Vraag van inwoners om de verkeersveiligheid in de L. Buelenslaan te bevorderen.
- Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het vaststellen van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen door de raad.
- Artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking en inwerkingtreding van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- De wet van 16 maart 1968 over de politie over het wegverkeer.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van de bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van de aanvullende reglementen.
- Het collegebesluit van 21 augustus 2023 voor de principiële goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de herinrichting van de Louis Buelenslaan.
- Het collegebesluit van 18 september 2023 voor de aanpassing van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor het instellen van snelheidsregimes op de gemeentewegen met gemotoriseerd verkeer in Tervuren.
Dit reglement is van toepassing op de Louis Buelenslaan.
De Louis Buelenslaan is een lokale weg type 3 waarbij doorgaand verkeer zoveel mogelijk ontmoedigd moet worden. Deze weg heeft als functie toegang te verschaffen tot de woningen.
Beide toegangen tot de Louis Buelenslaan bevinden zich op de Vestenstraat:
- tegenover Vestenstraat 50;
- tegenover Vestenstraat 64-66.
In de Louis Buelenslaan wordt parkeren op de rijbaan toegelaten in 2 rijrichtingen. Zowel de bewoners van de Louis Buelenslaan als de inwoners van de Vestenstraat maken hier gebruik van.
Ter hoogte van de bochten, om reden van het parkeren op de rijbaan en om reden van het gemotoriseerd verkeer in twee rijrichtingen ontstaan er regelmatig verkeersconflicten.
Om de verkeersveiligheid in de straat te verhogen, werd de verkeersinrichting van de Louis Buelenslaan op 4 april 2023 besproken met de dienst openbaar domein, de dienst Werken in Eigen Beheer en de verkeerscel van politiezone Voer en Dijle. Tijdens dit overleg werd er voorgesteld om de verkeersinrichting definitief te wijzigen:
- parkeerverbod ter hoogte van de bochten;
- verkeer wordt enkel toelaten in één rijrichting, komende van Vestenstraat 50 naar Vestenstraat 64-66.
Gedurende 1 maand konden de inwoners via het burgerparticipatieplatform hun bevindingen en suggesties overmaken over dit voorstel: https://tervuren.citizenlab.co/nl-BE/projects/eenrichtingsverkeer-in-de-louis-buelenslaan-veiliger-en-vlotter-verkeer.
Het gemeentebestuur ontving 7 reacties:
- unaniem akkoord met het instellen van éénrichtingsverkeer;
- 6 vragen om ook het parkeerbeleid te wijzigen en parkeren ter hoogte van garages, in bochten of zelfs volledig te verbieden;
- 3 vragen om enkel plaatselijk verkeer toe te laten;
- 3 vragen om de rijrichting om te draaien;
- 1 vraag om de snelheid te beperken tot 30 km/uur; dit werd reeds goedgekeurd in zitting van 18 september 2023.
Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Louis Buelenslaan worden ingetrokken en vervangen, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de snelheidsbeperkingen, de verhoogde inrichtingen, de stormsignalisatie, parkeerplaatsen voor deelauto's en elektrisch opladen en de voorrangsregelingen.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.
Artikel 1. Het college stelt het aanvullend reglement vast voor de herinrichting van de Louis Buelenslaan.
Artikel 2. Maatregelen:
Locatie
|
Locatie signalisatie |
Beschrijving signalisatie |
Straat met beperkt éénrichtingsverkeer, komende van de Vestenstraat met huisnummer 64 naar de Vestenstraat met huisnummer 50. |
Louis Buelenslaan ter hoogte van de kruispunten met de Vestenstraat | - C1 verkeersbord: verboden rijrichting voor iedere bestuurder - onderbord M3: uitgezonderd voor fietsers en bromfietsers klasse A - F19 verkeersbord: openbare weg met eenrichtingsverkeer - onderbord M5: fietsers en bromfietsers worden toegelaten in beide rijrichtingen |
Parkeren wordt toegelaten op de rijbaan, uitgezonderd ter hoogte van gele onderbroken lijnen op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm. | Volledige Buelenslaan | Een gele onderbroken streep op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm. |
Artikel 3. De vorige aanvullende reglementen van de Louis Buelenslaan worden ingetrokken en vervangen door onderhavig reglement, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de parkeerplaatsen voor autodeelwagens en elektrisch opladen, de snelheidsbeperkingen, de stormsignalisatie en de voorrangsregelingen.
Artikel 4. De afdeling ruimte, dienst werken in eigen beheer, plaatst de signalisatie.