Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

do 16/12/2021 - 20:00

Goedkeuring van het retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken door de dienst burgerzaken

Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, schepenen
Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Sabine Robeet, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur waarnemend

De raad keurt het retributiereglement goed.

Aanleiding

Nieuwe tarieven voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2022.

Regelgeving

- Artikel 173 van de Grondwet
Behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente.
- Artikel 41, tweede lid, 14° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad is bevoegd voor het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.
- Het besluit van de gemeenteraad van 15 december 2020 tot goedkeuring van het retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken door de dienst burgerzaken.

Feiten, context en argumentatie

De onderhandelingen met de kaartproducent leiden tot aanpassing van verscheidene tarieven en tot vereenvoudigde spoedprocedures. De benaming van het huwelijksboekje is ook gewijzigd naar een koesterboekje en het verloop van de pin- en pukcodes verlopen nu digitaal door ons e-loket waardoor de kostprijs hiervan is verwijderd.

Budget

Dit reglement genereert ontvangsten en zal worden geboekt op GBB/0020-00/7318999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

Publieke stemming
Aanwezig: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Willy Roeykens, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Jan Trappeniers, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Sabine Robeet, Dirk Stoffelen
Voorstanders: Hugo Vankelecom, Marc Charlier, Bram Peters, Kristina Eyskens, Werner Aerts, Sofie Lombaert, Christine Tinlot, Lut Kint, Monica Bruylandt-Van de Velde, Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Dirk De Vos, Robert Steuts, Jan Trappeniers, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Elmo Peeters, Yvette Schepers, Sabine Robeet
Onthouders: Willy Roeykens, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Thomas Geyns, Serge Liesenborghs, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier
Resultaat: Met 19 stemmen voor, 8 onthoudingen

Artikel 1. De raad heft een gemeentelijke retributie op de afgifte van de volgende administratieve stukken:
1) elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid 1° (inwoners vanaf 12 jaar) en elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot g).

via normale procedure 18,50 euro (16,70 euro: productiekost + administratieve kost: 1,80 euro)
via dringende procedure

112,50 euro (101,90 euro: productiekost + administratieve kost: 10,60 euro)

via dringende procedure met gecentraliseerde levering

148,00 euro (134,10 euro: productiekost + administratieve kost: 13,90 euro)

2) elektronische kaarten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3°. Hier is de bijkomende administratieve kost enkel een verhoging tot de volgende 0,50 euro : 

via normale procedure

7,00 euro (6,70 euro: productiekost + administratieve kost : 0,30 euro)
via dringende procedure 92,00 euro (91,90 euro: productiekost + administratieve kost: 0,10 euro)
via dringende procedure met gecentraliseerde levering 124,50 euro (124,40 euro: productiekost + administratieve kost: 0,10 euro)

3) elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e) en h) tot l):

immatriculatieattest 8,00 euro
biometrische kaarten en verblijfstitels 19,00 euro (17,20 euro: productiekost + administratieve kost : 1,80 euro)
biometrische kaarten en verblijfstitels via spoedprocedure 112,50 euro (101,90 euro: productiekost + administratieve kost: 10,60 euro)

4) reispaspoorten:

reispaspoort met 32 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale procedure 74,00 euro (35,00 euro productiekost + 30,00 euro consulair recht + 9,00 euro administratieve kost)
reispaspoort met 32 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in spoedprocedure 250,00 euro (210,00 euro productiekost + 30,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost)
reispaspoort met 64 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale OF spoedprocedure 250,00 euro (210,00 euro: productiekost + 30,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost)
reispaspoort met 32 of 64 bladzijden voor een meerderjarige Belgische inwoner aangevraagd in superdringende procedure 310,00 euro (270,00 euro: productiekost + 30,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost)
reispaspoort met 32 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale procedure 35,00 (productiekost)
reispaspoort met 32 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in spoedprocedure 210,00 (productiekost)
reispaspoort met 64 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in normale OF spoedprocedure 210,00 (productiekost)
reispaspoort met 32 of 64 bladzijden voor een minderjarige Belgische inwoner aangevraagd in superdringende procedure 270,00 (productiekost)
reisdocument voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen voor meerderjarigen in normale procedure 70,00 euro (41,00 euro productiekost + 20,00 euro consulair recht + 9,00 euro administratieve kost)
reisdocument voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen voor meerderjarigen in spoedprocedure 240,00 euro (210,00 euro productiekost + 20,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost)
reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen voor meerderjarigen in superdringende procedure 300,00 euro (270,00 euro productiekost + 20,00 euro consulair recht + 10,00 euro administratieve kost)
reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen voor minderjarigen in normale procedure 41,00 euro (productiekost)
reisdocument voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen voor minderjarigen in spoedprocedure 210,00 euro (productiekost)
reisdocument voor vluchtelingen en staatlozen voor minderjarigen in superdringende procedure 270,00 euro (productiekost)

5) koesterboekje: 25,00 euro

6) kopie van een bestuursdocument afgeleverd in het kader van de toepassing van Titel II, hoofdstuk 3 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018:

zwart-wit kopie  0,10 euro
kleuren kopie 0,15 euro

7) genealogische opzoekingen door of met een beambte: 35,00 euro per uur met een minimum van 35,00 euro.

Artikel 2. De raad heft de gemeentelijke retributie voor de afgifte van:

Europese rijbewijzen en de voorlopige rijbewijzen in bankkaartmodel 24,00 euro (20,00 euro productiekost + 4,00 euro administratieve kost)
Internationale rijbewijzen 20,00 euro (16,00 euro productiekost + 4,00 euro administratieve kost)

Artikel 3. De retributie wordt betaald door de persoon of de instelling aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt  op het ogenblik van de aanvraag van het administratief stuk of de afdruk van het basisdocument.
De personen of de instellingen die een verzoek tot het bekomen van een administratief stuk, waarop een retributie is verschuldigd, indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de retributie in bewaring geven bij de financieel directeur of zijn afgevaardigde indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan worden afgegeven.
Artikel 4. Dit besluit heft het retributiereglement van 15 december 2020 op met ingang van 1 januari 2022.