Terug
Gepubliceerd op 31/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 27/03/2025 - 20:00

Goedkeuring van het reglement over de organisatie van en de deelname aan de braderie van de gemeente Tervuren

Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sofie Lombaert, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Tracey D'Afters, raadsleden

De gemeenteraad keurt het reglement over de organisatie van en de deelname aan de braderie van de gemeente Tervuren goed.

Aanleiding

Tot op heden bestaat er geen officieel reglement voor de braderie. De afspraken rond dit evenement werden steeds mondeling doorgegeven. Om de werking te verbeteren en meer duidelijkheid te scheppen, wenst het college, op voorstel van de dienst evenementen, deze afspraken formeel vast te leggen.

Regelgeving

- Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
- De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023, artikelen 8 tot en met 10 (hierna afgekort als de 'wet')
- Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023, artikel 15 en artikelen 23 tot en met 44
- Artikel 8 §1 van voornoemde gewijzigde wet
De organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen wordt geregeld bij gemeentelijk reglement.
- Artikel 9§ 1 van voornoemde gewijzigde wet
De organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen wordt geregeld bij gemeentelijk reglement.
- Artikel 5.72 en 5.81 van de wet van 28 april 2022 betreffende de verbintenissen.
- Zonaal evenementenreglement van 1 mei 2023
- Reglement van 27 juni 2024 met betrekking tot ambulante activiteiten
- Belastingreglement van 17 december 2019 op het gebruik van het openbaar domein voor handelsdoeleinden
- Besluit van de Vlaamse Regering van 20 december 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen

Feiten, context en argumentatie

De regels voor de braderie zijn nog niet officieel vastgelegd. Voorwaarden en afspraken werden tot nu toe uitsluitend mondeling gemaakt. Om de organisatie te optimaliseren, heeft de dienst evenementen deze afspraken neergeschreven en verwerkt in een huishoudelijk reglement.
Daarbij zijn enkele kleine wijzigingen en toevoegingen doorgevoerd:
- Inschrijven kan tot 10 werkdagen voor de braderie.
- Standplaatsen mogen worden opgebouwd vanaf 7.30u in plaats van 7.00u, omdat een eerdere start onnodig bleek.
- De elektrische installatie en/of gasflessenaansluiting moet uiterlijk om 10.30u volledig geïnstalleerd zijn. Dit moet de brandweer toelaten om tijdig een controle uit te voeren.
- Bij gunstige weersomstandigheden kan de organisator beslissen de braderie te verlengen tot 19.00u. Voorheen gebeurde dit ad hoc, zonder duidelijke afspraken over wie deze beslissing mocht nemen.
- Standhouders die eten en/of drank verkopen of aanbieden, zijn verplicht dit in of op herbruikbaar materiaal te serveren. De gemeente Tervuren verwijst hiervoor naar het Vlaams reglement over duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (laatst aangepast op 20 december 2024). Standhouders zijn zelf verantwoordelijk voor het voorzien van dit herbruikbare materiaal.

Budget

Voor de organisatie van de braderie is een budget van €6.500 voorzien op 2025/GBB/0719-09/6150900/VT/IP-GEEN.

Publieke stemming
Aanwezig: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Dirk Stoffelen
Voorstanders: Mario Van Rossum, Thomas Geyns, Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, Willy Roeykens, Bram Bartholomees, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Koen Maertens, Lies Eykens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Artikel 1. De braderie wordt jaarlijks door het lokaal bestuur Tervuren georganiseerd (hierna genoemd ‘de organisator’). Dit telkens op de eerste zaterdag na Pinksteren van 11.00 uur tot 18.00 uur, eventueel tot 19.00 uur bij gunstig weer en na beslissing van de organisator.
Artikel 2. De braderie vindt plaats in het centrum van Tervuren, namelijk in de Brusselsesteenweg, Leuvensesteenweg, Kerkstraat en Hoornzeelstraat.
Artikel 3. Aan de braderie mogen de volgende instanties deelnemen:
- Ambulante handel (hierna genoemd ‘marktkramer’): elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop aan de consument van producten en bijkomstig van diensten die op deze producten betrekking hebben op openbaar domein of op privéplaatsen, door een handelaar buiten de vestigingen vermeld in de Kruispuntbank van Ondernemingen of door een persoon die niet over een dergelijke vestiging beschikt.
- Tervuurse ondernemers (hierna genoemd ‘lokale handelaars’)
- Erkende Tervuurse verenigingen
- Tervuurse politieke partijen
Artikel 4. §1. Standplaatsen zonder braderiekraam zijn gratis voor lokale handelaars, erkende Tervuurse verenigingen en Tervuurse politieke partijen.
§2. Lokale handelaars, erkende Tervuurse verenigingen en Tervuurse politieke partijen kunnen gebruikmaken van een braderiekraam dat door de organisator wordt geplaatst. Standplaatsen met braderiekraam zijn gratis voor erkende Tervuurse verenigingen.
§3. Het tarief voor een standplaats met braderiekraam (voor lokale handelaars) en voor een standplaats zonder braderiekraam (voor marktkramers) wordt vastgesteld in het gemeentelijk belastingreglement voor het gebruik van het openbaar domein voor handelsdoeleinden.
§4. Gebruikers van een braderiekraam dienen hiermee als een voorzichtig en redelijk persoon om te gaan.
Artikel 5. Handelszaken en/of zelfstandigen gevestigd op het parcours hebben voorrang om als lokale handelaars voor hun pand te staan en hun gevelbreedte in te nemen.
Artikel 6. Deelnemen aan de braderie kan door in te schrijven via het inschrijvingsformulier. Inschrijven kan tot 10 werkdagen voor de braderie.
Deelnemers die sterke drank verkopen of schenken op hun standplaats, moeten hiervoor zelf uitdrukkelijk toelating vragen aan het college van de burgemeester en schepenen. De goedkeuring van deze aanvraag moet bij de inschrijving toegevoegd worden. Verder geven deelnemers bij de inschrijving aan of ze elektriciteit nodig hebben.
Artikel 7. Het opstellen van de standplaatsen is mogelijk vanaf 7.30 u. De standplaatsen zijn afgetekend en genummerd op de straat. Marktkramers melden zich bij de marktcoördinator op het kruispunt van de Brusselsesteenweg en de Leuvensesteenweg. De marktcoördinator wijst hen een standplaats toe, waarna de marktkramer zich naar daar begeeft en zijn standplaats opbouwt. Lokale handelaars, erkende Tervuurse verenigingen en Tervuurse politieke partijen krijgen via e-mail hun standplaatsnummer op voorhand toegestuurd en mogen hun standplaats opbouwen zonder aanmelding bij de marktcoördinator. Het innemen van een standplaats en/of het starten met de opbouw van de stand voor 7.30 u is niet toegestaan. Iedere standplaats moet om 11.00 uur volledig klaar zijn. De elektrische installatie en/of de aansluiting van gasflessen moeten uiterlijk om 10.30 uur volledig geïnstalleerd zijn.
Artikel 8. Voor aanvang van de braderie, vanaf 10.30 uur, organiseert de brandweer een controleronde. Indien er onregelmatigheden vastgesteld worden kan de marktcoördinator de standplaatshouder laten verwijderen van het evenement.
Artikel 9. De aangevraagde plaatsen blijven voorbehouden tot 9.30 uur. Als om 9.30 uur niet gestart is met het opzetten van de stand of men zich niet is komen aanmelden, wordt de standplaats door de marktcoördinator toegewezen aan een andere deelnemer.
Artikel 10. Marktkramers die zich zonder voorafgaande inschrijving melden bij de marktcoördinator op het kruispunt van de Brusselsesteenweg en de Leuvensesteenweg kunnen nog een plaats toegewezen krijgen door de marktcoördinator na 9.30 uur. Wie niet vooraf ingeschreven is en zich meldt na 10.00 uur kan in geen geval nog deelnemen aan de braderie.
Artikel 11. De organisator kan steeds om veiligheidsredenen en/of organisatorische redenen de toegekende standplaatsen wijzigen, opschorten of afschaffen. Er is geen verhaal mogelijk tegen de beslissing van de marktcoördinator.
Artikel 12. Het is verboden zich onderling of tegenover het publiek of de organisator op hinderlijke of onbehoorlijke wijze te gedragen. Bij vaststelling van hinderlijk of onbehoorlijk gedrag mag de marktcoördinator de deelnemers weigeren.
Artikel 13. Marktkramers, lokale handelaars en verenigingen mogen hun stand ten vroegste vanaf 18.00 uur afbreken en de markt verlaten. Indien de markt is verlengd bij goed weer, blijft dit tijdstip gelden.
Artikel 14. De gemeente voorziet op verschillende plaatsen stroomaansluitingen. Elke marktkramer, lokale handelaar, erkende Tervuurse vereniging en Tervuurse politieke partij voorziet zelf de nodige stroomkabels. Bij alle andere stroomafnames bij plaatselijke ondernemers of andere verstrekkers dient in overleg met de verstrekker de stroomvoorziening betaald te worden. De gemeente verleent hier geen financiële tussenkomst voor.
Artikel 15. Er mogen geen wagens achter of naast de kramen geparkeerd worden, met uitzondering van de wagens die als kraam zelf worden gebruikt. Ook wagens met voorraad voor de kramen moeten buiten het terrein van de braderie worden gestald.
Artikel 16. Elke marktkramer, erkende Tervuurse vereniging, Tervuurse politieke partij en lokale handelaar die deelneemt aan de braderie, is verplicht om het Zonaal Evenementenreglement na te leven, onder meer met betrekking tot de inplanting, het gebruik van gasflessen, de toegang tot hydranten/gasaansluitingen, het plaatsen van tenten, het respecteren van een vrije doorgang, het gebruik van verwarmingstoestellen / kooktoestellen / frituurpan / BBQ en de verplichting m.b.t. draagbare blustoestellen.
Artikel 17. De verkoop en tentoonstelling van dieren op de braderie is verboden.
Artikel 18. De elektrische en/of gasinstallatie van een foodtruck dient jaarlijks gekeurd te worden door een erkende dienst voor technische controle. Een afschrift van dit verslag dient aanwezig te zijn in het voertuig.
Artikel 19. Standhouders die voedingsmiddelen produceren, verpakken, opslaan, vervoeren of in de handel brengen, moeten een geldige toelating van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) hebben en kunnen voorleggen aan de marktcoördinator.
Artikel 20. De organisator doet geen aanvraag bij Unisono. Standplaatsen die muziek zullen afspelen, zijn zelf verantwoordelijk voor hun aangifte.
Artikel 21. Iedere deelnemer is verantwoordelijk voor zijn eigen afvalverwerking. Achtergelaten afval valt onder het reglement van sluikstorten. Hier wordt strikt op toegekeken.
Artikel 22. Iedere standhouder die eten en/drank verkoopt of aanbiedt, is verplicht om dit in of op herbruikbaar materiaal aan te bieden. De gemeente Tervuren verwijst hiervoor naar het Vlaams reglement over duurzaam beheer materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA). Standhouders zijn verantwoordelijk om dit herbruikbaar materiaal zelf te voorzien.
Artikel 23. Door hun deelname verklaren de deelnemers zich akkoord met dit reglement.
Artikel 24. Standhouders die zich niet aan het reglement houden, kunnen op bevel van de marktcoördinator definitief van de braderie worden verwijderd.
Artikel 25. De organisator of marktcoördinator kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele ongevallen, noch voor het niet naleven van de geldende reglementeringen door de standhouders.
Artikel 26. Dit reglement treedt in werking vanaf 1 april 2025.