Artikel 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 32, §1. - De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de gemeenteraad. Deze audio-opname wordt op de webstek van de gemeente gepubliceerd.
§ 3. - Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Art. 33, § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk tijdens de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de gemeenteraad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de gemeenteraad van 23 oktober 2025
Mail van Interrand van 27 oktober 2025
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
De vertegenwoordigers werden aangeduid in zitting van 10 maart 2025:
- Koen Maertens en Willy Roeykens: voor de duur van de legislatuur 2025-2030
- Ralph Packet: tot 30 juni 2027
- Werner Aerts: vanaf 1 juli 2027 tot einde legislatuur
Raadslid Kathelijne Verboomen werd in zitting van 23 oktober 2025 aangeduid voor de duur van 2 oktober 2025 tot en met 31 december 2025 als plaatsvervangend afgevaardigde voor Willy Roeykens voor de algemene vergadering van Interrand.
Het mandaat van de vertegenwoordigers moet vastgesteld worden voor de bijzondere algemene vergadering van 17 december 2025.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordigers als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 17 december 2025:
Agenda
1. Vaststelling van de geldigheid tot vergaderen overeenkomstig art. 29 van de statuten
2. Notulen algemene vergadering van 25 juni 2025: goedkeuring
3. Begroting en werkingsbijdrage 2026
4. Beheersoverdracht nazorg diftar
5. Varia
- Mail van Fluvius Zenne-Dijle van 12 september 2025 met uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van 10 december 2025
- Brief van Fluvius Zenne-Dijle van 24 november 2025 over de Buitengewone Algemene Vergadering – 10 december 2025
- Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
- Artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De gemeente Tervuren neemt deel aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (vroeger: Iverlek).
De vertegenwoordigers werden aangeduid op de zitting van 10 maart 2025 voor de duur van de legislatuur 2025-2030:
- afgevaardigde algemene vergadering: Ralph Packet
- plaatsvervanger van de afgevaardigde voor de algemene vergadering: Lies Eykens.
Het mandaat van de vertegenwoordiger voor zijn/haar stemgedrag moet vastgesteld worden voor de buitengewone algemene vergadering van 10 december 2025.
In zijn brief van 24 november 2025 meldt Fluvius Zenne-Dijle het volgende:
'De Raad van Bestuur van Fluvius Zenne-Dijle heeft in zijn vergadering van donderdag 20 november jongstleden beslist om in te gaan op de vraag van verschillende gemeenten om de voorgestelde wijzigingen aan de statuten met betrekking tot de activiteit warmte, niet te behandelen op de eerstkomende Buitengewone Algemene Vergadering. Deze gemeenten wensen eerst bijkomende verduidelijking en toelichting bij dit dossier te ontvangen.
Voor alle duidelijkheid: de statutenwijzigingen blijven op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering staan, maar de voorgestelde wijzigingen met betrekking tot de activiteit warmte zullen niet ter goedkeuring worden voorgelegd. De overige voorgestelde wijzigingen los van de activiteit warmte zullen dus wel ter goedkeuring worden voorgelegd. De huidige geldende tekst van de artikelen met betrekking tot de activiteit warmte blijft met andere woorden van toepassing.
Wat dit concreet betekent voor het agendapunt '2. Statutenwijzigingen' wordt hierna in de bijschriften toegelicht:
2. Statutenwijzigingen:
a. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV); [Deze kennisneming blijft geagendeerd.]
b. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV); [Deze kennisneming blijft geagendeerd maar het onderdeel met betrekking tot de wijziging van de rechten verbonden aan de aandelen Aw is zonder voorwerp geworden, gezien in de finaal voorgestelde statutenwijzigingen de artikelen met betrekking tot de activiteit warmte niet ter goedkeuring zullen worden voorgelegd.]
c. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025; [Deze kennisneming blijft geagendeerd.]
d. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp); [Conform het Decreet Lokaal Bestuur zullen de voorgestelde wijzigingen aan de statuten en aan de bijlagen artikelsgewijs ter goedkeuring worden voorgelegd, behalve de voorgestelde wijzigingen met betrekking tot de activiteit warmte. De artikelen 9 punt 7, 29ter, 29quater en 30 punt 4b van de statuten en de artikelen 11 en 15 van de bijlage 3 met betrekking tot de activiteit warmte zullen niet ter goedkeuring worden voorgelegd.]
e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen; [Deze vaststelling is zonder voorwerp geworden.]
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen; [Deze volmachtverlening is zonder voorwerp geworden.]
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren. [Deze volmachtverlening zal ter goedkeuring worden voorgelegd.]
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle van 10 december 2025.
Agenda:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging):
a) Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b) Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2026 van de bestaande aandelen Ae, Ag, At, Apg en Apt à rato van 25 euro per eigen vermogenswaarde voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties (Publi-T/Publigas).
c) Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2026 van de aandelen At' binnen de activiteit openbare elektronische-communicatiewerken a rato van 25 euro per aandeel.
d) Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
e. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
f. Aanvaarding van de toetreding/uitbreiding van de aansluiting voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout vanaf 1 januari 2026.
g. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a. vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Statutenwijzigingen:
a. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
b. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
c. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025;
d. Goedkeuring voorstel van statutenwijziging (inclusief de wijziging van het voorwerp);
e. vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen;
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.
3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2 en desgevallend 6, 7 en 8 bij authentieke akte te doen vaststellen.
4. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
5. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.V. WVV.
6. Desgevallend aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
Brief van Creat dv van 13 oktober 2025
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
Volgende vertegenwoordiger werd aangeduid in zitting van 10 maart 2025 voor de duur van de legislatuur 2024-2030: Jan Trappeniers, schepen, Heidestraat 39, 3080 Duisburg.
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2025.
Artikel 1. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2025.
Agenda:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de dienstverlenende vereniging, het ondernemingsplan 2025-2030, de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2026 (overeenkomstig art. 432 en 459 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2026 (overeenkomstig artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden over de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 16 december 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de raad.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Creat Services dv.
Brief van Interleuven 18 september 2025 en mail van 29 september 2025
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
De vertegenwoordiger werd aangeduid in de zitting van 10 maart 2025 voor de duur van de legislatuur 2025-2030: Mario Van Rossum, voorzitter van de raad, Rootstraat 50, 3080 Duisburg met als plaatsvervanger Jan Trappeniers, schepen, Heidestraat 29, 3080 Duisburg.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van 17 december 2025.
Agenda
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 24 september 2025
3. Statutenwijziging
4. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2026
5. Begroting 2026
6. Vervanging lid raad van bestuur
7. Diversen
Aangetekende brief van IGO div van 20 oktober 2025
Titel 3 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De extern verzelfstandigde agentschappen
Volgende vertegenwoordiger werd aangeduid in zitting van 10 maart 2025 voor de duur van de legislatuur 2025-2030:
- effectieve vertegenwoordiger: Ralph Packet
- plaatsvervangend vertegenwoordiger: Werner Aerts
Het mandaat van de vertegenwoordiger moet vastgesteld worden voor de gewone algemene vergadering van 19 december 2025.
Enig artikel. De raad stelt het mandaat van de vertegenwoordiger als volgt vast: goedkeuring van de agendapunten van de gewone algemene vergadering van 19 december 2025.
Agenda:
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 27/6/2025
2. Benoeming commissaris-revisor voor boekjaren 2026-2027-2028: Foederer DFK Bedrijfsrevisoren (document 1)
3. Indexering van de presentievergoedingen voor bestuurders (document 2)
4. Opheffing van beleidsgroep en kredietcomité van Energiehuis IGO (document 3)
5. Goedkeuring begroting 2026 en jaarprogramma IGO div (document 4)
6. Aanstelling leden voor de Algemene Vergadering:
7. Aanstelling leden voor het Algemeen Comité
8. Varia
- Artikel 41, §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
De gemeenteraad richt 3 raadscommissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De oprichting van deze commissies wordt bij afzonderlijk raadsbesluit vastgesteld. De commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het bespreken van belangrijke dossiers of actuele onderwerpen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
- Artikel 41, §7 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
De commissies worden door hun voorzitter bijeengeroepen. Een derde van de leden van de commissie kan de voorzitter vragen de commissie bijeen te roepen. De oproepingsbrief vermeldt de agenda en wordt naar alle raadsleden gestuurd via mail. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de webstek van de gemeente. De bijlagen worden samen met de agenda ter beschikking gesteld van de leden van de commissie. De commissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden.
Op 3 november 2025 heeft het college kennisgenomen van het overzicht van de vergaderdata van de raadscommissies voor 2026 en geeft gunstig advies.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de data van de raadscommissies voor 2026:
| Datum zitting | Commissie |
| 22 januari 2026 | Mens en Vrije tijd |
| 12 februari 2026 | Ruimte |
| 19 maart 2026 | Algemeen beleid, financiën en investeringen |
| 23 april 2026 | Mens en Vrije tijd |
| 21 mei 2026 | Ruimte |
| 18 juni 2026 | Algemeen beleid, financiën en investeringen |
| 22 oktober 2026 | Mens en Vrije tijd |
| 19 november 2026 | Ruimte |
| 10 december 2026 | Algemeen beleid, financiën en investeringen |
Mail van 13 oktober 2025 van mevrouw Greet Van Eygen van de juridische dienst van de provincie Vlaams-Brabant
- Artikel 6 van de wet van 24 juni 2013 over de gemeentelijke administratieve sancties
- Artikelen 1 §2 en 2 §1 van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet over de gemeentelijke administratieve sancties
- Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2018 over de algemene politieverordening met gemeentelijke administratieve sancties, laatst gewijzigd door het gemeenteraadsbesluit van 27 augustus 2019
- Het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2014 over de verlenging van de aanstellingen van de heer Johan Guillemyn en mevrouw Greet Van Eygen als ambtenaren van de provincie Vlaams-Brabant voor de behandeling van de GAS-dossiers
- Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2024 over de aanstelling van mevrouwen Vanessa Smeulders en Eline Parys als bijkomende ambtenaren van de provincie Vlaams-Brabant voor de behandeling van de GAS-dossiers
- Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2025 over de aanstelling van mevrouwen Veerle Dedobbeleer, Naomi Cornelissen en Christel Deroost als bijkomende ambtenaren van de provincie Vlaams-Brabant voor de behandeling van de GAS-dossiers
- Het gemeenteraadsbesluit van 28 augustus 2025 over de aanstelling van mevrouwen Sabine Brijs en Aurélie Van Meensel als bijkomende ambtenaren van de provincie Vlaams-Brabant voor de behandeling van de GAS-dossiers
- Het besluit van de provincieraad van 16 september 2025 waarbij de tarieven voor de gas werking werden geëvalueerd
- Het besluit van de deputatie van 9 oktober 2025 waarbij de modellen van samenwerkingsovereenkomst werden goedgekeurd
- Het collegebesluit van 3 november 2025 over de kennisname van de samenwerkingsovereenkomsten en tarieven voor de behandeling van de dossiers van GAS-overlast en GAS-stilstaan en parkeren door de aangestelde ambtenaren van de provincie Vlaams-Brabant
De provincie Vlaams-Brabant heeft een dienstverlenende opdracht van onze gemeente en stelt ambtenaren voor de behandeling van GAS-dossiers ter beschikking omwille van hun juridische expertise en de neutrale en eenvormige beoordeling van dossiers.
De provincieraad besliste in het verleden dat de vergoeding die wordt aangerekend in het kader van de dienstverlening voor GAS-overlast, half kostendekkend moet zijn.
Voor GAS-parkeren en GAS-snelheid moet de vergoeding volledig kostendekkend zijn.
Bij de start van de nieuwe legislatuur vroeg de deputatie om extra aandacht te besteden aan de afspraken die in het verleden werden gemaakt betreffende het (half) kostendekkend karakter van de dossiervergoeding voor de provinciale dienstverlening in het kader van de GAS-werking.
Uit een evaluatie bleek dat de gehanteerde tarieven voor GAS-parkeren en GAS-snelheid kostendekkend zijn. Het gehanteerde tarief voor GAS-overlast bleek echter niet meer half kostendekkend te zijn.
De dossierkost voor GAS-overlast werd vastgesteld op 83 euro voor dossiers die geregistreerd worden vanaf 1 januari 2026.
De dossierkost voor GAS-parkeren werd vastgesteld op 30 euro voor het eerste jaar van aansluiting en op 15 euro voor ieder volgend jaar dat de gemeente beroep doet op de provinciale dienstverlening.
De dossierkost voor GAS-snelheid werd vastgesteld op 7 euro.
De dossierkost voor alle GAS-dossiers wordt jaarlijks verhoogd met 2,5% conform de verhoging die gehanteerd wordt voor de berekening van de loonkost en dit met ingang van 1 januari 2027.
Artikel 1. De raad keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomsten en tarieven voor de behandeling van de dossiers van GAS-overlast en GAS-stilstaan en parkeren goed.
Artikel 2. De raad stemt in met de vergoedingen van 83 euro per geregistreerd dossier GAS-overlast vanaf 1 januari 2026 en van 30 euro per geregistreerd dossier GAS-stilstaan en parkeren voor het eerste jaar van aansluiting en 15 euro voor ieder volgend jaar, jaarlijks te verhogen met 2,5% met ingang van 1 januari 2027, te betalen aan de provincie Vlaams-Brabant via rekeningnummer BE56 0910 1061 7788 (BIC: GKCCBEBB) met vermelding van de referte van de factuur.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt verzonden naar de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, naar de GAS-cel van de provincie Vlaams-Brabant, naar de voorzitter van het politiecollege en naar de procureur des Konings te Leuven.
De afsprakennota werd op het overleg met het CKB van 11 september 2025 besproken.
- Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie van de erkende erediensten, artikel 33/1
Het centraal kerkbestuur kan, ook namens de kerkfabrieken die eronder vallen, afspraken maken met de gemeente. Die afspraken zijn bindend voor alle partijen.
Het centraal kerkbestuur kan namens de onderliggende kerkfabrieken die het vertegenwoordigt, met de gemeente afspraken maken. Die afspraken worden vastgelegd in een afzonderlijk document met eigen status. Die werkwijze biedt de kans om op een soepele manier afspraken te maken. De verschillende kerkfabrieken waarvoor die afspraken gelden, moeten dat niet meer allemaal individueel in het meerjarenplan opnemen. De regelgeving legt geen sjabloon of model op. Er bestaat ook geen beperking of limitatieve opsomming van afspraken. De afspraken die formeel zijn opgenomen in de afsprakennota zijn bindend voor alle partijen.
Deze afsprakennota dient als basis voor de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031 van de vier katholieke kerkfabrieken van de gemeente Tervuren.
Enig artikel. De raad keurt de bijgevoegde afsprakennota tussen de gemeente en het Centraal Kerkbestuur Tervuren als basis voor de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031 van de verschillende kerkfabrieken goed.
Wijziging reglement fietsleasing voor het personeel
- Artikel 40, §3 van het decreet over het lokaal bestuur
De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
- Gemeenteraadsbesluit van 30 november 2023
Goedkeuring van het reglement fietsleasing voor de organisatie
Tijdens de gemeenteraadszitting van 30 november 2023 werd het reglement fietsleasing voor de organisatie goedgekeurd. De personeelsleden kunnen een fiets leasen via de leasemaatschappij o2o. Om de personeelsleden verder de mogelijkheid te bieden om een fiets te leasen, werd een nieuwe raamovereenkomst afgesloten met CREAT. Het reglement is gewijzigd volgens de voorwaarden van de nieuwe raamovereenkomst, om de personeelsleden de kans te bieden sneller te kunnen instappen en eventueel te beschikken over een groter budget om een fiets te leasen. Er werd een positief advies verleend door het managementteam en het college op het bijgevoegde reglement voor fietsleasing.
Enig artikel. De raad keurt de aanpassing aan het reglement voor fietsleasing voor de organisatie goed, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Het bedrijventerreinmanagement van het bedrijventerrein Keiberg-Vossem
- Artikel 41, 2e lid, 4° van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Aan de raad wordt voorgesteld om een coöperatieve vennootschap (CV) op te richten met de naam 'LOCO Tervuren'. De oprichters van de vennootschap zijn: Gemeente Tervuren, Politiezone Voer en Dijle, Interleuven dv, Wash Time en G-Invest.
Doel van de vennootschap
Het coöperatief doel van de vennootschap staat uitgebreid beschreven in artikel 3 van de voorliggende ontwerpstatuten. Samengevat heeft de CV tot doel om te voorzien in een duurzaam bedrijventerreinmanagement van het bedrijventerrein in Tervuren. Energie en grondstoffen worden, ten gunste van de deelnemers en van andere belanghebbenden, op een duurzame wijze opgewekt, beheerd en gebruikt, op zo'n wijze dat de voordelen voor de deelnemers worden gekoppeld aan een maatschappelijke meerwaarde. Dit draagt bij tot maatschappelijk, ecologisch en sociaal verantwoord ondernemen.
De CV heeft tot voornaamste doel aan de behoeften van haar vennoten te voldoen, onder meer door met hen overeenkomsten te sluiten over de levering van goederen, de verrichting van diensten of de uitvoering van werken in het kader van de duurzame ontwikkeling van (hun activiteiten op) het bedrijventerrein en de omgeving.
Activiteiten
Om het bovenvermelde doel te realiseren, kan de CV o.a. de volgende handelingen stellen:
- het kopen, verkopen, huren, verhuren van en het verwerven van zakelijke of andere rechten op (roerende) goederen, gebouwen en gronden;
- de opwekking van en handel in energie, waaronder elektriciteit en warmte;
- het ontwerp, de aanleg en de uitbating van verdelingsnetten en productie-installaties;
- het aanbieden en uitvoeren van gemeenschappelijke diensten.
De CV kan in het algemeen alle commerciële, industriële, financiële, roerende of onroerende handelingen verrichten in rechtstreeks of onrechtstreeks verband met haar voorwerp en/of finaliteit of die van aard zouden zijn de verwezenlijking ervan geheel of ten dele te vergemakkelijken.
Duur
De vennootschap wordt opgericht voor onbepaalde duur.
Vermogen en aandelen
Er kunnen verschillende soorten aandelen worden uitgegeven; dit zijn aandelen die andere rechten en plichten geven op het vlak van lidmaatschap en/of vermogen.
Bij de oprichting worden drie categorieën van aandelen gecreëerd:
- de aandelen A zijn voorbehouden aan de intergemeentelijke dienstverlenende vereniging Interleuven;
- de aandelen B zijn voorbehouden voor partijen die zich op het bedrijventerrein te Tervuren vestigen (waaronder de gemeente Tervuren - recyclagepark);
- de aandelen C zijn voorbehouden voor partijen die geld inbrengen in de vennootschap met het oog op de financiering van de projecten die door de vennootschap worden opgezet in het kader van de finaliteit en het voorwerp zoals omschreven in deze statuten.
Aandelen worden toegekend volgens de oppervlakte in eigendom op het bedrijventerrein. Er is geen inbreng of prijs verschuldigd. De gemeente Tervuren verwerft bij oprichting 59 aandelen met een waarde van 5 euro per aandeel. Alle nog niet uitgegeven B-aandelen blijven in eigendom van Interleuven tot de gronden worden verkocht. Interleuven zal een prijs volstorten voor de B-aandelen om een zeker startkapitaal op te brengen. Bedrijven zullen dit aandeel krijgen bij toetreding door aankoop van hun grond.
De A-aandelen zijn allemaal in handen van Interleuven. Er worden (nog) geen C-aandelen uitgegeven.
Er is geen aanvangsvermogen, wel worden er roerende goederen in natura ingebracht (een waterzuiveringsinstallatie). Interleuven zal 92.585 euro als achtergestelde lening in LOCO Tervuren voorzien.
Alle partners brengen in natura ook het afstromend hemelwater in dat kosteloos wordt afgestaan aan LOCO Tervuren CV.
Bestuur
Door de deelname aan de oprichting van de CV wordt de gemeente Tervuren vennoot. De houders van aandelen van categorie B kunnen niet vrijwillig uittreden.
De vennootschap wordt bestuurd door een algemene vergadering en een raad van bestuur. De gemeente Tervuren moet een vertegenwoordiger aanduiden voor de algemene vergadering en heeft het recht om voor één bestuursmandaat twee kandidaten voor te dragen waaruit de algemene vergadering dient te kiezen.
Op de eerste algemene vergadering worden de bestuurders gekozen. De mandaten zijn onbezoldigd.
De gemeente verwerft aandelen als gevolg van haar eigendom van een perceel op het bedrijventerrein. Er is geen volstorting van de aandelen nodig.
Artikel 1. De raad keurt de oprichting van de coöperatieve vennootschap 'LOCO Tervuren' goed.
Artikel 2. De raad keurt de toetreding van de gemeente Tervuren tot de coöperatieve vennootschap 'LOCO Tervuren' goed.
Artikel 3. De raad keurt de bijgevoegde ontwerpstatuten van de coöperatieve vennootschap 'LOCO Tervuren' goed.
Artikel 4. De raad keurt het bijgevoegde financieel plan van de coöperatieve vennootschap 'LOCO Tervuren' goed.
Door het gemeenteraadsbesluit van 30 augustus 2016 werd de digitale aanmeldprocedure voor de inschrijving van de leerlingen van de basisscholen van Tervuren goedgekeurd.
Door deze aanmeldprocedure worden de plaatsen op een objectieve, neutrale en transparante wijze verdeeld en worden wachtrijen, uitgestelde en dubbele aanmeldingen en inschrijvingen vermeden.
- Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- Decreet van 4 februari 2022 tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en de Codificatie van sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016 over het inschrijvingsrecht in het gewoon onderwijs buiten het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad en de regelgeving over het LOP en de CLR
- Decreet van 18 februari 2022 tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 over bijkomende maatregelen voor het inschrijvingsrecht betreffende voorrangs- en ordeningscriteria
- Besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2022 over het inschrijvingsrecht in het basis- en secundair onderwijs
- Omzendbrief BaO/2022/02 van 28 juni 2022 over het inschrijvingsrecht en de aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen in het schooljaar 2023-2024 en volgende
- Besluit van de gemeenteraad van 30 augustus 2016 over de goedkeuring van het dossier van de invoering van een digitaal centraal aanmeldingsregister voor de inschrijving van de leerlingen van alle basisscholen van Tervuren vanaf het schooljaar 2017-2018
- Besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2019 over de goedkeuring van de toetreding van de basisschool van het Heilig-Hartcollege tot het centraal aanmeldingsregister
- Besluit van de gemeenteraad van 22 oktober 2019 over de goedkeuring van de toetreding van de gemeentelijke basisschool 'De Letterbijter' van Wezembeek-Oppem tot het centraal aanmeldingsregister
- Besluit van het college van 27 maart 2023 over de goedkeuring van het reglement van orde van de Ombudsdienst Inschrijvingen voor de aanmeldingsprocedure van de Nederlandstalige basisscholen van Tervuren en Wezembeek-Oppem
- Besluit van het college van 15 september 2025 over de goedkeuring van de digitale aanmeldprocedure van de deelnemende basisscholen van Tervuren en Wezembeek-Oppem voor het schooljaar 2026-2027
- Besluit van het college van 3 november 2025 over de goedkeuring van de capaciteiten van de gemeentelijke basisscholen, de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes, de samenstelling van de Ombudsdienst Inschrijvingen en het dossier van de aanmeldingsprocedure voor het schooljaar 2026-2027
Voor de aanmeldprocedure van het gewoon Nederlandstalig basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem voor het schooljaar 2026-2027 moeten de maximale capaciteiten van elk geboorte- en leerjaar van elke school, de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes, de samenstelling van de Ombudsdienst Inschrijvingen en het dossier goedgekeurd worden.
Het college heeft op 15 september 2025 de opzeg van het digitaal aanmeldsysteem van V-ICT-OR en de overschakeling naar het kosteloos Vlaams digitaal systeem voor de aanmeldingen voor de deelnemende Nederlandstalige basisscholen van Tervuren en Wezembeek-Oppem voor de volgende schooljaren goedgekeurd na kennisname van het verslag van de vergadering van 4 september 2025 van de schooldirecties- en -besturen van de deelnemende basisscholen van de aanmeldprocedure van Tervuren en Wezembeek-Oppem. Het college heeft tevens het gebruik van één aanmeldings- en inschrijvingsperiode met voorrang voor broers, zussen en kinderen van personeel en het behoud van de huidige ordeningscriteria: 1) schoolkeuze 2) wandelafstand van het huidig of toekomstig woonstadres of werkadres tot het schooladres 3) toeval bevestigd en heeft opdracht gegeven om dit standaarddossier C in te dienen bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten.
Voor de capaciteitsbepaling houdt elke school rekening met de infrastructurele mogelijkheden, de veiligheid en het pedagogisch project.
De capaciteiten voor het schooljaar 2026-2027 werden gunstig geadviseerd door de schoolraden van de gemeentelijke basisscholen.
Artikel 1. De raad keurt de volgende maximale capaciteiten van leerlingen in de gemeentelijke basisscholen voor het schooljaar 2026-2027 goed:
| Geboortejaar | GBS Tervuren | GBS Moorsel De Fonkel |
GBS Vossem |
| 2024 | 46 | 36 | 46 |
| 2023 | 46 | 36 | 46 |
| 2022 | 46 | 36 | 46 |
| 2021 | 46 | 36 | 46 |
| 1ste leerjaar | 46 | 36 | 46 |
| 2de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
| 3de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
| 4de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
| 5de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
| 6de leerjaar | 46 | 36 | 46 |
Artikel 2. De raad keurt de volgende aanmeldings- en inschrijvingsperiodes van het schooljaar 2026-2027 goed:
- De aanmeldingsperiode voor alle leerlingen start op 24 februari 2026 om 9 uur en eindigt op 17 maart 2026 om 16 uur
- Het toewijzingsresultaat wordt bekendgemaakt op 23 april 2026
- De inschrijvingsperiode voor de gunstig gerangschikte leerlingen begint op 27 april 2026 en eindigt op 12 mei 2026
- De vrije inschrijvingsperiode begint op 21 mei 2026 om 9 uur.
Artikel 3. De raad stemt er mee in dat de directeur in bepaalde situaties leerlingen toch kan inschrijven ondanks het bereiken van de maximale capaciteit.
Artikel 4. De raad keurt het hierbijgevoegde standaarddossier C van de digitale aanmeldprocedure van het Nederlandstalig gewoon basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem voor het schooljaar 2026-2027 goed.
Artikel 5. De raad keurt de hierbijgevoegde samenstelling van de Ombudsdienst Inschrijvingen voor de aanmeldprocedure van het Nederlandstalig gewoon basisonderwijs van Tervuren en Wezembeek-Oppem voor het schooljaar 2026-2027 goed.
De mail van 1 oktober 2025 van de coördinator van Nationaal Park Brabantse Wouden vzw
- Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de raad
- Het decreet van 9 juni 2023 over de Vlaamse Parken en algemene landschapszorg
- Het besluit van de Vlaamse regering van 14 juli 2023 tot vaststelling van de algemene erkennings- en subsidiëringsvoorwaarden voor Vlaamse Parken
- Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2023 tot erkenning van het Nationaal Park Brabantse Wouden
- Het besluit van de gemeenteraad van 29 februari 2024 over de goedkeuring van de oprichting, de statuten van het Nationaal Park Brabantse Wouden vzw en de samenwerkingsovereenkomst tussen de stichtende leden
- het besluit van de Vlaamse regering van 21 juni 2024 tot subsidiëring van de erkende Nationale Parken, in casu Brabantse Wouden, met de toezegging van de volledige financiering van maximaal 608.000 euro per jaar.
- het besluit van het college van 12 mei 2025 over de goedkeuring van het projectbudget 2025-2030 voor het Nationaal Park Brabantse Wouden
- het besluit van de algemene vergadering van de vzw NPBW van 19 september 2025 over de nieuwe samenwerkingsovereenkomst 2026-2031
Het gemeentebestuur van Tervuren ondersteunde in 2021 de kandidatuur als Nationaal Park Brabantse Wouden als eerste stap in het kader van de oproep van de Vlaamse overheid.
Op 29 februari 2024 keurde de gemeenteraad de oprichting, de statuten en de samenwerkingsovereenkomst 2024-2025 tussen de stichtende leden van de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen goed. Op 21 maart 2024 werd het Nationaal Park Brabantse Wouden formeel opgericht. Op 19 september 2025 keurde deze AV een volgende zesjaarlijkse samenwerkingsovereenkomst (voor de periode 2026-2031) goed. Deze werd opgesteld op basis van de voorgaande samenwerkingsovereenkomst 2024-2025.
De statuten voorzien dat de Algemene Vergadering (verder AV), die minstens 4 x per jaar vergadert, de volledige inhoudelijke sturing waarneemt. De AV is met andere woorden exclusief bevoegd voor de inhoudelijke besluitvorming over de doelstellingen en de projecten van de vzw. De lokale besturen hebben in deze AV, statutair verankerd, minstens de helft van de stemmen.
De statuten voorzien dat het Bestuursorgaan (verder BO) ertoe gehouden is te werken binnen het inhoudelijke en budgettaire kader dat door de Algemene Vergadering wordt uitgezet voor de inhoudelijke doelstellingen en projecten.
Het BO wordt beperkt tot 12 effectieve bestuurders waarvan 6 bestuurders namens de gemeenten. Daartoe stelt elk van de 12 gemeenten een kandidaat-bestuurder voor. Volgens art. 4 van de samenwerkingsovereenkomst doen de 12 gemeenten in onderling overleg een effectieve voordracht van 6 bestuurders namens de gemeenten aan de AV. De gemeenten zijn, in onderling overleg en te allen tijde, ook bevoegd om te voorzien in de voordracht aan de AV van één of meerdere nieuwe bestuurders ter vervanging van zittende bestuurders. Op deze wijze kan door de gemeenten zelf, desgewenst, in een rotatie van gemeentelijke bestuurders worden voorzien binnen het bestuursorgaan. De kandidaat-bestuurders vanuit de gemeenten die niet voorgedragen worden als bestuurder ontvangen bovendien alle vergaderstukken (agenda, stukken, verslag) van de vergaderingen van het bestuursorgaan net zoals de aangestelde bestuurders. Zij hebben ook het recht om, op uitnodiging van het bestuursorgaan, als waarnemer de vergaderingen van het bestuursorgaan bij te wonen. Op deze wijze blijft voor elke gemeente te allen tijde een hoge betrokkenheid bij het bestuursorgaan gegarandeerd en kan een voldoende slank bestuursorgaan worden gecreëerd.
Volgens het Parkendecreet dienen de gemeentelijke vertegenwoordigers in de AV en de gemeentelijke bestuurders in het BO gemeenteraadsleden te zijn.
Aan de raad zal worden gevraagd om akkoord te gaan met de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de stichtende leden voor de kalenderjaren 2026-2031 met inbegrip van de financiering. Deze overeenkomst zal de eerdere samenwerkingsovereenkomst 2024-2025 vervangen.
Een erkenning als Nationaal Park door de Vlaamse overheid impliceert een Vlaamse financiering van 80% van het budget voor het parkteam. Het masterplan begroot de subsidie door de Vlaamse overheid op 608.000 euro. Dit bedrag werd als maximum principieel toegezegd via de beslissing van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2023. De overige 20% komt van de provincie en de gemeenten. De verdeelsleutel over de gemeenten is bepaald o.b.v. oppervlakte-aandeel en totaal inwonersaantal.
Voor de gemeente Tervuren komt dit neer op 12.750 euro per jaar waarbij het voorliggend budgettair engagement zich beperkt tot de BBC 2026-2031.
De uitgave voor het projectbudget van 62.500 euro wordt eveneens voorzien in het meerjarenplan.
Artikel 1. De raad keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst Nationaal Park Brabantse Wouden 2026-2031 tussen de stichtende leden goed.
Artikel 2. De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd de samenwerkingsovereenkomst NPBW 2026-2031 te ondertekenen.
Artikel 3. Deze samenwerkingsovereenkomst NPBW 2026-2031 vervangt de vorige overeenkomst 2024-2025.
Nieuwe convenant voor de samenwerking met Erfgoedstichting Vlaams-Brabant (ERF)
- Artikelen 41 en 42 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad
- Het onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013
Het convenant afgesloten in 2021 met ERF eindigt op 31 december 2025. ERF heeft een nieuwe convenant opgemaakt dat start op 1 januari 2026 en eindigt op 31 december 2031.
Het is noodzakelijk om deze convenant af te sluiten o.a. in het kader van de ondersteuning van ERF in het dossier 'restauratie Warandepoort en Sint-Hubertuskapel met daarnaast de uitwerking van een visie voor de hertogelijke site' en eventuele latere dossiers.
De jaarlijkse bijdrage bedraagt 4.641,80 euro (0,20 euro/inwoner) en wordt voorzien op budgetartikel 2026/0720-00/6150060 en de volgende dienstjaren.
Enig artikel. De raad keurt het bijgevoegde convenant samenwerking tussen de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant (ERF) en de gemeente Tervuren goed, met ingang van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
Het collegebesluit van 17 november 2025
- Artikelen 41 en 42 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad
- Het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013
- Het decreet van 26 februari 2018 houdende wijziging van het decreet van 23 juni 2008 betreffende de bescherming van monumenten en landschappen
- Het Faro-verdrag (Kaderconventie van de Raad van Europa van 27 oktober 2005) over de maatschappelijke waarde van cultureel erfgoed
- Het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014
- Het convenant tussen de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant en de gemeente Tervuren voor de periode 2021–2025
De gemeente Tervuren en ERF werken sinds 2021 samen in het kader van het convenant 2021–2025 voor het behoud en beheer van waardevol onroerend erfgoed binnen de gemeente. In het bestuurscomité van 21 oktober 2025 van ERF werd het restauratiedossier van de Warandepoort goedgekeurd. Naar aanleiding daarvan werd avenant nr. 1 bij de bestaande beheersovereenkomst opgemaakt, waarin het beheer van de Warandepoort formeel wordt geregeld voor een periode van tien jaar, vanaf de datum van ondertekening.
Met avenant nr. 1 bevestigt het lokaal bestuur Tervuren de overdracht van het beheer aan de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant. De stichting zal instaan voor het actief behoud, de restauratie, de herbestemming en het duurzaam beheer van de poort, in overeenstemming met het actiefbehoudsbeginsel en de geldende erfgoedregelgeving.
De overeenkomst bepaalt onder meer:
- Een beheerperiode van tien jaar, met stilzwijgende verlenging per vijf jaar.
- De verplichtingen van beide partijen, waaronder financiële garanties van het lokaal bestuur voor de uit te voeren werken.
- De continuering van een beheercommissie voor opvolging en overleg.
- De verdeling van verantwoordelijkheden tussen gemeente (dagelijks beheer, financiering) en ERF (erfgoedbeheer, opvolging restauratie).
Door deze samenwerking blijft de Warandepoort beschermd, onderhouden en toegankelijk, met aandacht voor zowel erfgoedwaarde als maatschappelijke betekenis.
De afdeling ruimte - dienst gebouwen geeft positief advies op deze avenant.
Er werd door ERF een bestek ERF-25-10 opgemaakt voor het aanstellen van een studiebureau voor het uitvoeren van een materiaal technisch en bouwhistorisch onderzoek naar de Warandepoort. Dit bestek moest zo vlug mogelijk worden goedgekeurd en aanbesteed om het dossier nog dit jaar te kunnen indienen voor een onderzoekspremie (max. 20.000). Hiervoor diende echter eerst de avenant te worden goedgekeurd. Dit is gebeurt in het college van 17 november 2025.
Enig artikel. De raad bekrachtigt het het collegebesluit van 17 november 2025 houdende goedkeuring van avenant nr. 1 bij de beheersovereenkomst inzake de Warandepoort.
Het collegebesluit van 17 november 2025.
- Artikelen 41 en 42 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013
- Het decreet van 26 februari 2018 houdende wijziging van het decreet van 23 juni 2008 betreffende de bescherming van monumenten en landschappen
- Het Faro-verdrag (Kaderconventie van de Raad van Europa van 27 oktober 2005) over de maatschappelijke waarde van cultureel erfgoed
- Het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014
- Het convenant tussen de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant en de gemeente Tervuren voor de periode 2021–2025
De gemeente Tervuren en ERF werken sinds 2021 samen in het kader van het convenant 2021–2025 voor het behoud en beheer van waardevol onroerend erfgoed binnen de gemeente. In het bestuurscomité van 21 oktober 2025 van ERF werd het restauratiedossier van de Sint-Hubertuskapel goedgekeurd. Naar aanleiding daarvan werd avenant nr. 2 bij de bestaande beheersovereenkomst opgemaakt, waarin het beheer van de Sint-Hubertuskapel formeel wordt geregeld voor een periode van tien jaar, vanaf de datum van ondertekening.
Met avenant nr. 2 bevestigt het lokaal bestuur Tervuren de overdracht van het beheer aan de Erfgoedstichting Vlaams-Brabant. De stichting zal instaan voor het actief behoud, de restauratie, de herbestemming en het duurzaam beheer van de kapel, in overeenstemming met het actiefbehoudsbeginsel en de geldende erfgoedregelgeving.
De overeenkomst bepaalt onder meer:
- Een beheerperiode van tien jaar, met stilzwijgende verlenging per vijf jaar.
- De verplichtingen van beide partijen, waaronder financiële garanties van het lokaal bestuur voor de uit te voeren werken.
- De continuering van een beheercommissie voor opvolging en overleg.
- De verdeling van verantwoordelijkheden tussen gemeente (dagelijks beheer, financiering) en ERF (erfgoedbeheer, opvolging restauratie).
Door deze samenwerking blijft de Sint-Hubertuskapel beschermd, onderhouden en toegankelijk, met aandacht voor zowel erfgoedwaarde als maatschappelijke betekenis.
De afdeling ruimte - dienst gebouwen geeft positief advies op deze avenant.
Avenant 1 moest dringend worden goedgekeurd. Er werd daarom beslist om avenant 2 eveneens te laten goedkeuren door het college van 17 november 2025.
Enig artikel. De raad bekrachtigt het collegebesluit van 17 november 2025 houdende goedkeuring van avenant nr. 2 bij de beheersovereenkomst inzake de Sint-Hubertuskapel.
De INL-ploegen hebben de voorbije jaren steeds bijgedragen in het onderhouden en verzorgen van diverse natuur- en landschapselementen op grondgebied van gemeente Tervuren.
De huidige overeenkomst van de provincie Vlaams-Brabant loopt eind 2025 af en moet worden verlengd.
- Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Deze artikelen handelen over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Artikels 326 tot en met 341 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Deze artikels handelen over het bestuurlijk toezicht.
- Het bestuursdecreet van 7 december 2018
- Artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen
De ondernemingen belast met het beheer van diensten van algemeen economisch belang of die het karakter dragen van een fiscaal monopolie, vallen onder de regels van de Verdragen, met name onder de mededingingsregels, voor zover de toepassing daarvan de vervulling, in feite of in rechte, van de hun toevertrouwde bijzondere taak niet verhindert. De ontwikkeling van het handelsverkeer mag niet worden beïnvloed in een mate die strijdig is met het belang van de Unie.
- Besluit 2012/21/EU van de Europese Commissie van 20 december 2011
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 18 februari 2020, houdende goedkeuring van de ‘Samenwerkingsovereenkomst voor een dienst van algemeen economisch belang (DAEB) over de organisatie van Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen (INL-ploegen) voor de periode 2020-2025’.
Overwegende dat INL een dienstverlening van IGO div is en als doel heeft het lokale biodiversiteit-, landschaps- en klimaatbeleid concreet op het terrein vorm te geven. Om dit te realiseren zet INL hoofdzakelijk werknemers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt in en draagt zo bij aan de duurzame tewerkstelling van deze kwetsbare doelgroep.
Overwegende dat IGO div samen werkt met het collectieve maatwerkbedrijf IGO-W vzw voor de uitvoering van de werkzaamheden en stelt in hoofdzaak werknemers te werk die een erkenning hebben om in het collectieve maatwerkbedrijf te werken.
Overwegende dat via deze samenwerkingsovereenkomst jaarlijks een vooraf afgesproken jaarprogramma uitgevoerd wordt op basis van een gegarandeerd urenpakket, namelijk 2.900 uur wat overeenkomt met 2 VTE (voltijdse equivalenten).
Gelet op de collegebeslissing van 28 april 2025, houdende de principiële goedkeuring voor deelname in een intergemeentelijke meerjarenovereenkomst (2026-2031) voor Natuur- en Landschapsploegen (INL) zonder de samenwerking met of de tussenkomst van de provincie Vlaams-Brabant.
Doorheen de legislatuur is een budget voorzien op artikel GBB-12/0381-00/6131999 /GEMEENTE/RUIMTE/IP-GEEN:
Er is vrijstelling van btw mits exclusiviteit.
Gunstig visum VSM/2025/184 van Financieel advies van 13 november 2025
Artikel 1. De raad beslist deel te nemen aan de ‘Samenwerkingsovereenkomst betreffende de organisatie van Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen (INL) in het kader van een Dienst Algemeen Economisch Belang (DAEB) voor de periode 2026 – 2031 uitgevoerd door IGO div’.
Artikel 2. De raad keurt het budget over de periode 2026-2031 goed.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan IGO div.
E-mail van raadslid Elmo Peeters van 21 november 2025
- Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad de eerstvolgende werkdag via e-mail mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.
De Aziatische hoornaar is aan een stevige opmars bezig in Vlaanderen en ook in Tervuren werden er al heel wat nesten vastgesteld. De Aziatische hoornaars vallen heel wat insecten aan, waarvan een groot deel bestuivers, en zijn daardoor een bedreiging voor de biodiversiteit.
Vanaf het voorjaar is het cruciaal dat nesten actief worden bestreden.
Heel wat gemeenten gaan actief aan de slag om nesten te bestrijden. Onder andere Haacht en Huldenberg bestrijden gratis de nesten. Agentschap voor Natuur en Bos stelde een raamovereenkomst voor verdelging van de Aziatische hoornaar ter beschikking voor lokale besturen. Hier zouden we als lokaal bestuur dus op kunnen intekenen.
Artikel 1. De gemeenteraad besluit om de populatie van de Aziatische hoornaar aan te pakken door lokvallen aan te kopen en aan inwoners aan te bieden.
Artikel 2. De gemeenteraad besluit om gratis bestrijding van nesten van Aziatische hoornaars aan te bieden aan haar burgers.
Artikel 3. De gemeenteraad besluit dat er informatie voor de burgers gedeeld wordt via de website en Tervuren info.
E-mail van raadslid Joan Abatesi van 21 november 2025
- Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad de eerstvolgende werkdag via e-mail mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.
Tervuren is een diverse gemeenschap, dit is een rijkdom maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Om iedereen bij de gemeenschap te betrekken en niemand aan de kant te laten staan is het essentieel dat burgers niet enkel worden vertegenwoordigd, maar ook actief betrokken worden bij beleidsontwikkeling en besluitvorming. Om dit mogelijk te maken en als een rode draad door alle gemeentelijke activiteiten te laten lopen, is het belangrijk dat de gemeente zich laat bijstaan en adviseren. Een inclusie-coördinator zou deze rol kunnen vervullen. Het takenpakket kan onder andere bestaan uit:
• Opstellen van een jaarlijkse inclusie-nota, deze nota houdt een analyse, van de toegankelijkheid, inclusie en anti-discriminatiebeleid van de gemeente, alsook het definiëren van de doelen uitdagingen, hieromtrent van het volgend jaar, in;
• Coördinatie van inclusie-acties, met als doel de gemeentelijke initiatieven rond inclusie en anti-discriminatie op elkaar af te stemmen, en zo doende deze initiatieven elkaar laten versterken;
• Contactpunt voor kwetsbare groepen, dat een makkelijk aanspreekpunt voor burgers dient te worden, bij vragen over toegankelijkheids-, anti-discriminatie- en inclusiebeleid;
• Ondersteunen van een, nog op te richten, onafhankelijk burgerpanel ‘Tervuren inclusief’.
Artikel 1. De gemeenteraad beslist om een deeltijdse inclusie-coördinator aan te stellen.
Artikel 2. De gemeenteraad beslist om een onafhankelijk burgerpanel ‘Tervuren inclusief’ op te richten. Dit panel bestaat uit minimaal 12 inwoners uit diverse doelgroepen (jongeren, ouderen, nieuwkomers, mensen met beperking,...) heeft als taak advies te geven bij beleidsvoorstellen, vergunningen en projecten met aandacht voor inclusie.
E-mail van raadslid Sofie Lombaert van 22 november 2025
- Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad de eerstvolgende werkdag via e-mail mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.
1. Context
Op 30 januari 2025 keurde de gemeenteraad ons voorstel goed om:
Ondanks deze unanieme goedkeuring werd het punt niet opnieuw geagendeerd, ontvingen we de analyse niet en ontvingen de gemeenteraadsleden geen uitnodiging om een bestaand LDC te bezoeken. Ook al hebben we deze informatie nog niet, we vinden het belangrijk dat de raad zich uitspreekt over een concreet voorstel voor de oprichting van een LDC, inclusief locatie en werkingsconcept.
2. Maatschappelijke noodzaak
Een LDC biedt een structurele oplossing die aansluit bij beleidsdoelstellingen rond welzijn en sociale cohesie. Tervuren kampt met uitdagingen zoals:
3. Het voormalige politiekantoor is ideaal:
4. Werkingsconcept
5. Financiële en personele middelen
Na erkenning als LDC voorziet Vlaanderen structurele subsidies:
6. Meerwaarde
Artikel 1. De gemeenteraad besluit om een lokaal dienstencentrum met integratie van een Overkop-concept op te richten.
Artikel 2. De gemeenteraad besluit om het 'oude' politiebureau van Tervuren, Markt 7, in te richten als Lokaal Dienstencentrum.
Artikel 3. De gemeenteraad besluit om de procedures voor erkenning en opstart van een Lokaal Dienstencentrum op te starten.
E-mail van raadslid Tiemen Verstappen van 22 november 2025
- Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad de eerstvolgende werkdag via e-mail mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.
Tervuren is een prachtige gemeente, met op toeristisch vlak enorme troeven. Ook komen er veel fietstoeristen deze gemeente langs. Het voorstel dat ik op de agenda plaats gaat niet over de hoeveelheid fietsenstallingen, dat is een debat dat ik in dit voorstel niet wil voeren. Dit voorstel gaat louter over het in kaart brengen en communiceren van onze fietsenstallingen. Hiervoor bestaat een heel goede website.
Ik citeer even vanop de website van velopark.be: 'Velopark.be verzamelt alle gegevens over fietsenstallingen in België. Het platform biedt toegang aan steden en gemeenten om stallingen toe te voegen en de kwaliteit van de data te beheren. De informatie kan vervolgens gebruikt worden door allerlei toepassingen, bijvoorbeeld digitale kaarten, routeplanners, websites van gemeenten of evenementen en allerlei fiets apps. Ook op velopark.be is de informatie over de fietsenstallingen raadpleegbaar.'
Mijn voorstel is om de fietsenstallingen van de gemeente in kaart te brengen en op velopark.be te zetten.
Artikel 1. De raad belast het schepencollege met het in kaart brengen van de openbare fietsenstallingen op ons grondgebied.
Artikel 2. De raad belast het schepencollege met het contact opnemen met de diensten van velopark, en deze info door te geven.
Vraag via mail van 21 november 2025 van raadslid Thomas om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 november 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
We worden regelmatig gecontacteerd door handelaars uit Tervuren die zich zorgen maken over de parkeermogelijkheden voor hun klanten in de buurt van hun winkel. Er zijn niet genoeg parkeerplaatsen, maar bovendien vernemen we dat 9 x 2 parkeerplaatsen en een fietsenpark in Tervuren zullen worden verwijderd om ondergrondse afvalcontainers te plaatsen. Wat kunnen we deze handelaars antwoorden om hen gerust te stellen over een verbetering voor hun klanten om veilig te parkeren.
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Vraag via mail van 23 november 2025 van raadslid Casier om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 november 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
Wat is de stand van zaken betreffende de uitrol van het Masterplan Moorsel?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Vraag via mail van 23 november 2025 van raadslid Casier om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 november 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
Het fenomeen is alom gekend: meer en meer geldautomaten verdwijnen, waardoor steeds minder mensen nog eenvoudig cash kunnen opnemen - wat veel inwoners (vooral ouderen of wie geen bankkaart gebruikt) de facto uitsluit. Is het gemeentebestuur van plan hier iets aan te doen, in concreto voor onze deelgemeenten?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Vraag via mail van 23 november 2025 van raadslid Casier om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 november 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
De wedergeboorte van Hee Tervuren ligt al even achter ons en het leek alvast een succes te zijn geweest. Is er al een evaluatie geweest van Hee Tervuren en kan deze kan kort worden meegedeeld?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Vraag via mail van 23 november 2025 van raadslid D'Afters om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 november 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
Er is veel bezorgdheid over het nieuwe afvalbeheersysteem. Veel inwoners uiten hun frustraties op sociale media. Velen voelen zich niet op de hoogte van wat er gebeurt; ze worden niet goed geïnformeerd, er wordt niet naar hen geluisterd, hun vragen blijven onbeantwoord en ze maken zich daarom zorgen over wat komen gaat. Anderen hebben problemen ondervonden met hun eID-kaarten bij Interrand, waardoor ze het containerpark niet konden betreden. Hun e-mails en telefoontjes naar Interrand, in het Nederlands, gedurende een periode van 5 maanden bleven onbeantwoord. Dit baart zorgen: als ze zelfs de toegang voor én persoon tot een containerpark niet kunnen regelen, hoe kunnen ze dan in staat zijn om eventuele kinderziektes op te lossen die zich tijdens de implementatiefase van het nieuwe systeem kunnen voordoen?
De werkzaamheden voor de eerste ondergrondse containers zouden op 12/13 november beginnen in de Wandelaarstraat 31 en op 17 en 18 november in de Vlonderse Hoek 1, enzovoort. het is inmiddels 27 november en de werkzaamheden zijn nog niet begonnen. Dit voorspelt ook niet veel goeds voor de toekomstige, effectieve implementatie van werking van het nieuwe systeem.
Inwoners maken zich grote zorgen over de betaalbaarheid voor alle inkomensniveaus; de eerlijkheid van een dergelijk systeem, omdat het grotere gezinnen of gezinnen met kleine kinderen die een luier nodig hebben, lijkt te bestraffen; het benadeelt mensen met medische behoeften, wat leidt tot meer afval per kilo; ouderen en mensen met een beperking.
Er is de bezorgdheid dat de kosten van het systeem niet transparant zijn. Dit zijn legitieme kwesties waar we naar moeten luisteren en actie op moeten ondernemen. We hebben gevraagd om een businesscase openbaar te maken, samen met casestudies van andere gemeenten waar dit systeem wordt gebruikt, maar tot nu toe heb ik niets gezien.
Samen met mijn team hebben we daarom besloten om zelf onderzoek te doen naar buurlanden die het systeem met wisselend succes hebben ingevoerd. Dit is wat we hebben gevonden:
Succesvolle gemeenten, waaronder twee in Nederland, één in Duitsland en één in Oostenrijk, hadden het systeem aangepast. Deze omvatten:
In deze gemeenten werd de afvalproductie verminderd, met weinig illegale dumping, hoge naleving en is het systeem in stand gehouden.
En dan zijn er nog de mislukkingen.
In de buitenwijken van een grote Italiaanse stad werd het kilo-systeem ingevoerd zonder enige aanpassingen (geen aanpassingen aan de huishoudensgrootte, zeer minimale medische vrijstellingen).
Het resultaat was:
In een andere gemeente in Frankrijk, waar het ook werd ingevoerd zonder een adequate overgangsperiode; geen inkomensafhankelijke subsidies. Het resultaat was ook negatief:
Dit specifieke systeem werd uiteindelijk gedeeltelijk teruggedraaid.
Deze voorbeelden benadrukken dat aanpassingen aan een DIFTAR-systeem noodzakelijk zijn, communicatie met bewoners essentieel is en de overgangstijd van belang is. Het is essentieel dat we naar de zorgen luisteren, van onze buurlanden leren en dit voor al onze burgers goed regelen, wil dit nieuwe systeem werken. Ik heb een lange lijst met vragen die te talrijk zijn om hier allemaal te bespreken, maar hier zijn mijn specifieke vragen voor nu:
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Vraag via mail van 23 november 2025 van raadslid D'Afters om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 november 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
Auto's nemen een kortere weg in zijstraten in Moorsel (Sijsjeslaan, Nachtegalenlaan, enzovoort) en de Livingstonelaan in Tervuren. In laatstgenoemde staat een inrijverbodsbord, dat schaamteloos wordt genegeerd door automobilisten die ook nog eens dikwijls te hard rijden. Een bewoner klaagde onlangs dat zij en haar hond bijna werden aangereden toen zo'n auto de hoek om kwam razen, in de verkeerde richting. Veel buren maken zich niet alleen zorgen over de snelheid, wat gezien het grote aantal wandelaars met honden en kinderen in die buurt een ernstige zorg is, maar ook over het feit dat deze automobilisten de wet overtreden.
Een tijdje geleden stond de politie af en toe langs straten met eenrichtingsverkeersborden om automobilisten te controleren en te stoppen. Zo meldde een buurman dat de politie in de loop der jaren een paar keer controles had uitgevoerd aan het begin van de Livingstonelaan, waar deze de Stanleylaan kruist, en dat na deze actie het aantal auto's dat de weg afsneed, daalde. Kunnen we dergelijke acties in eenrichtingsstraten opnieuw uitvoeren?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Vraag via mail van 21 november 2025 van raadslid Peeters om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 november 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
We begrijpen dat minister Annick De Ridder de heraanleg van de Leuvensesteenweg geschrapt heeft uit het GIP (Geïntegreerd Investeringsprogramma). We betreuren uiteraard dat de gevaarlijke situatie op de Leuvensesteenweg hierdoor zal blijven bestaan.
• Welke stappen werden vanuit de gemeente ondernomen sinds de aankondiging van de minister?
• Is er contact geweest met hogere overheid en zo ja, wat kwam hieruit?
• Wordt er een nieuwe timing vooropgesteld voor de heraanleg?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Vraag via mail van 22 november 2025 van raadslid Verstappen om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 november 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
We wonen in een gemeente waar wij, dat hoop ik toch, allen graag wonen, ik hoop (en denk) dat dat ook bij onze inwoners het geval is. Er is een grote nabijheid van het bestuur naar de burger, er is een levendig verenigingsleven en een bloeiend handelscentrum.
Jammer genoeg kan niet elke burger hier ten volle van genieten, mede omdat onze openbare gebouwen en ruimte nog niet toegankelijk genoeg zijn ingericht. Ik heb het over de gemeentelijke gebouwen, de bushaltes, de straten,... Bij veel ouderen gaat dit dan ook niet enkel over de fysieke toegankelijkheid, maar ook over de digitale toegankelijkheid, de ene burger is niet even digitaal mee, als de ander.
Bij ouderen, maar ook bij rolstoelgebruikers of mensen die minder te been zijn, vormt dit grote problemen. Door het niet fysiek ergens geraken, of simpelweg niet weten wat er te doen is, is vereenzaming voor deze mensen een reëel risico.
Ik neem enkele voorbeelden die ik van burgers heb opgevangen:
• Een mantelzorger die met zijn mindervalide echtgenote onmogelijk te voet naar de dokter kan gaan door slechte voetpaden, ondanks dat de afstand tussen hun huis en huisdokter een wandelafstand is;
• Een rolstoelgebruiker, een student, die vanuit zijn huis onmogelijk zelfstandig op de campus kan geraken met het openbaar vervoer omdat de halte niet rolstoeltoegankelijk is;
• Een oudere die moeilijk te been is en 5 keer moet rusten tussen haar huis en de lokale buurtwinkel.
Het ondersteunen van deze mensen en werken aan een gemeenschap waar iedereen aan kan deelnemen is een kerntaak van de gemeente en dus een verantwoordelijkheid van ons allen.
En voor een inclusieve samenleving kan men heel ver gaan, in een stad in Spanje, Igualada, zijn ze hier volop mee bezig, en zijn de deuren van hun gebouwen zelfs zo ingericht dat het voor linkshandigen, niet moeilijker is een deur te openen als voor een rechtshandige. Dit is een situatie waar ik van droom als gemeente te kunnen behalen.
Vandaar volgende vragen:
• In hoeverre zijn onze gebouwen toegankelijk voor iedereen? Is hier een recente analyse van?
• Bij renovatie van gebouwen en bij het zetten van nieuwe gebouwen moet hier wettelijk naar gekeken worden, maar zijn er eventuele aanpassingen mogelijk in gebouwen die momenteel minder toegankelijk zijn, om deze meer toegankelijk te maken?
• Welke initiatieven neemt de gemeente, of zijn er plannen voor nieuwe initiatieven, om burgers met een grotere digitale armoede, te betrekken en informeren?
• Reeds in december ‘24, vroeg ik in een schriftelijke vraag of er een gedetailleerd overzicht was van welke bus- en tramhaltes het minst toegankelijk waren en dus prioriteit hadden. De gemeente had op dat moment geen informatie, maar had deze opgevraagd bij de lijn, is dit overzicht reeds beschikbaar. Zo ja, zou ik deze kunnen ontvangen?
• Komen er geregeld klachten binnen van burgers over de toegankelijkheid van de openbare weg? Zo ja, waar zijn deze dan geconcentreerd?
• Heeft de SAR over deze onderwerpen reeds een recent advies geschreven, zo nee, is het college bereid hier advies over te vragen?
• Is het college van plan een concreet actieplan voor toegankelijkheid van de gemeente op te stellen?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.
Namens Gemeenteraad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Mario Van Rossum
voorzitter