De raad neemt kennis van het besluit.
besluit van de burgemeester van 1 december 2021
Enig artikel. De raad neemt kennis van onderstaand besluit van de burgemeester van 1 december 2021 voor de organisatie van de raadscommissie van 9 december 2021 en de gemeenteraad, OCMW-raad en raad van bestuur Bexit van 16 december 2021:
Organisatie van de raadscommissie van 9 december 2021 en de gemeenteraad, OCMW-raad en raad van bestuur Bexit van 16 december 2021
Aanleiding
Coronavirus COVID-19
Regelgeving
- Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De bevoegdheden van de burgemeester
- Artikel 4, §2 en §3 van de pandemiewet
§ 2. Wanneer de lokale omstandigheden het vereisen, nemen de gouverneurs en burgemeesters, elk voor het eigen grondgebied, maatregelen die strenger zijn ten opzichte van de maatregelen bedoeld in paragraaf 1, overeenkomstig de eventuele instructies van de minister. Daartoe overleggen ze met de bevoegde federale en deelstatelijke overheden in functie van de beoogde maatregel. Indien de hoogdringendheid geen overleg voorafgaand aan het nemen van de maatregel toelaat, informeert de betrokken burgemeester of de gouverneur deze bevoegde overheden zo snel mogelijk van de genomen maatregel. In elk geval worden de maatregelen beoogd door de burgemeester vastgesteld na overleg met de gouverneur, en worden deze beoogd door de gouverneur vastgesteld na overleg met de minister.
§ 3. De maatregelen bedoeld in paragrafen 1 en 2 zijn noodzakelijk, geschikt en in verhouding tot de nagestreefde doelstelling.
Deze maatregelen worden voor de toekomst aangenomen voor een maximale duur van drie maanden en kunnen slechts uitwerking hebben voor zover de epidemische noodsituatie nog bestaat of in stand is gehouden overeenkomstig artikel 3, § 1. Ze kunnen telkens worden verlengd voor een maximale duur van drie maanden voor zover de epidemische noodsituatie nog bestaat of in stand is gehouden overeenkomstig artikel
- Ministerieel schrijven van de minister van Binnenlandse zaken betreffende het aannemen van lokale maatregelen van bestuurlijke politie met het oog op de bestrijding van de epidemische noodsituatie en de uitvoering van de procedure Local Outbreak Management.
Feiten, context en argumentatie
Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeente tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen (artikel 4 §2 van de pandemiewet).
De burgemeester kan, op basis van zijn eigen bevoegdheden, dringende maatregelen nemen ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid. Een gemeente- en OCMW-raad kan zonder publiek doorgaan om besmettingen te voorkomen.
Voor de zitting van de raadscommissie van 9 december 2021 is het mogelijk om fysiek te vergaderen in aanwezigheid van de effectieve en of plaatsvervangende commissieleden, de spreker(s) en de overige raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams .
Voor de zitting van de raden van 16 december 2021 is het mogelijk om fysiek te vergaderen in aanwezigheid van alle raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams .
Het is nog niet toegestaan voor het publiek om fysiek aanwezig te zijn. De raadscommissie van 9 december 2021 en de gemeente- en OCMW-raad van 16 december 2021 kunnen door de burger gevolgd worden via een livestream op Youtube. De link hiertoe is ter beschikking via de website.
Besluit
Enig artikel. De burgemeester beslist:
- de raadscommissie van 9 december 2021 fysiek te organiseren in aanwezigheid van de effectieve en of plaatsvervangende commissieleden, de spreker(s) en de overige raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams .
- de gemeente- en OCMW-raad en raad van bestuur van Bexit van 16 december 2021 fysiek te organiseren in aanwezigheid van alle raadsleden, mits inachtneming van de richtlijnen inzake hygiëne en sociale afstand. Raadsleden kunnen er ook voor kiezen om de vergadering te volgen via Microsoft Teams.
- dat het nog niet toegestaan voor het publiek om fysiek aanwezig te zijn. De raadscommissie van 9 december 2021 en de gemeente- en OCMW-raad van 16 december 2021 kunnen door de burger gevolgd worden via een livestream op Youtube. De link hiertoe is ter beschikking via de website.
Voor eensluidend uittreksel:
Tervuren, 1 december 2021
De Burgemeester Waarnemend Algemeen Directeur
Marc Charlier Dirk Stoffelen
De raad keurt de notulen goed.
Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 25 november 2021.
De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.
Na de sluiting van de twee vaccinatiecentra in Zaventem en Overijse moeten er, in het kader van de uitrol van de boostervaccinatie, nieuwe centra worden opgericht.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 22 januari 2021 tot toekenning van een subsidie voor infrastructuur en uitbating van een vaccinatiecentrum.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2021 tot toekenning van een subsidie voor collectief transport naar een vaccinatiecentrum.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 12 februari 2021 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden en de penvoerende organisaties voor het programmamanagement en de bestaffing van de vaccinatieteams in de vaccinatiecentra.
- Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 1, 2, 4, 5, 8 en de bijlage van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 februari 2021 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden en de penvoerende organisaties voor het programmamanagement en de bestaffing van de vaccinatieteams in de vaccinatiecentra.
- Bijlage 1 bij het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 1, 2, 4, 5, 8 en de bijlage van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 februari 2021 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden en de penvoerende organisaties voor het programmamanagement en de bestaffing van de vaccinatieteams in de vaccinatiecentra, voor de +12-jarigen.
- Bijlage 2 bij het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 1, 2, 4, 5, 8 en de bijlage van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 februari 2021 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden en de penvoerende organisaties voor het programmamanagement en de bestaffing van de vaccinatieteams in de vaccinatiecentra, voor de 5- tot 11-jarigen.
De twee bestaande vaccinatiecentra die binnen de eerstelijnszone Druivenstreek werden ingericht in respectievelijk de gemeente Overijse (Markthal) en in de gemeente Zaventem (De Maalderij) moesten noodgedwongen hun deuren sluiten omdat de beide sites niet langer beschikbaar zijn. Om de uitrol van de boostervaccinatie mogelijk te maken, werden er nieuwe locaties gezocht. Inwoners van Zaventem, Kraainem en Wezembeek-Oppem kunnen voortaan terecht in het vaccinatiecentrum Zaventem, Groenstraat 21 A/B. Voor de inwoners van Overijse, Hoeilaart en Tervuren is dat het vaccinatiecentrum Druivenstreek Tervuren gevestigd in gebouw van de FOD-financiën aan de Museumlaan in Tervuren.
De werking van de beide vaccinatiecentra en de afspraken tussen de deelnemende besturen worden vastgelegd in de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst.
De te verwachten subsidies voor de eerstelijnszone Druivenstreek zijn als volgt:
- een bedrag van 2.458.641 euro voor de verderzetting op vlak van het eerste of tweede vaccin en voor de boostervaccinatie,
- een bedrag van 285.157 euro voor de vaccinatie van de 5- tot 11-jarigen.
De budgettaire implicaties van deze samenwerkingsovereenkomst zijn heden nog onbekend.
Periodiek factureren de twee penhoudende gemeenten aan de 6 partij-gemeenten de kosten gemaakt voor respectievelijk het vaccinatiecentrum Druivenstreek Tervuren en het vaccinatiecentrum Zaventem in de mate dat de kosten het voorziene budget zoals ter beschikking gesteld door de Vlaamse overheid (Agentschap Zorg en Gezondheid) overschrijden. Na inbreng van de eigen gemaakte kosten, draagt elke partij-gemeente bij in het saldo van deze kosten in verhouding tot het officieel inwonersaantal op 1 januari 2020.
Uitgaven worden geboekt op budgetartikel 2021/GBB/0985-00/6159999/GEMEENTE/MENS/IP-GEEN (exploitatiekosten vaccinatiecentrum Tervuren).
Artikel 1. De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst "Vaccinatiecentra Druivenstreek Tervuren en Zaventem" goed.
Artikel 2. De raad gelast het college met de uitvoering van deze beslissing.
De raad keurt het retributiereglement goed.
Nieuwe tarieven voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2022.
- Artikel 173 van de Grondwet
Behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente.
- Artikel 41, tweede lid, 14° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad is bevoegd voor het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.
- Het besluit van de gemeenteraad van 15 december 2020 tot goedkeuring van het retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken door de dienst burgerzaken.
De onderhandelingen met de kaartproducent leiden tot aanpassing van verscheidene tarieven en tot vereenvoudigde spoedprocedures. De benaming van het huwelijksboekje is ook gewijzigd naar een koesterboekje en het verloop van de pin- en pukcodes verlopen nu digitaal door ons e-loket waardoor de kostprijs hiervan is verwijderd.
Dit reglement genereert ontvangsten en zal worden geboekt op GBB/0020-00/7318999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1. De raad heft een gemeentelijke retributie op de afgifte van de volgende administratieve stukken:
1) elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid 1° (inwoners vanaf 12 jaar) en elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot g).
via normale procedure | 18,50 euro (16,70 euro: productiekost + administratieve kost: 1,80 euro) |
via dringende procedure | 112,50 euro (101,90 euro: productiekost + administratieve kost: 10,60 euro) |
via dringende procedure met gecentraliseerde levering | 148,00 euro (134,10 euro: productiekost + administratieve kost: 13,90 euro) |
2) elektronische kaarten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3°. Hier is de bijkomende administratieve kost enkel een verhoging tot de volgende 0,50 euro :
via normale procedure |
7,00 euro (6,70 euro: productiekost + administratieve kost : 0,30 euro) |
via dringende procedure | 92,00 euro (91,90 euro: productiekost + administratieve kost: 0,10 euro) |
via dringende procedure met gecentraliseerde levering | 124,50 euro (124,40 euro: productiekost + administratieve kost: 0,10 euro) |
3) elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e) en h) tot l):
immatriculatieattest | 8,00 euro |
biometrische kaarten en verblijfstitels | 19,00 euro (17,20 euro: productiekost + administratieve kost : 1,80 euro) |
biometrische kaarten en verblijfstitels via spoedprocedure | 112,50 euro (101,90 euro: productiekost + administratieve kost: 10,60 euro) |
4) reispaspoorten:
reispaspoort met 32 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale procedure | 74,00 euro (35,00 euro productiekost + 30,00 euro consulair recht + 9,00 euro administratieve kost) |
reispaspoort met 32 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in spoedprocedure | 250,00 euro (210,00 euro productiekost + 30,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost) |
reispaspoort met 64 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale OF spoedprocedure | 250,00 euro (210,00 euro: productiekost + 30,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost) |
reispaspoort met 32 of 64 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in superdringende procedure | 310,00 euro (270,00 euro: productiekost + 30,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost) |
reispaspoort met 32 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale procedure | 35,00 (productiekost) |
reispaspoort met 32 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in spoedprocedure | 210,00 (productiekost) |
reispaspoort met 64 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale OF spoedprocedure | 210,00 (productiekost) |
reispaspoort met 32 of 64 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in superdringende procedure | 270,00 (productiekost) |
reisdocument voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen voor meerderjarigen in normale procedure | 70,00 euro (41,00 euro productiekost + 20,00 euro consulair recht + 9,00 euro administratieve kost) |
reisdocument voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen voor meerderjarigen in spoedprocedure | 240,00 euro (210,00 euro productiekost + 20,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost) |
reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen voor meerderjarigen in superdringende procedure | 300,00 euro (270,00 euro productiekost + 20,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost) |
reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen voor minderjarigen in normale procedure | 41,00 euro (productiekost) |
reisdocument voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen voor minderjarigen in spoedprocedure | 210,00 euro (productiekost) |
reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen voor minderjarigen in superdringende procedure | 270,00 euro (productiekost) |
5) koesterboekje: 25,00 euro
6) kopie van een bestuursdocument afgeleverd in het kader van de toepassing van Titel II, hoofdstuk 3 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018:
zwart-wit kopie | 0,10 euro |
kleuren kopie | 0,15 euro |
7) genealogische opzoekingen door of met een beambte: 35,00 euro per uur met een minimum van 35,00 euro.
Artikel 2. De raad heft de gemeentelijke retributie voor de afgifte van:
Europese rijbewijzen en de voorlopige rijbewijzen in bankkaartmodel | 24,00 euro (20,00 euro productiekost + 4,00 euro administratieve kost) |
Internationale rijbewijzen | 20,00 euro (16,00 euro productiekost + 4,00 euro administratieve kost) |
Artikel 3. De retributie wordt betaald door de persoon of de instelling aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt op het ogenblik van de aanvraag van het administratief stuk of de afdruk van het basisdocument.
De personen of de instellingen die een verzoek tot het bekomen van een administratief stuk, waarop een retributie is verschuldigd, indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de retributie in bewaring geven bij de financieel directeur of zijn afgevaardigde indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan worden afgegeven.
Artikel 4. Dit besluit heft het retributiereglement van 15 december 2020 op met ingang van 1 januari 2022.
De raad keurt de tweede aanpassing goed.
Minstens éénmaal per jaar wordt het meerjarenplan van gemeente en OCMW aangepast.
Artikel 41, tweede lid, 3° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Dit artikel bepaalt de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikel 249 en volgende van het decreet lokaal bestuur
Deze bepalingen handelen over de opmaak van en de aanpassingen aan het meerjarenplan en de te volgen procedure.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Dit besluit regelt de inhoud van de beleidsrapporten.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
Dit besluit legt de verplichte modellen van de verschillende schema's van het meerjarenplan en de aanpassing ervan vast.
Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij minstens de kredieten van het volgende boekjaar worden vastgesteld. Indien nodig kunnen ook de kredieten van het lopende boekjaar worden aangepast.
Bij elke aanpassing wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt.
Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en eventuele wijzigingen van de strategische nota.
Artikel 1. De raad stelt het deel gemeente van de tweede aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en het OCMW Tervuren vast.
Artikel 2. De raad neemt kennis van de vaststelling van het deel OCMW van het aangepast geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 3. De raad keurt het deel OCMW van het tweede aangepast geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 goed.
Artikel 4. Het aangepast meerjarenplan, in bijlage gevoegd, maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 5. De lijst van de nominatieve toelagen, zoals opgenomen in de toelichting bij het meerjarenplan, wordt goedgekeurd.
Artikel 6. Het aangepast geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 is te raadplegen op de website van Tervuren www.tervuren.be/gemeente-en-bestuur/bestuur/meerjarenplan
De raad keurt de tweede aanpassing goed.
Minstens éénmaal per jaar wordt het meerjarenplan van het autonoom gemeentebedrijf Bexit aangepast.
Artikel 41, tweede alinea, 21° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad is bevoegd voor de goedkeuring van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan van het autonoom gemeentebedrijf.
Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan van het autonoom gemeentebedrijf Bexit aangepast, waarbij minstens de kredieten van het volgende boekjaar worden vastgesteld. Indien nodig kunnen ook de kredieten van het lopende boekjaar worden aangepast.
Bij elke aanpassing wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt.
Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en eventuele wijzigingen van de strategische nota.
De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Bexit heeft de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 op 16 december 2021 vastgesteld en legt het ter goedkeuring aan de raad voor.
Artikel 1. De raad keurt de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het autonoom gemeentebedrijf, zoals vastgesteld door de raad van bestuur op 16 december 2021, goed.
Artikel 2. Het meerjarenplan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 3. Het meerjarenplan is te raadplegen op de website van Tervuren www.tervuren.be/gemeente-en-bestuur/bestuur/meerjarenplan.
De raad stelt de prijssubsidiefactor vast.
De toegekende prijssubsidies aan het AGB Bexit dient aangepast te worden.
- Gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2021 over de goedkeuring van het prijssubsidiereglement ten voordele van AGB Bexit
De raad stelt de prijsfactor vanaf 28 oktober 2021 vast op 3,44
- Beslissing BTW nummer E.T.129.288 van 19.01.2016
Het AGB Bexit heeft zijn verwachte inkomsten en uitgaven geëvalueerd voor het dienstjaar 2022, rekening houdende met de nog onzekere situatie die het gevolg is van de covid-19 pandemie. Om aan het winstoogmerk te voldoen is een prijssubsidie met factor 2,97 noodzakelijk.
2022/GBB/0701-01/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2022/GBB/0701-02/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2022/GBB/0701-04/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2022/GBB/0701-05/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2022/GBB/0742-01/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2022/GBB/0742-02/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2022/GBB/0742-03/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2022/GBB/0742-04/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2022/GBB/0742-05/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2022/GBB/0742-06/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2022/GBB/0742-08/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
2022/GBB/0742-07/6495000/GEMEENTE/VT/IP-GEEN
Deze artikels zullen worden aangepast met de tweede meerjarenplanaanpassing. De prijssubsidies voor 2022 worden geraamd op 1.179.924 euro.
Gunstig visum VSM/2021/225 van Financieel advies van 01 december 2021
Enig artikel. De raad stelt de prijssubsidiefactor vast op 2,97 vanaf 1 januari 2022.
De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur.
Besluit van 25 oktober 2021 van de gouverneur over de jaarrekening van het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Katharina Duisburg.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Katharina Duisburg.
De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur.
Besluit van 25 oktober 2021 van de gouverneur over de jaarrekening van het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Tervuren.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Tervuren.
De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur.
Besluit van 25 oktober 2021 van de gouverneur over de jaarrekening van het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vossem.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Paulus Vossem.
De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur.
Besluit van 25 oktober 2021 van de gouverneur over de jaarrekening van het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek Sint-Jozef Moorsel.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Jozef Moorsel.
De raad keurt de meerjarenplanwijziging 2021 goed.
Elke kerkraad moet een meerjarenplan opstellen dat de financiële afspraken bevat tussen de kerkfabriek en de gemeente voor een periode van zes jaar. De kerkfabriek Sint-Jozef Moorsel wenst wijzigingen aan te brengen.
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 41 tot en met 44.
- Gemeenteraadsbeslissing van 26 november 2019
De raad keurt het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Jozef Moorsel goed.
De dienst financieel beleid en boekhouding heeft nog geen gunstig advies ontvangen van het erkend representatief orgaan over de meerjarenplanwijziging 2021.
De kerkraad heeft de meerjarenplanwijziging 2021 goedgekeurd op 11 oktober 2021 als volgt:
Exploitatie:
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Eredienst | -5 490,00 | -5 490,00 | -5 490,00 | -5 490,00 | -5 490,00 |
Gebouwen van de eredienst | -2 460,00 | -2 460,00 | -2 460,00 | -2 460,00 | - 2 460,00 |
Bestuur van de eredienst | -5 170,00 | -5 170,00 | -5 170,00 | -5 170,00 | -5 170,00 |
Privaat patrimonium | 13 080,00 | 13 080,00 | 13 080,00 | 13 080,00 | 13 080,00 |
Stichtingen | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
|
|
|
|
|
|
Expl. zonder financieringen | -40,00 | -40,00 | -40,00 | -40,00 | -40,00 |
Financiering | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
|
|
|
|
|
|
Expl. voor overboekingen | -40,00 | -40,00 | -40,00 | -40,00 | -40,00 |
Overboekingen | -4 480,00 | -4 480,00 | -4 480,00 | -4 480,00 | -4 480,00 |
|
|
|
|
|
|
Exploitatie eigen fin. boekjaar | -4 520,00 | -4 520,00 | -4 520,00 | -4 520,00 | -4 520,00 |
Gecorr. overschot/tekort expl. n-2 | 33 073,13 | 25 204,78 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
|
|
|
|
|
|
Exploitatie voor toelage | 28 553,13 | 20 684,78 | -4 520,00 | -4 520,00 | -4 520,00 |
Exploitatietoelage | 0,00 | 0,00 | 4 520,00 | 4 520,00 | 4 520,00 |
|
|
|
|
|
|
Overschot exploitatie | 28 553,13 | 20 684,78 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Investeringen:
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | |
Eredienst | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Gebouwen van de eredienst | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Bestuur van de eredienst | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Privaat patrimonium | -7 809,00 | -4 480,00 | -4 480,00 | -4 480,00 | -4 480,00 |
Stichtingen | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
|
|
|
|
|
|
Invest. zonder financiering | -7 809,00 | -4 480,00 | -4 480,00 | -4 480,00 | -4 480,00 |
Financiering | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
|
|
|
|
|
|
Invest. voor overboekingen | -7 809,00 | -4 480,00 | -4 480,00 | -4 480,00 | -4 480,00 |
Overboekingen | 4 480,00 | 4 480,00 | 4 480,00 | 4480,00 | 4480,00 |
Invest. eigen fin. boekjaar | -3 329,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Overschot/tekort invest. n-2 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
|
|
|
|
|
|
Overschot/tekort investeringen | -3 329,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
De kerkfabriek Sint-Jozef Moorsel voorziet voor 2022 voor 403.614,14 euro investeringen aan het dak van de kerk. Ze vragen hiervoor aan de gemeente een investeringstoelage van 278.967,81 euro. Het saldo ontvangt de kerkfabriek van de provincie en het gewest. Dit project was oorspronkelijk in 2020 voorzien. De opstart wordt voorzien in 2022.
De kerkfabriek vraagt een investeringstoelage van 278.967,81 euro in 2022. Dit budget werd ingeschreven met de meerjarenplanaanpassing 2 van de gemeente op artikel 2022/GBB/0790-03/6640000/GEMEENTE/IZ/IP-GEEN.
Gunstig visum VSM/2021/226 van Financieel advies van 01 december 2021
Artikel 1. De raad keurt de meerjarenplanwijziging 2021 van de kerkfabriek Sint-Jozef Moorsel goed.
Artikel 2. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant
De algemeen directeur legt zijn eed af.
Aanstelling van de heer Dirk Stoffelen als algemeen directeur op de raad van heden.
Artikel 163 en 166 van het decreet lokaal bestuur
Na hun aanstelling leggen de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur en de financieel directeur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad de eed af in handen van de voorzitter. Als de raad een waarnemer aanstelt, moet deze, net als de algemeen directeur, de eed afleggen in handen van de voorzitter.
De heer Dirk Stoffelen wordt aangesteld door de raad in zitting van heden als algemeen directeur met ingang van 1 januari 2022.
Enig artikel. De heer Dirk Stoffelen wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de raad, de voorgeschreven eed af te leggen waaraan hij voldoet als volgt:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen."
De raad keurt 4 akten voor het project Panquin goed.
Er moeten nog een aantal authentieke akten verleden worden voor het project Panquin.
- Artikel 41 eerste lid 11° van het decreet Lokaal Bestuur
de raad is bevoegd voor daden van beschikking over onroerende goederen
- Beslissing van de raad van 27 november 2018
tot aankoop van de rechter helft van het restperceel gelegen aan de Duisburgsesteenweg met kadastraal nummer 88/D
- Beslissing van de raad van 25 juni 2019
tot aankoop van de linker helft van het restperceel gelegen aan de Duisburgsesteenweg met kadastraal nummer 88/D, met uitzondering van 1/6 in naakte eigendom
- Beslissing van de raad van 24 juni 2021
tot aankoop van 1/6 in naakte eigendom van de linker helft van het restperceel gelegen aan de Duisburgsesteenweg met kadastraal nummer 88/D
De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Tervuren en de ontwikkelaar van de site Panquin, goedgekeurd door de raad van 27 maart 2018, bevat volgende bepaling:
"Deze Overeenkomst wordt dan ook gesloten onder de opschortende voorwaarde van de eigendomsverwerving van het Globaal Projectgebied door de Gemeente Tervuren (exclusief Perceel 88D).
Voor wat betreft Perceel 88D geldt dat de Gemeente Tervuren zich ertoe verbindt om alle redelijke inspanningen te doen om Perceel 88D binnen een termijn van één jaar na de vervulling van voormelde opschortende voorwaarde in eigendom te verwerven (zonder dat deze eigendomsverwerving van Perceel 88D zelf een opschortende voorwaarde uitmaakt), waarbij geldt dat de Gemeente Tervuren de kosten voor deze eigendomsverwerving draagt."
De gemeente is intussen eigenaar van het volledige perceel. Door de verwerving van deze rechten is het projectgebied volledig en heeft de gemeente voldaan aan de voormelde verplichting opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst.
In ruil voor de aankoop van dit perceel heeft de gemeente zich verbonden tegenover de beide eigenaars om, naast een deel van de aankoopprijs in geld, ook aan ieder 2 nog op te richten parkeerplaatsen in de ondergrondse parking van de Residentie Poort in eigendom te geven.
Nu de basisakte voor de Residentie Poort werd verleden, kan de gemeente de opstallen van de 4 parkeerplaatsen (de gemeente is nog steeds grondeigenaar) verwerven van de NV Panquin Construct.
Verder moet er nog een akte vestiging van erfdienstbaarheden verleden worden voor de gelijkvloerse doorgang onder het Poort- en het Pleingebouw en voor het gelijkvloerse niveau van het publiek plein dat zal aangelegd worden boven de ondergrondse parking voor de gebouwen Plein, Toren en Park.
- De prijs voor de aankoop van de opstallen van de 4 parkeerplaatsen bedraagt 95.480 euro, exclusief btw. Dit bedrag is te verhogen met de aankoopkosten en de btw. De btw is aftrekbaar in hoofde van de gemeente. Deze bedragen zijn voorzien in het meerjarenplan op budgetartikel 2021/GBB-CBS/0050-00/2600000/BESTUUR/CBS/IE-1.
- De prijs voor de verkoop van 2 parkeerplaatsen bedraagt 60.000 euro, inclusief btw.
- De kosten voor de akte vestiging van erfdienstbaarheden worden gedragen door de ontwikkelaar.
Gunstig visum VSM/2021/230 van Michele Roelandt van 08 december 2021
Artikel 1. De raad keurt de aankoop goed van de opstallen van de 4 parkeerplaatsen PP64, 66, 67, 5 die door de NV Panquin Construct zullen opgericht worden in de ondergrondse parking van de Residentie Poort aan de Duisburgsesteenweg 4 en 4A te Tervuren, voor de prijs van 23.870 euro per parkeerplaats, exclusief btw.
Artikel 2. De raad keurt de verkoop goed, door de gemeente Tervuren aan mevrouw Sergijssels Simonne en mevrouw Craessaerts Vera, van de parkeerplaatsen PP66 en 67 op te richten door de NV Panquin Construct in de ondergrondse parking van de Residentie Poort aan de Duisburgsesteenweg 4 en 4A te Tervuren, voor de totale prijs van 60.000 euro, inclusief btw.
Artikel 3. De raad keurt de verkoop goed, door de gemeente Tervuren aan de heren Lelièvre Mark en Kristof, van de parkeerplaatsen PP05 en 64 op te richten door de NV Panquin Construct in de ondergrondse parking van de Residentie Poort aan de Duisburgsesteenweg 4 en 4A te Tervuren, voor de totale prijs van 60.000 euro, inclusief btw.
Artikel 4. De raad keurt de akte vestiging van erfdienstbaarheden goed voor:
- de gelijkvloerse doorgang van het Poortgebouw,
- de gelijkvloerse doorgang van het Pleingebouw,
- het gelijkvloerse niveau van het publiek plein dat aangelegd zal worden bovenop de ondergrondse parking voor de gebouwen Plein, Toren en Park.
De raad keurt de basisakte goed.
De verkoopakten voor de privatieve wooneenheden kunnen verleden worden.
Artikel 41 tweede lid 11° decreet lokaal bestuur
de raad is bevoegd voor daden van beschikking over onroerende goederen
Vooraleer de verkoop van de appartementen kan gebeuren, moet eerst de basisakte verleden worden. Vermits de gemeente voor de site 't Wiel werkt met een recht van opstal, is de gemeente partij in de basisakte.
Er zijn geen kosten aan verbonden voor de gemeente, de kosten van de basisakte worden doorgerekend aan de respectievelijke kopers van de appartementen.
Enig artikel. De raad keurt de basisakte goed voor de Residentie 't Wiel, Smisstraat 14 te Vossem. Het college, in de persoon van de burgemeester (bij delegatie) bijgestaan door de waarnemend algemeen directeur, wordt gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
De raad keurt het beheersplan goed.
Het beheersplan voor de Sint-Jan Evangelistkerk.
- Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 27 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Artikels 326 tot en met 335 van het decreet lokaal bestuur van 27 december 2017 over het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
- Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
- Het erfgoeddecreet van 12 juli 2013, en latere wijzigingen.
Het beheersplan voor de Sint-Jan Evangelistkerk werd opgemaakt door de architectenvennootschap Studio Roma. Deze kerk is een beschermd monument, waardoor een beheersplan noodzakelijk is om in de toekomst werken aan dit monument te kunnen uit te voeren.
Het Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE) kende op 5 februari 2019 een onderzoekspremie toe van maximum 20.000 euro. AOE moet het beheersplan eerst goedkeuren voordat de aangevraagde subsidie kan worden uitgekeerd.
De onderzoekspremie van 20.000 euro wordt geboekt op budgetartikel 2022/GBB/0720-00/1500000/GEMEENTE/RUIMTE/IP-GEEN.
Artikel 1. De raad keurt het beheersplan voor de Sint-Jan Evangelistkerk goed.
Artikel 2. Het beheersplan wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, na goedkeuring van het Agentschap Onroerend Erfgoed.
De raad keurt het reglement goed
Door de tijdslimiet die werd opgenomen in het huidige reglement, is het nodig om een onderdeel van het reglement aan te passen. Concreet gaat het over de plaatsen van ambulante handel in de onmiddellijke omgeving van het park.
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40.
- De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, van 20 juli 2006, 22 december 2009, 21 januari 2013 en decreet van 24 februari 2017 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10 (hierna afgekort als de “wet”).
- Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, meer bepaald de artikelen 23 tot en met 44, gewijzigd bij Besluit Vlaamse Regering van 21 april 2017.
- Artikel 8 §1 van voornoemde gewijzigde wet
- De organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement.
- Artikel 9§ 1 van voornoemde gewijzigde wet
- De organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement.
- Reglement van 25 mei 2021 met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markt en op het openbaar domein.
- Belastingreglement van 17 december 2019 op het gebruik van het openbaar domein voor handelsdoeleinden.
Dit is het voorstel tot aanpassen van het bestaande reglement meer bepaald de artikels 15.1B, 35 en 36.
Dit gaat het over de plaatsen van ambulante handel in de onmiddellijke omgeving van het park.
Wat betreft de plaats aan de bootjes en de plaatsen aan de ingang van Vossem is de situatie onveranderd gebleven. We hebben nog steeds geen duidelijkheid mogen ontvangen van de Regie over de toekomst van het bootjeshuis. Evenmin hebben we verder nieuws gekregen van Natuurinvest over de creatie van een nieuwe concessie aan Vossemvijver.
Na evaluatie van deze plaatsen (artikel 15.1 B) werden volgende wijzigingen voorzien in het voorstel:
- Uitbreiding van de lijst met toegelaten snacks: pannenkoeken en poffertjes
- Een bijkomende voorrangsregeling voor ambulante handel die in haar categorie verkoopwaren aanbiedt voor elk seizoen: warme en koude snacks / dranken. Deze wordt dan toegevoegd aan de bestaande voorrangsregeling die luidt als volgt: “Voor onderstaande plaatsen wordt er voorrang gegeven aan handelaars die voor meerdere dagen een uitbating aanvragen.”
- De aanpassing van de datum, namelijk het schrappen van een einddatum. Het is immers duidelijk dat er niet vlug een wijziging zal zijn.
Door de inhoudelijke aanpassing is het nodig om voor de locaties waarvan sprake in 15.1 B een nieuwe procedure op te starten. Deze procedure is vergelijkbaar met de vorige. Voormelde plaatsen zullen worden aangeboden voor minimum 1 jaar (tot en met 31/12/2022), daarna kunnen de toelatingen worden verlengd, opgeschort of geschrapt in functie van de plannen met het bootjeshuis en de concessie aan Vossemvijver. Hiervoor wordt in artikel 36 in een nieuwe procedure voorzien.
Timing nieuwe procedure:
- Start communicatieprocedure na de gemeenteraad.
- Inschrijven via mail op maandag 10 januari 2022. Start uitbating op 1 februari 2022.
- De bestaande uitbaters krijgen een opzeg en mogen tot en met zondag 30 januari 2022 hun activiteit uitvoeren.
Er werden geen andere wijzigingen aangebracht.
Enig artikel. De raad keurt het reglement voor ambulante activiteiten goed.
Inhoud : gemeentelijk reglement
Afdeling 1 : INLEIDENDE BEPALINGEN
Afdeling 2 : Organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten
Afdeling 2.1 : Toewijzing standplaatsen
Afdeling 2.2 : Abonnementen
Afdeling 3 : Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten
Afdeling 3.1 : Ambulante handel op vooraf bepaalde plaatsen
Afdeling 3.2 : Ambulante handel op rondtrekkende wijze
Afdeling 4 : Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter
Afdeling 5: Ambulante activiteiten in het kader van evenementen en manifestaties
Afdeling 6 : Aanvullende bepalingen
AFDELING 1: Inleidende bepalingen
Artikel 1 Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder :
Ambulante handel : elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop aan de consument van producten en bijkomstig van diensten die op deze producten betrekking hebben op openbaar domein of op privéplaatsen, door een handelaar buiten de vestigingen vermeld in de Kruispuntbank van Ondernemingen of door een persoon die niet over een dergelijke vestiging beschikt.
Ambulante handel op rondtrekkende wijze: hierbij verplaatst de handelaar zich voortdurend voort, met behulp van (motor) voertuig, langs een vooraf bepaald traject met verschillende verkooppunten, waarbij hij enkel stopt om te voldoen aan een expliciete uitnodiging van de klant telkens voor de korte tijd die nodig is om te klant te bedienen.
Markt : elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente, om op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, personen samen te brengen die er producten of diensten zoals bedoeld onder de definitie van ambulante activiteit, te verkopen. De markt die ingericht wordt door de gemeente, hetzij door deze autoriteit zelf beheerd, hetzij door deze in concessie gegeven, wordt openbare markt genoemd. Een markt ingericht door een privé-initiatief voorafgaand toegelaten door de gemeente, wordt private markt genoemd;
Openbaar domein : de openbare weg en gelijkgestelde plaatsen. Overeenkomstig artikel 4§1 van de wet worden op de openbare weg volgende plaatsen met de openbare weg gelijkgesteld :parkeerplaatsen gelegen op de openbare weg, winkelgalerijen, stations-, luchthaven- en metrohallen en de verkoopplaatsen op kermissen en jaarmarkten.
Private plaatsen: privémarkten, plaatsen grenzend aan de openbare weg, commerciële parkingplaatsen.
AFDELING 2 : Organisatie van ambulante activiteiten op de vrijdagmarkt
Artikel 2 Gegevens van openbare markten
De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markt in :
elke vrijdagvoormiddag van 07.00 tot 13.00 u op het marktplein van de gemeente Tervuren.
Teneinde enige variatie in het aanbod te behouden en te bevorderen en de leefbaarheid van de ondernemers te waarborgen, wordt volgende verdeling van specialisaties vastgelegd:
1. max. 16 % van de abonnementen toe te kennen aan afgewerkte textielwaren voor vrouwen
2. max. 5 % van de abonnementen toe te kennen aan afgewerkte textielwaren voor mannen
3. max. 28 % van de abonnementen toe te kennen aan textielwaren allerlei + accessoires
4. max. 15 % van de abonnementen toe te kennen aan groenten en fruit
5. max. 25 % van de abonnementen toe te kennen aan algemene voeding
6. max. 11% van de abonnementen toe te kennen aan bloemen en planten
Deze quota gelden zowel voor de standhouders met een vaste standplaats (abonnement) als voor diegene met een losse standplaats.
PLAN VAN DE STANDPLAATSEN : zie bijlage.
De gemeenteraad vertrouwt aan het College vBurgemeester en Schepenen de bevoegdheid toe om:
- de markten in te delen en wijzigingen op te nemen
- voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik te bepalen
- telkens wanneer dit aangewezen is de markten tijdelijk of permanent te verplaatsen of te herschikken
- markten toe te voegen
- het verkoopsartikel voor een standplaats te bepalen en de diversiteit op de markt te bewaken (om het overaanbod van bepaalde producten tegen te gaan)
- wijzigingen aan te brengen op het marktplein
- standplaatsen vacant te verklaren en toe te wijzen
- standplaatsen op te heffen
- abonnementen toe te wijzen, te schorsen, op te zeggen
- tuchtmaatregelen op te leggen.
Afdeling 2.1 : Toewijzing standplaatsen
Artikel 3 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen
Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan:
- Natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefenen, houders van een “machtiging als werkgever”.
- Rechtspersonen die dezelfde activiteit uitoefenen. De standplaatsen worden toegekend door tussenkomst van een persoon verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de vennootschap die houder is van de “machtiging als werkgever”.
- Verantwoordelijken van verkoopacties zonder commercieel karakter, hiervoor toegelaten overeenkomstig artikel 7 van voornoemd KB, gewijzigd door BVR van 21 april 2017.
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen, is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot maximum 2 (wet art 8).
Artikel 4 Verhouding abonnementen – losse plaatsen
De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:
- hetzij per abonnement (maximum 95 % van het totaal aantal beschikbare meters)
- hetzij van dag tot dag (minimum 5 % van het totaal aantal beschikbare meters).
Artikel 5 Toewijzingsregels losse plaatsen
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aankomst op de markt, in voorkomend geval, op basis van de gevraagde standplaats en specialisatie. Wanneer de volgorde van aankomst op de markt tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting.
De houder van de machtiging als werkgever moet bij de toewijzing van de standplaats aanwezig zijn.
Artikel 6 Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten
6.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement
Wanneer een standplaats vrijkomt die per abonnement toegewezen wordt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in artikel 6.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht aangeplakt aan het gemeentelijke infobord en via de website (www.tervuren.be).
De kandidaturen kunnen ingediend worden:
- per mail, per duurzame drager (evenementen@tervuren.be), of
- per post, waarbij de datum van de poststempel geldt als indieningsdatum, of
- per aangetekende zending.
Elk schrijven dient gericht te zijn aan het college van burgemeester en schepenen, t.a.v. de afdeling vrije tijd, Markt 7a bus 2, 3080 Tervuren of via mail aan evenementen@tervuren.be
6.2. Register van de kandidaturen
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een register van kandidaturen. Deze kandidaturen worden als volgt geklasseerd:
- eerst volgens categorie zoals bepaald in artikel 6.3.,
- dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie,
- ten slotte volgens datum en tijdstip (overhandiging, indiening bij de post, ontvangst op duurzame drager).
Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur.
Om de 2 jaar moeten de kandidaten opgenomen in het register hun kandidatuur bevestigen om in het register opgenomen te blijven op één van de wijzen vermeld in artikel 6.1.
6.3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen :
De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en ten slotte volgens datum chronologisch geordend.
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven :
A. voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de gemeente heeft; wanneer de anciënniteit niet kan worden vergeleken, wordt de voorrang bepaald bij loting;
B. voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.
6.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement
De toewijzing van de standplaats wordt bekendgemaakt aan de aanvrager:
- bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;
- of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
- of bij elektronische post (duurzame drager) met ontvangstbewijs.
6.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement
Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement het volgende vermeld wordt :
- de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend;
- in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
- het ondernemingsnummer;
- de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;
- de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;
- indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van de activiteit;
- de prijs van de standplaats, behalve indien deze op een uniforme wijze vastgelegd is (via retributiereglement);
- desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.
Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.
Afdeling. 2.2 : Abonnementen
Artikel 7 Periodiciteit van abonnement
De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden.
Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 8en 9 van onderhavig marktreglement) en behoudens intrekking ervan bij aangetekend schrijven door het gemeentebestuur in de gevallen bepaald in artikel 10 van onderhavig marktreglement.
Artikel 8 Opschorting abonnement
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van ten minste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest,
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond,
- door persoonlijke omstandigheden goedgekeurd door het college.
De opschorting gaat in op de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats, waarbij geen rekening gehouden wordt met de specialisatie van het register (van abonnementen).
Artikel 9 Afstand van het abonnement
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement,
- bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van ten minste 30 dagen,
- bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van ten minste 30 dagen,
- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 8 van dit reglement, in welk geval er geen vooropzeg nodig is.
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij diens overlijden en zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
- bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs,
- overhandiging tegen ontvangstbewijs,
- op een duurzame drager (fax, email) tegen ontvangstbewijs.
Artikel 10 Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente
Het abonnement kan door (het college van) (de) burgemeester (en schepenen) geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
- bij niet of niet tijdige betaling van de standplaatsvergoeding
- bij afwezigheid gedurende vier opeenvolgende weken zonder de marktleider vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te hebben gebracht (in geval van ziekte dienen doktersattesten voor of tijdens de week van de afwezigheid bezorgd te worden bij de afdeling vrije tijd)
- bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder dat de voorwaarden bepaald in artikel 13 van onderhavig gemeentelijk reglement zijn voldaan
- wanneer andere waren verkocht worden dan deze vermeld op het toegekende abonnement
- bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider
- bij het bedriegen of fysiek aanvallen van de marktleider, een andere marktkramer of een bezoeker van de markt
- bij het herhaaldelijk te laat innemen van de standplaats ondanks de aanmaningen van de marktleider om het aanvangsuur te respecteren
- indien de marktkramer bij de eerste toewijzing van een standplaats met abonnement zijn standplaats op de voorgestelde datum niet bezet
- bij het niet naleven van verplichtingen, opgelegd door wetten, decreten en besluiten o.a. deze met betrekking tot de voedingsmiddelen, ambulante handel, de handelspraktijken, de ruimtelijke ordening en stedenbouw, hinderlijke inrichtingen en alle verordeningen van de gemeente Tervuren, in het bijzonder de toepasselijke politiereglementen.
- bij werken aan openbare- of privégebouwen die hinderlijk zijn voor de organisatie van de markt *
- bij werken van openbaar nut *
- bij manifestaties of evenementen die hinderlijk zijn voor de organisatie van de markt *
(* mits toepassing van de vooropzeg bij definitieve opzegging van de standplaats, uitgezonderd in geval van dringende noodzakelijkheid).
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Artikel 11 Vooropzeg vanuit de gemeente
Wanneer een deel van de markt of alle standplaatsen definitief worden opgeheven, geldt er een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement van ten minste 6 maanden. In geval van absolute noodzakelijkheid kan hiervan worden afgeweken en kan de minimumtermijn worden ingekort.
Deze houders worden conform art. 6.3, lid 1, 3°, in het register geplaatst.
Artikel 12 Inname standplaatsen
De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:
A. de natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefenen, houder van een “machtiging als werkgever”, aan wie een standplaats is toegewezen;
B. de verantwoordelijke(n) voor het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen, houder(s) van een “machtiging als werkgever”;
C. de feitelijke venno(o)t(en) van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
D. de echtgenoot of echtgenote en wettelijk samenwonende van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
E. de personen die beschikken over een “machtiging als aangestelde A” of een “machtiging als aangestelde B”, die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon of rechtspersoon bedoeld in A. tot D.;
F. de personen die verkopen realiseren zonder commercieel karakter binnen het kader van de acties bedoeld in artikel 7 van voornoemd BVR van 21 april 2017, toegewezen aan de verantwoordelijke van de actie. Desgevallend kunnen zij deze innemen buiten de aanwezigheid van deze.
De personen opgesomd in B. tot en met E. kunnen de standplaatsen innemen die werden toegewezen of onderverhuurd aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats werd toegewezen of onderverhuurd.
Artikel 13 Overdracht standplaats
De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende cumulatieve voorwaarden:
A. Indien de overnemer(s) houder(s) is (zijn) van een machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten als werkgever en de specialisatie van de overlater voortgezet wordt op de overgedragen standplaats. Een eventuele wijziging van de specialisatie KAN aangevraagd worden per aangetekend schrijven bij het college van burgemeester en schepenen.
B. Binnen het eerste jaar kan de standplaats NIET opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
C. De onderneming van de overnemer mag ten gevolge van de overname in totaal over niet meer dan 2 standplaatsen beschikken (cf. art. 3 van dit reglement).
De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd conform artikel 7.
De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat :
Artikel 14 opbouw/afbraak
De marktkramers met een vaste standplaats moeten ten laatste om 7.30 u aanwezig zijn op het marktplein. Bij oponthoud kunnen ze de verantwoordelijke van de markt voor 7.30 u contacteren om zo hun vaste plaats te behouden voor die dag. Zo niet wordt de vrijgekomen plaats toegekend aan een losse standhouder.
De marktkramers moeten uiterlijk 1 uur na het einde van de wekelijkse vrijdagmarkt het marktplein hebben verlaten.
De voertuigen van de abonnementhouders die de marktwaren aanbrengen dienen uiterlijk om 8.00 u het marktcircuit verlaten te hebben. Voertuigen die niet in de standplaats kunnen worden ingebouwd, dienen geparkeerd te worden buiten het marktcircuit.
De marktleider kan bij slecht weer of in uitzonderlijke omstandigheden beslissen de voertuigen van de marktkramers tijdens de markturen op de marktplaats toe te laten.
AFDELING 3 : Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten
Afdeling 3.1 Vooraf bepaalde plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden
Artikel 15 Toepassingsgebied
15.1 Op onderstaande plaatsen is de uitoefening van ambulante activiteiten toegelaten na een voorafgaande machtiging van de gemeente.
Het college van burgemeester en schepenen kan op de volgende locaties het aantal standplaatsen, hun ligging en de specialisaties vastleggen:
A. Toegelaten plaatsen:
PLAATS: Parking begraafplaats Moorsel: 2 plaatsen
DAG : Iedere dag
UUR: 15 – 22 uur (in het weekend 9 – 22 uur)
SPECIALISATIE: Voeding
AFMETING: 1 Plaats van max. 6 meter en 1 plaats van max. 12m.
PLAATS: Pastorieplein Vossem: 1 plaats
DAG : Iedere dag
UUR: 16.30 – 22 uur (zaterdag en zondag 9 - 22 uur)
SPECIALISATIE: Voeding
AFMETING: Max. 12m
PLAATS: Kerkplaats Duisburg: 1 plaats
DAG : Iedere dag
UUR: 09 – 22 uur
SPECIALISATIE: Voeding
AFMETING: Max 12m
B. Overige plaatsen die worden aangeboden met voorrang aan:
- Handelaars die voor meerdere dagen een uitbating aanvragen.
- Handelaars die producten aanbieden voor elk seizoen.
Een uitbating wordt voor minimum 2 uur gevraagd.
Er kan slechts afgeweken worden van de toegewezen periodes wegens slechte weersomstandigheden.
PLAATS: Molenberglaan/Dereymaekerlaan/Smisstraat: 2 Plaatsen
DAG : Iedere dag
UUR: 9 – 22 uur
SPECIALISATIE: verkoop van ijs, smoothies, fruitsnacks, wafels, pannenkoeken, poffertjes, cake, verkoop van koffie, drank (niet-alcoholisch)
Om de diversiteit van het aanbod te waarborgen, is het aantal standplaatsen per specialisatie beperkt tot 1.
AFMETING: Max. 6m
PLAATS: Kastanjedreef/ Ingang Warandeplein/tussen Paleizenlaan en School van Tervurendreef: 1 plaats
DAG : Iedere dag
UUR: 9 – 22 uur
SPECIALISATIE: verkoop van ijs, smoothies, fruitsnacks, wafels, pannenkoeken, poffertjes, verkoop van koffie, drank (niet-alcoholisch)
AFMETING: Max. 6m
15.2 Om de diversiteit van het aanbod te waarborgen, is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 1.
Indien het openbaar domein door het gemeentebestuur in concessie werd beschikbaar gesteld voor een evenement of het voorwerp is van openbare werken, zal de aanvraag voor de periode van dit evenement/deze werken tijdelijk niet worden toegestaan dan wel worden geschorst.
Aanvragen voor locaties buiten deze vooraf bepaalde plaatsen zijn niet toegelaten, uitgezonderd de verkoop zoals voorzien in afdeling 4 (VERKOPEN VAN PRODUCTEN OF DIENSTEN MET NIET-COMMERCIEEL KARAKTER) en afdeling 5 (AMBULANTE ACTIVITEITEN IN HET KADER VAN EVENEMENTEN EN MANIFESTATIES).
De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de gemeente.
Artikel 16 Voorafgaande machtiging
16.1. Aanvraag machtiging
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in artikel 15 om ambulante activiteiten uit te oefenen, moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in dit artikel en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging dient min. 30 dagen voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente.
Wanneer er een standplaats vrijkomt die per abonnement toegewezen wordt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in artikel 16.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht aangeplakt aan het gemeentelijke infobord en via de website (www.tervuren.be).
De kandidaturen kunnen ingediend worden:
- per mail, per duurzame drager (evenementen@tervuren.be),
- per post, waarbij de datum van de poststempel geldt als indieningsdatum,
- per aangetekende zending.
De aanvrager dient te vermelden op welke specifieke plaats(-en) hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.
Elke aanvraag dient gericht te zijn aan het college van burgemeester en schepenen, t.a.v. de afdeling vrije tijd, Markt 7a bus 2, 3080 Tervuren of via mail aan evenementen@tervuren.be
16.2. Register van de kandidaturen
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een register van kandidaturen. Deze kandidaturen worden geklasseerd:
- eerst volgens categorie zoals bepaald in artikel 16.3.,
- dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie,
- vervolgens indien van toepassing bij de staanplaats volgens de voorrangregels,
- ten slotte volgens datum en tijd (overhandiging, indiening bij de post, ontvangst op duurzame drager).
Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur.
Om de 2 jaar moeten de kandidaten opgenomen in het register hun kandidatuur bevestigen om in het register opgenomen te blijven.
16.3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen:
De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en ten slotte volgens datum chronologisch geordend.
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt er als volgt voorrang gegeven:
A. Voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de gemeente heeft; wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting;
B.Voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.
16.4. Beslissing machtiging
In geval van een positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
- identiteit van de aanvrager
- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen
- de plaats
- de datum en duur van de verkoop.
De machtiging van de standplaats wordt bekendgemaakt aan de aanvrager:
- bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;
- of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
- of bij elektronische post (duurzame drager) met ontvangstbewijs.
16.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement
Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement het volgende vermeld wordt:
- de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend;
- in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
- het ondernemingsnummer;
- de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;
- de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;
- indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit;
- de prijs van de standplaats, behalve indien deze op een uniforme wijze vastgelegd is (via retributiereglement);
- desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.
Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.
Artikel 17 Periodiciteit van abonnement
De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden.
Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 18en 19 van onderhavig reglement) en behoudens intrekking ervan bij aangetekend schrijven door het gemeentebestuur in de gevallen bepaald in artikel 20 van onderhavig reglement.
Artikel 18 Opschorting abonnement
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van ten minste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest,
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond,
- door persoonlijke omstandigheden goedgekeurd door het college.
De opschorting gaat in op de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats waarbij geen rekening gehouden wordt met de specialisatie van het register (van abonnementen).
Artikel 19 Afstand van het abonnement
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement
- bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van ten minste 30 dagen,
- bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van ten minste 30 dagen,
- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen wegens redenen vermeld in artikel 18 van dit reglement in welk geval er geen vooropzeg nodig is.
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening diens activiteit uitoefenen, kunnen bij zijn overlijden en zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de volgende vermelde modaliteiten:
- bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs,
- overhandiging tegen ontvangstbewijs,
- op een duurzame drager (fax, email) tegen ontvangstbewijs.
Artikel 20 Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente
Het abonnement kan door (het college van) (de) burgemeester (en schepenen) geschorst of ingetrokken worden in de volgende gevallen:
- bij niet of niet tijdige betaling van de standplaatsvergoeding
- bij een lagere bezetting dan het aantal aangevraagde dagen per week
- bij herhaaldelijke of langdurige afwezigheid zonder redelijke verantwoording (in geval van ziekte dienen doktersattesten voor of tijdens de week van de afwezigheid bezorgd te worden bij de afdeling vrije tijd)
- wanneer andere waren verkocht worden dan deze vermeld op het toegekende abonnement
- bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider
- bij het bedriegen of fysiek aanvallen van de marktleider, een andere marktkramer of een bezoeker van de markt
- bij het herhaaldelijk te laat innemen van de standplaats ondanks de aanmaningen van de marktleider om het aanvangsuur te respecteren
- indien de marktkramer bij de eerste toewijzing van een standplaats met abonnement zijn standplaats op de voorgestelde datum niet bezet
- bij het niet naleven van verplichtingen, opgelegd door wetten, decreten en besluiten o.a. deze met betrekking tot de voedingsmiddelen, ambulante handel, de handelspraktijken, de ruimtelijke ordening en stedenbouw, hinderlijke inrichtingen en alle verordeningen van de gemeente Tervuren, in het bijzonder de toepasselijke politiereglementen.
- bij werken aan openbare- of privégebouwen die hinderlijk zijn voor de organisatie van de standplaats *
- bij werken van openbaar nut *
- bij manifestaties of evenementen die hinderlijk zijn voor de organisatie van de standplaats *
(* mits toepassing van de vooropzeg bij definitieve opzegging van de standplaats, uitgezonderd in geval van dringende noodzakelijkheid).
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Artikel 21 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. supra Afdeling 1 artikel 12) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
Artikel 22 Toewijzingsregels losse standplaatsen
De toewijzing van losse standplaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.
Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.
Artikel 23 Reiniging
Elke standhouder dient de nodige voorzorgen te nemen om vervuiling rondom de standplaats tegen te gaan. Hij houdt zijn eigen standplaats proper en stelt voldoende vuilnisbakken ter beschikking voor zijn klanten.
Het afval dient na de activiteit meegenomen te worden door de standhouder (zowel deze met abonnement als de losse).
Bij het niet naleven van deze bepaling kan het college van burgemeester en schepenen kosten aanrekenen voor het opruimen van het achtergelaten afval. Bij herhaling kan het college overgaan tot schorsing en/of opzegging zoals voorzien in artikel 20.
Afdeling 3.2. Ambulante activiteit op rondtrekkende wijze
Ambulante handel op rondtrekkende wijze neemt geen vaste standplaats in en mag enkel stoppen om te verkopen op uitnodiging van de klant. Parkgebied is hier uitgesloten.
Artikel 24 Toepassingsgebied
Binnen deze perimeter zijn de plaatsen van ambulante activiteit niet mogelijk:
Parkgebied:
Rijkunstdreef |
Paleizenlaan |
Kastanjedreef |
Grote vaartdreef |
Kapucijnenpoortdreef |
Keizerinnedreef |
Zittekestraat |
Perkbosdreef |
Constant Dereymaekerlaan |
Alle wandelpaden in het parkgebied en in de omgeving van het Afrikamusem |
Eenieder die op de openbare weg ambulante activiteiten wenst uit te oefenen, dient dit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.
Artikel 25 Voorafgaande machtiging
25.1. Aanvraag machtiging
Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, zoals vermeld in artikel 24, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 6 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient min. 30 dagen voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente.
Elk aanvraag dient gericht te zijn aan het college van burgemeester en schepenen, t.a.v. de afdeling vrije tijd, Markt 7a bus 2, 3080 Tervuren of via mail aan evenementen@tervuren.be
25.2. Beslissing machtiging
In geval van een positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin het volgende vermeld:
- identiteit van de aanvrager
- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen
- de toegestane route
- de datum en duur van de verkoop (onverminderd art 6 van de wet : beperkingen mogen betrekking hebben op de uren van uitoefening van het geheel of van een gedeelte van de activiteit).
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden wegens één of meerdere van onderstaande redenen:
- redenen van openbare orde en veiligheid
- redenen van volksgezondheid
- bescherming van de consument
- wanneer de machtiging ambulante handel en bijbehorende documenten niet in orde zijn
- de modaliteiten van het gemeentelijk reglement worden niet gerespecteerd.
De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar de rechtsmiddelen inzake beroep.
AFDELING 4 : Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter
Artikel 26 Specifieke voorwaarden voor verkopen met niet-commercieel karakter
De producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkopen, te koop aanbieden of uitstallen is niet onderworpen aan de bepalingen van de wet indien deze activiteiten aan al de volgende voorwaarden voldoen (KB Art. 7. § 1.) :
1° ze vinden plaats met één van volgende doelen:
- menslievend doel,
- sociaal doel,
- cultureel doel,
- educatief doel,
- sportief doel,
- de verdediging en promotie van de natuur,
- de verdediging en promotie van de dierenwereld,
- de verdediging en promotie van een ambacht,
- de verdediging en promotie van streekproducten,
- steun bij een humanitaire catastrofe,
- steun bij een ramp of belangrijke schade;
2° ze blijven occasioneel; namelijk maximaal 2 x per jaar;
3° de burgemeester of zijn afgevaardigde heeft vooraf toestemming verleend;
4° als ze de grenzen van de gemeente overschrijdt en geen bijkomende toelating van de gemeente vereist is, dan heeft de organisatie een voorafgaande toelating gevraagd aan VLAIO via reglementen@vlaio.be.
De voorwaarde vermeld in het eerste lid, 3°, geldt niet ingeval toepassing wordt gemaakt van het eerste lid, 4°.
Artikel 27 Identificatievereiste
Tijdens de verkoop, te-koop-aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten voor een niet-commercieel doel zoals vermeld in art 26, is elke verkoper herkenbaar via een kenmerk dat het mogelijk maakt om de operatie te identificeren.
Op eerste verzoek van de overheid die de toestemming heeft verleend, overhandigt de verantwoordelijke binnen dertig dagen het bewijs van de bestemming van de fondsen om het aangegeven doel te realiseren.
Artikel 28 Aanvraag voorafgaande machtiging
De aanvraag van een toestemming wordt afhankelijk van de situatie, gericht aan de burgemeester(s) of aan zijn afgevaardigde(n) of aan de Minister of aan de personeelsleden aan wie hij die bevoegdheid heeft gedelegeerd, op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
De machtiging dient min. 30 dagen voorafgaand aan het uitoefenen van de activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente.
Elk aanvraag dient gericht te zijn aan het college van burgemeester en schepenen, t.a.v. de afdeling vrije tijd, Markt 7a bus 2, 3080 Tervuren of via mail aan evenementen@tervuren.be
De aanvraag omvat :
- de naam van de verantwoordelijke van de actie,
- het doel van de actie,
- de plaats of plaatsen,
- de periode of periodes van verkoop,
- de te koop aangeboden producten of diensten en een schatting van de hoeveelheid.
De toestemming is beperkt tot één jaar. Ze is hernieuwbaar. Ze bevat de vermeldingen uit de aanvraag.
Artikel 29 Weigering en intrekking machtiging
De toestemming kan geweigerd worden en de actie kan verboden worden als de doelstelling niet overeenstemt met de toegestane doelen of als de voorgestelde verkopen een risico vormen voor de openbare orde, veiligheid, gezondheid of rust.
Als de overheid die ervoor bevoegd is de toestemming te verlenen, argwaan heeft over de reële doelstellingen van de actie of over de moraliteit van de verantwoordelijke(n), kan ze een voorafgaand onderzoek laten uitvoeren door de personen vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 45 van Koninklijk Besluit. Ze kan ook van een of meer verantwoordelijken eisen dat ze een uittreksel uit het strafregister voorleggen.
De toestemming, vermeld in artikel 26, eerste lid, 3° of 4°, van dit reglement, kan ingetrokken worden of de actie kan verboden worden, tijdens de manifestatie, door de bevoegde overheid indien vastgesteld wordt dat de voorwaarden van de toestemming of van de verklaring of de voorschriften, vermeld in dit artikel, niet worden nageleefd.
Iedere nieuwe actie kan verboden worden voor een natuurlijke of rechtspersoon of een vereniging die de bepalingen van dit artikel niet naleeft, gedurende een periode van één jaar vanaf de vaststelling van de niet-naleving. In geval van recidive kan de duur van de voormelde periode op drie jaar worden gebracht.
De weigering, het verbod of de intrekking wordt betekend :
- met een aangetekende brief tegen ontvangstbewijs
- of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
AFDELING 5 : Ambulante activiteiten in het kader van evenementen en manifestaties
Artikel 30 Toepassingsgebied
Ambulante handel wordt tevens toegelaten op occasionele evenementen en manifestaties die tot doel hebben de lokale handel en het leven in de gemeente Tervuren te bevorderen, zoals:
- Straat, buurt- en wijkfeesten en andere wijkgerichte evenementen.
- Braderieën, jaar-, rommel- en kerstmarkten.
- Muziek- en foodtruckfestivals.
- Zomerbars en pop-up horeca.
De gemeenteraad verleent volmacht aan het college van burgemeester en schepenen om de opsomming van deze evenementen en manifestaties nader te omschrijven (inclusief het bepalen van de perimeters), te wijzigen, te verminderen of te vermeerderen naargelang de noodwendigheid.
Artikel 31 Machtiging
Bij evenementen en manifestaties valt de beslissing omtrent het aantal, de aard, de locatie en de vorm van de ambulante activiteiten onder de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en schepenen, in samenspraak met de organisator. Hierop is het reglement over de gemeentelijke ondersteuning bij de organisatie van openbare activiteiten in Tervuren van toepassing.
Lokale handelaars, ambachtslui, kwekers, producenten en zij die werden uitgenodigd voor het evenement zijn vrijgesteld van de machtiging ambulante activiteiten tijdens dit evenement. Deze vrijstelling geldt enkel voor handelaars en niet voor eventuele occasionele verkopen met niet-commercieel karakter (KB art 7, gewijzigd door BVR).
AFDELING 6 : Aanvullende bepalingen
Artikel 32 Bevoegdheid marktleider
De marktleider, aangesteld door de burgemeester of zijn afgevaardigde, is bevoegd om documenten te controleren die de machtiging en identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen aantonen.
Artikel 33 Verplichte documenten
De machtiging ambulante handel is alleen geldig als de volgende documenten erbij gevoegd zijn :
De machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, worden voorgelegd op elk verzoek van de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 44 en 45 van het Koninklijk besluit.
De gemeente zal de machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, bij de toekenning van een standplaats en nadien periodiek en steekproefsgewijs controleren.
Artikel 34 Identificatievereiste bij uitoefenen ambulante activiteiten
Elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent, dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelden aangebracht worden wanneer deze alleen werken.
Het bord bevat volgende vermeldingen:
Artikel 35 Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking na de goedkeuring ervan waardoor het voorgaande gemeentelijke reglement van 25 mei 2021 automatisch wordt opgeheven.
Artikel 36 Overgangsbepalingen voor de gewijzigde plaatsen waarvan sprake in artikel 15.1.B
Het register waarvan sprake in artikel 16.2 dat van toepassing is op de beschikbare plaatsen voor ambulante handel waarvan sprake in 15.1. B wordt opnieuw geopend op 10 januari 2022 om 9u00. In afwijking van artikel 16.1, kunnen kandidaturen voor een aanvraag tot machtiging tussen 10 en 30 januari 2022 enkel per mail worden ingediend (evenementen@tervuren.be). Kandidaturen die in deze periode op een andere manier worden ingediend, zullen niet in aanmerking worden genomen.
In voormelde periode worden alle kandidaturen als volgt geklasseerd:
- eerst volgens de gevraagde standplaats en specialisatie,
- vervolgens indien van toepassing bij de staanplaats volgens de voorrangregels,
- ten slotte volgens chronologie van ontvangen mails.
Bijlage: Marktplan
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
vraag via mail van 13 december 2021 van raadslid Casier om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 16 december 2021.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Kan er een stand van zaken worden gegeven betreffende de voormalige GITO-site?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
vraag via mail van 13 december 2021 van raadslid Casier om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 16 december 2021.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Kan er een stand van zaken worden gegeven betreffende het openbaar vervoersplan 2021 (agenda GR september 2020), meer bepaald omtrent de afspraken met De Lijn wat betreft de nieuw geplande busregeling in Moorsel?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
vraag via mail van 14 december 2021 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 16 december 2021.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Kan het college toelichting geven bij de resultaten van de coronabonnen?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
vraag via mail van 14 december 2021 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 16 december 2021.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
De gemeente verstuurde een persbericht waarin stond dat de berg van Termunt gerealiseerd kan worden binnen de afgeleverde omgevingsvergunning. Wat bedoelt het college hiermee?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
vraag via mail van 14 december 2021 van raadslid Geyns om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 16 december 2021.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 11. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.
Kan het college toelichten wat de stand van zaken is met betrekking tot het terrein van het vroegere Hof ter Balct in de Hoornzeelstraat?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 32 §2 van het huishoudelijk reglement.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur waarnemend
Hugo Vankelecom
voorzitter