Terug
Gepubliceerd op 14/03/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 11/03/2024 - 15:30

Goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor de inname van het openbaar domein en het afsluiten van de Brusselsesteenweg, een deel van de Oppemstraat en de Gemeentestraat voor de inrichting van een private werfzone, op maandag 25 maart 2024 tussen 9 uur en 15.30 uur

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Ilse Vandenbemd, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Aanleiding

Vraag van de firma V-Cool voor de afsluiting van de Brusselsesteenweg, een deel van de Oppemstraat en de Gemeentestraat voor het opstellen van een mobiele werfkraan voor de private ontwikkeling 'De Warande'.

Regelgeving

- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het gewijzigd belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het collegebesluit van 4 maart 2024 over de goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de inrichting van een private werfzone in de Brusselsesteenweg ter hoogte van huisnummers 42-54 en in de Gemeentestraat ter hoogte van huisnummers 2-12, vanaf dinsdag 12 maart 2024 9 uur tot en met woensdag 3 april 2024 15.30 uur.
- Het collegebesluit van 4 maart 2024 voor de weigering van de aanvraag voor de inname van het openbaar domein en het afsluiten van de Brusselsesteenweg, een deel van de Oppemstraat en de Gemeentestraat voor de inrichting van een private werfzone, op dinsdag 19 maart 2024 tussen 9 uur en 15.30 uur.

Feiten, context en argumentatie

Op 4 maart 2024 nam het schepencollege volgende beslissingen over de aanvragen van de firma V-Cool voor de inname van het openbaar domein voor de private werfzone 'De Warande':

  • weigering van de afsluiting van de Brusselsesteenweg op dinsdag 19 maart 2024;
  • goedkeuring van de inname van het openbaar domein in de Brusselsesteenweg en afsluiting van de Gemeentestraat, vanaf dinsdag 12 maart 2024 9 uur tot en met woensdag 3 april 2024.
De innames in de Gemeentestraat kunnen enkel doorgaan als de voorbereidende werkzaamheden en de afsluiting van de Brusselsesteenweg kan doorgaan.
Om deze reden heeft de firma V-Cool een nieuwe aanvraag ingediend voor de afsluiting van de Brusselsesteenweg op maandag 18 maart 2024 of maandag 25 maart 2024:
  • Inname van de rijbaan, het voetpad, de fietssuggestiestrook en parkeerstrook in de Brusselsesteenweg voor het opstellen van een mobiele kraan;
  • Parkeren en verkeer verboden in de Brusselsesteenweg tussen de Nieuwstraat en de Gemeentestraat;
  • Parkeren en verkeer verboden in de Gemeentestraat vanaf het kruispunt met de Brusselsesteenweg tot huisnummer 12;
  • Parkeren en verkeer verboden in de Oppemstraat tussen de Tervurenlaan en de Brusselsesteenweg, uitgezonderd voor werfverkeer;
  • Al het verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, wordt verboden in de Brusselsesteenweg tussen de Leuvensesteenweg en de Wijngaardstraat;
  • Naast de werfzone blijft er een veilige doorgang mogelijk voor voetgangers.
De inname mag geen hinder veroorzaken voor de toegankelijkheid van de naastliggende handelszaken en de toegankelijkheid van de woningen.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer, uitgezonderd tijdens de goedgekeurde afsluitingen van de rijbaan.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
De afdeling ruimte - dienst openbaar domein en de politiezone Voer en Dijle geven een gunstig advies voor deze inname van het openbaar domein.
Bij noodgevallen dient de rijbaan wanneer die op dat moment is afgesloten, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen. Er moeten voldoende rijplaten op de werf aanwezig zijn.
De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het voorzien en de plaatsing van de tijdelijke werfsignalisatie zoals vermeld in deze gemeentelijke verordening alsook het bedelen van bewonersbrieven in Brusselsesteenweg.
Besluit

Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor de inname van het openbaar domein en het afsluiten van de Brusselsesteenweg, een deel van de Oppemstraat en de Gemeentestraat voor de inrichting van een private werfzone, op maandag 25 maart 2024 tussen 9 uur en 15.30 uur.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:

Verkeersmaatregelen Datum Locatie van de signalisatie Beschrijving van de signalisatie

Inrichting van een werfzone op één voetpad, de volledige rijbaan en parkeerplaatsen in de:

  • Brusselsesteenweg vanaf huisnummer 42 tot voorbij het kruispunt met de Gemeentestraat; 
  • Oppemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Brusselsesteenweg; 
  • Gemeentestraat vanaf de Brusselsesteenweg tot en met huisnummer 12.

Volledige en veilige afbakening van de werfzone.

Naast de werfzone wordt een veilige doorgang voorzien voor voetgangers. Fietsers worden ter hoogte van de werfzone verplicht om af te stappen en verder te gaan met de fiets aan de hand.

Parkeren en verkeer wordt verboden, uitgezonderd voor werfverkeer, in de:

  • Brusselsesteenweg vanaf de Nieuwstraat tot en met het kruispunt met de Gemeentestraat; 
  • Oppemstraat tussen de Tervurenlaan en de Brusselsesteenweg;
  • Gemeentestraat vanaf het kruispunt met de Brusselsesteenweg tot en met huisnummer 12. 

Al het verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, wordt verboden in de Brusselsesteenweg tussen de Leuvensesteenweg en de Nieuwstraat.

Het heersende éénrichtingsverkeer in de Gemeentestraat wordt opgeheven. In de Gemeentestraat wordt, via de Peperstraat, plaatselijk verkeer toegelaten in twee rijrichtingen.

op maandag 25 maart 2024 tussen 9 uur en 15.30 uur
  • Brusselsesteenweg ter hoogte van de Nieuwstraat 
  • Brusselsesteenweg ter voorbij de Gemeentestraat 
  • Oppemstraat ter hoogte van de Tervurenlaan
  • Rood-wit hekken met dubbele regels en drie werkende oranje-gele knipperlichten 
  • C3 verkeersbord: verboden toegang voor al het verkeer
Langs beide kanten van de werfzone
  • Volledige en veilige afbakening van de werfzone 
  • Rood-wit hekken met dubbele regels en drie werkende oranje-gele knipperlichten 
  • Infobord: fietsers afstappen
  • D11 verkeersbord ter hoogte van de beveiligde doorsteek voor voetgangers
  • Zijdelingse signalisatie met bakens of kegels met rood-witte strepen
  • Brusselsesteenweg vanaf de Nieuwstraat tot en met de Gemeentestraat; 
  • Gemeentestraat vanaf de Brusselsesteenweg tot en met huisnummer 12; 
  • Oppemstraat tussen de Tervurenlaan en de Brusselsesteenweg
  • E1 verkeersbord: parkeerverbod 
  • onderbord type x - onderbord met vermelding van de referentienummer en de periode
Brusselsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Leuvensesteenweg
  • Rood-wit hekken met dubbele regels en drie werkende oranje-gele knipperlichten 
  • C3 verkeersbord: verboden toegang voor al het verkeer 
  • onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' 
  • F45B verkeersbord: doorlopend
Gemeentestraat ter hoogte van de Peperstraat
  • Afdekken vaste bebording 
  • Rood-wit hekken met dubbele regels en drie werkende oranje-gele knipperlichten
  • C3 verkeersbord: verboden voor al het verkeer 
  • Onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' 
  • A39 verkeersbord: verkeer in twee rijrichtingen
  • F45 verkeersbord: doodlopend

 Artikel 3. De aanvrager heeft volgende verplichtingen:

  • Het voorzien en de correcte plaatsing van alle signalisatie zoals vermeld in deze gemeentelijke verordening;
  • Na de afsluiting van de straten het herstellen van de oorspronkelijke toestand en het verplaatsen van de tijdelijke signalisatie zonder dat dit hinder veroorzaakt voor de weggebruikers;
  • De volledige afbakening van de werfzone door hekken of barelen met twee rood/witte regels, voorzien van drie goedwerkende oranje-gele knipperlichten die zich op ongeveer 1 meter van elkaar bevinden;
  • Het bedelen van een algemene bewonersbrief in de Brusselsesteenweg, de Oppemstraat en de Gemeentestraat met vermelding van de werkzaamheden, de bijhorende verkeersmaatregelen en een overzicht van alle data.