De raad keurt het retributiereglement goed.
Nieuwe tarieven voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2022.
- Artikel 173 van de Grondwet
Behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente.
- Artikel 41, tweede lid, 14° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad is bevoegd voor het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.
- Het besluit van de gemeenteraad van 15 december 2020 tot goedkeuring van het retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken door de dienst burgerzaken.
De onderhandelingen met de kaartproducent leiden tot aanpassing van verscheidene tarieven en tot vereenvoudigde spoedprocedures. De benaming van het huwelijksboekje is ook gewijzigd naar een koesterboekje en het verloop van de pin- en pukcodes verlopen nu digitaal door ons e-loket waardoor de kostprijs hiervan is verwijderd.
Dit reglement genereert ontvangsten en zal worden geboekt op GBB/0020-00/7318999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1. De raad heft een gemeentelijke retributie op de afgifte van de volgende administratieve stukken:
1) elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid 1° (inwoners vanaf 12 jaar) en elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot g).
via normale procedure | 18,50 euro (16,70 euro: productiekost + administratieve kost: 1,80 euro) |
via dringende procedure | 112,50 euro (101,90 euro: productiekost + administratieve kost: 10,60 euro) |
via dringende procedure met gecentraliseerde levering | 148,00 euro (134,10 euro: productiekost + administratieve kost: 13,90 euro) |
2) elektronische kaarten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3°. Hier is de bijkomende administratieve kost enkel een verhoging tot de volgende 0,50 euro :
via normale procedure |
7,00 euro (6,70 euro: productiekost + administratieve kost : 0,30 euro) |
via dringende procedure | 92,00 euro (91,90 euro: productiekost + administratieve kost: 0,10 euro) |
via dringende procedure met gecentraliseerde levering | 124,50 euro (124,40 euro: productiekost + administratieve kost: 0,10 euro) |
3) elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e) en h) tot l):
immatriculatieattest | 8,00 euro |
biometrische kaarten en verblijfstitels | 19,00 euro (17,20 euro: productiekost + administratieve kost : 1,80 euro) |
biometrische kaarten en verblijfstitels via spoedprocedure | 112,50 euro (101,90 euro: productiekost + administratieve kost: 10,60 euro) |
4) reispaspoorten:
reispaspoort met 32 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale procedure | 74,00 euro (35,00 euro productiekost + 30,00 euro consulair recht + 9,00 euro administratieve kost) |
reispaspoort met 32 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in spoedprocedure | 250,00 euro (210,00 euro productiekost + 30,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost) |
reispaspoort met 64 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale OF spoedprocedure | 250,00 euro (210,00 euro: productiekost + 30,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost) |
reispaspoort met 32 of 64 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in superdringende procedure | 310,00 euro (270,00 euro: productiekost + 30,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost) |
reispaspoort met 32 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale procedure | 35,00 (productiekost) |
reispaspoort met 32 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in spoedprocedure | 210,00 (productiekost) |
reispaspoort met 64 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale OF spoedprocedure | 210,00 (productiekost) |
reispaspoort met 32 of 64 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in superdringende procedure | 270,00 (productiekost) |
reisdocument voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen voor meerderjarigen in normale procedure | 70,00 euro (41,00 euro productiekost + 20,00 euro consulair recht + 9,00 euro administratieve kost) |
reisdocument voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen voor meerderjarigen in spoedprocedure | 240,00 euro (210,00 euro productiekost + 20,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost) |
reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen voor meerderjarigen in superdringende procedure | 300,00 euro (270,00 euro productiekost + 20,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost) |
reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen voor minderjarigen in normale procedure | 41,00 euro (productiekost) |
reisdocument voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen voor minderjarigen in spoedprocedure | 210,00 euro (productiekost) |
reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen voor minderjarigen in superdringende procedure | 270,00 euro (productiekost) |
5) koesterboekje: 25,00 euro
6) kopie van een bestuursdocument afgeleverd in het kader van de toepassing van Titel II, hoofdstuk 3 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018:
zwart-wit kopie | 0,10 euro |
kleuren kopie | 0,15 euro |
7) genealogische opzoekingen door of met een beambte: 35,00 euro per uur met een minimum van 35,00 euro.
Artikel 2. De raad heft de gemeentelijke retributie voor de afgifte van:
Europese rijbewijzen en de voorlopige rijbewijzen in bankkaartmodel | 24,00 euro (20,00 euro productiekost + 4,00 euro administratieve kost) |
Internationale rijbewijzen | 20,00 euro (16,00 euro productiekost + 4,00 euro administratieve kost) |
Artikel 3. De retributie wordt betaald door de persoon of de instelling aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt op het ogenblik van de aanvraag van het administratief stuk of de afdruk van het basisdocument.
De personen of de instellingen die een verzoek tot het bekomen van een administratief stuk, waarop een retributie is verschuldigd, indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de retributie in bewaring geven bij de financieel directeur of zijn afgevaardigde indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan worden afgegeven.
Artikel 4. Dit besluit heft het retributiereglement van 15 december 2020 op met ingang van 1 januari 2022.