Terug
Gepubliceerd op 26/09/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 28/08/2025 - 20:00

Mondelinge vraag over de werken en de omleiding van de Duisburgsesteenweg (raadslid de Visscher)

Aanwezig: Mario Van Rossum, voorzitter
Thomas Geyns, burgemeester
Kristina Eyskens, Marc Charlier, Bram Bartholomees, Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Ineke Casier, Bram Peters, Werner Aerts, Lut Kint, Omer Graulus, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Elmo Peeters, Sofie Lombaert, Carine Borghans, Lionel de Beauffort, Bert Dekelver-Vandenweyenberg, Koen Maertens, Ralph Packet, Tiemen Verstappen, Olivier Thomas, Tracey D'Afters, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Willy Roeykens, Lies Eykens, raadsleden

De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

Aanleiding

Vraag via e-mail van 24 augustus 2025 van raadslid de Visscher om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 28 augustus 2025

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

Feiten, context en argumentatie

Mijn vragen zijn als volgt: 

  • Wie heeft op dit moment de herstellingswerken aan de rijbaan betaald? Wat is het totale bedrag van de herstellingskosten?
  • Indien de gemeente tot nu toe heeft betaald (of de kosten heeft voorgeschoten), welk deel van deze kosten verwacht de gemeente terug te krijgen, en van wie? Wat zijn de verwachte termijnen? Werden er al voorschotten betaald of heeft de gemeente alles moeten voorschieten?
  • Wat betreft de omleiding: hoeveel heeft de aannemer betaald voor het innemen van de openbare ruimte? Heeft hij nog andere kosten betaald in verband met de plaatsing van de omleiding (en hoeveel)?
  • Wanneer zullen alle parkeerplaatsen langs de omleiding opnieuw beschikbaar zijn? Er zijn geen objectieve redenen meer om het parkeerverbod te handhaven.
  • Wie zal alle kosten betalen die verband houden met de schade en herstellingswerken langs de omleidingsroute (in het park en in het dorp)? Is er al een raming van de bedragen (reeds betaald en verwacht in de komende weken)?
  • Is de gemeente van plan iets te doen om de omwonden te vergoeden die het slachtoffer waren van de vele ongemakken langs de omleidingsroute gedurende een abnormaal lange periode (verkeer, lawaai, trillingen, verlies van parkeerplaatsen, grote omwegen)? Wat kunnen de betrokken personen daar heel concreet van verwachten?

De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.