Aanvraag van Viabuild NV voor het wijzigen van de verkeerssituatie tijdens de aanleg van de fietsbrug over 4-armen kruispunt vanaf 6 maart 2023.
- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie.
- Het raadsbesluit van 19 december 2017 over de aanpassing van het belastingreglement op de inname van het openbaar domein voor privédoeleinden.
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 over het gewijzigde werkingskader voor inname van het openbaar domein.
- Het collegebesluit van 26 augustus 2019 over de aanpassing van de praktische toepassingswijze voor inname van het openbaar domein voor privédoeleinden.
- Het collegebesluit van 12 juli 2021 voor de goedkeuring van de unieke verantwoordingsnota over de fietsbrug als fietsoversteek over het 4-armen kruispunt.
Viabuild NV wenst van start te gaan met de voorbereidingen en de aanleg van de fietsbrug als fietsoversteek over het 4-armen kruispunt.
Op 18 januari 2023 werd de dienst openbaar domein op de hoogte gesteld van deze werkzaamheden en de bijhorende planning via het Minder Hinder Signalisatie- en Vergunningenplatform van de Werkvennootschap.
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zijn er tijdelijke verkeersmaatregelen nodig.
Op 1 februari en 17 februari 2023 vonden er 2 overlegmomenten plaats tussen de Werkvennootschap, de dienst openbaar domein en de schepen van mobiliteit.
De werkzaamheden worden opgesplitst in 3 fasen en zullen vermoedelijk duren tot april 2024.
Voor de eerste 2 fasen is er reeds consensus tussen alle wegbeheerders en betrokken partijen. Voor de 3de fase is er nog geen consensus en dit wordt nog verder besproken.
Planning fase 1 en 2:
Fase |
Planning | Werkzaamheden en bijhorende verkeersmaatregelen op grondgebied Tervuren |
Fase 1-A: ontbossing | Vanaf 6 maart 2023 tot en met 24 maart 2023 | - Inname van de berm, het voet- en fietspad en één rijvak op de Tervurenlaan tussen Sint-Pieters-Woluwe en de Ravenstein Golf; |
Fase 1-B: nutsleidingswerken | Vanaf 27 maart 2023 tot en met 21 april 2023 | - Inname van de berm, het voet- en fietspad en één rijvak op de Tervurenlaan tussen Sint-Pieters-Woluwe en de Ravenstein Golf; |
Deze werkzaamheden mogen enkel doorgaan na goedkeuring van alle betrokken wegbeheerders.
Politiezone Voer en Dijle adviseert om de snelheid in de omgeving van de werfzone te herleiden naar 30 km/uur. Dit door de snelheid af te bouwen van 70 km/uur naar 50 km/uur door het plaatsen van voorsignalisatie.
De werkzaamheden mogen enkel buiten de spitsuren uitgevoerd worden, na 9 uur en voor 15.30 uur.
De doorgang voor het gemotoriseerd verkeer en voor de zwakke weggebruikers dient vrij gehouden te worden van modder, stenen, .... Indien dit niet mogelijk is dient men bijkomende maatregelen te treffen om de doorgang veilig te laten verlopen.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
De afdeling ruimte - dienst openbaar domein en de politiezone Voer en Dijle geven een gunstig advies voor deze inname van het openbaar domein.
Bij noodgevallen dient de rijbaan wanneer die op dat moment is afgesloten, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen. Bijgevolg moeten voldoende rijplaten op de werf aanwezig zijn.
De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het voorzien en de plaatsing van de tijdelijke werfsignalisatie.
Voor de communicatie van deze werkzaamheden zal de Werkvennootschap afspraken maken met onze communicatiedienst en de dienst openbaar domein.
Artikel 1. Het college levert een gemeentelijke verordening af voor het wijzigen van de verkeerssituatie op de Tervurenlaan, de Ravensteinparking en de Sint-Jansbergsteenweg tijdens de werkzaamheden voor de aanleg van de fietsburg, vanaf 6 maart 2023 7 uur tot en met 21 april 2023 15 uur.
artikel 2. Deze werkzaamheden mogen enkel doorgaan na goedkeuring van alle betrokken wegbeheerders.
Artikel 3. De werkzaamheden mogen enkel buiten de spitsuren uitgevoerd worden, na 9 uur en voor 15.30 uur.
Artikel 4. Verkeerstechnische maatregelen:
verkeersmaatregelen |
datum |
locatie van de signalisatie |
beschrijving van de signalisatie |
Parkeerverbod voor de inrichting van een werfzone: - De parkeerverbodsborden moeten 48 uur op voorhand geplaatst worden. - Voertuigen die reeds geparkeerd zijn voor de plaatsing van de parkeerverbodsborden kunnen niet getakeld worden. - Staan er nog geparkeerde voertuigen? Bel de politie: 02/767 30 00. |
Vanaf 6 maart 2023 7 uur tot en met 21 april 2023 17 uur |
Parking Ravenstein | - E1 verkeersbord: parkeerverbod. |
Inname van het openbaar domein voor de inrichting van een werfzone: |
Vanaf 6 maart 2023 9 uur tot en met 21 april 2023 15.30 uur |
- Zoals vermeld op bijgevoegde signalisatieplannen die integraal deel uitmaken van deze gemeentelijke verordening - bijkomende aanpassing van de maximaal toegelaten snelheid naar 30 km/uur in de omgeving van de werfzone. Dit door de snelheid af te bouwen van 70 km/uur naar 50 km/uur door het plaatsen van voorsignalisatie. |
Artikel 5. De aanvrager heeft volgende verplichtingen:
-de volledige afbakening van de werfzone door hekken of barelen met twee rood/witte regels, voorzien van drie goedwerkende oranje-gele knipperlichten die zich op ongeveer 1 meter van elkaar bevinden
- het voorzien en de correcte plaatsing van alle signalisatie zoals vermeld in deze gemeentelijke verordening en de signalisatieplannen die integraal deel uitmaken van deze verordening.