Terug
Gepubliceerd op 28/02/2024

Besluit  Vergadering van de burgemeester

wo 21/02/2024 - 10:00

Gewijzigde inname van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie op de Tervurenlaan tussen de Brusselsesteenweg en de Oppemstraat tijdens de werkzaamheden van de MIVB aan de traminfrastructuur, vanaf 21 februari 2024 9.30 uur tot en met 22 maart 2024 21 uur

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Ilse Vandenbemd, algemeen directeur waarnemend
Werner Aerts, burgemeester waarnemend
Dirk Stoffelen, secretaris

De burgemeester keurt de verlenging goed.

Aanleiding

Op 20 februari 2024 vond er een werfoverleg plaats met de MIVB, de firma Stadsbader-contractors en het gemeentebestuur van Tervuren voor een bijsturing van de huidige werfinrichting.

Regelgeving

- Artikel 134, §1 van de Nieuwe Gemeentewet
De burgemeester kan politieverordeningen maken in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven.
- Artikel 286 §1, 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het gewijzigd belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het collegebesluit van 7 augustus 2023 over de goedkeuring van de inname van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie op de Tervurenlaan, op de Brusselsesteenweg en op de Sint-Janbergsteenweg tijdens de uit voering van werkzaamheden aan de traminfrastructuur, vanaf 21 augustus 2023 6 uur tot 1 september 2023 22 uur.
- Het collegebesluit van 28 augustus 2023 voor de goedkeuring van de inname van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie op de Tervurenlaan
tijdens de uitvoering van werkzaamheden aan de traminfrastructuur vanaf 1 september 2023 tot 1 december 2023.

Feiten, context en argumentatie

De firma Stadsbader Contractors voert in opdracht van de MIVB werkzaamheden uit voor het vernieuwen van de traminfrastructuur tussen het Vierarmenkruispunt en de terminus op de Leuvensesteenweg.
Voor de inname van het openbaar domein tussen de Brusselsesteenweg en de Oppemstraat werd er een toelating verleend vanaf 29 januari 2024 tot en met 22 maart 2024.
Op 20 februari 2024 vond een werfoverleg plaats met de MIVB, de firma Stadsbader Contractors en het gemeentebestuur voor een bijsturing van de gewijzigde verkeerssituatie en een bijsturen van de toelating voor de inname van het openbaar domein:

  • Gewijzigde verkeerssituatie vanaf 21 februari 2024 tot en met 22 maart 2024;
  • Inname van de tramsporen, de berm en het fiets- en voetpad op de Tervurenlaan tussen de Oppemstraat en de Brusselsesteenweg, in de rijrichting naar het Vierarmenkruispunt;
  • Inname van een deel van het rechtse rijvak op de Tervurenlaan tussen de Oppemstraat en de Brusselsesteenweg, in de rijrichting naar het Vierarmenkruispunt;
  • Het gemotoriseerd verkeer op de Tervurenlaan tussen de Oppemstraat en de Brusselsesteenweg dient ter hoogte van de werfzone gebruik te maken van één rijvak;
  • Op de rijbaan op de Tervurenlaan tussen de Oppemstraat en de Brusselsesteenweg in de rijrichting naar het Vierarmenkruispunt blijft minimum 3,5 meter doorgang vrij voor het doorgaand gemotoriseerd verkeer;
  • Op het rechtse rijvak op de Tervurenlaan tussen de Oppemstraat en de Brusselsesteenweg, wordt een zone afgebakend voor fietsers en voetgangers. Voetgangers en fietsers dienen gebruik te maken van deze tijdelijke zone voor zwakke weggebruikers. Er wordt een veilige overgang voorzien tussen het vaste fiets- en voetpad en de tijdelijke zone;
  • Afsluiting van het kruispunt met de Albertlaan, telkens tussen 9.30 uur en 15 uur (buiten de spitsuren);
  • Tijdens de spitsuren, voor 9.30 uur en na 15 uur, blijft verkeer komende van de Albertlaan naar de Tervurenlaan mogelijk;
  • Het werfverkeer komende uit de werfzone naar de Tervurenlaan dient te stoppen en voorrang te verlenen aan de weggebruikers op de Tervurenlaan;
  • De maximaal toegelaten snelheid in de omgeving van de werfzone wordt verlaagd naar 50 km/uur;
  • Conform het aangepaste signalisatieplan dat integraal deel uitmaakt van deze toelating.

De gewijzigde verkeerssituatie vormt geen conflict met andere innamen van het openbaar domein of evenementen.
Deze werkzaamheden mogen enkel doorgaan na goedkeuring van alle betrokken wegbeheerders.
De doorgang voor het gemotoriseerd verkeer en voor de zwakke weggebruikers dient veilig te verlopen en dient vrij gehouden te worden van modder, stenen, .... Indien dit niet mogelijk is dient men bijkomende maatregelen te treffen om de doorgang veilig te laten verlopen.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer.
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden worden er pendelbussen ingezet door de MIVB. Op de Tervurenlaan werden reeds tijdelijke pendelbusstopplaatsen ingericht door middel van dolomiet.
De MIVB stelt de reizigers, de buurtbewoners en de overige weggebruikers op de hoogte van deze werkzaamheden via volgende kanalen:
- tijdelijke aankondigingsborden op grondgebied Tervuren;
- flyers voor de buurtbewoners die verdeeld worden door de MIVB;
- website en persbericht MIVB.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
De signalisatie op grondgebied Tervuren mag uitsluitend in het Nederlands zijn.
De afdeling ruimte - dienst openbaar domein, de politiezone Voer en Dijle geven een gunstig advies voor deze inname van het openbaar domein.
Bij noodgevallen dient de rijbaan wanneer die op dat moment is afgesloten, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen. Bijgevolg moeten voldoende rijplaten op de werf aanwezig zijn.
De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het voorzien en de plaatsing van de tijdelijke werfsignalisatie zoals vermeld op bijgevoegd signalisatieplan dat integraal deel uitmaakt van deze toelating.

Besluit

Artikel 1. De burgemeester keurt de gewijzigde inname goed van het openbaar domein en het wijzigen van de verkeerssituatie op de Tervurenlaan tussen de  Brusselsesteenweg en de Oppemstraat tijdens de werkzaamheden van de MIVB aan de traminfrastructuur, vanaf 21 februari 2024 9.30 uur tot en met 22 maart 2024 21 uur.
artikel 2. Deze werkzaamheden mogen enkel doorgaan na goedkeuring van alle betrokken wegbeheerders.
Artikel 3. Verkeerstechnische maatregelen:

verkeersmaatregelen

datum

locatie van de signalisatie

beschrijving van de signalisatie

Inname van het openbaar domein op de Tervurenlaan tussen de Oppemstraat en de Brusselsesteenweg in de rijrichting naar het Vierarmenkruispunt voor de inrichting van een werfzone:
- tramsporen;
- berm;
- fiets- en voetpad;
- een deel van het rechtse rijvak.

Ter hoogte van de werfzone worden diverse werftoegangen voorzien:
- al het verkeer is verboden via deze toegangen, uitgezonderd voor werfverkeer;
- het werfverkeer komende vanuit de werftoegangen dient te stoppen en voorrang te verlenen aan de weggebruikers op de Tervurenlaan.

Een deel van het rechtse rijvak wordt veilig afgebakend voor de tijdelijke inrichting van een fiets- en voetpad. Voetgangers en fietsers dienen gebruik te maken van de tijdelijke zone. Er wordt een veilige overgang voorzien tussen het vaste fiets- en voetpad en de tijdelijke zone.

Het gemotoriseerd verkeer wordt ter hoogte van de werfzone verplicht om gebruik te maken van één rijvak. Op de rijbaan blijft steeds en minimum 3,5 meter doorgang vrij voor het doorgaand gemotoriseerd verkeer.

De maximaal toegelaten snelheid in de omgeving van de werfzones wordt gewijzigd naar 50 km/uur.

Volledige en veilige afbakening van de werfzones.

vanaf 21 februari 2024 9.30 uur tot en met 22 maart 2024 21 uur.

Tervurenlaan tussen de Oppemstraat en de Brusselsesteenweg in de rijrichting naar het Vierarmenkruispunt Zoals vermeld op bijgevoegde plannen die integraal deel uitmaken van dit besluit.

Inname van het kruispunt Albertlaan - Tervurenlaan voor de inrichting van een werfzone.

Tijdens de spitsuren, voor 9.30 uur en na 15 uur, blijft de doorgang tussen de Tervurenlaan en de Albertlaan mogelijk voor al het verkeer.

Vanaf 9.30 uur tot 15 uur wordt de doorgang tussen de Albertlaan en de Tervurenlaan afgesloten voor al het verkeer en voor voetgangers:
- In de Albertlaan tussen de Wezembeekstraat en de Tervurenlaan wordt al het verkeer verboden, uitgezonderd plaatselijk verkeer;
- Er wordt een omleiding voorzien via de Wezembeekstraat - Kleine Tervurenlaan - Tervurenlaan.

Albertlaan

Artikel 4. De aanvrager heeft volgende verplichtingen:
- volledige en veilige afbakening van de werfzone door hekken of barelen met twee rood/witte regels, voorzien van drie goedwerkende oranje-gele knipperlichten die zich op ongeveer 1 meter van elkaar bevinden
- voorzien en de correcte plaatsing van Nederlandstalige signalisatie zoals vermeld in deze gemeentelijke verordening en de bijhorende signalisatieplannen die integraal deel uitmaken van deze verordening.
- permanent voorzien van één Nederlandstalige persoon op de werf;
- de reizigers, de buurtbewoners en de overige weggebruikers op de hoogte stellen van deze werkzaamheden en bijhorende verkeersmaatregelen.