Terug
Gepubliceerd op 26/09/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 28/08/2025 - 20:00

Kennisname van het jaarrapport 2024 over de klachten en de meldingen van de gemeente en het OCMW

Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Ineke Casier, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Ralph Packet, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Willy Roeykens, Lies Eykens, raadsleden
Afwezig: Tiemen Verstappen, raadslid

De raad neemt kennis van het jaarrapport 2023 klachten en meldingen.

Aanleiding

Naar aanleiding van de klachten- en meldingenbehandeling tijdens werkjaar 2024 werd een jaarrapport opgemaakt

Regelgeving
Artikel 302 en 303 van het Decreet Lokaal Bestuur
Feiten, context en argumentatie

Het decreet lokaal bestuur verplicht een reglement dat een systeem van klachten- en meldingenbehandeling vastlegt (artikel 302 – 303). Het systeem van klachten- en meldingenbehandeling maakt deel uit van het organisatiebeheersingssysteem en wordt op ambtelijk niveau georganiseerd. De algemeen directeur is verplicht jaarlijks te rapporteren aan de raad over de ingediende klachten en meldingen van het voorbije werkjaar. Door het realiseren van een centrale en consequente registratie van klachten en meldingen, wensen de gemeente en het OCMW een klantvriendelijke behandeling van klachten en meldingen en een waardevolle rapportering na te streven. Door inhoudelijk waardevol te rapporten houdt het lokaal bestuur zicht op de positieve punten en de werkpunten van haar dienstverlening.

Het klachten- en meldingenreglement stelt de volgende doelstellingen voorop:
- Het realiseren van een efficiënte en klantgerichte behandeling en beantwoording van klachten en meldingen.

- Een middel zijn om inspraak van de burger te verstevigen en de burger de mogelijkheid te bieden te participeren aan de werking van het bestuur. Een klacht of een melding vormt namelijk een waardevolle bron van feedback van de burger.

- Het klachten- en meldingenreglement stelt de gemeentelijke diensten in staat consequent te registreren en de decretale bepalingen over de rapporteringsverplichtingen na te komen.

Het jaarrapport van 2024 bevat het beschikbare cijfermateriaal geregistreerd in softwaretool 3P en een interpretatie van de ontvangen meldingen door de leidinggevenden. Daarnaast worden de behandelde klachten afzonderlijk toegelicht.

Enig artikel. De raad neemt kennis van volgende documenten:
- het jaarrapport 2024 klachten en meldingen,
- bijlage aan het jaarrapport 2024 klachten en meldingen.