Terug
Gepubliceerd op 16/03/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 13/03/2023 - 15:30

Goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Lindeboomstraat

Aanwezig: Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Jan Trappeniers, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lut Kint, zesde schepen
Aanleiding

Door de definitieve inrichting van de schoolstraat in de Paardenmarktstraat dient de verkeerssituatie in een deel van de Lindeboomstraat te worden gewijzigd.

Regelgeving

- Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over het vaststellen van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen door de raad.
- Artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking en inwerkingtreding van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente.
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten.
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- De bijzondere wet van 8 augustus 1980 waardoor de Vlaamse Overheid het toezicht op de aanvullende reglementen voortaan zelf uitoefent.
- Het decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing van de verkeerstekens.
- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de bekostiging van de verkeerstekens.
- De wet van 16 maart 1968 over de politie over het wegverkeer.
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
- Het raadsbesluit van 14 mei 2009 over de delegatie van de bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen voor het opstellen van de aanvullende reglementen.
- Het collegebesluit van 18 november 2019 over de goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Lindeboomstraat.
- Het collegebesluit van 3 mei 2021 over de goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor de gewijzigde verkeerssituatie tijdens de inrichting van een private werfzone.
- Het collegebesluit van 13 maart 2023 over de goedkeuring van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Paardenmarktstraat.

Feiten, context en argumentatie

Dit reglement is van toepassing op de gemeenteweg Lindeboomstraat.
In de Lindeboomstraat werden publieke laadinfrastructuren geplaatst voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.
In de Lindeboomstraat tussen de Olmenstraat en sportcomplex Diependal worden enkele parkeerplaatsen voorbehouden voor:
- Cambio wagens;
- elektrische of hybride elektrische voertuigen, wanneer deze geconnecteerd zijn met die laadinfrastructuur.
In de Lindeboomstraat tussen de Paardenmarktstraat en de Olmenstraat werd gemotoriseerd verkeer toegelaten komende van de Paardenmarktstraat rijrichting Olmenstraat, uitgezonderd voor De Lijn.
Vanaf 10 mei 2021 werd er in de Paardenmarktstraat ter hoogte van de Lindeboomstraat een private werfzone ingericht op het openbaar domein.
Tijdens deze private inname van het openbaar domein werd de verkeerssituatie in de omgeving van de werfzone tijdelijk gewijzigd:
- inrichting van een schoolstraat in de Paardenmarktstraat tussen de Hoornzeelstraat en de Lindeboomstraat, op schooldagen tijdens het begin en einde van de schooldag;
- inrichting van een kusje- en rijzone in de Vander Achterstraat, tijdens het begin en einde van de schooldag;
- wijzigen van de rijrichtingen in de Bergestraat en in een deel van de Lindeboomstraat voor de bereikbaarheid van de Paardenmarktstraat.
De private inname van het openbaar domein werd beëindigd op 3 maart 2023.
De tijdelijke verkeersmaatregelen in de Lindeboomstraat, in de Bergestraat, in de Vander Achterstraat en in de Paardenmarktstraat werden tijdelijk verlengd tot en met 31 maart 2023.
De schooldirectie meldde dat de inrichting van de schoolstraat vlot verloopt en een meerwaarde is voor de schoolomgeving. Ze vraagt om dit definitief in te richten.
De dienst openbaar domein, politiezone Voer en Dijle en de schooldirectie geven een gunstig advies voor de definitieve inrichting van de schoolstraat en het wijzigen van de verkeerssituatie in de omgeving.
Voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer voor de inrichting van de Lindeboomstraat worden ingetrokken en vervangen door dit aanvullend reglement.
Het aanvullend reglement wordt ter kennis overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket en de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.
De inwoners ontvangen een bewonersbrief.

Besluit

Artikel 1. Het college stelt een aanvullend reglement vast voor de inrichting van de Lindeboomstraat.
Artikel 2. Maatregelen:

Maatregelen Locatie signalisatie Beschrijving signalisatie
Openbare weg met gedeeltelijk eenrichtingsverkeer:
- tussen de Hertenbergstraat en de Olmenstraat is verkeer in twee rijrichtingen toegelaten;
- tussen de Ortar De Pauwstraat en sportcomplex Diependal is verkeer in twee rijrichtingen toegelaten;
- tussen de Olmenstraat en de Paardenmarktstraat is verkeer toegelaten in één rijrichting, in de rijrichting naar de Paardenmarktstraat.
Lindeboomstraat ter hoogte van de kruispunten met de
- Olmenstraat
- Paardenmarktstraat
- C1 verkeersbord: verboden rijrichting voor iedere bestuurder
- onderbord M3: uitgezonderd voor fietser en bromfietsers klasse A
- F19 verkeersbord: openbare weg met eenrichtingsverkeer
- onderbord M5: fietsers en bromfietsers worden toegelaten in beide rijrichtingen
In de Lindeboomstraat tussen de Olmenstraat en de Paardenmarktstraat is parkeren toegelaten langs de kant van de onpare huisnummers. Lindeboomstraat tussen de Olmenstraat en Paardenmarktstraat

- E1 verkeersbord: parkeerverbod
- onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand
- afgebakende parkeerzones door middel van witte markeringen
- gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan

In de Lindeboomstraat tussen de Olmenstraat en sportcomplex Diependal is parkeren toegelaten op de parkeerzones buiten de rijbaan:
- door voertuigen met een massa lager dan 3,5 ton;
- door elektrische of hybride elektrische voertuigen die geconnecteerd zijn met de publieke laadinfrastructuur, op de voorbehouden parkeerplaatsen;
- door cambio wagens op de voorbehouden parkeerplaatsen.
Lindeboomstraat tussen de Olmenstraat en sportcomplex Diependal

- E1 verkeersbord: parkeerverbod
- onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand
- E9a verkeersbord: parkeren toegelaten
- onderbord: max 3,5 ton
- onderbord met picto: elektrische of hybride elektrische voertuigen
- onderbord: enkel opladen
- onderbord: autodelen of Cambio
- overlangse markeringen die rijstroken aanduiden
- overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden
- afgebakende parkeerzones door middel van witte markeringen
- afgebakende parkeerzones door middel van een andere verhardingen
- gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan

In de Lindeboomstraat ter hoogte van sportcomplex Diependal is parkeren enkel toegelaten op de parkeerzone buiten de rijbaan:
- door lichte vrachtauto's en vrachtauto's;
- gedurende 30 minuten.
Lindeboomstraat ter hoogte van sportcomplex Diependal

- E1 verkeersbord: parkeerverbod
- onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand
- E9c verkeersbord: parkeren uitsluitend voor lichte vrachtauto's en vrachtauto's
- onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand
- onderbord: max 30 min
- afgebakende parkeerzone door middel van gele markeringen
- afgebakende parkeerzones door middel van een andere verhardingen

In de Lindeboomstraat tussen sportcomplex Diependal en de Hertenbergstraat is parkeren toegelaten:
- op de parkeerzones buiten de rijbaan;
- door motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen.
Lindeboomstraat tussen de Hertenbergstraat en sportcomplex Diependal

- E1 verkeersbord: parkeerverbod
- onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand
- onderbord: +3,5 ton
- E9b verkeersbord: parkeren toegelaten uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen.
- overlangse markeringen die rijstroken aanduiden
- overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden
- afgebakende parkeerzones door middel van witte markeringen
- afgebakende parkeerzones door middel van een andere verhardingen
- gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan

In de Lindeboomstraat tussen sportcomplex Diependal en Ortar De Pauwstraat is parkeren toegelaten:
- langs de kant van onpare huisnummers;
- in de afgebakende parkeerzones;
- buiten de afgebakende parkeerzones ter hoogte van de inritten naar eigendommen, uitgezonderd waar dit conflicten creëert met de verkeersdoorstroming.
Lindeboomstraat tussen sportcomplex Diependal en Ortar De Pauwstraat

- E1 verkeersbord: parkeerverbod
- onderbord type x: begin en einde van de reglementering of vermelding van de afstand
- overlangse markeringen die rijstroken aanduiden
- overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden
- afgebakende parkeerzones door middel van witte markeringen
- gele onderbroken lijnen op de rand van de rijbaan

In de Lindeboomstraat is op volgende locaties een oversteekplaats voorzien voor voetgangers:
- ter hoogte van het Voerpad;
- ter hoogte van sportcomplex Diependal;
- ter hoogte van het kruispunt met de Olmenstraat.
Wanneer er op minder dan ongeveer 20 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen.
Lindeboomstraat ter hoogte van:
- het kruispunt met de Hertenbergstraat
- huisnummer 102 (2x)
- huisnummer 95
- huisnummer 21
De oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan. Ze hebben een minimum lengte van 3 meter.

Artikel 3. De vorige aanvullende reglementen van de Lindeboomstraat worden ingetrokken en vervangen door onderhavig reglement, met uitzondering van de zonale bepalingen, de parkeerplaatsen voor personen met een handicap, de snelheidsbeperkingen, de verhoogde inrichtingen, de stormsignalisatie en de voorrangsregelingen.
Artikel 4. De afdeling ruimte, dienst werken in eigen beheer, plaatst de signalisatie.
Artikel 5. De bewoners ontvangen een brief over de de gewijzigde verkeerssituatie.