De raad stelt een retributiereglement vast dat vanaf 1 oktober 2025 de voorwaarden, tarieven en betalingen regelt voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk en vergelijkbaar bedrijfsafval in de gemeente Tervuren.
Het retributiereglement betreft de huis-aan-huis inzameling en inzameling via sorteerstraten van het huishoudelijke afval voor de gemeente
- Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
- Besluit Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen(VLAREMA)
- Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017
- Omzendbrief KB-ABB L9/2 van 15 februari 2019 over de gemeentelijke fiscaliteit
- Materialendecreet Artikel 26, 2e alinea ( 18/07/2022 - ... )
Elke gemeente draagt er, al dan niet in samenwerking met andere gemeenten, zorg voor dat de huishoudelijke afvalstoffen zo veel mogelijk worden voorkomen of hergebruikt, op regelmatige tijdstippen worden opgehaald of op een andere wijze worden ingezameld, en nuttig worden toegepast of verwijderd, overeenkomstig artikel 11, 12 en 13, § 2.
De gemeenten verhalen, overeenkomstig artikel 10, de kosten van het beheer van huishoudelijk afval op de afvalproducenten. De gemeente kan haar verzelfstandigde entiteiten of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden ertoe machtigen die kosten te innen, ook als ze in de vorm van belastingen en retributies worden verhaald. De Vlaamse Regering kan nadere regels vaststellen voor de wijze waarop de gemeenten de kosten van het beheer van huishoudelijke afvalstoffen berekenen.
Met behoud van de toepassing van de bepalingen van dit decreet worden de ophaling en inzameling van huishoudelijke afvalstoffen bij gemeentelijk reglement geregeld.
De prestaties van elke persoon die nodig zijn voor de normale werking van de diensten die met het ophalen van de huishoudelijke afvalstoffen zijn belast, alsook het nodige materiaal daarvoor, mogen door de burgemeester en de gouverneur worden opgeëist.
De gemeente maakt deel uit van het intergemeentelijke samenwerkingsverband Interrand.
De gemeente is toegetreden tot het afvalinzamelingssysteem van huis-aan-huisinzameling in containers. De kosten voor inzameling wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. De kosten voor de huis-aan-huis inzameling zullen verhaald worden op de aanbieders via een retributiereglement. De invoering van een retributiesysteem laat de gemeente toe om het principe van 'de vervuiler betaalt' toe te passen, om alzo prioriteit te verlenen aan afvalvoorkoming.
Een jaarlijkse bijsturing van de retributies is aangewezen om de algemene kostenstijging te volgen en de verhouding inkomsten/kosten in balans te houden.
Dit zal gebeuren door het toepassen van een indexeringsformule.
Dit reglement voorziet in een machtiging aan Interrand om de gemeentelijke retributies in naam en in opdracht van de gemeente te innen. Dit zorgt voor een administratieve vereenvoudiging voor zowel de gemeente als Interrand.
Dit reglement genereert ontvangsten voor de gemeente, die door Interrand geïnd zullen worden in naam en in opdracht van de gemeente.
Artikel 1
Voor de definitie van de in dit reglement vermelde afvalfracties wordt verwezen naar het politiereglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2024.
Artikel 2
Definities
1° Aansluitpunt (ASP):
1) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van inschrijving in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregistér van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden,
2) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier. en karton ter inzameling kan aanbieden, en
3) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente waarin een instelling van openbaar nut, een school, een door de gemeente erkende vereniging , gevestigd is, die op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
2° Aansluitpunt commercieel : Iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooid (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten,...) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeenten zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
3° Toegangskaart: elektronische kaart op naam van de referentiepersoon die bij aanbieding toegang verleent tot de ondergrondse afvalcontainer. De kaart registreert de gebruiker en het volume of het gewicht van de aangeboden fractie. Elke gebruiker en bij uitbreiding ook de kaart maakt deel uit van een door Interrand gedefinieerde gebruikersgroep.
4° Aorta: de databank waarin Interrand per gezin of per onderneming registreert:
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie in Aorta verplicht en is maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer en het Interrandklantennummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf (met een ander verzendadres), een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van de referentiepersoon van het gezin of de onderneming.
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of aan de retributieplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de retributieplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.
De gegevens van Aorta kunnen door Interrand worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen.
Wanneer niet langer een beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en gelijkaardig bedrijfsafval wegens verhuis of overlijden, en dit door de gemeente gemeld wordt aan Interrand, zal Interrand de toegangskaart blokkeren of niet langer een toegangsmachtiging aan de identiteitskaart verlenen. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed van de afvalrekening op het rekeningnummer van de referentiepersoon terugbetaald worden.
5° Afvalrekening: de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:
* de volgens dit reglement verschuldigde retributie;
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.
6° Gebruikersgroep: een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilieadres geselecteerd worden, een elektronische toegangskaart toegewezen krijgen en op deze wijze toegang krijgen tot een sorteerstraat.
7° Ondergrondse afvalcontainer: een ondergronds inzamelrecipiënt, voorzien van een inwerpzuil met, afhankelijk van de aangeboden fractie een aangepaste inwerpopening.
8° Referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:
9° Sorteerstraat: een combinatie van (ondergrondse) afvalcontainers ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, pmd, gft en papier & karton.
Artikel 3
Dit retributiereglement is van toepassing op het gehele grondgebied van de gemeente.
Overzicht van de retributies:
|
Restafval |
GFT |
CONTAINERS |
|
|
Huurkost/maand container 40l |
€ 0,70 * |
€ 0,70 * |
Huurkost/maand rolcontainer 140l |
€ 0,70 * |
€ 0,70 * |
Huurkost/maand rolcontainer 240l |
€ 1,40 * |
€ 1,40 * |
Huurkost/maand rolcontainer 1100l |
€ 4,58 * |
€ 4.58 * |
|
|
|
|
Restafval |
GFT |
Lediging container 40l (€/lediging) |
€ 0,65 * |
€ 0,10 * |
Lediging rolcontainer 140l (€/lediging) |
€ 0,65 * |
€ 0,10 * |
Lediging rolcontainer 240l (€/lediging) |
€ 1,30 * |
€ 0,20 * |
Lediging rolcontainer 1100l (€/lediging) |
€ 5,59 * |
€ 5,59 * |
|
|
|
Verwerking (€/kg) |
€ 0,32 * |
€ 0,16 * |
|
|
|
ONDERGRONDSE SORTEERSTRATEN |
|
|
Gebruikskost/maand |
€ 1,40 * |
€ 1,40 * |
Verwerking (€/kg) |
€ 0,32 * |
€ 0,16 * |
*Tarief 2024 – zie indexering
Bijkomende tarieven:
Hefkantelslot – installatie aan huis door Interrand |
€ 60,00 / slot* |
Volumewissel – inwoner wisselt rolcontainer bij Interrand |
Gratis |
Volumewissel – wissel aan huis door Interrand |
€ 30,00 / container* |
Badge sorteerstraat (1 badge per aansluitpunt) |
Gratis |
Extra badge/verlies badge (afhaling bij Interrand) |
€ 15,00 / badge* |
Extra badge/verlies badge (bezorging badge aan huis) |
€ 45,00 / badge* |
Nieuwe (rol)container o.w.v. beschadiging rolcontainer (door inwoner) of diefstal (afhaling bij Interrand) |
€ 40,00 / container* |
Nieuwe (rol)container o.w.v. beschadiging rolcontainer (door inwoner) of diefstal (Interrand levert rolcontainer aan huis) |
€ 70,00 / container* |
*Tarief 2024 – zie indexering
Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de retributie hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de retributie hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming; zijnde iedere natuurlijke- of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
Artikel 4
§1. De gebruikers die gebruik maken van de door het intergemeentelijke samenwerkingsverband Interrand o.v. voorgeschreven (rol)containers zijn de retributie betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kiepbeweging van de rolcontainer en het gewicht van het aangeboden afval door de ophaalwagen wordt geregistreerd.
§2. De gebruiker van de ondergrondse sorteerstraat is de retributie betreffende de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen verschuldigd op het ogenblik dat de gebruiker afvalstoffen aanbiedt aan de ondergrondse sorteerstraat en de elektronische toegangskaart van de gebruiker deze beweging registreert.
§3. Iedere gebruiker van een (rol)container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de afvalrekening waarmee voor bepaalde dienstverleningen van Interrand betaald kan worden.
§4. Een eerste voorschot op de afvalrekening wordt gevraagd op de eerste betalingsuitnodiging. Als een aansluitpunt meerdere containers heeft, worden de bedragen opgeteld.
§5. De hoogte van het drempelbedrag bepaalt wanneer een nieuwe betalingsuitnodiging wordt verstuurd naar de gebruiker . Wanneer het bedrag op de afvalrekening daalt onder het drempelbedrag, ontvangt de gebruiker een nieuwe uitnodiging tot betaling. Bij deze betalingsuitnodiging wordt een overzicht toegevoegd van het reëel gebruik van de dienstverlening tijdens de afgelopen periode. Dit bedrag kan afwijken van het eerste voorschot en wordt berekend op het geraamde gebruik van de dienstverlening voor de volgende 12 maanden. Het geraamde verbruik is gebaseerd op het reële verbruik van het aansluitpunt van de afgelopen periode die minstens uit 3 maanden bestaat. Indien de historiek korter is dan 3 maanden, dan is het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging gelijk aan het eerste voorschot.
§6. Indien het voorschot op de afvalrekening onder het minimumbedrag zakt, is er geen dienstverlening meer mogelijk tot het voorschot terug wordt aangevuld. Het aanzuiveren van de afvalrekening is mogelijk door betaling via overschrijving.
§7. De voorschot-, drempel- en minimumbedragen voor de afvalrekening van gebruikers van containers zijn:
Huisvuil / GFT |
40 l |
140 l |
240 l |
Voorschotbedrag (€) |
€ 20,00 |
€ 20,00 |
€ 20,00 |
Drempelbedrag (€) |
€ 6,00 |
€ 8,00 |
€ 12,00 |
Minimumbedrag (€) |
€ 1,50 |
€ 3,00 |
€ 5,00 |
Voor de afvalrekening van de gebruikers van sorteerstraten gelden de volgende bedragen:
Voorschotbedrag (€) |
€ 20,00 |
Drempelbedrag (€) |
€ 12,00 |
Minimumbedrag (€) |
€ 5,00 |
§8. Indien de niet geledigde container niet op de dag van de geplande lediging wordt binnengehaald, kan die door of in opdracht van de gemeente worden geledigd aan het tarief vastgelegd in het gemeentelijke reglement betreffende ambtshalve opruimen van sluikstorten.
Artikel 5
De gepubliceerde tarieven zijn de tarieven 2024.
De retributies zullen jaarlijks geïndexeerd worden op 1 januari. De eerste indexering vindt plaats op 1 januari 2027.
De indexering gebeurt op basis van de consumptieprijsindex (CPI) (zie publicatie Statbel).
De aanpassing zal gebeuren op basis van de CPI van de maand september.
De gehanteerde formule is: tarief 20xx = tarief 2024 / CPI sept 2024 * CP sept 20xx-1.
Artikel 6
Bij niet-minnelijke regeling zal de inning bij burgerlijke rechtsvordering gebeuren.
Artikel 7
§1. De ophaling van het PMD-afval zal gebeuren overeenkomstig het politiereglement betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
§2. De retributie, indien men gebruik dient te maken van de PMD-zakken zoals opgenomen in het politiereglement betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare afvalstoffen, is verschuldigd door diegene die de intergemeentelijke PMD-zakken verwerft van Interrand.
§3. De retributie wordt vastgesteld op € 2,40 euro per rol van 20 PMD-zakken van 70 liter.
§4. Voor de gebruikers die gebruik maken van de ondergrondse sorteerstraten is de kost gratis.
Artikel 8
§1. De ophaling van het grof vuil wordt maandelijks aangeboden. De gebruikers kunnen hier, op aanvraag, een beroep op doen.
§2. De retributie worden vastgesteld op € 30,00 per m³
Artikel 9
Interrand o.v. wordt gemachtigd om de in dit reglement vastgestelde retributies te innen in naam van de gemeente Tervuren.
Artikel 10
Het retributiereglement treedt in werking met ingang van 1 oktober 2025.