De raad keurt de notulen goed.
Artikelen 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
Artikel 32. §1. - De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de OCMW-raad. Deze audio-opname wordt op de website gepubliceerd.
§ 3. - Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Artikel 33. §1. - De notulen van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de OCMW-raad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de vergadering van 19 december 2024.
De raad duidt een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor de algemene vergaderingen van IGO.
De raad draagt een lid voor van het algemeen comité van IGO.
- Installatievergadering van 5 december 2024
- E-mail van IGO van 13 december 2024
- Artikelen 34 en 74 van het decreet lokaal bestuur
Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en van de vertegenwoordigers van het OCMW in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
- Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de OCMW's worden zij aangewezen door de raad voor maatschappelijk welzijn.
- Artikel 442, §1, 1° van het decreet lokaal bestuur
In elke dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging kan een algemeen comité worden opgericht om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen.
- Artikel 443 van het decreet lokaal bestuur
De leden van de regionale bestuurscomités, het algemeen comité en de adviescomités van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen worden, bij geheime stemming, benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de deelnemers. Zij ontvangen geen vergoeding onder welke vorm dan ook voor hun prestaties in dat comité.
- Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur
Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van een van de andere organen.
- Artikel 31 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO
Elke deelnemer heeft 1 lid in het algemeen comité. Voor de OCMW’s en andere leden van de vereniging wordt het lid van het algemeen comité bij geheime stemming benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de deelnemers.
- Artikel 33 van de statuten van de dienstverlenende vereniging IGO
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
De OCMW-raad moet voor de algemene vergaderingen van IGO een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden. Zij worden aangeduid voor de periode van de nieuwe legislatuur.
De OCMW-raad moet voor het algemeen comité van IGO een vertegenwoordiger voordragen.
Voorgedragen kandidaten vanuit de meerderheid:
- Algemene vergadering
Vertegenwoordiger: Leo Trappeniers
Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Ralph Packet
Algemeen comité
Kandidaat-lid: Kristina Eyskens
Voorgedragen kandidaten vanuit Tervuren Unie + Volt:
- Algemene vergadering
Vertegenwoordiger: Magdalena Garczinska
Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Christine Tinlot
Algemeen comité
Kandidaat-lid: Olivier Thomas
Stemming artikel 1:
Met 19 stemmen voor Leo Trappeniers, 4 stemmen voor Magdalena Garczinska, 1 stem tegen.
Stemming artikel 2:
Met 16 stemmen voor Ralph Packet, 2 stemmen voor Christine Tinlot, 5 stemmen tegen en 1 ongeldige stem.
Stemming artikel 3:
Met 19 stemmen voor Kristina Eyskens, 3 stemmen voor Olivier Thomas en 2 stemmen tegen.
Met 19 stemmen voor Leo Trappeniers, 4 stemmen voor Magdalena Garczinska, 1 stem tegen.
Met 16 stemmen voor Ralph Packet, 2 stemmen voor Christine Tienlot, 5 stemmen tegen en 1 ongeldige stem.
Met 19 stemmen voor, Kristina Eyskens, 3 stemmen voor Olivier Thomas en 2 stemmen tegen.
Artikel 1. De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Leo Trappeniers aan als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGO.
Artikel 2. De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Ralph Packet aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGO.
Artikel 3. De raad draagt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Kristina Eyskens voor als lid van het algemeen comité van IGO.
De raad duidt een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor de algemene vergadering van Interleuven.
Installatievergadering van 5 december 2024
E-mail van Interleuven van 18 december 2024
- Artikelen 34 en 74 van het decreet lokaal bestuur
Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en van de vertegenwoordigers van het OCMW in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
- Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de OCMW's worden zij aangewezen door de raad voor maatschappelijk welzijn.
- Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur
Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van een van de andere organen.
- Artikel 33 van de statuten van Interleuven, laatst gewijzigd op 2 augustus 2023
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
Het OCMW is lid van de dienstverlenende vereniging Interleuven. Het OCMW dient een effectieve vertegenwoordiger en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering. Zij worden aangeduid tot het einde van de legislatuur.
Voorgedragen kandidaten vanuit de meerderheid:
- Algemene vergadering
Vertegenwoordiger: Jan Trappeniers
Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Mario Van Rossum
Voorgedragen kandidaten vanuit Tervuren Unie + Volt:
- Algemene vergadering
Vertegenwoordiger: Bram Bartholomees
Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Tracey D'Afters
Stemming artikel 1:
Met 20 stemmen voor Jan Trappeniers en 4 stemmen voor Bram Bartholomees.
Stemming artikel 2:
Met 20 stemmen voor Mario Van Rossum en 4 stemmen voor Tracey D'Afters.
Met 20 stemmen voor Jan Trappeniers en 4 stemmen voor Bram Bartholomees.
Met 20 stemmen voor Mario Van Rossum en 4 stemmen voor Tracey D'Afters.
Artikel 1. De raad duidt Jan Trappeniers aan als voor de algemene vergadering van Interleuven.
Artikel 2. De raad duidt Mario Van Rossum aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Interleuven.
De raad duidt een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan in het beheerscomité van de gemeenschappelijke dienst voor preventie en bescherming op het werk (GD-PBW) van Interleuven.
Installatievergadering van 5 december 2024
E-mail van Interleuven van 18 december 2024
- Codex over het welzijn op het werk, Boek II, Titel 1 - De interne dienst voor preventie en bescherming op het werk
- Koninklijk besluit van 25 maart 2020 met betrekking tot de oprichting van een gemeenschappelijke dienst voor preventie en bescherming op het werk waarbij het OCMW Tervuren is aangesloten
- Artikelen 34 en 74 van het decreet lokaal bestuur
Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en van de vertegenwoordigers van het OCMW in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
De wetgever verplicht dat elke werkgever een interne preventiedienst moet hebben die de toevertrouwde opdrachten en taken uitvoert om het welzijnsbeleid in te vullen. In de schoot van Interleuven werd de gemeenschappelijke dienst voor preventie en bescherming op het werk (GD-PBW) opgericht. Het OCMW Tervuren is aangesloten bij deze (interne) preventiedienst. De GD-PBW wordt beheerd door een Beheerscomité. Het Beheerscomité GD-PBW is bevoegd voor de financiële opvolging, de werking en de organisatie van de preventiedienst. In het Beheerscomité zetelen personen belast met het dagelijks beheer van de aangesloten besturen, werknemersvertegenwoordigers en vertegenwoordigers van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD WASO).
Het OCMW moet een vertegenwoordiger aanduiden. Er kan bovendien een plaatsvervanger worden voorgedragen.
Stemming artikel 1:
Met 23 stemmen voor en 1 stem tegen.
Stemming artikel 2:
Met 21 stemmen voor en 3 stemmen tegen.
Met 23 stemmen voor en 1 stem tegen.
Met 21 stemmen voor en 3 stemmen tegen.
Artikel 1. De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Jan Trappeniers aan als vertegenwoordiger van OCMW Tervuren in het Beheerscomité PBW van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GD-PBW) van Interleuven.
Artikel 2. De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Thomas Geyns aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van OCMW Tervuren in het Beheerscomité van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GD-PBW) van Interleuven.
De raad duidt een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor de algemene vergaderingen van Woontrots.
Installatievergadering van 5 december 2024
Brief van Woontrots van 28 november 2024
- Artikelen 34 en 74 van het decreet lokaal bestuur
Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en van de vertegenwoordigers van het OCMW in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
- Artikel 29 van de statuten van Woontrots
De algemene vergadering bestaat uit alle aandeelhouders.
De OCMW-raad moet voor de algemene vergaderingen van Woontrots een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden Zij worden aangeduid voor de periode van de nieuwe legislatuur.
Voorgedragen kandidaten vanuit de meerderheid:
- Algemene vergadering
Vertegenwoordiger: Lies Eykens
Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Ralph Packet
Voorgedragen kandidaten vanuit Tervuren Unie + Volt:
- Algemene vergadering
Vertegenwoordiger: Tracey D'Afters
Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Serge Liesenborghs
Stemming artikel 1:
Met 20 stemmen voor Lies Eykens en 4 stemmen voor Tracey D'Afters.
Stemming artikel 2:
Met 19 stemmen voor Ralph Packet, 3 stemmen voor Serge Liesenborghs en 2 stemmen tegen.
Met 20 stemmen voor Lies Eykens en 4 stemmen voor Tracey D'Afters.
Met 19 stemmen voor Ralph Packet, 3 stemmen voor Serge Liesenborghs en 2 stemmen tegen.
Artikel 1. De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Lies Eykens aan als vertegenwoordiger voor het OCMW van Tervuren in de algemene vergadering van Woontrots.
Artikel 2. De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Ralph Packet aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het OCMW van Tervuren in de algemene vergadering van Woontrots.
De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, een vertegenwoordiger aan voor de algemene vergaderingen van Cipal dv.
Installatievergadering van 5 december 2024
- Artikelen 34 en 74 van het decreet lokaal bestuur
Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en van de vertegenwoordigers van het OCMW in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
- Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de OCMW's worden zij aangewezen door de raad voor maatschappelijk welzijn.
- Artikel 442, §1, 1° van het decreet lokaal bestuur
In elke dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging kan een algemeen comité worden opgericht om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen.
- Artikel 443 van het decreet lokaal bestuur
De leden van de regionale bestuurscomités, het algemeen comité en de adviescomités van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen worden, bij geheime stemming, benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de deelnemers. Zij ontvangen geen vergoeding onder welke vorm dan ook voor hun prestaties in dat comité.
- Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur
Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van een van de andere organen.
De dienstverlenende vereniging Cipal (Cipal dv) is een intergemeentelijk samenwerkingsverband. Cipal dv telt momenteel 276 vennoten (Vlaamse steden en gemeenten, OCMW’s, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, hulpverleningszones, welzijnsverenigingen en stadsregio's) die van haar diensten gebruikmaken. Cipal dv legt zich niet langer zelf toe op het produceren en commercialiseren van software. De softwareproductie en de activiteiten die technisch van aard zijn, werden de voorbije jaren ondergebracht in publiek-private partnerships. De vereniging startte daarom met de uitbouw van een dienstenaanbod, gekend onder de merknaam 'C-smart'. Het accent van de dienstverlening ligt op het gezamenlijk aankopen van IT-oplossingen en -diensten, op het verzorgen en beheren van veilige informatiestromen en op het bundelen van krachten om de uitdagingen inzake 'smart cities' aan te pakken.
OCMW Tervuren is lid van Cipal dv. De OCMW-raad moet voor de algemene vergaderingen van Cipal dv een effectieve vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden. Zij worden aangeduid voor de periode van de nieuwe legislatuur.
Voorgedragen kandidaten vanuit de meerderheid:
- Algemene vergadering
Vertegenwoordiger: Annemie Spaas
Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Marc Charlier
Voorgedragen kandidaten vanuit Tervuren Unie + Volt:
- Algemene vergadering
Vertegenwoordiger: Geoffroy de Schaetzen
Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Cédric Everard de Harzir
Stemming artikel 1:
Met 21 stemmen voor Annemie Spaas en 3 stemmen voor Geoffroy de Schaetzen.
Stemming artikel 2:
Met 20 stemmen voor Marc Charlier, 3 stemmen voor Cédric Everard de Harzir en 1 stem tegen.
Met 21 stemmen voor Annemie Spaas en 3 stemmen voor Geoffroy de Schaetzen.
Met 20 stemmen voor Marc Charlier, 3 stemmen voor Cédric Everard de Harzir en 1 stem tegen.
Artikel 1. De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Annemie Spaas aan als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Cipal dv.
Artikel 1. De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Marc Charlier aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Cipal dv.
De raad duidt een vertegenwoordiger aan in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus.
- Installatievergadering van 5 december 2024
- Artikelen 34 en 74 van het decreet lokaal bestuur
Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en van de vertegenwoordigers van het OCMW in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
- Artikel 15 van de statuten van OFP Prolocus
De algemene vergadering is samengesteld uit alle leden. Elk lid heeft één stem.
Het organisme voor de financiering van pensioenen (OFP) Prolocus is het pensioenfonds van en voor de lokale besturen in Vlaanderen. Zij beheren het aanvullend pensioen van de contractuele medewerkers van de lokale besturen.
Het OCMW van Tervuren heeft recht op 1 vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Met 22 stemmen voor en 2 stemmen tegen.
Met 22 stemmen voor en 2 stemmen tegen.
Enig artikel. De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Thomas Geyns aan als vertegenwoordiger van het OCMW Tervuren in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus.
De raad duidt een vertegenwoordiger aan in de algemene vergadering van Creat Services dv.
Installatievergadering van 5 december 2024
- Artikelen 34 en 74 van het decreet lokaal bestuur
Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en van de vertegenwoordigers van het OCMW in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
- Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de OCMW's worden zij aangewezen door de raad voor maatschappelijk welzijn.
- Artikel 445 van het decreet lokaal bestuur
In geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden, wordt binnen de eerste drie maanden van het jaar dat volgt op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan, op voorwaarde dat de raden van de deelnemende besturen die de voordracht moeten doen, al in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.
- Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur
Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van een van de andere organen.
- Artikel 26 van de statuten van Creat Services dv, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 15 mei 2024
In het geval van een deelnemer die geen gemeente is, moeten de vertegenwoordigers worden aangeduid door het daartoe wettelijk of statutair bevoegde orgaan van deze deelnemer.
Creat Services is een dienstverlenende vereniging zoals voorzien in het decreet over het lokaal bestuur. OCMW Tervuren is lid van Creat Services. De dienstverlenende vereniging heeft als maatschappelijk doel de gemeenschappelijke behartiging van de aankoop van verschillende producten en diensten voor haar deelnemers. Het aanbod omvat zowel standaard leveringen, diensten en werken als maatwerk en dekt diverse ondersteunende domeinen af. Op die manier wordt de expertise over aankoopprocedures en over de wetgeving op overheidsopdrachten gebundeld met interessante aankoopvolumes zodat de publieke actoren zich kunnen focussen op de eigen complexe technisch-administratieve en maatschappelijke opdrachten. Het aanbod van Creat Services vormt een betekenisvolle en nuttige aanvulling op de reeds beschikbare (raam)overeenkomsten voor het lokaal bestuur Tervuren.
Het OCMW Tervuren heeft recht op 1 vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Creat Services dv.
Voorgedragen kandidaten vanuit de meerderheid:
- Algemene vergadering
Vertegenwoordiger: Jan Trappeniers
Voorgedragen kandidaten vanuit Tervuren Unie + Volt:
- Algemene vergadering
Vertegenwoordiger: Cédric Everard de Harzir
Met 20 stemmen voor Jan Trappeniers, 3 stemmen voor Cédric Everard de Harzir en 1 ongeldige stem.
Met 20 stemmen voor Jan Trappeniers, 3 stemmen voor Cédric Everard de Harzir en 1 ongeldige stem.
Enig artikel. De raad duidt, voor de duur van de legislatuur 2025-2030, Jan Trappeniers aan als vertegenwoordiger van het OCMW Tervuren in de algemene vergadering van Creat Services dv.
De raad duidt de voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, Annemie Spaas, aan als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur in de Lokale Adviescommissie.
Mail van Fluvius aan de LAC-voorzitter van 16 januari 2025
- Decreet van 20 december 1996 tot regeling van de rol van de lokale adviescommissie in het kader van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water en de levering van thermische energie
- Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water
- Omzendbrief Wel/2001/04 betreffende het recht op minimumlevering van elektriciteit en de rol van de lokale adviescommissie
- Artikelen 34 en 74 van het decreet lokaal bestuur
Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de bestuursorganen van het OCMW en van de vertegenwoordigers van het OCMW in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
De netbeheerder of waterleverancier die een verbruiker wil afsluiten, moet in bepaalde gevallen eerst advies vragen aan de Lokale Adviescommissie (LAC) van de gemeente. In die commissie zitten mensen van het OCMW, de netbeheerder of waterleverancier, en eventueel de schuldbemiddelaar van de verbruiker. Het OCMW onderzoekt dan eerst de situatie van de verbruiker. Als het probleem niet opgelost kan worden, bespreekt de LAC het dossier op een vergadering. Ook de verbruiker wordt uitgenodigd op de vergadering om zich te verdedigen. De LAC beslist dan over afsluiting of heraansluiting van elektriciteit, aardgas of water.
Met de start van de nieuwe legislatuur is het noodzakelijk dat ook in de Lokale Adviescommissie (LAC) één of meerdere vertegenwoordigers worden aangeduid door de OCMW-raad. De Vlaamse Regering besliste op 21 december 2018 dat de mandataris die namens het lokaal bestuur in de Lokale Adviescommissie zal zetelen een lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst moet zijn. Er dient minstens 1 vertegenwoordiger aangeduid te worden. Tot hiertoe was dit voor het lokaal bestuur Tervuren steeds de voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
De dienst welzijn stelt voor om de voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, Annemie Spaas, aan te duiden als vertegenwoordiger.
Voorgestelde kandidaat vanuit de meerderheid: Annemie Spaas.
Voorgestelde kandidaat vanuit Tervuren Unie + Volt: Serge Liesenborghs.
Met 21 stemmen voor Annemie Spaas en 3 stemmen voor Serge Liesenborghs.
Met 21 stemmen voor Annemie Spaas en 3 stemmen voor Serge Liesenborghs.
Enig artikel. De raad duidt, voor de volledige legislatuur 2025-2030, Annemie Spaas aan als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur in de Lokale Adviescommissie.
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 25 maart 2025.
Brief van Creat van 9 december 2024
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
OCMW Tervuren is aangesloten bij Creat Services dv en ontving de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering op 25 maart 2025, waarin de agenda werd meegedeeld.
De vertegenwoordiger werd aangeduid in de zitting van 10 maart 2025 voor de verdere duur van de legislatuur:
- Jan Trappeniers
Artikel 1. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2025
Agenda
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 decreet over het lokaal bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 decreet over het lokaal bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
7. Varia
Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden over de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de raad.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Creat Services dv.
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de gewone algemene vergadering van 21 maart 2025.
Brief van IGO div van 20 december 2024
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
Volgende vertegenwoordiger werd in zitting van 10 maart 2025 aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030: Leo Trappeniers.
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de gewone algemene vergadering van 21 maart 2025.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de gewone algemene vergadering van 21 maart 2025
Agenda
1. Goedkeuring verslag AV 20 december 2024
2. Goedkeuring code van goed bestuur
3. Goedkeuring deontologische code
4. Benoeming van de leden van de Raad van Bestuur van IGO div
a. Benoeming van de stemgerechtigde bestuurders van de (clusters van) van gemeenten (15 bestuurders)
b. Benoeming van de bestuurders met raadgevende stem (maximaal 5 bestuurders)
c. Benoeming van de deskundigen (maximaal 5 deskundigen)
5. Benoeming van de leden van het Algemeen Comité van IGO div
6. Benoeming van de leden van de Raad van Bestuur van IGO-W vzw
7. Varia
De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 27 maart 2025.
E-mail van Cipal van 6 februari 2025 met uitnodiging voor de algemene vergadering van 27 maart 2025
- Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de OCMW-raad
- Titel 3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de extern verzelfstandigde agentschappen
- Statuten van Cipal dv
OCMW Tervuren is lid van de dienstverlenende vereniging Cipal en ontving de toelichtende nota over de agendapunten.
De vertegenwoordigers werden aangeduid in zitting van 10 maart 2025 voor de duur van de huidige legislatuur:
- effectief afgevaardigde algemene vergadering: Annemie Spaas
- plaatsvervangend afgevaardigde algemene vergadering: Marc Charlier
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 27 maart 2025.
Agenda
1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur
2. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
De raad definieert het begrip 'dagelijks bestuur'.
De raad voor maatschappelijk welzijn moet vaststellen wat in de nieuwe legislatuur moet worden verstaan onder het begrip 'dagelijks bestuur'.
- Artikel 90, 1° van het KB Plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren
Bepaling van het grensbedrag tot waar de aanbestedende overheid gebruik kan maken van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
- Artikel 78, 2e lid, 9° van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd om vast te stellen wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan.
- Artikel 78, 2e lid, 10° van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', waarvoor het vast bureau bevoegd is.
- Artikel 84, §3, 4° van het decreet lokaal bestuur
Het vast bureau is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
- Artikel 84, §3, 5° van het decreet lokaal bestuur
Het vast bureau is bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht in het kader van dagelijks bestuur.
- Beslissing van de OCMW-raad van 26 februari 2019
Omschrijving van het begrip 'dagelijks bestuur' inzake de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden voor overheidsopdrachten
In principe is de OCMW-raad bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van àlle overheidsopdrachten. Deze bevoegdheden kunnen als volgt (geheel of gedeeltelijk) worden gedelegeerd naar het vast bureau:
a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vast te stellen door de raad;
b) de raad heeft de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het vast bureau toevertrouwd.
Dit raadsbesluit heeft betrekking op punt a, nl. het vaststellen van het begrip 'dagelijks bestuur'. De definitie bepaalt welke overheidsopdrachten voortaan door hetzij de OCMW-raad, hetzij het vast bureau zullen worden geïnitieerd, nl. het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden. Alle daaropvolgende stappen in de overheidsopdrachtenprocedure, nl. het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdracht, zijn bevoegdheden die wettelijk zijn toegewezen aan het vast bureau.
Volgens de huidige definitie van het begrip 'dagelijks bestuur' behoren overheidsopdrachten waarvan de raming kleiner is dan het grensbedrag voor onderhandelingsprocedures zonder voorafgaande bekendmaking (in 2025 is dit 143.000 euro, exclusief btw) en ongeacht of ze betrekking hebben op het exploitatie- of het investeringsbudget, tot de bevoegdheid van het vast bureau. Alle overheidsopdrachten met een raming hoger dan dat grensbedrag blijven dus tot de bevoegdheid van de OCMW-raad behoren.
De huidige definitie van het begrip 'dagelijks bestuur' omvat eveneens de geringe opdrachtwijzigingen die de algemene aard van de opdracht niet veranderen en waarvan het totale bedrag kleiner is dan de drempels voor de Europese bekendmaking én kleiner dan 10% van de waarde van de oorspronkelijke opdracht bij leveringen en diensten en 15% bij werken. Doel hiervan was om kleine, niet-wezenlijke wijzigingen steeds te kunnen laten goedkeuren met een besluit van het vast bureau. Dit in tegenstelling tot de grotere of wezenlijke wijzigingen die de bevoegdheid van de raad bleven.
De wetgever wijst echter de bevoegdheid voor de uitvoering van een overheidsopdracht toe aan het vast bureau, zonder hierbij een begrenzing in te voeren inzake de waarde van de beoogde wijziging of het voorwerp van de wijziging. Bijgevolg is het niet nodig om dit op te nemen in de omschrijving van het begrip 'dagelijks bestuur'. Wijzigingen aan een opdracht in uitvoering zijn immers steeds de bevoegdheid van het vast bureau. Daarom wordt de beperking tot 10% of 15% geschrapt uit de definitie. Wijzigingen aan een overheidsopdracht zijn in elk geval beperkt tot het voorziene krediet in het meerjarenplan.
De begrenzing van de bevoegdheid van het vast bureau voor de overheidsopdrachten tot het grensbedrag voor onderhandelingsprocedures blijft in dit voorstel behouden.
Enig artikel. De raad definieert het begrip 'dagelijks bestuur', in het kader van artikel 84, §3, 5° van het decreet lokaal bestuur, als volgt:
- Overheidsopdrachten waarvan de raming kleiner is dan het grensbedrag, bepaald bij KB voor onderhandelingsprocedures zonder voorafgaande bekendmaking (in 2025 is dit € 143.000, exclusief btw) en ongeacht of ze betrekking hebben op het exploitatie- of het investeringsbudget.
- Alle overheidsopdrachten die kaderen in het beheer van de leningenportefeuille.
De raad keurt de gedeeltelijke terugroeping van de schenking voor het project groeiklassen goed.
In schooljaar 2024-2025 organiseren de Tervuurse basisscholen het project groeiklassen via de dienst welzijn niet.
- Artikel 78,2e lid, 12° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: '(...) het definitief aanvaarden van schenkingen en het aanvaarden van legaten'.
- Beslissing van het vast bureau van 18 september 2023 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met vzw Solutio Care in het kader van de organisatie van het project groeiklassen
- Beslissing van de OCMW-raad van 30 november 2023 tot goedkeuring van het retributiereglement in het kader van het project groeiklassen van de dienst welzijn
- Beslissing van de OCMW-raad van 29 februari 2024 tot aanvaarding van de schenking door de Rotary CLub Tervuren van 10.000 euro in het kader van de organisatie van het project groeiklassen van de dienst welzijn
De Rotary Club Tervuren selecteerde het project groeiklassen als goede doel voor hun jaarlijkse benefietactie en ledenfeest in 2023. De schenking werd ter kennis gebracht aan het vast bureau en later formeel aanvaard door de OCMW-raad. De middelen van deze schenking worden ingezet om de gratis deelname of de verminderde tarifering voor kinderen in kwetsbare gezinnen te compenseren.
De groeiklassen werden in schooljaar 2023-2024 uitgerold. Tijdens het eerste jaar werd van de schenking van 10.000 euro een bedrag van 4.000 euro besteed. Het project werd positief geëvalueerd door de scholen tijdens de onderwijsraad. Op het vlak van didactiek en methodologie werden nog enkele groeikansen benoemd.
Vanuit de dienst welzijn werd aan de scholen voorgesteld het project een doorstart te laten nemen in schooljaar 2024-2025. Tijdens de besprekingen op de onderwijsraad basisonderwijs bleek er interesse om de groeiklassen opnieuw te organiseren op school. Echter bleken er onvoldoende leerkrachten bereid te zijn in de scholen om in het kader van dit project een rol op te nemen. De groeiklassen werden daarom in het huidige schooljaar 2024-2025 niet hernomen.
De projectcoördinator welzijn nam naar aanleiding van deze vaststelling contact op met de Rotary Club Tervuren. Het volledige geschonken bedrag van 10.000 euro zou niet aan de groeiklassen gespendeerd worden. Er werd een voorstel gedaan aan de schenker om de resterende middelen op een andere manier dan via de groeiklassen in te zetten in het kader van kinderarmoede en de creatie van gelijke kansen. De Rotary Club Tervuren gaat hier echter niet mee akkoord en vraagt het bedrag dat niet gespendeerd werd aan de groeiklassen terug.
De raad is bevoegd voor het aanvaarden van een schenking en dient dus eveneens zijn goedkeuring te geven over de gedeeltelijke terugroeping daarvan. Het vast bureau heeft kennis genomen op 3 februari 2025 en legt de terugroeping van de schenking door de Rotary Club Tervuren ten voordele van het project groeiklassen van de dienst welzijn ter goedkeuring voor aan de OCMW-raad in zitting van 10 maart 2025.
Deze schenking werd verwerkt in de boekhouding in 2023 en 2024. Het budget van 10.000 euro werd ingeschreven ten bedrage van 2.250 euro op budgetartikel 2023/GBB/0900-00/7460000/OCMW/MENS/IP-GEEN en ten bedrage van 7.750 euro op budgetartikel 2024/GBB/0900-00/7460000/OCMW/MENS/IP-GEEN.
De gedeeltelijke terugbetaling van deze schenking ten bedrage van 6.000 euro werd budgettair niet voorzien en dient intern opgevangen te worden.
Enig artikel. De raad keurt de gedeeltelijke terugroeping van de schenking door de Rotary Club Tervuren aan de dienst welzijn voor het project groeiklassen voor een bedrag van 6.000 euro goed.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
E-mail van raadslid Tiemen Verstappen van 21 februari 2025
- Artikel 12 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
De OCMW-raadsleden hebben het recht aan het vast bureau vragen te stellen.
Het raadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het raadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de OCMW-raad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de OCMW-raadszitting.
Een raadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende OCMW-raad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 §2.
Beste raadsleden, bij het toekennen van steun vanuit het OCMW is het belangrijk dat elke burger, gelijkwaardig en objectief behandeld wordt. Ik hoop dat we vanuit deze raad deze opvatting over de partijgrenzen heen kunnen delen. Om deze doelstelling te bereiken, moeten we elk middel dat we ter beschikking hebben, aanwenden. Hiervoor bestaat de REMI-tool.
Wat is de REMI-tool?
Sinds enkele jaren maakt het OCMW gebruik van de REMI-Tool. Dankzij deze tool kunnen onze maatschappelijk werkers op een objectieve manier en in uniformiteit met andere Vlaamse OCMW’s inschatten welk budget elk individueel gezin nodig heeft om een menswaardig leven te leiden. Via subsidie van de federale overheid, maakt op dit moment 80% van de Vlaamse OCMW’s gebruik van deze REMI-tool, wat zorgt voor een meer gelijkwaardige behandeling van elke OCMW-cliënt. De subsidieperiode van de federale overheid verliep op 31 december 2024, maar de kost (jaarlijks 1500-3000 euro, afhankelijk van de grootte van de gemeente) is ten opzichte van de meerwaarde beperkt.
Op 30 april 2025 vervallen de huidige contracten van de OCMW’s van de gemeenteraad. Los van de verlenging van de subsidie voor aanvullende steun, is het van groot belang om als OCMW te blijven gebruik maken van deze REMI-tool.
Overwegende dat:
• De raad voor maatschappelijk welzijn een objectieve en uniforme beslissing bij het toekennen van steun belangrijk vindt.
• De raad voor maatschappelijk welzijn het belang inziet van gelijkwaardigheid in behandeling van elke burger.
• De REMI-tool helpt bij het bereiken van deze doelstellingen.
• De REMI-tool afgelopen jaren een belangrijk hulpmiddel voor maatschappelijk werkers is gebleken.
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter sluit de zitting op 11/03/2025 om 14:11.
Namens OCMW-raad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Mario Van Rossum
voorzitter