De raad keurt de notulen goed.
Artikelen 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
Artikel 32. §1. - De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de OCMW-raad. Deze audio-opname wordt op de website gepubliceerd.
§ 3. - Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Artikel 33. §1. - De notulen van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de OCMW-raad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de vergadering van 26 september 2024.
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 11 december 2024.
Brief van Interleuven van 4 oktober 2024 met uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van 11 december 2024
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
De vertegenwoordiger werd aangeduid in zitting van 26 februari 2019 voor de duur van de legislatuur 2019-2024: Elmo Peeters, raadslid, Steenputten 18, 3080 Vossem.
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de bijzondere algemene vergadering van 11 december 2024.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 11 december 2024.
Agenda
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 19 juni 2024
3. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2025
4. Begroting 2025
5. Diversen
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 7 november 2024.
E-mail van Cipal van 12 september 2024 met uitnodiging voor de algemene vergadering van 7 november 2024
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder art. 77 over de bevoegdheid van de OCMW-raad en over de intergemeentelijke samenwerkingen
- Statuten van Cipal
OCMW Tervuren is lid van de dienstverlenende vereniging Cipal en ontving de toelichtende nota over de agendapunten.
De vertegenwoordiger werd aangeduid in zitting van 29 september 2020 voor de duur van de legislatuur 2020-2024:
- effectief afgevaardigde algemene vergadering: Marc Charlier, voorzitter vast bureau.
De plaatsvervangende vertegenwoordiger werd aangeduid in zitting van 26 februari 2019 voor de duur van de legislatuur 2019-2024:
- plaatsvervangend afgevaardigde algemene vergadering: Lut Kint, lid vast bureau.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 7 november 2024.
Agenda
1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via e-mail van 29 oktober 2024 van raadslid de Visscher om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 31 oktober 2024
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
We zijn benaderd door een aantal ouders die totaal ontredderd zijn door recente mededeling van de directie van kinderdagverblijf 'Tovereik'. Ze hebben te horen gekregen dat de crèche door personeelsproblemen niet alle kinderen kan opvangen en dat ze daarom een roostersysteem invoeren: elk kind mag dus X dagen per week niet naar de crèche totdat de situatie verbetert...
De uitbating van de crèche werd door de gemeente aan Helan doorgegeven. Welke servicegarantieafspraken zijn er met Helan gemaakt toen het contract werd toegekend? Bevatten de overeenkomsten een soort minimumdienst die Helan moet leveren, zelfs in het geval van personeelsproblemen? Welke invloed heeft de gemeente op Helan om de situatie op te lossen?
En meer in het algemeen, welke wegen overweegt de gemeente om praktische hulp te bieden aan deze ouders, die zich in een situatie van nood en wanorde bevinden?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter sluit de zitting op 04/11/2024 om 10:20.
Namens OCMW-raad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter