Collegebesluit van 14 november 2022 over het principieel akkoord om de parkeerproblematiek in de Schonenboomstraat op te lossen door het instellen van een dynamisch éénrichtingsverkeer op momenten dat er wedstrijden doorgaan
- Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het vaststellen van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen door de raad.
- Artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking en inwerkingtreding van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- De wet van 16 maart 1968 over de politie over het wegverkeer.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van de bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van de aanvullende reglementen.
- Het collegebesluit van 15 september 2014 voor het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende de verkeersafwikkeling in de Schonenboomstraat te Tervuren.
- Het collegebesluit van 14 november 2022 voor de principiële goedkeuring om de parkeerproblematiek in de Schonenboomstraat op te lossen door het instellen van een dynamisch éénrichtingsverkeer op momenten dat er wedstrijden doorgaan.
Dit reglement is van toepassing op de gemeenteweg Schonenboomstraat. Dit is een lokale weg type 3.
In de Schonenboomstraat wordt verkeer toegelaten in twee rijrichtingen en wordt parkeren toegelaten in de gemarkeerde parkeervakken.
In de Schonenboomstraat is een voetbalveld aanwezig.
Voetbalclub Koninklijk Verenigd Tervuren Duisburg (KVTD) organiseert tijdens het weekend wedstrijden op het voetbalveld. Tijdens de organisatie van deze wedstrijden zorgt de huidig verkeersinrichting voor heel wat verkeershinder en voor ongenoegen bij de buurtbewoners.
Om een oplossing te zoeken voor de verkeershinder tijdens het weekend, werden er overlegmomenten georganiseerd tussen de voetbalclub KVTD en de gemeentelijke diensten.
Het college keurde in zitting van 14 november 2022 een voorstel principieel goed om de parkeerproblematiek in de Schonenboomstraat, tussen de Molenweg en de Hulststraat, op te lossen door het instellen van een dynamisch éénrichtingsverkeer op momenten dat er wedstrijden doorgaan:
Periode | Verkeersinrichting | Parkeren |
Weekdag | Tweerichtingsverkeer | aan de kant van de pare huisnummers |
Weekend | Eenrichtingsverkeer, komende van de Hulststraat naar de Molenweg | langs beide kanten van de rijbaan (op de rijbaan en de gelijkgrondse berm) |
De signalisatie voor de dynamische verkeersinrichting wordt geleverd door de gemeentelijke dienst werken in eigen beheer.
Het wijzigen van de dynamische verkeersinrichting wordt opgevolgd door de voetbalclub KVTD, zoals vastgesteld in de overeenkomst voor de implementatie van verkeersmaatregelen tijdens evenementen op de Schonenboomstraat.
Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Schonenboomstraat worden ingetrokken en vervangen, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de snelheidsbeperkingen, de verhoogde inrichtingen, de stormsignalisatie, parkeerplaatsen voor deelauto's en elektrisch opladen en de voorrangsregelingen.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.
Artikel 1. Het college stelt het aanvullend reglement vast voor de herinrichting van Schonenboomstraat.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:
Maatregel
|
Locatie signalisatie |
Beschrijving signalisatie |
Vanaf zaterdag 8 uur tot zondag 22 uur wordt parkeren toegelaten langs beide kanten van de rijbaan | Schonenboomstraat tussen de Molenweg en de Hulststraat | - E1 verkeersbord: parkeerverbod (inklapbaar en vast verkeersbord) - onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand - E9a verkeersbord: parkeren toegelaten - onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand - E9f verkeersbord: verplicht parkeren deels op de berm of op het trottoir - onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand - overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden - afgebakende parkeerzones door middel van witte markeringen - gele onderbroken lijn op de rand van de rijbaan |
Vanaf zondag 22 uur tot zaterdag 8 uur wordt parkeren enkel toegelaten langs de kant van de pare huisnummers | ||
Straat met beperkt éénrichtingsverkeer: - tussen de Hulststraat en de Molenweg - vanaf zaterdag 8 uur tot zondag 22 uur - gemotoriseerd verkeer wordt binnen deze periode enkel toegelaten komende van de Hulststraat naar de Molenweg - fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs worden in twee rijrichtingen toegelaten. Buiten deze periode wordt verkeer toegelaten in twee rijrichtingen. |
Schonenboomstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hulststraat | - Rood-wit hekken met dubbele regels of barelen met drie werkende oranje-gele knipperlichten - F19 verkeersbord: openbare weg met éénrichtingsverkeer - onderbord type M18: fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs worden in 2 rijrichtingen toegelaten |
Schonenboomstraat ter hoogte van het kruispunt met de Molenweg | - Rood-wit hekken met dubbele regels of barelen met drie werkende oranje-gele knipperlichten - C1 verkeersbord: verboden richting voor iedere bestuurder - onderbord type M12: uitgezonderd fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs |
|
Het gemotoriseerd verkeer +3,5 ton wordt verboden: - tussen de Hulststraat en de Molenweg - vanaf zaterdag 8 uur tot zondag 22 uur |
Schonenboomstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hulststraat | - C21 verkeersbord met vermelding 3,5 ton: Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa. |
Het verkeer komende vanuit de Schonenboomstraat, tussen de Huldenbergstraat en de Overijsesteenweg, dient voorrang te verlenen aan het verkeer van de Overijsesteenweg | Schonenboomstraat voor het kruispunten met de Overijsesteenweg | - B1 verkeersbord:Voorrang verlenen - Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, dat de plaats aanduid waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1. |
Het kruispunt met de Schonenboomstraat - Overijsesteenweg is verhoogd. | Schonenboomstraat voor de kruispunten met de Overijsesteenweg | op de volledige breedte en de helling afwisselend korte en lange strepen van witte kleur op donkere achtergrond, evenwijdig met de aslijn van de rijbaan en eindigend op een witte dwarsstreep |
Artikel 3. De afdeling ruimte, dienst werken in eigen beheer, plaatst de signalisatie.
Artikel 4. Voetbalclub KVTD zorgt voor het wijzigen van de dynamische verkeersinrichting, zoals vastgesteld in de overeenkomst voor de implementatie van verkeersmaatregelen tijdens evenementen op de Schonenboomstraat.
Artikel 5. De vorige aanvullende reglementen van de Schonenboomstraat worden ingetrokken en vervangen door onderhavig reglement, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de parkeerplaatsen voor autodeelwagens en elektrisch opladen, de snelheidsbeperkingen, de stormsignalisatie en de voorrangsregelingen.