De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.
Vraag via mail van 22 november 2025 van raadslid Verstappen om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 27 november 2025
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur (info@tervuren.be). Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk vier dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 16 § 2.
We wonen in een gemeente waar wij, dat hoop ik toch, allen graag wonen, ik hoop (en denk) dat dat ook bij onze inwoners het geval is. Er is een grote nabijheid van het bestuur naar de burger, er is een levendig verenigingsleven en een bloeiend handelscentrum.
Jammer genoeg kan niet elke burger hier ten volle van genieten, mede omdat onze openbare gebouwen en ruimte nog niet toegankelijk genoeg zijn ingericht. Ik heb het over de gemeentelijke gebouwen, de bushaltes, de straten,... Bij veel ouderen gaat dit dan ook niet enkel over de fysieke toegankelijkheid, maar ook over de digitale toegankelijkheid, de ene burger is niet even digitaal mee, als de ander.
Bij ouderen, maar ook bij rolstoelgebruikers of mensen die minder te been zijn, vormt dit grote problemen. Door het niet fysiek ergens geraken, of simpelweg niet weten wat er te doen is, is vereenzaming voor deze mensen een reëel risico.
Ik neem enkele voorbeelden die ik van burgers heb opgevangen:
• Een mantelzorger die met zijn mindervalide echtgenote onmogelijk te voet naar de dokter kan gaan door slechte voetpaden, ondanks dat de afstand tussen hun huis en huisdokter een wandelafstand is;
• Een rolstoelgebruiker, een student, die vanuit zijn huis onmogelijk zelfstandig op de campus kan geraken met het openbaar vervoer omdat de halte niet rolstoeltoegankelijk is;
• Een oudere die moeilijk te been is en 5 keer moet rusten tussen haar huis en de lokale buurtwinkel.
Het ondersteunen van deze mensen en werken aan een gemeenschap waar iedereen aan kan deelnemen is een kerntaak van de gemeente en dus een verantwoordelijkheid van ons allen.
En voor een inclusieve samenleving kan men heel ver gaan, in een stad in Spanje, Igualada, zijn ze hier volop mee bezig, en zijn de deuren van hun gebouwen zelfs zo ingericht dat het voor linkshandigen, niet moeilijker is een deur te openen als voor een rechtshandige. Dit is een situatie waar ik van droom als gemeente te kunnen behalen.
Vandaar volgende vragen:
• In hoeverre zijn onze gebouwen toegankelijk voor iedereen? Is hier een recente analyse van?
• Bij renovatie van gebouwen en bij het zetten van nieuwe gebouwen moet hier wettelijk naar gekeken worden, maar zijn er eventuele aanpassingen mogelijk in gebouwen die momenteel minder toegankelijk zijn, om deze meer toegankelijk te maken?
• Welke initiatieven neemt de gemeente, of zijn er plannen voor nieuwe initiatieven, om burgers met een grotere digitale armoede, te betrekken en informeren?
• Reeds in december ‘24, vroeg ik in een schriftelijke vraag of er een gedetailleerd overzicht was van welke bus- en tramhaltes het minst toegankelijk waren en dus prioriteit hadden. De gemeente had op dat moment geen informatie, maar had deze opgevraagd bij de lijn, is dit overzicht reeds beschikbaar. Zo ja, zou ik deze kunnen ontvangen?
• Komen er geregeld klachten binnen van burgers over de toegankelijkheid van de openbare weg? Zo ja, waar zijn deze dan geconcentreerd?
• Heeft de SAR over deze onderwerpen reeds een recent advies geschreven, zo nee, is het college bereid hier advies over te vragen?
• Is het college van plan een concreet actieplan voor toegankelijkheid van de gemeente op te stellen?
De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.