De raad keurt de nieuwe samenwerkingsovereenkomst Nationaal Park Brabantse Wouden 2026-2031 goed.
De mail van 1 oktober 2025 van de coördinator van Nationaal Park Brabantse Wouden vzw
- Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bevoegdheden van de raad
- Het decreet van 9 juni 2023 over de Vlaamse Parken en algemene landschapszorg
- Het besluit van de Vlaamse regering van 14 juli 2023 tot vaststelling van de algemene erkennings- en subsidiëringsvoorwaarden voor Vlaamse Parken
- Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2023 tot erkenning van het Nationaal Park Brabantse Wouden
- Het besluit van de gemeenteraad van 29 februari 2024 over de goedkeuring van de oprichting, de statuten van het Nationaal Park Brabantse Wouden vzw en de samenwerkingsovereenkomst tussen de stichtende leden
- het besluit van de Vlaamse regering van 21 juni 2024 tot subsidiëring van de erkende Nationale Parken, in casu Brabantse Wouden, met de toezegging van de volledige financiering van maximaal 608.000 euro per jaar.
- het besluit van het college van 12 mei 2025 over de goedkeuring van het projectbudget 2025-2030 voor het Nationaal Park Brabantse Wouden
- het besluit van de algemene vergadering van de vzw NPBW van 19 september 2025 over de nieuwe samenwerkingsovereenkomst 2026-2031
Het gemeentebestuur van Tervuren ondersteunde in 2021 de kandidatuur als Nationaal Park Brabantse Wouden als eerste stap in het kader van de oproep van de Vlaamse overheid.
Op 29 februari 2024 keurde de gemeenteraad de oprichting, de statuten en de samenwerkingsovereenkomst 2024-2025 tussen de stichtende leden van de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen goed. Op 21 maart 2024 werd het Nationaal Park Brabantse Wouden formeel opgericht. Op 19 september 2025 keurde deze AV een volgende zesjaarlijkse samenwerkingsovereenkomst (voor de periode 2026-2031) goed. Deze werd opgesteld op basis van de voorgaande samenwerkingsovereenkomst 2024-2025.
De statuten voorzien dat de Algemene Vergadering (verder AV), die minstens 4 x per jaar vergadert, de volledige inhoudelijke sturing waarneemt. De AV is met andere woorden exclusief bevoegd voor de inhoudelijke besluitvorming over de doelstellingen en de projecten van de vzw. De lokale besturen hebben in deze AV, statutair verankerd, minstens de helft van de stemmen.
De statuten voorzien dat het Bestuursorgaan (verder BO) ertoe gehouden is te werken binnen het inhoudelijke en budgettaire kader dat door de Algemene Vergadering wordt uitgezet voor de inhoudelijke doelstellingen en projecten.
Het BO wordt beperkt tot 12 effectieve bestuurders waarvan 6 bestuurders namens de gemeenten. Daartoe stelt elk van de 12 gemeenten een kandidaat-bestuurder voor. Volgens art. 4 van de samenwerkingsovereenkomst doen de 12 gemeenten in onderling overleg een effectieve voordracht van 6 bestuurders namens de gemeenten aan de AV. De gemeenten zijn, in onderling overleg en te allen tijde, ook bevoegd om te voorzien in de voordracht aan de AV van één of meerdere nieuwe bestuurders ter vervanging van zittende bestuurders. Op deze wijze kan door de gemeenten zelf, desgewenst, in een rotatie van gemeentelijke bestuurders worden voorzien binnen het bestuursorgaan. De kandidaat-bestuurders vanuit de gemeenten die niet voorgedragen worden als bestuurder ontvangen bovendien alle vergaderstukken (agenda, stukken, verslag) van de vergaderingen van het bestuursorgaan net zoals de aangestelde bestuurders. Zij hebben ook het recht om, op uitnodiging van het bestuursorgaan, als waarnemer de vergaderingen van het bestuursorgaan bij te wonen. Op deze wijze blijft voor elke gemeente te allen tijde een hoge betrokkenheid bij het bestuursorgaan gegarandeerd en kan een voldoende slank bestuursorgaan worden gecreëerd.
Volgens het Parkendecreet dienen de gemeentelijke vertegenwoordigers in de AV en de gemeentelijke bestuurders in het BO gemeenteraadsleden te zijn.
Aan de raad zal worden gevraagd om akkoord te gaan met de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de stichtende leden voor de kalenderjaren 2026-2031 met inbegrip van de financiering. Deze overeenkomst zal de eerdere samenwerkingsovereenkomst 2024-2025 vervangen.
Een erkenning als Nationaal Park door de Vlaamse overheid impliceert een Vlaamse financiering van 80% van het budget voor het parkteam. Het masterplan begroot de subsidie door de Vlaamse overheid op 608.000 euro. Dit bedrag werd als maximum principieel toegezegd via de beslissing van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2023. De overige 20% komt van de provincie en de gemeenten. De verdeelsleutel over de gemeenten is bepaald o.b.v. oppervlakte-aandeel en totaal inwonersaantal.
Voor de gemeente Tervuren komt dit neer op 12.750 euro per jaar waarbij het voorliggend budgettair engagement zich beperkt tot de BBC 2026-2031.
De uitgave voor het projectbudget van 62.500 euro wordt eveneens voorzien in het meerjarenplan.
Artikel 1. De raad keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst Nationaal Park Brabantse Wouden 2026-2031 tussen de stichtende leden goed.
Artikel 2. De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd de samenwerkingsovereenkomst NPBW 2026-2031 te ondertekenen.
Artikel 3. Deze samenwerkingsovereenkomst NPBW 2026-2031 vervangt de vorige overeenkomst 2024-2025.