bijgevoegde plannen voor de herinrichting van de gemeentewegen op het tracé van de fietssnelweg F29 goed, op voorwaarde dat de fietsstraatmarkeringen (verkeersborden F111 en F113) op de plannen van het deeltraject Warande en Kastanjedreef verwijderd worden.

    • Vrije tijd - Evenementen

      • Goedkeuring van het aangepaste retributiereglement op de deelname aan de Speelpleinwerking Katapult

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        De raad keurt het aangepaste retributiereglement goed.

        Aanleiding

        Door de hoge inflatie zijn de werkingskosten voor de organisatie van de speelpleinwerking sterk gestegen: lonen, transport, inkomgelden van uitstappen, vergoedingen voor workshops en aankoop van materialen. Het is de wens van het bestuur om minstens dezelfde kwaliteit van het activiteitenaanbod te kunnen aanhouden.

        Regelgeving

         - Artikel 170, §4 van de grondwet
        Geen last of belasting kan door de agglomeratie, de federatie van gemeenten en de gemeente worden ingevoerd dan door een beslissing van hun raad.
        - Artikel 40, §3 van het decreet lokaal bestuur
        De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen, waaronder de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen, vast.
        - Artikel 41, 2e lid, 14° van het decreet lokaal bestuur
        De bevoegdheid van de gemeenteraad tot het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen, is niet delegeerbaar naar het college van burgemeester en schepenen.
        - Decreet van 6 juli 2012 houdende de ondersteuning en stimulering van het lokaal jeugdbeleid
        - Decreet houdende flankerende en stimulerende maatregelen ter bevordering van de participatie in cultuur, jeugdwerk en sport van 18 januari 2008
        - Raadsbesluit over het retributiereglement en de werking van de UiTPAS Druivenstreek van 24 juni 2021
        - Gemeentelijk reglement van Speelplein Katapult van 27 januari 2022

        Feiten, context en argumentatie

        Dit voorstel houdt de aanpassing in van de tarieven zoals vermeld in artikel 3 §1 van het bestaande reglement.
        Het college stelt voor om de ouderbijdragen te verhogen als gevolg van verschillende factoren:
        - indexering van de lonen
        - stijging van de kosten voor de organisatie van de activiteiten: transport, aankoop van materiaal en uitstappen.
        - opnieuw in evenwicht brengen van de verhouding tussen ouderbijdragen en gemeentelijke bijdrage.
        De sociale regeling via de UiTPAS blijft behouden.
        De afdeling vrije tijd stelt een prijsverhoging voor van 8% op basis van de consumptie-index van november 2022 met als referentiemaand januari 2022.
        De prijs per week wordt berekend op basis van de prijs per dag met een korting van 10%.
        In de toekomst zal de consumptie-index gebruikt worden om verdere prijsstijgingen te bepalen. De nieuwe tarieven worden afgerond tot de hogere halve euro (0,50). Bijvoorbeeld: 1,80 wordt 2 en 1,30 wordt 1,50.

        Hieronder de nieuwe en de oude prijzen:

        Prijs inwoners Tervuren 2022

        Inwoners Tervuren

        1e kind

        2de kind

        vanaf 3e kind

        per dag

        8

        8

        7

        per week (5 dagen speelplein)

        35

        35

        35

        per week (4 dagen speelplein)

        28

        28

        24

        Prijs inwoners Tervuren 2023

        Inwoners Tervuren  1e kind 2de kind vanaf 3e kind
        per dag 9 9 8
        per week (5 dagen speelplein)

        40,50

        40,50

        36
        per week (4 dagen speelplein) 32,50 32,50 29

        Prijs niet-inwoners 2022

        Niet-inwoners Tervuren  1e kind 2de kind  vanaf 3e kind
        per dag 10 10

        9

        per week (5 dagen speelplein) 45 45 40
        per week (4 dagen speelplein) 36 36 32

        Prijs niet-inwoners 2023

        Niet-inwoners Tervuren  1e kind 2de kind  vanaf 3e kind
        per dag 11 11

        10

        per week (5 dagen speelplein) 49,50

        49,50

        45
        per week (4 dagen speelplein) 40

        40

        36
        Budget

        Personeelskosten - ACT-65/0751-00/6239999/GEMEENTE/VT/IP-GEEN en ACT-65/0751-00/6139999/GEMEENTE/VT/IP-GEEN en 2021/ACT-65/0751-00/6230100/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
        Werkingskosten - ACT-65/0751-00/6159996/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
        Busvervoer - GBB/0750-00/6150050/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
        Ontvangsten - ACT-65/0751-00/7010004/GEMEENTE/VT/IP-GEEN

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Geert Goossens
        Onthouders: Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Ineke Casier
        Resultaat: Met 22 stemmen voor, 4 onthoudingen

        Enig artikel. De raad keurt het reglement van de Speelpleinwerking Katapult als volgt goed: 
        Retributiereglement speelpleinwerking Katapult

        Artikel 1. Tijdens de paas- en zomervakanties worden in het complex Nettenberg, in gemeentelijke basisschool Tervuren en op de aanpalende terreinen vakantiespeelpleinen georganiseerd. Er worden in totaal minimum 9 speelpleinweken georganiseerd.

        Artikel 2. Het vakantiespeelplein is toegankelijk voor alle kinderen van 2,5 tot en met 12 jaar die voldoen aan één van de volgende voorwaarden:
        - de kinderen wonen in de gemeente Tervuren
        - de kinderen gaan naar school in Tervuren
        - de kinderen hebben ouders (een ouder) die als werknemer of als zelfstandige economisch actief zijn (is) in Tervuren
        - de kinderen logeren tijdens de vakantiemaanden bij hun grootouders die wonen in Tervuren
        - de kinderen hebben gescheiden ouders waarvan er minstens één woont in Tervuren.

        Artikel 3.
        §1. De tarieven zullen jaarlijks worden aangepast op basis van de index op de consumptieprijzen. De aanvangsindex is de consumptie-index (CPI) van november 2022. Het nieuwe indexcijfer is het consumptie-indexcijfer (CPI) van de maand november van de volgende jaren.

        §2. De gemeente heft de volgende retributies op de deelname van kinderen aan de speelpleinwerking van de gemeente Tervuren (bedragen in euro):

        Inwoners Tervuren  1e kind 2de kind vanaf 3e kind
        per dag 9 9 8
        per week (5 dagen speelplein)

        40,50

        40,50

        36
        per week (4 dagen speelplein) 32,50 32,50 29
        Niet-inwoners Tervuren  1e kind 2de kind  vanaf 3e kind
        per dag 11 11

        10

        per week (5 dagen speelplein) 49,50

        49,50

        45
        per week (4 dagen speelplein) 40

        40

        36

        De prijs per week wordt berekend op basis van de prijs per dag met een korting van 10%.

        §3. Bij deelname aan een vrijetijdsactiviteit in de Vrijetijdsregio Druivenstreek met de UiTPAS Druivenstreek met kansentarief krijgt de pashouder een korting van 80% op het standaardtarief, conform de solidaire kostenregeling:
        - 20% wordt betaald door de gebruiker
        - 40% wordt betaald door de organisator
        - 40% wordt betaald door de gemeente van de woonplaats van de pashouder.

        §4. Voor speciale uitstappen, maximum 3 keer per jaar, kan er een meerprijs worden gevraagd die maximaal het drievoud van de dagprijs kan zijn. De gemeenteraad delegeert de vaststelling van het retributietarief per speciale uitstap naar het college van burgemeester en schepenen binnen de grenzen van dit artikel.

        §5. Bij een tijdige annulering van de inschrijving, d.w.z. 5 werkdagen vooraf of bij wettiging van een ziektebriefje, zal het inschrijvingsgeld na aftrek van 15% (administratiekosten) worden terugbetaald.

        §6. Er wordt een toeslag van 5 euro aangerekend bij inschrijvingen op de dag van de activiteit.

        Artikel 4. De retributie is verschuldigd door de persoon die de inschrijving van het kind aan de gemeentelijke speelpleinwerking vraagt.

        Artikel 5. Het bedrag van de retributie wordt op de volgende wijze geïnd:

        - online betaling via het digitale inschrijvingssysteem

        - overschrijving

        - contant betaling aan de onthaalbalie van het Vrijetijdscentrum.

        Artikel 6. Het bedrag van de vergoedingen van de monitoren maakt deel uit van een ander reglement.
        Artikel 7. Verdere uitwerking van de speelpleinwerking Katapult wordt opgenomen in een huishoudelijk reglement, dat het voorwerp uitmaakt van een beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
        Artikel 8. Het raadsbesluit van 27 januari 2022 wordt opgeheven op 1 februari 2023.Artikel 9. Dit raadsbesluit treedt in werking op 1 februari 2023.

    • Vrije tijd - Secretariaat

      • Goedkeuring van de aanpassing van het tariefreglement met betrekking tot de verhuring en terbeschikkingstelling van gemeentelijke infrastructuur

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        De raad verdaagt dit punt.

        Aanleiding

        Hoge inflatie waardoor de tarieven voor de verhuring en terbeschikkingstelling van gemeentelijke infrastructuur moeten worden aangepast aan de gestegen levensduurte.

        Regelgeving

        Gemeenteraadsbeslissing van 25 september 2018
        Kennisneming van de aanpassing van het gebruiksreglement met betrekking tot de verhuring en terbeschikkingstelling van gemeentelijke infrastructuur.

        Feiten, context en argumentatie

        Sinds het nieuwe gebruiksreglement van 2018 werd er geen tariefindexatie meer doorgevoerd aan het tariefreglement met betrekking tot de verhuring en terbeschikkingstelling van de gemeentelijke infrastructuur.
        Nochtans zijn er ondertussen verschillende loonindexaties, stijgingen van de energieprijzen en ook prijsverhogingen door de drankenleverancier doorgevoerd.
        Deze zorgden voor hogere kosten op het vlak van nutsvoorzieningen, loonkosten en voedingswaren.
        Bij de opmaak van de laatste aanpassing van het meerjarenplan is de indexering in 2023 voorzien. De administratie heeft in opdracht van het college van burgemeester en schepenen een besluit tot indexering van de tarieven voorbereid.
        De optelsom van de verschillende aanpassingen van de gezondheidsindex sinds 2018 bedraagt 17,03%.
        Onze inkomsten moeten de evolutie van de stijgende kosten volgen; een indexering van onze tarieven is dus noodzakelijk.

        De afdeling vrije tijd stelt vanaf 1 februari 2023 een tariefaanpassing van 17,03% op basis van de gezondheidsindex van augustus 2022 ten opzichte van augustus 2017 voor. De tariefaanpassing geldt voor alle huurtarieven van de gemeentelijke infrastructuren alsook de AG Bexit infrastructuren. Wanneer dit geen ronde bedragen oplevert, wordt het bedrag afgerond tot op een halve euro na de komma (€0,50). Bijvoorbeeld: 1,80 wordt 2 en 1,30 wordt 1,50.

        Voor de reeds gemaakte reservaties voor het werkjaar 2022-2023 (tot en met 31 juli 2022) is er geen tariefwijziging en blijven de huidige prijzen behouden.

        Alle nieuwe aanvragen voor reservaties vanaf 1 februari 2023 (dus ook die voor het volgende werkjaar 2023-2024) zullen worden aangerekend aan de nieuwe tarieven; dat zijn de huidige tarieven verhoogd met 17,03% en deze worden afgerond tot op een halve euro na de komma (€0,50). De tariefaanpassing geldt ook voor de exclusieve contracten.

        Een werkjaar loopt telkens van 1 augustus tot en met 31 juli.

        Vanaf het werkjaar 2024-2025 worden de tarieven jaarlijks vanaf 1 augustus (de start van een nieuw werkjaar) aangepast op basis van de gezondheidsindex van de maand februari van hetzelfde jaar (=februari jaar N). De referentiemaand is telkens de gezondheidsindex van februari van het vorige jaar (=februari jaar N-1). De gezondheidsindex van februari kan men ten vroegste berekenen op de 1ste dag van de daaropvolgende maand. De geïndexeerde tarieven voor het komende werkjaar worden aldus berekend in maart. Vanaf maart worden immers de nieuwe reservatieaanvragen verstuurd naar verenigingen en andere huurders. Op die manier kan het team Zaalreservaties onmiddellijk de correcte prijs aan de huurder meedelen bij bevestiging van zijn aanvraag voor het volgende werkjaar.

        De huurder wordt steeds op de hoogte gebracht van de tariefwijziging.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, Dirk Stoffelen
        Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens
        Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.

        Enig artikel. De raad heeft beslist dit punt te verdagen naar een volgende zitting.

    • Mondelinge en schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en schepenen (art. 11 H.R.)

      • Mondelinge vraag over de mobiliteit in Moorsel (raadslid Geyns)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via mail van 12 januari 2023 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 26 januari 2023

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        - Heeft het CBS al samengezeten met de verschillende buurtcomités?
        - Hoeveel klachten en/of meldingen heeft het CBS al ontvangen?
        - Wanneer zal de evaluatie van de drie proefopstellingen plaatsvinden?
        - Hoe zal de evaluatie worden georganiseerd?
        - Hoe zal het CBS de betrokken burger consulteren/raadplegen?
        - Welke belangengroepen/organisaties uit het middenveld/stakeholders zal de gemeente bij de evaluatie betrekken?
        - Zal het CBS ditmaal de gemeenteraad wél betrekken bij het dossier?
        - Welke timing stelt het CBS voorop voor 1) de evaluatie en 2) een definitieve beslissing over de toekomstige verkeersinrichting?

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.

      • Mondelinge vraag over cybersecurity (raadslid Geyns)

        Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
        Marc Charlier, burgemeester
        Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, schepenen
        Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Kelly Merckx, Ineke Casier, Geert Goossens, raadsleden
        Dirk Stoffelen, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen

        De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

        Aanleiding

        Vraag via mail van 22 januari 2023 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 26 januari 2023

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
        Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
        Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
        Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

        Feiten, context en argumentatie

        - Wat heeft het gemeentebestuur reeds ondernomen om ons te beschermen tegen cyberaanvallen? 

        De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.

Namens Gemeenteraad,

Dirk Stoffelen
algemeen directeur

Hugo Vankelecom
voorzitter