Terug
Gepubliceerd op 29/11/2024

Besluit  OCMW-raad

do 31/10/2024 - 20:30

Mondelinge vraag in verband met de situatie van kinderdagverblijf Tovereik (raadslid de Visscher)

Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
Marc Charlier, voorzitter vast bureau
Bram Peters, Werner Aerts, Jan Trappeniers, Lut Kint, leden van het vast bureau
Christine Tinlot, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, Kelly Merckx, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kristina Eyskens, Sofie Lombaert, leden van het vast bureau
Aanleiding

Vraag via e-mail van 29 oktober 2024 van raadslid de Visscher om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 31 oktober 2024

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

Feiten, context en argumentatie

We zijn benaderd door een aantal ouders die totaal ontredderd zijn door recente mededeling van de directie van kinderdagverblijf 'Tovereik'. Ze hebben te horen gekregen dat de crèche door personeelsproblemen niet alle kinderen kan opvangen en dat ze daarom een roostersysteem invoeren: elk kind mag dus X dagen per week niet naar de crèche totdat de situatie verbetert...
De uitbating van de crèche werd door de gemeente aan Helan doorgegeven. Welke servicegarantieafspraken zijn er met Helan gemaakt toen het contract werd toegekend? Bevatten de overeenkomsten een soort minimumdienst die Helan moet leveren, zelfs in het geval van personeelsproblemen? Welke invloed heeft de gemeente op Helan om de situatie op te lossen?
En meer in het algemeen, welke wegen overweegt de gemeente om praktische hulp te bieden aan deze ouders, die zich in een situatie van nood en wanorde bevinden?

Besluit

De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.