Terug
Gepubliceerd op 16/03/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 13/03/2023 - 15:30

Goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Vander Achterstraat

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen
Aanleiding

Door de definitieve inrichting van de schoolstraat in de Paardenmarktstraat dient de verkeerssituatie in een deel van de Vander Achterstraat te worden gewijzigd.

Regelgeving

- Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het vaststellen van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen door de raad.
- Artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking en inwerkingtreding van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens.
- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- De wet van 16 maart 1968 over de politie over het wegverkeer.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van de bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van de aanvullende reglementen.
- Het collegebesluit van 13 maart 2023 over de goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Paardenmarktstraat.
- Het collegebesluit van 3 mei 2021 over de goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor de gewijzigde verkeerssituatie tijdens de inrichting van een private werfzone.

Feiten, context en argumentatie

Dit reglement is van toepassing op de gemeenteweg Vander Achterstraat.
Vanaf 10 mei 2021 werd in de Paardenmarktstraat ter hoogte van de Lindeboomstraat een private werfzone ingericht op het openbaar domein.
Tijdens deze private inname van het openbaar domein werd de verkeerssituatie in de omgeving van de werfzone tijdelijk gewijzigd:
- inrichting van een schoolstraat in de Paardenmarktstraat tussen de Hoornzeelstraat en de Lindeboomstraat, tijdens het begin en einde van een schooldag;
- inrichting van een kusje- en rijzone in de Vander Achterstraat, tijdens het begin en einde van een schooldag;
- wijzigen van de rijrichtingen in de Bergestraat en in een deel van de Lindeboomstraat ten voordelen van de bereikbaarheid van de Paardenmarktstraat.
De private inname van het openbaar domein werd beëindigd op 3 maart 2023.
De tijdelijke verkeersmaatregelen in de Lindeboomstraat, de Bergestraat, de Vander Achterstraat en de Paardenmarktstraat werden tijdelijk verlengd tot en met 31 maart 2023.
De schooldirectie meldde dat de inrichting van de schoolstraat vlot verloopt en een meerwaarde is voor de schoolomgeving. Ze vraagt om de schoolstraat en de kusje- en rijzone definitief in te richten op schooldagen.
De dienst openbaar domein, politiezone Voer en Dijle en de schooldirectie geven gunstig advies voor de definitieve inrichting van de schoolstraat en van de kusje- en rijzone.
Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Paardenmarktstraat, Lindeboomstraat, Vander Achterstraat en Bergestraat worden ingetrokken en vervangen.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.
De inwoners ontvangen een bewonersbrief.

Besluit

Artikel 1. Het college stelt een aanvullend reglement vast voor de inrichting van de Vander Achterstraat.
Artikel 2. Maatregelen:

Maatregelen Locatie signalisatie Beschrijving signalisatie
Straat met beperkt eenrichtingsverkeer komende van de Hoornzeelstraat naar de Kapellestraat. Vander Achterstraat ter hoogte van de:
- Hoornzeelstraat
- Oud Gasthuisstraat
- Burggravenhof
- Kapellestraat
- C1 verkeersbord: verboden rijrichting voor iedere bestuurder
- onderbord M3: uitgezonderd voor fietser en bromfietsers klasse A
- F19 verkeersbord: openbare weg met eenrichtingsverkeer
- onderbord M5: fietsers en bromfietsers worden toegelaten in beide rijrichtingen
In de Vander Achterstraat tussen de Hoornzeelstraat en Oud Gasthuisstraat is parkeren toegelaten:
- in afgebakende parkeervakken, langs de kant van de pare huisnummers;
- buiten de rijbaan, langs de kant van de onpare huisnummers en uitgezonderd op schooldagen tussen 8.15 uur en 8.45 uur
Vander Achterstraat tussen Hoornzeelstraat en Oud Gasthuisstraat

- E1 verkeersbord: parkeerverbod
- onderbord: kusje- en rijzone
- onderbord: op schooldagen tussen 8.15 uur en 8.45 uur
- onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand
- overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden
- afgebakende parkeerzones door middel van witte markeringen
- afgebakende parkeerzones door middel van een andere verhardingen
- gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan

In de Vander Achterstraat tussen de Oud Gasthuisstraat en Kapellestraat is parkeren toegelaten in de afgebakende parkeervakken. Vander Achterstraat tussen Oud Gasthuisstraat en Kapellestraat

- E1 verkeersbord: parkeerverbod
- onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand
- overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden
- afgebakende parkeerzones door middel van witte markeringen
- afgebakende parkeerzones door middel van een andere verhardingen
- gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan

Artikel 3. De vorige aanvullende reglementen van de Vander Achterstraat worden ingetrokken en vervangen door onderhavig reglement, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de snelheidsbeperkingen, de verhoogde inrichtingen, de stormsignalisatie en de voorrangsregelingen.
Artikel 4. De afdeling ruimte, dienst werken in eigen beheer, plaatst de signalisatie.
Artikel 5. De bewoners ontvangen een brief over de definitieve inrichting van de schoolstraat en de gewijzigde verkeerssituatie in de omgeving.