Terug
Gepubliceerd op 04/03/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 03/03/2025 - 15:30

Goedkeuring van de gemeentelijke verordening voor het wijzigen van de verkeerssituatie in de Deromstraat, IJzerstraat en Vijfhuizenweg tijdens de uitvoering van nutsleidingswerken vanaf 11 maart 2025 tot en met 4 april 2025

Aanwezig: Thomas Geyns, aangewezen-burgemeester
Jan Trappeniers, Sebastiaan Coudré, Annemie Spaas, schepenen
Dirk Stoffelen, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kristina Eyskens, Marc Charlier, Ineke Casier, schepenen
Aanleiding

Aanvraag van firma TECH-COM voor de inname van het openbaar domein tijdens de uitvoering van nutsleidingswerken in de Deromstraat, IJzerstraat en Vijfhuizenweg

Regelgeving

- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet over de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer
- Artikel 286 §1,°1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van reglementen en verordeningen van het college en de raad door de burgemeester via de webtoepassing van de gemeente
- Artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 over de bekendmaking van besluiten
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement van de politie van het wegverkeer
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de plaatsing van verkeersborden
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1977 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
- De algemene omzendbrief over wegsignalisatie
- Het raadbesluit van 22 december 2022 over het aangepast belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het raadbesluit van 23 februari 2023 over de aanpassing van het belastingreglement voor de inname van het openbaar domein
- Het collegebesluit van 31 oktober 2016 voor de goedkeuring van het voorstel wijziging werkingskader voor de inname van het openbaar domein

Feiten, context en argumentatie

De firma TECH-COM wenst in opdracht van Fluvius vanaf 11 maart 2025 tot en met 4 april 2025 nutsleidingswerken uit te voeren in de Deromstraat, IJzerstraat en Vijfhuizenweg.
Op 13 februari 2025 vond een overleg plaats tussen de firma Tech-com en de dienst openbaar domein.
Rekening houdend met de afsluiting van de Veeweidestraat vanaf april 2025 en de bijbehorende omleiding via Overijse, wordt voorgesteld om de Deromstraat tijdens de werkzaamheden af te sluiten en in de IJzerstraat eenrichtingsverkeer in te stellen. Dit zal bijdragen aan een efficiënte uitvoering van de werken en een zo kort mogelijke werkperiode.
Voor het uitvoeren van deze nutsleidingswerken zijn er tijdelijke verkeers- en veiligheidsmaatregelen nodig:

Maatregel Uitvoeringstermijn Locatie

Afsluiting van de Deromstraat tussen de Hulststraat en de IJzerstraat voor het uitvoeren van nutsleidingswerken:

  • inname van één voetpad en de volledige rijbaan voor de inrichting van de werfzone en het uitvoeren van nutsleidingswerken;
  • parkeerverbod in de volledige straat, langs beide kanten van de rijbaan;
  • de werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd waardoor er steeds één voetpad en één veilige doorgang beschikbaar blijft voor voetgangers en voor fietsers;
  • tijdens de werkuren wordt al het gemotoriseerd verkeer wordt verboden in de Deromstraat;
  • buiten de werkuren wordt al het gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, verboden. De woningen in de Deromstraat zullen hierdoor bereikbaar blijven via de Hulststraat of de IJzerstraat;
  • het gemotoriseerd verkeer wordt in beide rijrichtingen omgeleid via de Overijsesteenweg.
  • 14 werkdagen
Deromstraat tussen Hulststraat en IJzerstraat
  • Het heersende éénrichtingsverkeer in Kleinveld wordt opgeheven;
  • Plaatselijk verkeer wordt in beide rijrichtingen toegelaten via de IJzerstraat.
Kleinveld

Inname van één voetpad en de helft van de rijbaan voor de inrichting van de werfzone en het uitvoeren van nutsleidingswerken:

  • de maximaal toegelaten snelheid wordt verlaagd tot 30 km/uur;
  • parkeerverbod in de volledige straat, langs beide kanten van de rijbaan;
  • het heersende tweerichtingsverkeer wordt opgeheven en verkeer wordt enkel toegelaten in één rijrichting, namelijk komende van de Deromstraat naar de Duisburgsesteenweg;
  • het verkeer uit tegenovergestelde rijrichting wordt omgeleid via de Overijsesteenweg;
  • de werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd waardoor er steeds één voetpad en de helft van de rijbaan vrij zal blijven voor het verkeer en voetgangers;
  • tijdens de werkuren wordt al het gemotoriseerd verkeer verboden binnen de werfzone;
  • buiten de werkuren zullen de opritten en garages bereikbaar zijn door middel van rijplaten.
  • na de werkzaamheden in de Deromstraat
  • 5 werkdagen
IJzerstraat tussen Deromstraat en Duisburgsesteenweg

Inname van een deel van het openbaar domein voor de inrichting van de werfzone en het uitvoeren van nutsleidingswerken:

  • de maximaal toegelaten snelheid wordt verlaagd tot 30 km/uur;
  • parkeerverbod in de volledige straat, langs beide kanten van de rijbaan;
  • de werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd waardoor er steeds een vrije doorgang beschikbaar blijft voor het plaatselijk verkeer en de voetgangers;
  • tijdens de werkuren wordt al het gemotoriseerd verkeer verboden binnen de werfzone;
  • buiten de werkuren zullen de opritten en garages bereikbaar zijn door middel van rijplaten.
Vijfhuizenweg

De nutsleidingswerken vormen geen conflict met andere evenementen of innamen van het openbaar domein.

De aanvrager is verantwoordelijk voor:

  • het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op het signalisatieplan en volgens het standaardbestek 250;
  • het schriftelijk informeren van de betrokken inwoners en handelaars over de inname van het openbaar domein en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief die goedgekeurd werd door het gemeentebestuur.

De inname mag geen hinder veroorzaken voor de toegankelijkheid van de naastliggende handelszaken en de toegankelijkheid van de woningen.
De signalisatie moet geplaatst worden volgens het standaardbestek 250 en mag geen extra hinder vormen voor de weggebruikers.
Op de openbare weg moet minimum 3,5 meter vrije doorgang blijven voor het verkeer, uitgezonderd tijdens de goedgekeurde afsluitingen van de rijbaan.
Wanneer de rijbaan wordt afgesloten dient deze, bij noodgevallen, binnen de 5 minuten terug opengesteld te worden voor prioritaire voertuigen. Er moeten voldoende rijplaten op de werf aanwezig zijn.
Er dient permanent een Nederlandstalige persoon op de werf aanwezig te zijn.
Deze gemeentelijke verordening is enkel geldig nadat men een toelating ontvangt van alle betrokken wegbeheerders.
Er is een gunstig advies van:

  • De politiezone Voer en Dijle;
  • het gemeentebestuur van Overijse
  • De afdeling ruimte - dienst openbaar domein.
Besluit

Artikel 1. Het college stelt een gemeentelijke verordening vast voor het wijzigen van de verkeerssituatie in de Deromstraat, IJzerstraat en Vijfhuizenweg tijdens de uitvoering van nutsleidingswerken vanaf 11 maart 2025 tot en met 4 april 2025.
Artikel 2. Verkeerstechnische maatregelen:

verkeersmaatregelen

datum

locatie signalisatie

omschrijving signalisatie

Inname van één voetpad en de volledige rijbaan voor de inrichting van een werfzone en het uitvoeren van nutsleidingswerken:

  • volledige en veilige afbakening van de werfzone;
  • doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt verboden in de Deromstraat;
  • tijden de werkuren wordt al het verkeer verboden binnen de werfzone;
  • buiten de werkuren wordt plaatselijk verkeer toegelaten via de Hulststraat of via de IJzerstraat. De woningen zullen hierdoor bereikbaar blijven via de Hulststraat of de IJzerstraat;
  • parkeerverbod in de volledige straat, langs beide kanten van de rijbaan;
  • de maximaal toegelaten snelheid wordt verlaagd naar 30 km/uur;
  • naast de werfzone blijft er één voetpad vrij of één veilige doorgang vrij voor voetgangers en voor fietsers;
  • het gemotoriseerd verkeer wordt in beide rijrichtingen omgeleid via de Overijsesteenweg.
  • vanaf 14 maart tot en met 27 maart 2025
  • tijdens het uitvoeren van nutsleidingswerken
Deromstraat tussen Hulststraat en IJzerstraat
  • verkeersbord E1
  • onderbord type x
  • onderbord met vermelding van het  2475133 en vanaf 11 maart 2025 tot en met 27 maart 2025

conform bijgevoegde signalisatieplannen die integraal deel uitmaken van deze toelating

  • vanaf 14 maart tot en met 27 maart 2025
  • buiten de werkuren

Deromstraat, ter hoogte van de kruispunten:

  • Deromstraat x Hulststraat
  • Deromstraat x IJzerstraat
  • rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
  • verkeersbord C3
  • onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'
  • verkeersbord F45b
  • vanaf 14 maart tot en met 27 maart 2025

ter hoogte van de kruispunten:

  • Deromstraat x Hulststraat
  • Hulststraat x Overijsesteenweg
  • F41 verkeersborden: omleiding

Het heersende éénrichtingsverkeer in Kleinveld wordt opgeheven, plaatselijk verkeer wordt toegelaten in beide rijrichtingen

  • vanaf 14 maart tot en met 27 maart 2025
Kleinveld, ter hoogte van het kruispunt met de IJzerstraat
  • afdekken vaste bebording met betrekking tot het éénrichtingsverkeer
  • rood-witte hekken met dubbele regels en minimum 3 werkende oranje-gele knipperlichten
  • verkeersbord C3
  • onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'
  • verkeersbord F45b
  • verkeersbord A39: verkeer toegelaten in twee rijrichtingen

Inname van één voetpad en de helft van de rijbaan voor de inrichting van een werfzone en het uitvoeren van nutsleidingswerken:

  • volledige en veilige afbakening van de werfzone;
  • verkeer en voetgangers worden verboden binnen de werfzone;
  • parkeerverbod in de volledige straat, langs beide kanten van de rijbaan;
  • de maximaal toegelaten snelheid wordt verlaagd naar 30 km/uur;
  • Voetgangers worden langs beide kanten van de werfzone verplicht om over te steken;
  • het heersende tweerichtingsverkeer wordt opgeheven en verkeer wordt enkel toegelaten in de rijrichting van de Deromstraat naar de Duisburgsesteenweg;
  • het verkeer uit tegenovergestelde rijrichting (komende van Overijse naar Tervuren) wordt omgeleid via de Overijsesteenweg.
  • na de werkzaamheden in de Deromstraat
  • tot ten laatste 4 april 2025
IJzerstraat tussen Deromstraat en Overijsesteenweg

conform bijgevoegde signalisatieplannen die integraal deel uitmaken van deze toelating

Inname van een deel van het openbaar domein voor de inrichting van een werfzone en het uitvoeren van nutsleidingswerken:

  • volledige en veilige afbakening van de werfzone;
  • verkeer en voetgangers worden verboden binnen de werfzone;
  • parkeerverbod in de volledige straat;
  • de maximaal toegelaten snelheid wordt verlaagd naar 30 km/uur;
  • naast de werfzone wordt een veilige doorgang voorzien voor het plaatselijk verkeer en voor de voetgangers.
Vijfhuizenweg

Artikel 3. De firma TECH-COM heeft volgende verplichtingen:

  • het voorzien en de correcte plaatsing van de signalisatie, zoals voorzien op het signalisatieplan en volgens het standaardbestek 250;
  • het schriftelijk informeren van de betrokken inwoners en handelaars over de inname van het openbaar domein en de bijhorende verkeersmaatregelen, in het Nederlands, minimum 5 werkdagen voor de start van het evenement en door middel van een bewonersbrief.