Terug
Gepubliceerd op 04/09/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 02/09/2024 - 15:30

Goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie in de Overijsesteenweg en de Duisburgsesteenweg tijdens de uitvoering van nutsleidingswerken op grondgebied Overijse en op grondgebied Tervuren, van 16 september 2024 6 uur tot en met 1 november 2024 17 uur

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Aanleiding

Gewijzigde aanvraag van Litran voor de inname van het openbaar domein tijdens de uitvoering van nutsleidingswerken in de Overijsesteenweg en Duisburgsesteenweg te Overijse en te Tervuren

Regelgeving

- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het belastingreglement voor de inname van het openbaar domein.
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 voor de goedkeuring van het voorstel wijziging werkingskader voor de inname van het openbaar domein.
- Het collegebesluit van 19 augustus 2024 voor de goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie in de Overijsesteenweg en de Duisburgsesteenweg tijdens de uitvoering van nutsleidingswerken op grondgebied Overijse en op grondgebied Tervuren, van 26 augustus 2024 24 uur tot en met 1 november 2024 24 uur.

Feiten, context en argumentatie

Op vraag van de firma Litran keurde het schepencollege in zitting van 19 augustus 2024 een gemeentelijke verordening goed voor het uitvoeren van nutsleidingswerken in de Overijsesteenweg en de Duisburgsesteenweg op grondgebied Tervuren, van 26 augustus 2024 24 uur tot en met 1 november 2024 24 uur.
Na een overleg met De Lijn en na contact met het gemeentebestuur van Overijse werden we op de hoogte gesteld dat deze werkzaamheden pas vanaf 16 september 2024 van start zouden gaan.
De gemeentelijke verordening van 19 augustus 2024 voor het uitvoeren van nutsleidingswerken in de Overijsesteenweg en de Duisburgsesteenweg op grondgebied Tervuren, van 26 augustus 2024 24 uur tot en met 1 november 2024 24 uur, wordt ingetrokken en vervangen door deze gemeentelijke verordening.
Voor de nutsleidingswerken zijn er tijdelijke verkeers- en veiligheidsmaatregelen nodig:

Maatregel Locatie

Inname van één fietspad, één voetpad en de volledige rijbaan voor de inrichting van een werfzone.

  • Overijsesteenweg vanaf huisnummer 91 tot de Duisburgsesteenweg
  • Duisburgsesteenweg tussen de Overijsesteenweg en het grondgebied van Overijse
  • Nekkedellestraat ter hoogte van het kruispunt met de Duisburgsesteenweg 
Langs één kant van de werfzone wordt er steeds een veilige doorgang voorzien voor fietsers en voetgangers.
Al het verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer wordt verboden.
  • Overijsesteenweg tussen de Merenstraat en de werfzone
  • IJzerstraat
Het gemotoriseerd verkeer tussen Overijse en Duisburg wordt in beide rijrichtingen omgeleid via de Merenstraat - Hulststraat - Deromstraat - IJzerstraat - Koestraat - Overijse

De uitvoering van deze nutsleidingswerken vormen geen conflict andere evenementen of innamen van het openbaar domein.
De aanvrager is verantwoordelijk voor:

  • het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op het signalisatieplan en volgens het standaardbestek 250;
  • het schriftelijk informeren van de betrokken inwoners en handelaars over de inname van het openbaar domein en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief die goedgekeurd werd door het gemeentebestuur.

De inname mag geen hinder veroorzaken voor de toegankelijkheid van de naastliggende handelszaken en de toegankelijkheid van de woningen.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer, uitgezonderd tijdens de goedgekeurde afsluitingen van de rijbaan.
Wanneer de rijbaan wordt afgesloten dient deze, bij noodgevallen, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen. Er moeten voldoende rijplaten op de werf aanwezig zijn.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.

Deze gemeentelijke verordening is enkel geldig nadat men een toelating ontvangt van alle betrokken wegbeheerders.
Er is een gunstig advies van:

  • De politiezone Voer en Dijle;
  • Het gemeentebestuur van Overijse;
  • De afdeling ruimte - dienst openbaar domein.
Besluit

Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor het wijzigen van de verkeerssituatie in de Overijsesteenweg en de Duisburgsesteenweg tijdens de uitvoering van nutsleidingswerken op grondgebied Overijse en op grondgebied Tervuren, van 16 september 2024 6 uur tot en met 1 november 2024 17 uur
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:

verkeersmaatregelen

datum

locatie signalisatie

omschrijving signalisatie 

Al het verkeer wordt verboden op de rijbaan, één fietspad en één voetpad voor de inrichting van een werfzone:

  • Overijsesteenweg vanaf huisnummer 91 tot de Duisburgsesteenweg
  • Duisburgsesteenweg tussen de Overijsesteenweg en het grondgebied van Overijse
  • Nekkedellestraat ter hoogte van het kruispunt met de Duisburgsesteenweg.

Naast de werfzone wordt er een beveiligde doorgang voorzien voor fietsers en voetgangers.

 

Vanaf 16 september 2024 6 uur tot en met 1 november 2024 17 uur

Zoals vermeld op bijgevoegde signalisatieplannen die integraal deel uitmaken van deze gemeentelijke verordening

Ter hoogte van (locatie):
- rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
- verkeersbord C3

Alle verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, wordt verboden:

  • Overijsesteenweg tussen de Merenstraat en de werfzone
  • Kleinveld
  • IJzerstraat tussen Deromstraat en Duisburgsesteenweg

- rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
- verkeersbord C3
- onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'
- verkeersbord F45b

Het verkeer tussen Overijse en Duisburg wordt in beide rijrichtingen omgeleid via: Merenstraat - Hulststraat - Deromstraat - IJzerstraat - Koestraat - Overijse

F41 verkeersbord: omleiding

Artikel 3. De firma Litran heeft volgende verplichtingen:

  • het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op het signalisatieplan en volgens het standaardbestek 250;
  • het schriftelijk informeren van de betrokken inwoners en handelaars over de inname van het openbaar domein en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief.

Artikel 4. De gemeentelijke verordening van 19 augustus 2024 voor het uitvoeren van nutsleidingswerken in de Overijsesteenweg en de Duisburgsesteenweg op grondgebied Tervuren, van 26 augustus 2024 24 uur tot en met 1 november 2024 24 uur, wordt ingetrokken en vervangen door deze gemeentelijke verordening.