Terug
Gepubliceerd op 29/11/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 31/10/2024 - 20:00

Mondelinge vraag in verband met de vertraging in de aanpassing van het politiereglement voor sluikstortcamera's (raadslid Peeters)

Aanwezig: Hugo Vankelecom, voorzitter
Marc Charlier, burgemeester
Bram Peters, Werner Aerts, Jan Trappeniers, Lut Kint, schepenen
Mario Van Rossum, Mark Van Roy, Christine Tinlot, Willy Roeykens, Dirk De Vos, Robert Steuts, Geoffroy de Schaetzen, Bram Bartholomees, Omer Graulus, Sebastiaan Coudré, Thomas Geyns, Elmo Peeters, Serge Liesenborghs, Yvette Schepers, Geoffroy de Visscher, Nadine Gabet, Ineke Casier, Geert Goossens, Kelly Merckx, raadsleden
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kristina Eyskens, Sofie Lombaert, schepenen

De vraag en het antwoord wordt aan de raad toegelicht en wordt in het audioverslag weergegeven.

Aanleiding

Vraag via e-mail van 15 oktober 2024 van raadslid Peeters om een mondelinge vraag te agenderen op de gemeenteraad van 31 oktober 2024

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Art. 12. - De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
Het gemeenteraadslid dient de vraag in via brief of e-mail en richt de vraag aan de algemeen directeur of aan het algemeen secretariaat. Hij/zij krijgt binnen de twintig dagen na ontvangst een schriftelijk antwoord.
Het gemeenteraadslid kan in zijn schrijven expliciet verzoeken om de vraag als punt aan de agenda van de gemeenteraad toe te voegen. In dat geval wordt ze mondeling behandeld ter zitting, op voorwaarde dat de vraag ingediend is uiterlijk twee dagen voor de gemeenteraadszitting.
Een gemeenteraadslid kan voor de start van de zitting verzoeken om een ingediende vraag toch als extra agendapunt toe te voegen. Dit kan indien het niet mogelijk was om de vraag binnen de hierboven vermelde termijn in te dienen en de behandeling ervan niet tot de volgende gemeenteraad kan uitgesteld worden. Deze agendering volgt dan de procedure zoals voorzien in artikel 15 §2.

Feiten, context en argumentatie

Tijdens de RVB van Interrand van 7 april 2022 werd beslist om aan de drie gemeenten een voorstel van gewijzigd politiereglement voor te leggen. Deze wijziging was noodzakelijk om sluikstortcamera's te mogen gebruiken op ons grondgebied. 15 april 2022 werd deze vraag doorgestuurd naar het college van schepen en burgemeester. Ondertussen zijn we tweeënhalf jaar verder en is deze wijziging van het politiereglement nog steeds niet voorgelegd aan de gemeenteraad. In Overijse en Hoeilaart werden de politiereglementen wel gewijzigd en worden de sluikstortcamera's volop gebruikt.

- Wanneer zal er een aangepast politiereglement aan de gemeenteraad worden voorgelegd?
- Hoe komt het dat dat deze aanpassing zo veel tijd vraagt?
- Hoeveel klachten kwamen er de afgelopen twee jaar binnen over sluikstorten?
- Wat zijn de meest problematische sluikstortlocaties in onze gemeente?

De vraag en het antwoord zijn integraal opgenomen in de audio-opname die op de webstek van de gemeente gepubliceerd wordt, zoals voorzien bij artikel 33 §2 van het huishoudelijk reglement.