De raad keurt de notulen goed.
Artikelen 32 en 33 van het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad
Artikel 32. §1. - De notulen van de OCMW-raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de OCMW-raad geen beslissing heeft genomen.
Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij/zij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.
§ 2. - Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname van de openbare zitting van de OCMW-raad. Deze audio-opname wordt op de website gepubliceerd.
§ 3. - Als de OCMW-raad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen audio-opname gemaakt.
Artikel 33. §1. - De notulen van de vergadering van de OCMW-raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via het intranet.
§ 3. - Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de OCMW-raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de OCMW-raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls de OCMW-raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.
De notulen van de vergadering lagen acht dagen vóór de vergadering ter beschikking van de OCMW-raad.
Elk raadslid heeft het recht opmerkingen te maken omtrent de redactie van deze notulen.
Er werden geen op- of aanmerkingen geformuleerd.
Enig artikel. De raad keurt de notulen goed van de vergadering van 26 januari 2023.
De raad neemt kennis van het geactualiseerd overzicht.
Minstens eenmaal per jaar wordt de raad op de hoogte gebracht van het geactualiseerd overzicht van de extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen, vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden
Artikel 84, §6 van het decreet lokaal bestuur
Het vast bureau houdt een volledig en geactualiseerd overzicht bij van alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn deelneemt.
Minstens eenmaal per jaar wordt de raad voor maatschappelijk welzijn op de hoogte gebracht van het geactualiseerde overzicht met een toelichting van alle wijzigingen die zich sinds de vorige toelichting hebben voorgedaan.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het geactualiseerd overzicht van de extern verzelfstandigde agentschappen van het OCMW, van de verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin het OCMW deelneemt en van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan het OCMW deel uitmaakt:
VERENIGINGEN, STICHTINGEN en VENNOOTSCHAPPEN:
Met mandaat |
|
Elk Zijn Huis cvba |
X |
EthiasCo |
|
WEBRA vzw |
X |
GD-PBW Interleuven |
X |
Stuurgroep Sociale Kerstmarkt Tervuren vzw |
|
Taxistop – Mpact vzw |
|
Aditi vzw |
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING:
Met mandaat |
|
CIPAL dv |
X |
IGO dv |
X |
Interleuven dv |
X |
ANDERE SAMENWERKINGSVERBANDEN:
|
Met mandaat |
Energiehuis IGO |
X |
Naar aanleiding van de klachten- en meldingenbehandeling, wordt een jaarrapport ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur verplicht een reglement dat een systeem van klachten- en meldingenbehandeling vastlegt (artikel 302 – 303). Het systeem van klachten- en meldingenbehandeling maakt deel uit van het organisatiebeheersingssysteem en wordt op ambtelijk niveau georganiseerd. De algemeen directeur is verplicht jaarlijks te rapporteren aan de raad over de ingediende klachten en meldingen van het voorbije werkjaar. Door het realiseren van een centrale en consequente registratie van klachten en meldingen, wensen de gemeente en het OCMW een klantvriendelijke behandeling van klachten en meldingen en een waardevolle rapportering na te streven. Door inhoudelijk waardevol te rapporten houdt het lokaal bestuur zicht op de positieve punten en de werkpunten van haar dienstverlening. Het klachten- en meldingenreglement stelt de volgende doelstellingen voorop
- Het realiseren van een efficiënte en klantgerichte behandeling en beantwoording van klachten en meldingen.
- Een middel zijn om inspraak van de burger te verstevigen en de burger de mogelijkheid te bieden te participeren aan de werking van het bestuur. Een klacht of een melding vormt namelijk een waardevolle bron van feedback van de burger.
- Het klachten- en meldingenreglement stelt de gemeentelijke diensten in staat consequent te registreren en de decretale bepalingen over de rapporteringsverplichtingen na te komen.
Het jaarrapport van 2022 bevat het beschikbare cijfermateriaal geregistreerd in softwaretool 3P (toestand cijfers op 3 januari 2023) en een interpretatie van de ontvangen meldingen door de leidinggevenden. Daarnaast worden de behandelde klachten afzonderlijk toegelicht.
Enig artikel. De raad neemt kennis van:
- het jaarrapport 2022 klachten en meldingen;
- de bijlage aan het jaarrapport 2022 klachten en meldingen.
De voorzitter sluit de zitting op 31/03/2023 om 09:44.
Namens OCMW-raad,
Dirk Stoffelen
algemeen directeur
Hugo Vankelecom
voorzitter